Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nood hoofdschakelaar vraag.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 19:39 #1167244

Had vanmorgen ilCigno een Pb gestuurd. Nog geen reactie ontvangen. Geen probleem natuurlijk want je moet maar net in gelegenheid zijn en zin hebben om een vraag te beantwoorden.

Toch ook maar hier even gepost want ik wil morgen verder. :)

Een vraagje over dit schema want uitgezonderd hout, staal en verf is elektra is niet zo mijn ding...
Heb ook een crossover (nood) hoofdschakelaar gemonteerd. Maar welke van de twee rode sleutels gebruik je voor die crossover schakelaar?

Alvast mijn dank.


Laatst bewerkt: 31 mei 2020 19:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 19:42 #1167247

Je bedoelt een schakelaar tussen de plussen van start- en lichtaccu?

Edit: aha met de tekening.

Ik heb drie sleutels. Kun je elke gewenste stroomroute mee maken.

"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 19:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 19:45 #1167249

welke van de twee rode sleutels gebruik je voor die crossover schakelaar?

Dat mag je zelf kiezen; afhankelijk welke accu je (niet) wilt aankoppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 19:46 #1167251

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Die van je lege accu, de functie wordt dan overgenomen door de andere accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 19:59 #1167256

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Als beide accu's gekoppeld zijn en een van de accu's heeft een inwendige sluiting, dan loopt de goede accu ook leeg. Hier zijn goede oplossingen voor om dit te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 20:03 #1167258

Als het goed is heb je nu drie schakelaars
- eentje voor de start accu
- eentje voor de service accu
- eentje waarmee je de service accu en start accu verbind, zodat als de start accu leeg is je de service accu kangebruiken om te starten. (Andersom, start gebruiken voor service is meestal niet zo handig want als je me service de start leegvtrejt diet je motor t niet meer en kan je de accus niet meer laden).

Als t goed is heb je drie sleutels, eentje voor iedere schakelaar.
Heb je er 2, maar 3 schakelaars, dan kwestie van passen.

Als je wil weten in welke stand de kortsluit schakelaar staat, dan zet je wat licht aan binnen, dowt de service accu schakelaar uit en start accu aan. Brand t licht binnen dan staat hij asn (uit zetten dus).
Zi kan je hem ook testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 20:04 #1167259

Aha dank jullie voor de snelle reactie!

Kan een andere topic hierover niet meer vinden (zoek blijkbaar verkeerd). Meen dat daarin stond die derde rode sleutel niet te gebruiken en één van twee sleutels te verzetten.

De aansluiting op de twee bestaande hoofdschakelaars is dan toch op de twee bouten die in principe altijd onder de 12V spanning staan?
Laatst bewerkt: 31 mei 2020 20:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 20:09 #1167261

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4776
Volgens mij kun je een sleutel die op inschakelen staat niet meer losnemen om hem in een andere schakelaar te steken. Je hebt dus minstens twee sleutels nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 20:14 #1167263

  • kdp
  • kdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Jollenbaas schreef :
Aha dank jullie voor de snelle reactie!

Kan een andere topic hierover niet meer vinden (zoek blijkbaar verkeerd). Meen dat daarin stond die derde rode sleutel niet te gebruiken en één van twee sleutels te verzetten.

De aansluiting op de twee bestaande hoofdschakelaars is dan toch op de twee bouten die in principe altijd onder de 12V spanning staan?

Inderdaad maximaal 2 sleutels gebruiken. En je verbind de accu’s niet, je koppelt de verbruiker aan de andere accu. De ene accu kan dus niet leeglopen n de andere want die blijven gescheiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 20:15 #1167264

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16662
De oplossing zoals Jollenbaas aangeeft gebruikten we ook voor grote schepen onder klasse, prima, echter...

Als je 3 sleutels hebt kan je dus ook alle drie verbinden. Dus in geval van een rotte accu, kan je je goede accu verbinden aan de rotte accu waardoor de boel alsnog in de soep loopt.

Als je van die 3 sleutels, er 1 weg doet, dan kan je met de 2 overgebleven sleutels NOOIT de goede accu verbinden met de slechte accu.
Dan is het foolproof.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 06:48 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nood hoofdschakelaar vraag. 31 mei 2020 22:14 #1167303

Helder! Dus de startsleutel verzet je naar de noodschakelaar en die van de serviceaccu's blijft zitten. En niet meer dan twee rode sleutels zijn aanwezig.
Achteraf gezien best logisch. :)

De aansluiting van de twee nieuwe 50 mm2 stroomdraden op de twee bestaande hoofdschakelaars is op de twee bouten die zonder rode sleutel NIET onder de 12V spanning staan.
Hoor graag als ik het verkeerd heb begrepen...

Mijn dank voor alle reacties!
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 06:50 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 08:18 #1167365

Baasklusje schreef :
Je bedoelt een schakelaar tussen de plussen van start- en lichtaccu?

Edit: aha met de tekening.

Ik heb drie sleutels. Kun je elke gewenste stroomroute mee maken.


Drie sleutels is dus één sleutel te veel. Er moet er eentje weggegooid worden, weet je zeker dat er nooit iets mis kan gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 08:31 #1167373

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16662
Die opmerking hadden we al, maar dat had je natuurlijk al gelezen...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 09:48 #1167410

En toch heb ik er drie. En hou ik er drie.
Voor het onwaarschijnlijke geval dat zowel licht- als startaccu bijna plat zijn maar ze samen nog net genoeg prik hebben om de motor te starten, maar elk apart niet meer.
De koppelsleutel staat natuurlijk altijd open. In het zeer speciale geval dat ik die ga nodig hebben (nooit, denk ik) zal ik zeker niet vergeten hem na gebruik weer open te zetten.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 10:13 #1167419

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8833
Leuke maar ook ozo mooie oplossing!
Wij hebben ook drie schakelaars aan boord waarvan een de min schakelt en die we ook altijd erbij gebruiken. Inmiddels zit er wel een en ander rechtstreeks aan de min. De lader/omvormer en de lader van de zonnepanelen, de kachel en misschien nog wel wat.
Is er iets op tegen om de min te offeren en er een koppelschakelaar van te maken?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 12:01 #1167463

Baasklusje schreef :
En toch heb ik er drie. En hou ik er drie.
Voor het onwaarschijnlijke geval dat zowel licht- als startaccu bijna plat zijn maar ze samen nog net genoeg prik hebben om de motor te starten, maar elk apart niet meer.
De koppelsleutel staat natuurlijk altijd open. In het zeer speciale geval dat ik die ga nodig hebben (nooit, denk ik) zal ik zeker niet vergeten hem na gebruik weer open te zetten.
Mmm.....
Je hebt met die koppelschakelaar en 2 sleutels een mooie backup, om nu weer een backup voor de backup te hebben (derde sleutel).......
Het gaat volgens mij in een eerder stadium al goed fout als je voordien niet door hebt dat je met 2 matig presterende accu's rondvaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 12:11 #1167474

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3502
CaptainRob schreef :
Baasklusje schreef :
En toch heb ik er drie. En hou ik er drie.
Voor het onwaarschijnlijke geval dat zowel licht- als startaccu bijna plat zijn maar ze samen nog net genoeg prik hebben om de motor te starten, maar elk apart niet meer.
De koppelsleutel staat natuurlijk altijd open. In het zeer speciale geval dat ik die ga nodig hebben (nooit, denk ik) zal ik zeker niet vergeten hem na gebruik weer open te zetten.
Mmm.....
Je hebt met die koppelschakelaar en 2 sleutels een mooie backup, om nu weer een backup voor de backup te hebben (derde sleutel).......
Het gaat volgens mij in een eerder stadium al goed fout als je voordien niet door hebt dat je met 2 matig presterende accu's rondvaart.
Inderdaad onverantwoord om met drie sleutels rond te varen.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 12:23 #1167483

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7565
even offtopic

wel een ding dat die sleutels er zo makkelijk uit kunnen.
jongste dochter (ik denk toen 4 ofzo) had tijdens het varen de servicesleutel "gevonden"
en ik maar denken WTF, alles is uitgevallen..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 13:14 #1167500

sy helios schreef :
even offtopic

wel een ding dat die sleutels er zo makkelijk uit kunnen.
jongste dochter (ik denk toen 4 ofzo) had tijdens het varen de servicesleutel "gevonden"
en ik maar denken WTF, alles is uitgevallen..

Zelfde gehad, zoontjelief (ook 4 of zo) de sleutel van de startaccu losgeschopt.
Sindsdien heb ik ze allebei altijd geborgd als ze aan staan: klein touwtje naar een koperen haakje.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 16:57 #1167565

De nood hoofdschakelaar, de messing brug en de korte extra kabel (50 mm2) zijn gemonteerd. :)

Moet alleen de bekabeling van en naar de service accu's verzwaren van 25 naar 50 mm2. Bij de test was er teveel spanningsval (kabellengte 3,5 meter) om te kunnen starten...

Laatst bewerkt: 01 juni 2020 17:02 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 18:37 #1167608

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16662
Baasklusje schreef :
sy helios schreef :
even offtopic

wel een ding dat die sleutels er zo makkelijk uit kunnen.
jongste dochter (ik denk toen 4 ofzo) had tijdens het varen de servicesleutel "gevonden"
en ik maar denken WTF, alles is uitgevallen..

Zelfde gehad, zoontjelief (ook 4 of zo) de sleutel van de startaccu losgeschopt.
Sindsdien heb ik ze allebei altijd geborgd als ze aan staan: klein touwtje naar een koperen haakje.

Had je dan zo'n gammele boot dat een kind bij jouw hoofdschakelaars kan?

Onverantwoord!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 18:38 #1167611

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16662
Jollenbaas schreef :
De nood hoofdschakelaar, de messing brug en de korte extra kabel (50 mm2) zijn gemonteerd. :)

Moet alleen de bekabeling van en naar de service accu's verzwaren van 25 naar 50 mm2. Bij de test was er teveel spanningsval (kabellengte 3,5 meter) om te kunnen starten...

Die schakelaar horen ook nabij je accu en/of motor te zitten.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 19:01 #1167631

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7565
WADnWIND schreef :
Baasklusje schreef :
sy helios schreef :
even offtopic

wel een ding dat die sleutels er zo makkelijk uit kunnen.
jongste dochter (ik denk toen 4 ofzo) had tijdens het varen de servicesleutel "gevonden"
en ik maar denken WTF, alles is uitgevallen..

Zelfde gehad, zoontjelief (ook 4 of zo) de sleutel van de startaccu losgeschopt.
Sindsdien heb ik ze allebei altijd geborgd als ze aan staan: klein touwtje naar een koperen haakje.

Had je dan zo'n gammele boot dat een kind bij jouw hoofdschakelaars kan?

Onverantwoord!

je kent de boot, kon ze op haar knietjes nog bij..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nood hoofdschakelaar vraag. 01 juni 2020 20:36 #1167709

@WADnWIND:
Wil makkelijk bij de hoofdschakelaar voor de motor kunnen. Tijdens het zeilen staat deze namelijk altijd spanningsvrij.
De motor staat om de hoek en de twee zwaardere service accu's staan op vrijwel gelijke afstand als de startaccu maar nabij het mastspantschot. Gewichtsverdeling hè... :D
Laatst bewerkt: 01 juni 2020 21:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl