Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 11 mei 2020 08:48 #1158397

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik heb een yamaha 9.9 van 1998, afgelopen weekend bleek deze motor de accu te laden met ruim 16V.
Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Heeft er iemand een elektrisch schema van deze motor en/of een idee waar te zoeken / hoe op te lossen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 11 mei 2020 08:56 #1158403

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Dat is een gekend probleem met Yamaha's van dat type, en vergelijkbare. Het probleem zit hem in de gelijkrichter. Ik heb de mijne vervangen door een Briggs & Stratton die niet verder gaat dan 14,2 volt. Zit je altijd safe.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 08:57 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 11 mei 2020 15:39 #1158610

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
PvO schreef :
Ik heb een yamaha 9.9 van 1998, afgelopen weekend bleek deze motor de accu te laden met ruim 16V.
Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Heeft er iemand een elektrisch schema van deze motor en/of een idee waar te zoeken / hoe op te lossen?

Mogelijk heb je hier iets aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 11 mei 2020 16:47 #1158647

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
@Eclips, bedankt voor de tip, heb je toevallig ook een type aanduiding?
@Kptrob, bedankt voor het schema, ik had er zelf ook al een gevonden, maar deze lijkt beter te matchen met de motor.

Vandaag nog wat gemeten, zodra er wat belasting is (radio / navigatie verlichting) blijft de spanning redelijk binnen de perken (14,8V) Zodra de belasting wegvalt loopt de spanning gelijk op.

Voorlopige workaround, bij volle accu, na het starten de hoofdschakelaar van de motor weer uitzetten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 11 mei 2020 17:22 #1158659

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Gedrag is heel normaal, het is niet meer dan een gelijkrichter, bij geen belasting neemt de spanning wel toe, maar stroom loopt er feitelijk niet, normaal is een 70AH accu of groter de enige voorwaarde voor deze motor die dan nog de beste laadspoel qua stroom heeft in deze range zonder enige voorzorg maatregel aan elkaar te knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 11 mei 2020 18:40 #1158697

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik heb er nu een AGM accu van 90Ah op aangesloten, die ook wordt geladen door een zonnepaneeltje en dus eigenlijk altijd vol is.
Voorlopig maar eens kijken hoe het gaat met handmatig afschakelen van de laadspanning.
Kan er altijd nog een zonnepaneel regelaartje of DC/DC converter tussen zetten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT9.9 AE elektrisch schema 12 mei 2020 08:05 #1158869

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
PvO schreef :
@Eclips, bedankt voor de tip, heb je toevallig ook een type aanduiding?

Hier vind je het internetartikel dat mij destijds op weg hielp. Het onderdeelnummer voor de B&S gelijkrichter is inmiddels gewijzigd. Op deze Amazon-pagina vind je de gelijkrichter. Aan de hand van het nummer kun je hem natuurlijk ook ergens anders proberen te bemachtigen.

Het klopt, als de accu vol is loopt er nauwelijks nog stroom, maar de spanning loopt dan wel (te) hoog op. Gewone loodzuuraccu's kunnen daar nog wel tegen als je ze af en toe bijvult. Maar voor b.v. een AGM is het funest. Het heeft mij een dure Optima gekost.
Inmiddels heb ik een andere motor en een LiFePO4 accu, maar diezelfde gelijkrichter gebruik ik nog steeds.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl