Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Emtrak B360 Low forward power

Emtrak B360 Low forward power 23 mei 2020 14:05 #1163561

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Mijn Emtrak B360 geeft een Low forward power melding. VSWR is 1.5:1 ( op noodantenne 1.4:1 ) voltage varieert tussen 12,2 en 12,5 V.
Zodra de motor aan gaat gaat het voltage omhoog, verdwijnt de melding en zijn we op MarineTraffic ook weer te zien. (Niet dat dit laatste zo betrouwbaar is maar wel een indicatie naar mijn idee).
De Emtrak geeft geen melding over de voltage (proais2).

De hoofdantenne zit op 16 m mast met een aircel 7 kabel.

Vraag is nu wat je hier aan kunt doen, ik heb het idee dat het voltage omhoog en meer constant moet. Doe je dit met een spanningsegelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 23 mei 2020 14:55 #1163583

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
De transponder laten meten of er werkelijk wel 2 watt uit komt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 23 mei 2020 15:34 #1163611

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Een srt AIS blikje werkt tussen de 9,6 tot 32 volt. Alle spanningen die van belang zijn voor de werking worden inwendig opgewekt.
Eigenlijk moet je het zendvermogen op een kunstantenne (dummyload) meten.
Wil je het echt meten heb je een piek vermogensmeter nodig, en die zeldzaam. Die vindt je alleen bij zeer gespecialiseerde bedrijven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 23 mei 2020 17:06 #1163666

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1465
Kun je uberhaupt het zendvermogen van een AIS transponder met eenvoudige middelen meten ?
Gaat toch om korte pulsjes met data die af en toe verstuurd worden.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 23 mei 2020 19:36 #1163763

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
omega schreef :
Kun je uberhaupt het zendvermogen van een AIS transponder met eenvoudige middelen meten ?
Gaat toch om korte pulsjes met data die af en toe verstuurd worden.

Grt Hans

Nee, dat kan niet met eenvoudige middelen. Ik (mijn toko)kan dat wel omdat we dat bijna dagelijks doen.
Zelfs met 6 toestellen van 3 verschillende typen.
Het gaat inderdaad om zendpulsen van <26 miliseconden.

Je kan ook met proais2 kunnen kijken of het vermogen op dummyload wel goed is? dat is een indicatie.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 19:39 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 12:16 #1164122

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dank voor jullie antwoorden. De VSWR lijkt me goed maar zegt niet iets over het zendvermogen. Hoe kan ik in ProAis2 een indicatie krijgen van het vermogen met een dummyload? (en waar sluit ik de dummyload op aan, direct op de Emtrak?)

Ondanks dat de benodigde spanningen intern worden opgewekt blijft het bijzonder dat bij een verhoging van de aansluitspanning door de motor er bij aan te hebben er wel (even) resultaat is.

Het blijft overigens bijzonder, liggen nu een dag in Harlingen aan de walstroom, tot vanochtend geen update op de marinetraffic's etc. Na een herstart volgt een geactualiseerde positie die dan verder niet wordt geactualiseerd.

Uiteindelijk met een Seanexx ontvanger op de laptop geen signaal terwijl alle indicatoren op de Emtrak op groen staan en de VSWR 1.3:1 is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 12:48 #1164154

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Geen idee wat seanexx is? Maar internet is ook niet echt een referentie.

Eventueel dummyload zo dicht mogelijk op de transponder plaatsen, dan heb je de meest pure meting. En dan proais2 meten is je beste oplossing bij gebrek aan beter.


Nog garantie?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 12:51 #1164157

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Aha, seanexx is gewoon een goedkope SDR stick die voor veuls te veul geld verkocht wordt.

Ik hoop dat je hem mocht lenen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 13:23 #1164188

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
WADnWIND schreef :
Geen idee wat seanexx is? Maar internet is ook niet echt een referentie.

Eventueel dummyload zo dicht mogelijk op de transponder plaatsen, dan heb je de meest pure meting. En dan proais2 meten is je beste oplossing bij gebrek aan beter.


Nog garantie?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nog garantie, is overigens de 2e die ik heb, vorige was ook niet goed. Apparaat heeft het overigens vorige zomer prima gedaan verder.
Vraag: wat meet je dan in proais2, kan daar alleen de VSWR meten, geen andere waardes.

De Seannex niet geleend ;-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 13:24 #1164189

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
WADnWIND schreef :
Geen idee wat seanexx is? Maar internet is ook niet echt een referentie.

Eventueel dummyload zo dicht mogelijk op de transponder plaatsen, dan heb je de meest pure meting. En dan proais2 meten is je beste oplossing bij gebrek aan beter.


Nog garantie?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Welke specs. moet de dummyload hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 13:41 #1164205

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Je kan in proais2 toch een waarde zien van forward en reflected vermogen?
Nu ga ik twijfelen of dat alleen in proais(1) was?

Als je FWD en REF niet kan meten is een dummyload ook niet nodig. En moet je toch maar je garantie aanspreken.






Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 14:12 #1164220

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
proais2 meet alleen de VSWR, de verhouding dus en geen absolute waardes.

Kom er nu achter dat er bij walstroom EN als de emtrak met usb op de laptop is aangesloten er om de 3 minuten op alle internet apps waardes worden ververst cq. berichten de deur uit gaan. Lijkt dus toch iets zijn in de aangeleverde spanning ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 15:36 #1164277

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Voortaan maar aan de walspanning maar tijdens het varen. Of de motor bij tijdens het zeilen.....
;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 17:39 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 17:24 #1164336

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
... al op zoek naar een provider voor draadloze prik ... ;-))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 24 mei 2020 20:19 #1164471

Die USB icm de AIS nooit gebruiken als de laptop niet op zijn eigen accu draait!
Zeker niet als je een indicatie van een probleem hebt!

Als je de AIS wilt koppelen aan je laptop via de USB dan zal er een optocoupler tussen moeten.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 27 mei 2020 17:18 #1165613

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Maar dat verklaart toch nog niet het probleem? De USB wordt overigens alleen gebruikt om te configureren of diagnose te stellen. ( proais2 ).
Zonder usb en walstroom wordt er niet gezonden, althans niet meetbaar terwijl alle indicatoren op groen staan. Deskundige op dit gebied bij ons op werf geraadpleegd en hij geeft aan dat het apparaat niet goed is en dat veel nieuwe Ais- apparaten een soortgelijk euvel hebben.

Voorlopig gaat de Emtrak ( voor de 2e keer ) terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 27 mei 2020 17:30 #1165620

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Optimaal schreef :
Maar dat verklaart toch nog niet het probleem? De USB wordt overigens alleen gebruikt om te configureren of diagnose te stellen. ( proais2 ).
Zonder usb en walstroom wordt er niet gezonden, althans niet meetbaar terwijl alle indicatoren op groen staan. Deskundige op dit gebied bij ons op werf geraadpleegd en hij geeft aan dat het apparaat niet goed is en dat veel nieuwe Ais- apparaten een soortgelijk euvel hebben.

Voorlopig gaat de Emtrak ( voor de 2e keer ) terug.

Bijzondere conclusie van de "deskundige" op een werf, kennelijk is elke elec een deskundige? Hij kan wel ervaring hebben, maar of dat dan gelijk een deskundige is?
Het verschijnsel wat jij beschrijft is wel bijzonder, want wij hebben dat nog niet meegemaakt.
Wel alle andere afwijkingen, die ik je zal besparen.

Niet dat het gerepareerd gaat worden, maar toch benieuwd wat dan een oorzaak zou kunnen zijn.
Als je deskundige zegt dat veel AIS apparaten dat hebben, zijn er 2 mogelijkheden:
- Óf het is een fout merk met een generieke fout. Echter in die honderden transponders hebben wij dit probleem nog niet gezien.
- Óf de deskundige doet er goed aan zijn systemen beter te analyseren of het mogelijk daar aan kan liggen?

De, hier niet toepasbare, opmerking van Prutser komt wel zeer regelmatig voor. Maar ondertussen is bijna iedereen goed opgevoed en nemen die specifieke problemen af, zolang ze de handleiding lezen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 27 mei 2020 17:31 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 27 mei 2020 17:36 #1165625

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18243
Als je er nu al twee defecte hebt zou ik je bekabeling met de transponder toch maar eens goed bekijken.
Is het dik genoeg? Zit het goed vast?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 mei 2020 17:36 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 27 mei 2020 20:36 #1165775

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dank voor jullie reacties. Bij de eerste was de WiFi defect. Wat betreft de voeding, als in proais2 de indicator voor de powersupply op groen staat, in dit geval gemiddeld 12,5 V zou het toch goed moeten zijn? Aansluiting zit goed vast, gesoldeerd. Het zou hooguit verderop in de keten kunnen zitten.

Wat voor waardes zou ik moeten meten naast voltage? Weerstand lijkt me maar hoeveel?
Laatst bewerkt: 27 mei 2020 20:37 door Optimaal. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 27 mei 2020 20:46 #1165784

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11507
Zou je aan een andere kabel kunnen komen waarmee je de transponder aansluit? Een transponder gebruikt niet heel veel stroom. Kijk maar naar de voedingsdraadjes. 0,5mm2 dik. Ik vermoed een draadbreuk in de bijgeleverde kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 28 mei 2020 06:42 #1165864

  • Optimaal
  • Optimaal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik zal daar naar op zoek, om e.e.a. uit te sluiten. Is een multikabel, voeding, NMEA etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 28 mei 2020 07:55 #1165890

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1465
Als je een oscilloscoop op de voeding zet kun je zien wat de voedingsspanning doet als de transponder gaat zenden. Misschien stort die wel even in elkaar door slechte bedrading/ aansluiting. Wel even experimenteren met de tijdbasis van de scoop maar zou moeten lukken.

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Emtrak B360 Low forward power 28 mei 2020 10:19 #1165969

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16284
Optimaal schreef :
Ik zal daar naar op zoek, om e.e.a. uit te sluiten. Is een multikabel, voeding, NMEA etc.

heb je bij de vorige garantie omruil ook je voedingskabel omgeruild?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl