degele schreef :
Het laden is geen probleem, ik heb een Centaur lader van Victron met 3 stroomuitgangen, ik kan ( en ga ) elke accu apart aan de lader koppelen ( nu had ik maar 2 kabels gelegd ).
Het omswitchen van 1 ( start) naar 2 (service) werd goed opgevolgd. En de shunt gaan we dan verplaatsen naar tussen de accu's en het instrumentenbord.
Nu staat de shunt tussen lader en batterij.
Ik heb 2 plus uitgangen op de dynamo, dus is een Argofet niet echt nodig ?
Is 20 cm echt de maximum afstand tussen servicebatterij en zekering?
Dank voor het meedenken.
gr,
Danny
Je hebt 2 accubanken. Namelijk "start" en "service". Dat de "service"-bank uit 2 accu's bestaat, weet de acculader niet. Die ziet het als 1 bank. Het is foutief gedacht om te denken dat de 3e plus van de Centaur ook gebruikt moet worden. Deze drie aansluitingen zijn "geïsoleerd". Als je twee aansluitingen aan 1 en dezelfde bank hangt, hef je die isolatie op. Weet niet wat de centaur daar van vindt. Sneller of beter laden krijg je in ieder geval niet, want de centaur verdeeld zijn maximale vermogen over de 3 aansluitingen. Als je maximaal vermogen van de centaur bijvoorbeeld 3000W is, heb je bij 3 accubanken per bank slechts 1000W. Als je maar 1 aansluiting gebruikt, kan je daar de volle 3000W uit halen.
De shunt moet het eerste ding zijn wat aan de min pool van de "service" bank hangt. Pas daarna het knooppunt van alle min-kabels.
Een "snelle" hoofdzekering (met hoge interrupt rating) als eerste aan de plus pool van de "service" bank.
Volgens mij bestaat er geen 20 cm eis. Graag leer ik nog: in welke wet staat dat dan?
Mijn boerenverstand zegt dat de hoofd accu kabels goed gebeugeld zonder kans op schavielen aangelegd moeten zijn. En niet de plus tegen de min aan.
Veel belangrijker is nog de accupolen zeker tijdens het klussen, maar ook in bedrijf, goed af te schermen. Je laat namelijk zeker een keer een moersleutel uit je handen vallen en dan ontploft de accu in je ogen. Daar helpt geen zekering tegen.
Pas op met die "both" stand van de schakelaar. Het zou zomaar kunnen dat je dan 2 accu banken aan elkaar knoopt die ongelijk ontladen zijn, met andere woorden ook verschillend voltage hebben. Daar knalt dan toch even een flinke stroom tussen die accu banken totdat ze gelijk ontladen zijn. Denk maar aan de vonk die je slaat als je een andere auto helpt met startwn omdat zijn accu leeg is. Als je pech hebt, slaat jouw auto nog af ook.
Ik heb geen verstand van dynamo's met 2 plus aansluitingen. Wie wel?