Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: schade door blikseminslag

schade door blikseminslag 11 mrt 2020 12:16 #1134463

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Hallo,
Afgelopen voorjaar draaide ik de hoofdstop om. Er kwam direct rook uit de electriciteitskast. De printplaat van het schakelbord was doorgebrand. Bij verdere inspectie bleek diverse electrische onderdelen te zijn gesneuveld t.w.radar, autopilot, accucontroller, kaartplotters, radio, navtext en windmeter. Blikseminslag was de conclusie. Raymmarine dealer was niet geinteresseerd in reparatie (alles is 16 jaar oud),wil liever nieuw verkopen. Met een schade van € 14.000,- en een verzekeringsuitkering van € 3.400,- is dat voor mij nieuw geen optie. Ik zie wel gebruikte navigatieapparatuurte koop staan, maar ik heb er geen verstand van en weet niet of st60 te vervangen is voor een ander model of merk. De kaartplotter geeft aan no fix. Het scherm werkt dus wel,moet wel vervangen worden volgens de dealer.?? Wie kan mij over e.e.a. bijpraten en zo mogelijk apparatuur testen. Ik heb de componenten losgehaald en kan langskomen.
Helaas is dit nog niet alles. Er is ook schade aan de elektriciteit van de motor. Daar post ik apart een berichtje over.
Groet, Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 11 mrt 2020 13:11 #1134474

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Op grond waarvan keert je verzekering zo'n gering bedrag uit ? De meeste verzekeringen dekken nieuw voor oud zonder aftrek.

En een blikseminslag is een gedekte schade. Uiteraard moet er gekeken worden, wat vergelijkbare apparatuur nu zou hebben gekost. Probleem met die Seatalk is, dat de apparatuur met elkaar is verbonden. Waardoor de hele keten defect raakt.

Sommige van de Raymarine dingen hebben twee aansluitingen: Seatalk en NMEA183.

Van een blikseminslag schade een defect apparaat meegenomen om te testen. Wat bleek de Seatalk invoer was defect. Echter de NMEA183 aansluiting deed het nog wel goed. Staat nu al meer dan 10 jaar in onze boot met NMEA183 invoer.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 11 mrt 2020 13:43 #1134483

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Bliksemschade apparatuur wordt nooit gerepareerd.
Wij adviseren altijd om per direct de verzekering te bellen.
Reparatie is zinloos, er komt vaak maanden na het voorval nog defect boven water, of apparatuur die ogenschijnlijk nog werkt stopt er uiteindelijk toch mee.

Ik weet (denk) niet dat elektronica nieuw voor oud is na 16 jaar? is te mooi om waar te zijn.

Je moet gewoon een goede elektronica installateur in de hand nemen als je 2e hands wilt testen.
Let op; Elektronica is géén elektra, die vergissing maken de installateur vaak zelf nog wel door overschatting.

Een konijn is wel altijd een dier, echter is een dier niet altijd een konijn.

Een elektronicus weet wel hoe elektra werkt, echter een elektricien weet niet altijd hoe elektronica werkt.

Niet om vervelend te doen, maar apparatuur ouder dan 10 jaar komt bij ons niet meer de werkplaats binnen. Heeft doorgaans geen enkel nut bij reparatie (en dan nog garantie moeten geven ook....)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 mrt 2020 15:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 11 mrt 2020 14:20 #1134490

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Ik ben het hier bijna helemaal mee eens. Pogingen de spullen te repareren blijken achteraf meestal zinloos. Het is niet alleen de elektronica die schade oploopt maar ook de elektrische installatie kan defecten gaan vertonen.

Een blikseminslag of een inductie klap kan in een keer heel de navigatie middelen uitschakelen. Zorg altijd voor een backup in een blikken doos.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2020 17:15 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 11 mrt 2020 14:52 #1134493

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Als de plotter no fix weergeeft dan lijkt deze gewoon te werken.
Neemt niet weg dat alsnog kan blijken dat bepaalde in en uitgangen niet meer werken, maar dat is de moeite waard om te testen.
No fix kan alleen worden weergegeven als de interne computer van de plotter werkt.

Blijft natuurlijk wel de vraag of het verstandig / de moeite waar is bij goedwerkende plotter bijpassende (oude) componenten te zoeken, of dat de keuze valt om naar een nieuwer systeem te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 00:27 #1134599

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18169
Heel vervelende situatie!
Als nieuw geen optie is kan je de Raymarine ST60 instrumenten en de topunit van de windmeter prima van MP halen. Die worden regelmatig aangeboden. Je moet mogelijk wel geduld hebben. Sommige aanbieders beginnen met hoge vraagprijzen, maar nadat je de markt een tijdje gevolgd hebt krijg je wel een beeld van wat reëel is. Ik raad je aan om een instrument als het even kan zelf op te halen en liefst met een kleine 12V accu even te kijken of het scherm goed is. Al zijn dit soort klokjes doorgaans prima in orde. Soms wordt bij een refit zelfs een hele serie tegelijk aangeboden.

Je geeft niet aan welke stuurautomaat (en welke boot) je hebt. Als dit een is met een losse drive (b.v. ST4000, SPX5) dan zal de drive zelf waarschijnlijk nog wel goed zijn. Alleen de bedienunit en/of de stuurcomputer zal beschadigd zijn. Bij die laatste zou dit zelfs alleen een zekering kunnen zijn. Maar je kunt de losse componenten één voor één vervangen en ook die worden tweedehands regelmatig aangeboden.

Kaartplotters vind je ook tweedehands, maar je moet je afvragen of je niet beter even kunt sparen voor een nieuwe moderne plotter. Ondertussen kan je heel goedkoop met een laptop (OpenCPN) of tablet (iSailor, Navionics etc) navigeren. Of heel de plotter achterwege laten, dat zie je ook steeds meer.

Navtex vervangen moet je overwegen, alleen als je langere tochten maakt is dat echt nuttig. Veel informatie haal je natuurlijk ook van het internet. Opnieuw iets kopen kan altijd nog.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 04:03 #1134603

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zoals ik hier ook al schreef.

Sommige verzekeringen zijn zo eerlijk om je op grond daarvan wel schade uit te keren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 04:05 #1134604

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
WADnWIND schreef :
Bliksemschade apparatuur wordt nooit gerepareerd.
Wij adviseren altijd om per direct de verzekering te bellen.
Reparatie is zinloos, er komt vaak maanden na het voorval nog defect boven water, of apparatuur die ogenschijnlijk nog werkt stopt er uiteindelijk toch mee.

Ik weet (denk) niet dat elektronica nieuw voor oud is na 16 jaar? is te mooi om waar te zijn.

Je moet gewoon een goede elektronica installateur in de hand nemen als je 2e hands wilt testen.
Let op; Elektronica is géén elektra, die vergissing maken de installateur vaak zelf nog wel door overschatting.

Een konijn is wel altijd een dier, echter is een dier niet altijd een konijn.

Een elektronicus weet wel hoe elektra werkt, echter een elektricien weet niet altijd hoe elektronica werkt.

Niet om vervelend te doen, maar apparatuur ouder dan 10 jaar komt bij ons niet meer de werkplaats binnen. Heeft doorgaans geen enkel nut bij reparatie (en dan nog garantie moeten geven ook....)

Hier sluit ik mij als ex-professional voor 100% bij aan. :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 08:12 #1134637

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8231
keesio schreef :
Hallo,
Afgelopen voorjaar draaide ik de hoofdstop om. Er kwam direct rook uit de electriciteitskast. De printplaat van het schakelbord was doorgebrand. Bij verdere inspectie bleek diverse electrische onderdelen te zijn gesneuveld t.w.radar, autopilot, accucontroller, kaartplotters, radio, navtext en windmeter. Blikseminslag was de conclusie. Raymmarine dealer was niet geinteresseerd in reparatie (alles is 16 jaar oud),wil liever nieuw verkopen. Met een schade van € 14.000,- en een verzekeringsuitkering van € 3.400,- is dat voor mij nieuw geen optie. Ik zie wel gebruikte navigatieapparatuurte koop staan, maar ik heb er geen verstand van en weet niet of st60 te vervangen is voor een ander model of merk. De kaartplotter geeft aan no fix. Het scherm werkt dus wel,moet wel vervangen worden volgens de dealer.?? Wie kan mij over e.e.a. bijpraten en zo mogelijk apparatuur testen. Ik heb de componenten losgehaald en kan langskomen.
Helaas is dit nog niet alles. Er is ook schade aan de elektriciteit van de motor. Daar post ik apart een berichtje over.
Groet, Kees

Heel vervelend.

Dan ben ik wel benieuwd wie de verzekeraar is, en op welke gronden tot dit uitkeringsbedrag is gekomen.

Blikseminslag is volgens de mijn verzekering (EOC) en zelfs Unigarant gedekt.

Wel kan er een aftrek "nieuw voor oud" gebruikt worden. Dat wil zeggen dat de WAARDE van de kapotte spullen gedekt is, en niet de VERVANGING.

De meeste verzekeringen hanteren die regel, mede ook om de premie laag te houden. Ik ben indertijd naar DOV gegaan, die inderdaad duurder was, juist om dit te vermijden. DOV is inmiddels overgegaan in EOC, maar de oude klanten hebben deze bepaling nog wel als extra voorwaarde in de polis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 08:36 #1134643

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
In het algemeen dekt een verzekering "nieuw voor oud". Met uitzondering van een aantal zaken, waaronder zeilen etc. etc.

Uiteraard als zaken versleten zijn is het anders.

Navigatie apparatuur hoort bovendien bij de uitrusting van het schip en valt derhalve niet onder de huishoudelijke inboedel.

Vandaar mijn vraag hoe is het schadebedrag is vastgesteld.

Als het goed is moet daar een opstelling van zijn voor de diverse componenten. Plus de kosten van de vervanging.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 10:50 #1134670

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Voor elektronica is het zelden nieuw voor oud.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 11:41 #1134676

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
Nog even nagekeken bij de EOC voorwaarden.

Geen aftrek nieuw voor oud, tenzij het materiaal dermate slechte kwaliteit was dat vervanging noodzakelijk was.

Alles functioneerde kennelijk nog prima voor de blikseminslag.

Punt is dan nog wel de waarde vaststelling op basis van de oude configuratie. Waarbij elektronica prijzen eerder gedaald zijn dan gestegen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 16:07 #1134706

Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd naar overige schade niet als zijne ramptoerisme maar ik vraag me tijdens onweer altijd af hoe veilig het in de kajuit is. Is er te zien of er een rechtstreekse inslag is geweest? En waar de bliksem door de boot is gegaan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 16:17 #1134711

Ivo pionier schreef :
Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd naar overige schade niet als zijne ramptoerisme maar ik vraag me tijdens onweer altijd af hoe veilig het in de kajuit is. Is er te zien of er een rechtstreekse inslag is geweest? En waar de bliksem door de boot is gegaan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Als je met je voeten in de natte bilge gaat staan en permanent de doorgestoken mast likt, merk je he-le-maal niets van een inslag :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 16:43 #1134722

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7543
De vraag is natuurlijk waar de bliksempuls de boot verlaat. Kan via de accubekabeling, de kabel naar het echolood of andere wegen. Kan ook door een polyester scheepshuid slaan. In het algemeen is het advies uit de buurt van de verstaging, wantputtings en uiteraard de mast te blijven.

Als de mast en de verstaging geaard zijn is, dan is de mening dat het dan in een kegel van 60 o gerekend vanaf de masttop relatief veilig is.

Denk niet dat je alle defecte apparaten direct kunt vaststellen. Soms komen er achteraf nog meer defecten tevoorschijn.

Als de verstaging niet geaard is, dan kun je nog altijd een stuk accukabel of een stuk ketting aan de verstaging klemmen en overboard hangen als tijdelijke aarding.

Is allemaal al eerder eens aangegeven.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 16:59 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 18:06 #1134747

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
De meeste gevallen zijn, denk ik, inductie schade, daar slaat de bliksem helemaal niet in. Wel er vlak naast.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 18:18 #1134753

Ivo pionier schreef :
Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd naar overige schade niet als zijne ramptoerisme maar ik vraag me tijdens onweer altijd af hoe veilig het in de kajuit is. Is er te zien of er een rechtstreekse inslag is geweest? En waar de bliksem door de boot is gegaan?

Mijn boot stond op de kant en het viel mij op dat de windex ontbrak. Rond de boot gezocht, misschien is ie eraf gevallen. En ik dacht nog even van 'wie steelt er nou een windex'?

Eenmaal boven in de mast zag alleen nog maar de bevestigingsvoet met wat gesmolten alluminium er omheen. Pas toen besefte ik dat het hele ding verdampt was door de bliksem.

Mijn mast en verstaging is geaard naar de kiel. En verder heb ik overal van die overspanning diodes bij de apparatuur.
De windopnemer bovenin was nog heel maar de ST60 winddisplay niet. Nieuwe tweede hands ST60 display gekocht en het werkte weer. Verder geen schade.

Zels de SSB (antenne in achterstag) en de VHF (antenne naast windmeter) werkte gewoon.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 18:24 #1134756

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Mmmm, toch een treffertje?

is je mast in het schip enkel geaard? Of via dikke kabels langs de huid naar de kiel aan beide kanten? En voor- en achterstag?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 19:31 #1134782

Panoramix schreef :
Ivo pionier schreef :Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd naar overige schade niet als zijne ramptoerisme maar ik vraag me tijdens onweer altijd af hoe veilig het in de kajuit is. Is er te zien of er een rechtstreekse inslag is geweest? En waar de bliksem door de boot is gegaan?
Mijn boot stond op de kant en het viel mij op dat de windex ontbrak. Rond de boot gezocht, misschien is ie eraf gevallen. En ik dacht nog even van 'wie steelt er nou een windex'?

Eenmaal boven in de mast zag alleen nog maar de bevestigingsvoet met wat gesmolten alluminium er omheen. Pas toen besefte ik dat het hele ding verdampt was door de bliksem.

Mijn mast en verstaging is geaard naar de kiel. En verder heb ik overal van die overspanning diodes bij de apparatuur.
De windopnemer bovenin was nog heel maar de ST60 winddisplay niet. Nieuwe tweede hands ST60 display gekocht en het werkte weer. Verder geen schade.

Zels de SSB (antenne in achterstag) en de VHF (antenne naast windmeter) werkte gewoon.
Dank voor het delen. Ik heb nog niet veel verhalen gehoord van mensen die een inslag gehad hebben (gebeurt dus ook niet vaak) vindt het leerzaam om van mensen met praktijk ervaring dingen te horen. Bij mijn boot staat de mast op dek. Deze is met een 70mm2 kabel geaard naar de kielbouten. De verstaging is met 35mm2 geaard naar de kiel (behalve de voorstad en de achter stag) vraag me als het omweert iedere keer weer af of dat voldoende is... het slaapt ook zo lekker dan op de kajuit banken met uitzicht op de draadeinden van de mast voet. .. onder een boom staan wordt altijd als zeer dom beschouwd als het onweert maar onder een aluminium paal van 13 meter slapen mag dan weer wel...


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 20:35 #1134803

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ivo pionier schreef :
Ik ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd naar overige schade niet als zijne ramptoerisme maar ik vraag me tijdens onweer altijd af hoe veilig het in de kajuit is. Is er te zien of er een rechtstreekse inslag is geweest? En waar de bliksem door de boot is gegaan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heel goed Ivo ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 21:11 #1134829

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Ivo pionier schreef :
Dank voor het delen. Ik heb nog niet veel verhalen gehoord van mensen die een inslag gehad hebben (gebeurt dus ook niet vaak) vindt het leerzaam om van mensen met praktijk ervaring dingen te horen. Bij mijn boot staat de mast op dek. Deze is met een 70mm2 kabel geaard naar de kielbouten. De verstaging is met 35mm2 geaard naar de kiel (behalve de voorstad en de achter stag) vraag me als het omweert iedere keer weer af of dat voldoende is... het slaapt ook zo lekker dan op de kajuit banken met uitzicht op de draadeinden van de mast voet. .. onder een boom staan wordt altijd als zeer dom beschouwd als het onweert maar onder een aluminium paal van 13 meter slapen mag dan weer wel...


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

die eene 70mm2 kabel kan voor de grootste problemen zorgen. Als de stroom door die kabel loopt, treedt er een enorm magnetisch veld op rondom. Door inductie gaat dan alles elektrisch rondom stuk.
Als je die 70mm2 weghaalt en de 35 aan beide stagen laat zitten, creëer je een soort kooi van Farady, waarbinnen niks tot weinig gebeurd.
Nóg beter is om de voor- en achterstag ook te verbinden met de kiel. Dan is de kooi completer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 21:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 21:17 #1134833

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16809
achterstag is dyneema....en nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 21:27 #1134840

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
WADnWIND schreef :

die eene 70mm2 kabel kan voor de grootste problemen zorgen. Als de stroom door die kabel loopt, treedt er een enorm magnetisch veld op rondom. Door inductie gaat dan alles elektrisch rondom stuk.
Als je die 70mm2 weghaalt en de 35 aan beide stagen laat zitten, creëer je een soort kooi van Farady, waarbinnen niks tot weinig gebeurd.
Nóg beter is om de voor- en achterstag ook te verbinden met de kiel. Dan is de kooi completer.

Het idee van de kooi van Faraday klopt wel Jugo maar bij een volledige inslag zal er een dermate hoge stroom langs de draden lopen met een bijzonder hoge frequentie waardoor hoe dan ook er inductie plaats zal vinden op de metalen onderdelen binnen in de boot en mogelijk zelfs afslag en/of doorslag.

Ik blijf er bij dat je een boot niet kan beveiligen tegen een volle inslag maar hooguit slechts tegen een overspanning door een inslag in de buurt. Dan heeft die kooi van Faraday natuurlijk wel zin.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 21:34 #1134845

WADnWIND schreef :
Mmmm, toch een treffertje?

is je mast in het schip enkel geaard? Of via dikke kabels langs de huid naar de kiel aan beide kanten? En voor- en achterstag?

De voor-, bakboord- en stuurboordstag hebben ieder zo'n dikke accukabel naar de kiel lopen.
De achterstag vond ik te ver weg voor zo'n dikke en dure kabel.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

schade door blikseminslag 12 mrt 2020 21:45 #1134850

Sloe Gin schreef :
WADnWIND schreef :
die eene 70mm2 kabel kan voor de grootste problemen zorgen. Als de stroom door die kabel loopt, treedt er een enorm magnetisch veld op rondom. Door inductie gaat dan alles elektrisch rondom stuk.
Als je die 70mm2 weghaalt en de 35 aan beide stagen laat zitten, creëer je een soort kooi van Farady, waarbinnen niks tot weinig gebeurd.
Nóg beter is om de voor- en achterstag ook te verbinden met de kiel. Dan is de kooi completer.
Het idee van de kooi van Faraday klopt wel Jugo maar bij een volledige inslag zal er een dermate hoge stroom langs de draden lopen met een bijzonder hoge frequentie waardoor hoe dan ook er inductie plaats zal vinden op de metalen onderdelen binnen in de boot en mogelijk zelfs afslag en/of doorslag.

Ik blijf er bij dat je een boot niet kan beveiligen tegen een volle inslag maar hooguit slechts tegen een overspanning door een inslag in de buurt. Dan heeft die kooi van Faraday natuurlijk wel zin.
thanks voor de reacties heren. Even plat gezegd: dat de elektronica aan boord kapot onweert maakt me echt niets uit, als de bemanning het er maar ongeschonden vanaf brengt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl