Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog..

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 12:10 #1164117

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Gister de BMV-712 op mijn boot aangesloten. Mooi spul zeg!

Vannacht test gedaan en walstroom eraf gehaald zodat de accu wat ontlaadt.
Vanochtend weer de walstroom aangesloten. Het gekke is dat ie op een gegeven moment 100% vermeldt, terwijl er nog met 5A geladen wordt. Dat klopt toch niet?



Laatst bewerkt: 24 mei 2020 12:11 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 12:46 #1164153

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Dat klopt allemaal, de monitor zegt dat het 100% SOC punt handmatig wordt ingesteld en verder dat deze na een reset de 100% waarde aanneemt (en vermeldt er niet bij dat het opstarten als reset wordt gezien). Je moet nu nog bij een volle accu (accuspanning zonder laadstroom op 13,8V) het 100% SOC punt handmatig instellen zoals de monitor van je vraagt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 12:53 #1164159

Misschien staat er nog een verbruiker aan. 5A is koelkast? of PC?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 14:52 #1164244

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Je staartstroom staat op 4%, dat is voor jou (0,04x140) 5,6A.
Je detectie tijd op 3 min.
Je geladen spanning op 13,2V.
Dus als er gedurende 3min een stroom loopt van 5,6A of minder bij een spanning van 13,2V of hoger, wordt de monitor gesynchroniseerd.
Dat wil zeggen, maar 100% gezet.

Ik zou de staartstroom wat lager instellen.
1% of zo.

En de detectie tijd omhoog.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 14:55 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 14:54 #1164246

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Baasklusje schreef :
Misschien staat er nog een verbruiker aan. 5A is koelkast? of PC?
Je hebt zeker geen accumonitor?
Alleen stroom van of naar de accu wordt gemeten
Stroom rechtstreeks van lader naar verbruiker niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 15:00 #1164251

PvO schreef :
Baasklusje schreef :
Misschien staat er nog een verbruiker aan. 5A is koelkast? of PC?
Je hebt zeker geen accumonitor?
Alleen stroom van of naar de accu wordt gemeten
Stroom rechtstreeks van lader naar verbruiker niet.

Dat laatste klopt alleen als je de verbruiker op de "load" uitgang van de lader hebt aangesloten ( als hij die heeft tenmnste). Als er een verbruiker aan staat die gewoon op de accu is aangesloten blijft de spanning 14,2-14,4 Volt , ook als de accu vol is en gaat niet naar druppeladen met 13,6-13,8 Volt.
Precies wat ik ook altjd zie zodra ik een verbruiker , al is het alleen de radio, aanzet. Alleen is de lader in dat geval mijn zonnepaneel via de regelaar (waar ook zo'n load uitgang op zit die ik niet gebruik).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 15:07 #1164254

PvO schreef :
Baasklusje schreef :
Misschien staat er nog een verbruiker aan. 5A is koelkast? of PC?
Je hebt zeker geen accumonitor?
Alleen stroom van of naar de accu wordt gemeten
Stroom rechtstreeks van lader naar verbruiker niet.

Zeker wel een monitor.
En alle stroom loopt via de accu's. Niets direct van de lader naar een verbruiker. Lijkt me ook niet de bedoeling van een LADER....
En dus zie ik op de monitor ook het laden als er verbruikers aan staan.....

Het zou ook de staartstroom voor de Sync kunnen zijn, we horen het nog wel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 15:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 15:21 #1164263

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
Baasklusje schreef :
Misschien staat er nog een verbruiker aan. 5A is koelkast? of PC?
Je hebt zeker geen accumonitor?
Alleen stroom van of naar de accu wordt gemeten
Stroom rechtstreeks van lader naar verbruiker niet.

Zeker wel een monitor.
En alle stroom loopt via de accu's. Niets direct van de lader naar een verbruiker. Lijkt me ook niet de bedoeling van een LADER....
En dus zie ik op de monitor ook het laden als er verbruikers aan staan.....

Het zou ook de staartstroom voor de Sync kunnen zijn, we horen het nog wel.
De afbeelding in de OP laat een stroom zien van 5,26A.
Dit is de stroom die de accu ingaat.
Dit is volledig onafhankelijk van eventuele verbruikers.

Bij een ingeschakelde lader van voldoende vermogen zal de stroom van de lader rechtstreeks (niet via de accu) naar de verbruikers gaan. Dit heeft niets met een eventuele loaduitgang te maken.

Voor de lader staan de accu's en verbruikers parallel, de beschikbare laadstroom wordt dus verdeeld tussen de accu en de gebruikers.

Maar dit heeft allemaal niets met de vraag van TS te maken.
Belangrijk is om te begrijpen dat een victron BMV alleen laat zien hoeveel stroom er de accu in of uit gaat.

Voorbeeld, als de BMV een laadstroom laat zien van 5A en er wordt in het boordnet ook nog eens 7A gebruikt, zal de lader 12A laadstroom aangeven (als je dit tenminste op de lader kan zien).
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 15:36 #1164275

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
En alle stroom loopt via de accu's. Niets direct van de lader naar een verbruiker. Lijkt me ook niet de bedoeling van een LADER....
Helaas.
Tenminste als zowel de load als ook de lader NA de shunt aangesloten zijn. En zo hoort het.
De laadstroom loopt zeg maar van links naar rechts door de shunt, in de accu aangekomen zegt de stroom oeps, beetje verkeerd en loopt terug via de shunt van rechts naar links door naar de load.
Resultaat 0 door de shunt, de stroom loopt direct van de lader naar de load.

Wat hier fout aan is, is dat de normale laders die wij gebruiken GEEN eigen shunt hebben. Ik vraag me al jaren lang af waarom niet. De lader weet nu nooit hoeveel stroom de accu nog opneemt en toch neemt ie beslissingen naar aanleiding van de grootte van de stroom om te denken dat de accu vol zit. Immers het voltage wordt bijvoorbeeld niet terug gezet naar float zolang er een load is die flink verbruikt.
Maar ja, wie ben ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 15:43 #1164288

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ronaldl schreef :

Wat hier fout aan is, is dat de normale laders die wij gebruiken GEEN eigen shunt hebben. Ik vraag me al jaren lang af waarom niet. De lader weet nu nooit hoeveel stroom de accu nog opneemt en toch neemt ie beslissingen naar aanleiding van de grootte van de stroom om te denken dat de accu vol zit. Immers het voltage wordt bijvoorbeeld niet terug gezet naar float zolang er een load is die flink verbruikt.
Maar ja, wie ben ik.

Volgens mij bepaalt mijn Victron walstroom lader a.d.h.v. de accu spanning bij starten of de tijd die nodig is om de float spanning te bereiken, de float tijd.
Het zou inderdaad niet verkeerd zijn als deze lader 'weet' wat de accustroom is.
Eventueel via een eigen shunt of via bluetooth van de accu monitor

Mijn zonnepaneel regelaars van victron doen dit in iedergeval a.d.h.v. de spanning bij het starten van de lader.
Wel gaan ze zonder meer over naar druppelladen als de laadstroom is gedaald onder de 1A.
Hier wordt er inderdaad geen rekening met verbruikers gehouden, wat niet zo heel moeilijk zou moeten zijn want de MPPT krijgt van de BMV spanning en temperatuur, waarom dat daar ook niet de accustroom aan wordt toegevoegd is mij inderdaad een raadsel.
Nu staat mijn MPPT soms onnodig lang op de floatspanning.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 15:44 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 16:36 #1164320

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Pvo schreef:
Je staartstroom staat op 4%, dat is voor jou (0,04x140) 5,6A.
Je detectie tijd op 3 min.
Je geladen spanning op 13,2V.
Dus als er gedurende 3min een stroom loopt van 5,6A of minder bij een spanning van 13,2V of hoger, wordt de monitor gesynchroniseerd.
Dat wil zeggen, maar 100% gezet.

Ik zou de staartstroom wat lager instellen.
1% of zo.

En de detectie tijd omhoog.

OK, dan is die standaardinstelling eigenlijk wel heel erg gek he?
Zal inderdaad die gegevens eens aanpassen. Eigenlijk dacht ik dat die laadspanning ook aangepast moest worden? Handleiding suggereert lager, maar misschien moet ie juist hoger? Bijv dichtbij de druppellaadspanning van zonnepaneel?

Nog ff reagerend op de anderen:
- alles netjes aangesloten volgens handleiding, dus zonnepaneel, heater en de rest staan allemaal op “load” (van de shun)
- ik had inderdaad wat gebruikers ook aanstaan, maar minder dan 3 A. Lader kan tot 10 A.

Eigenlijk is mijn accu pas vol als hij langere tijd minder dan 0,3 A ofzo laad? Kan ik hem beter richting 0,3% instellen (weet niet of decimalen ook kunnen)?
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 16:43 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 16:48 #1164324

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
FAL schreef :
OK, dan is die standaardinstelling eigenlijk wel heel erg gek he?
Zal inderdaad die gegevens eens aanpassen. Eigenlijk dacht ik dat die laadspanning ook aangepast moest worden? Handleiding suggereert lager, maar misschien moet ie juist hoger? Bijv dichtbij de druppellaadspanning van zonnepaneel?
De 'geladen spanning' moet iets onder de druppelspanning van je lader worden afgesteld.
Als je zonnepanelen druppelen op 13,8V, zet je hem bijvoorbeeld op 13,5V
Zeker met zonnepanelen zou ik de geladen detectie tijd behoorlijk opschroeven.
Wil bij gelegenheid weleens kijken waarop ik hem heb ingesteld, zou zomaar 10min kunnen zijn.
Een te lage tijd zorgt voor het synchroniseren van je monitor als er een wolkje voor de zon komt.

Als je monitor goed staat afgesteld heb zal het automatisch synchroniseren bijna niet nodig zijn.

Nog ff reagerend op de anderen:
- alles netjes aangesloten volgens handleiding, dus zonnepaneel, heater en de rest staan allemaal op “load”.
- ik had inderdaad wat gebruikers ook aanstaan, maar minder dan 3 A. Lader kan tot 10 A.

Eigenlijk is mijn accu pas vol als hij langere tijd minder dan 0,3 A ofzo laad? Kan ik hem beter richting 0,3% instellen (weet niet of decimalen ook kunnen)?
Weet ik zo ook niet uit mijn hoofd, maar stel dat je hem afstelt op 1,4A (1%) en de monitor synchroniseert hoeveel % zou je dan nog echt missen? 1 of 2 misschien.
Als je hem te laag zet, zal de monitor wellicht (bijna) nooit synchroniseren omdat er bij voldoende spanning altijd wel wat stroom de accu in gaat, ook als de accu vol is.

Zijn je zonnepaneel laders ook van Victron met bluetooth?
Zo ja, dan kan je de spanning en temperatuur van de accu's door laten geven aan je MPPT laders.
Die passen daar dan de laadspanning op aan.
Hierdoor heb je geen last van spanningsverlies over de laadkabels en wordt er meteen ook voor temperatuur gecompenseert. Zeker dat laatste kan een behoorlijk verschil maken in je laadspanning.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 17:08 #1164328

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Nee, helaas, heb een gewoon pwm ladertje.

Die druppelt op 13,8V
Lader druppelt ook 13,8V
Lader opslagspanning is 13,2V

De lader is wel victron met bluetooth, maar dat koppelt volgens mij niet?
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 17:16 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 17:23 #1164335

FAL schreef :
Eigenlijk is mijn accu pas vol als hij langere tijd minder dan 0,3 A ofzo laad? Kan ik hem beter richting 0,3% instellen (weet niet of decimalen ook kunnen)?

Die staartstroomparameter staat standaard op 4% zagen we al. Je kunt hem wat lager zetten, maar dan zal de sync ook later komen. Heel belangrijk is het niet, want het gaat over procentjes van de capaciteit, uiteindelijk. Je kan 2% proberen, decimalen gaat volgens mij niet.
Wel met ALLE gebruikers uitgeschakeld die Sync bekijken.

Wat betreft laders en gebruikers:
een lader levert in elke fase (Bulk, Absorption, Float) een hogere spanning dan de accu zelf ooit levert.
12,6 tot 12,8V uit een loodaccu tegen 14,4V (Absorption) tot 13,3 a 13,8V (Float) (Bulk kunnen we hier buiten beschouwing laten)
Dus 0,5 tot 1,8V meer spanning uit een werkende lader dan uit de accu.
En dat zal een stroom de accu in opleveren, door het spanningsverschil. Wie het hardste duwt die wint, immers.
Het is niet zo dat een elektron richting accu stroomt en daar ontdekt dat hij er niet meer bij past, in die accu.
Wat die accu gaat doen met de stroom die uit de lader komt is afhankelijk van zijn ladingstoestand.
De accu heeft ook interne weerstand en zal daardoor lading verliezen als warmte.
Er past dus altijd nog ietsje lading bij.
Tenslotte zal de accu veel warmer worden (kost ook laadstroom), misschien zelfs druk opbouwen (idem) en vloeistof eruit blazen. De warmte straalt weg, enzovoorts. Tegen die tijd is de lader wel toe aan uitschakelen ;-)
Een accu vol krijgen is net zoiets als ergens heen gaan en steeds de helft van de resterende afstand afleggen. Je arriveert nooit ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 17:24 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 17:33 #1164340

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Baasklusje schreef :
FAL schreef :
Eigenlijk is mijn accu pas vol als hij langere tijd minder dan 0,3 A ofzo laad? Kan ik hem beter richting 0,3% instellen (weet niet of decimalen ook kunnen)?

Die staartstroomparameter staat standaard op 4% zagen we al. Je kunt hem wat lager zetten, maar dan zal de sync ook later komen. Heel belangrijk is het niet, want het gaat over procentjes van de capaciteit, uiteindelijk. Je kan 2% proberen, decimalen gaat volgens mij niet.
Wel met ALLE gebruikers uitgeschakeld die Sync bekijken.

Wat betreft laders en gebruikers:
een lader levert in elke fase (Bulk, Absorption, Float) een hogere spanning dan de accu zelf ooit levert.
12,6 tot 12,8V uit een loodaccu tegen 14,4V (Absorption) tot 13,3 a 13,8V (Float) (Bulk kunnen we hier buiten beschouwing laten)
Dus 0,5 tot 1,8V meer spanning uit een werkende lader dan uit de accu.
En dat zal een stroom de accu in opleveren, door het spanningsverschil. Wie het hardste duwt die wint, immers.
Het is niet zo dat een elektron richting accu stroomt en daar ontdekt dat hij er niet meer bij past, in die accu.
Wat die accu gaat doen met de stroom die uit de lader komt is afhankelijk van zijn ladingstoestand.
De accu heeft ook interne weerstand en zal daardoor lading verliezen als warmte.
Er past dus altijd nog ietsje lading bij.
Tenslotte zal de accu veel warmer worden (kost ook laadstroom), misschien zelfs druk opbouwen (idem) en vloeistof eruit blazen. De warmte straalt weg, enzovoorts. Tegen die tijd is de lader wel toe aan uitschakelen ;-)
Een accu vol krijgen is net zoiets als ergens heen gaan en steeds de helft van de resterende afstand afleggen. Je arriveert nooit ;-)
Afgezien van je eerste regel is de rest a) niet relevant en b) niet waar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 17:37 #1164343

PvO schreef :
de rest a) niet relevant en b) niet waar.

Heft dat elkaar op?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 17:40 #1164346

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
de rest a) niet relevant en b) niet waar.

Heft dat elkaar op?
ik zou eerder zeggen, dat het elkaar versterkt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 17:43 #1164350

PvO schreef :
ik zou eerder zeggen, dat het elkaar versterkt.

Net zo als een spanningsverschil tot een stroomsterkte leidt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 19:05 #1164397

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Do the math. Wat valt er te winnen als het rendement ongeveer nul wordt en hoeveelheid energie die je richting accu weet te sturen nog maar marginaal is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 19:10 #1164401

En hoe nauwkeurig is je Peukert schatting in dezen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 19:52 #1164443

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
ik zou eerder zeggen, dat het elkaar versterkt.

Net zo als een spanningsverschil tot een stroomsterkte leidt?
Niet helemaal, een spanningsverschil leidt niet per definitie tot stroom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 19:59 #1164451

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
It Paradyske schreef :
En hoe nauwkeurig is je Peukert schatting in dezen?
Mijn ervaring met de berekening van de BMV 712 is erg goed.
Ik vergelijk regelmatig de SOG en de accuspanning in rust met een tabel van accuspanningen versus ladingstoestand.
Het verschil tussen wat de tabel aangeeft en wat de monitor aangeeft is meestal maar enkele procenten.

Toevallig vandaag nog gedaan, accuspanning 12,68V, SOG 87%.
Volgens de tabel:
90% 12,75V
80% 12,50V

Volgens de tabel zou de spanning bij 87% dus 12,675V moeten zijn.
Tabel: 2.bp.blogspot.com/-tUv7wvTBFcA...f-Charge-website.jpg

Edit, of bedoel je niet hoe de BMV met de peukert factor omgaat, maar hoe ik kom aan de Peukert factor?
In dat laatste geval, ik heb 2 capaciteiten van mijn accu's, 1 bij 20h ontladen en 1 bij 10h ontladen.
Hiermee kan je de Peukert factor uitrekenen.

Of het bovenstaande toeval is, of niet geen idee.
De belangrijkste reden dat ik regelmatig de SOG van de monitor vergelijk met de tabel is om een eventuele teruggang in capaciteit van de accu's te kunnen signaleren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 20:03 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 24 mei 2020 21:41 #1164498

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ha, altijd weer leuk om te zien hoe de ZF mannen losgaan op onderwerpen (met name de elektrodingetjes).
Kunst voor de TS (ik) is dan weer om er iets bruikbaars uit te destilleren. Dat valt niet mee als je zelf geen elektroman bent.
Enfin, ik hou het voorlopig toch maar even op het advies van PVO om percentage naar 1% te brengen en die laadtijd op iets tussen 5 en 10 min ofzo. Oh ja, en die spanning naar 13,6 denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 26 mei 2020 15:44 #1165106

Vandaag toch op de boot, en dus even gekeken naar het gedrag van de accumonitor en de lader.
Hij lag al een paar weken zonder enige verbruiker aan de walstroom.
Accuschakelaars uit, dus echt geen enkel verbruik.
De acculader (Mastervolt) stond in Float, 13,3V spanning.
Geen stroom, monitor zegt 0,0 A.

Dan even flink wat verbruik aangezet: boeg- en heklicht, samen 4 A, koelkast 5A.

En dan laat de accumonitor zien dat er iets van -9 A loopt: ontlading van de accu.
De lader merkt dat de klemspanning daalt en gaat daar wat aan doen.
Dan zie je de ontladingsstroom langzaam afnemen en na een paar minuten is hij 0,0 A.
Iets later gaat de lader serieuzer aan het werk en gaan er weer een paar A richting accu, terwijl de 9 A verbruik nog doorloopt. De monitor laat 2 a 3 A laden zien (kennelijk in Absorption, de lader, en 11 a 12 A).

En dat gaat zo door. Beetje stroom uit de accu, lader aan de gang, klemspannning weer hoger, lader weer in de Float, maar dat is niet genoeg om het verbruik te compenseren, enzovoorts.

Al die tijd zegt de monitor dat de accu 100% vol is. Logisch ook, na een paar minuten 9 A uit 315 Ah.
Pas na een heel uur zou dat 97% moeten zijn. (zonder bijladen).

Mijn conclusie:
door het gedrag van de lader en de bijbehorende hysteresis bij inschakelen, uitschakelen en bij omschakelen van float naar absorption en terug zal er als er verbruikers aan staan steeds een wisselende stroom te zien zijn, ontladen, even nul, weer laden, weer nul, weer ontladen.
Netto resultaat is wel dat de lader de A's aan de verbruikers levert, maar er zal heel vaak wel een stroom lopen uit of naar de accu.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 15:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BMV-712 zegt 100%, maar laadt nog.. 26 mei 2020 18:07 #1165193

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik heb ts mijn instellingen van bmv nog beloofd.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl