Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektraschema ter beoordeling

Elektraschema ter beoordeling 15 mei 2020 22:39 #1160572

Toen wij ons schip een paar jaar terug kochten wisten we allebei vrij weinig af van elektra, laat staan elektra aan boord. Een vriend van ons heeft ons geholpen met het in kaart brengen van het elektraschema, en in de loop der tijd heb ik ook wel wat kennis opgedaan.
Ik kan alleen niet beoordelen wat ik niet weet en wat ik dus over het hoofd zie. Ik weet dat er hier volop kritische zeilers zijn die véél meer kennis hebben dan ik.

Dus: schiet maar raak! Wat kan (moet) er beter?

Anne

Bijlage:

Bestandsnaam: elektraschema.pdf
Bestandsgrootte:46 KB
Hou vast aan je dromen:
www.sailingvrijstaat.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 16 mei 2020 03:54 #1160579

Dat wordt wel wat!

Wat ik mis:
-Ader nummers
-Ader kleur
-Ader doorsnede mm2
-Zekering nummers, zou daarbij in een extra zekeringlijst een overzicht maken van zekeringwaarde vs. zekeringnr. (handig als je een zekering moet vervangen)
-Waarom Engels en Nederlands door elkaar?
-bestaan die massa aansluitingen daadwerkelijk? Dan klopt het schema. Zo niet, dan de min-aders ook in het schema opnemen
-wat handig is: in dit schema of een apart op te stellen “cable block diagram” weergeven hoe deze componenten fysiek verspreid zijn door omstreepte of gekleurde blokken. Bv “achter instrumentenpaneel”, “in bakskist”, “onder mastvoet” etc.

Inhoudelijk is er ook eea op te merken, maar je vroeg het schema niet het ontwerp te beoordelen.
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 04:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 16 mei 2020 08:24 #1160658

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vrijstaat schreef :
Toen wij ons schip een paar jaar terug kochten wisten we allebei vrij weinig af van elektra, laat staan elektra aan boord. Een vriend van ons heeft ons geholpen met het in kaart brengen van het elektraschema, en in de loop der tijd heb ik ook wel wat kennis opgedaan.
Ik kan alleen niet beoordelen wat ik niet weet en wat ik dus over het hoofd zie. Ik weet dat er hier volop kritische zeilers zijn die véél meer kennis hebben dan ik.

Dus: schiet maar raak! Wat kan (moet) er beter?

Anne

Bijlage:

Bestandsnaam: elektraschema.pdf
Bestandsgrootte:46 KB

Mooi onderwerp, er zijn er meer die behoefte hebben aan deze kennis, waarvoor dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 16 mei 2020 08:46 #1160678

Dank! Ik ga er naar kijken. En eeh óók op- en aanmerkingen over het elektrisch systeem zelf (mist er ergens een zekering? Gevaar voor overbelasting) zijn meer dan welkom :cheer:
Hou vast aan je dromen:
www.sailingvrijstaat.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 16 mei 2020 11:17 #1160735

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
250a zekeringen... Dat is echt enorm en dan moeten je kabels eigenlijk 95mm2 zijn. Wat voor motor heb je? Doorgaans is 160a ofzo al prima en die kabels zijn stukken goedkoper (bij mij houdt 80a het prima uit bij een 1.4kw startmotor).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 16 mei 2020 11:49 #1160744

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Mooi schema, ook goede oplossing met drie hoofdschakelaars imho.


Je koelkast zit wel continu aan de serviceaccu in het schema. Is het niet handig de stroming daar naartoe af te kunnen schakelen?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 16 mei 2020 12:11 #1160749

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Wat kan er beter :
( nalopen van jou schema heeft mij eraan herinnerd dat ik ook nog een en ander moet aanpassen bij mij aan boord. )

- Op dit schema staat service battery B rechtstreeks op het zonnepaneelregeling,
service battery A staat achter de 250 A zekering.
Dit heeft vermoedelijk mede te maken met de opstelling van de service battery's op het schema.

Het zou misschien handiger zijn om voeding allemaal links te zetten en de verbruikers allemaal, of zoveel mogelijk rechts.
( dus zonnepaneel en regelaar ook links plaatsen )

Ook zou ik de 2 service accu's die eigenlijk een service bank vormen, samen plaatsen.
Dit kan de tekening eenvoudiger maken.

De aansluiting van de zonnepaneelregelaar zou dan op schuiven naar de kant van het boordnet, en dus telkens via de 250A zekeringen naar de accu's gaan.

De aansluiting van de heater heeft geen schakelaar, is dat werkelijk zo gewenst ?
Ik zou deze ook naar de richting van het boordnet verplaatsen(, en van een schakelaar voorzien tenzij er een reden is om dat niet te doen.)

Waarom zit de battery monitor transformer op de startaccu ?
Is het de bedoeling om de startaccu te monitoren ? ( heeft dat zin ? )
Als je de service accu wil monitoren is het dan niet beter om daar dan ook op aan te sluiten.

Er zit 1 schakelaar ( zonder benaming ) die de service accu's verbind met de start accu.
Is dit een noodvoorziening ( 1-0-2 off schakelaar om de motor te starten op de service accu)
( Als deze schakelaar dicht gaat, en de startaccu en de service accubank hebben niet dezelfde lading kan hier een zeer grote stroom gaan lopen. Wees daar op bedacht. )

Er is nergens een ingang afkomstig van de alternator ( dynamo ) ? Is die niet aanwezig ?
( buitenboord motor ? )

Op de marifoon zitten 2 fusen, is dat wel verstandig ? ( 2 mogelijke onderbrekingen )
( Let wel, bij mij zit dit ook zo, en dat moet ik ook nog aanpassen. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektraschema ter beoordeling 19 mei 2020 12:43 #1162035

Dank voor alle tips! Ik ga iddnog wat schuiven in het schema zodat de dingen die fysiek bij elkaar in de buurt zitten dat ook in het schema doen. Koelkast en bilgepomp en heater zitten inderdaad rechtstreeks op de accu, maar alleen van de bilgepomp begrijp ik dat. Bij de kachel stond het expliciet zo in de handleiding (planar).
Ik heb ergens gelezen dat het goed is om het boordnet 12v te stabiliseren, om stroompieken ip te vangen. Misschien dat het dan logisch is om de 'grote slurpers' apart (dus buiten het boordnet) aan te sluiten?
De derde schakelaar is inderdaad voor nood als de startaccu leeg is bv.
We monitoren de startaccu apart; serviceaccu's worden gemonitord door de steca monitor.
Dynamo is niet ingetekend omdat de hele motor er tijdens het in kaart brengen uit het schip was, dus dat moet ik nog uitzoeken. Tips over hoe/waar in het systeem aan te sluiten zijn welkom!
Hou vast aan je dromen:
www.sailingvrijstaat.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl