Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lader of accu defect?

Lader of accu defect? 02 juni 2020 15:41 #1168053

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
In de boot heb ik het volgende:
Een Ctek M200
Een Beaut 100 AGM accu
Een Victron Battery Protect met z`n cutt-off op 11.8 volt.
Normaal verbruik zo`n 0.8 ampère

Vorige zomer alles prima, afgelopen winter regelmatig (keer per week) aan boord en aan de lader.
Vorige zomer kon ik makkelijk de gehele dag de boordcomputer en de koelbox een dagje aanhouden. Zonder koelbox, alleen verlichting kon ik dit rekken tot 36 uur.

Nu valt het mij op dat ik nog maar een uur of 6 met de accu uit kan houden. De koelbox heb ik er tussenuit gehaald die koelt alleen nog met walstroom.
Wat gebeurt er in die zes uur, lang blijft het voltage rond de 13 / 12.8 hangen. Dan op een gegeven moment zakt het voltage in, tot onder de 11.8.
Haal ik de spanning van de verbruikers stijgt de spanning weer naar een acceptabele 12.7 volt. Als ik dan een korte ledstrip aansluit op de accu blijft het voltage nagenoeg gelijk.

Dan maar de acculaden. Die springt al snel naar Absorptieladen, en laad dan nog maar met één ampère.

Wat zou dit fenomeen kunnen veroorzaken?
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 15:44 door KolonelP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 02 juni 2020 16:30 #1168072

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Waarschijnlijk een overleden accu (gesulfateerd?)

Als ik de datasheet van je lader vergelijk met de gegevens op de accu, voldoet de lader niet aan de specificaties van de accu.
De lader laad met max 14,4V bij 25gr, de accu vraagt 14,6-14,8V bij 25gr.
Is de temperatuur sensor van de lader goed geplaatst/aangesloten?

Of dit de oorzaak van je probleem is durf ik niet te zeggen.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik een vergelijkbaar probleem heb gehad met victron AGM accu's waarbij de laadspanning van de lader ook lager was, dan vermeld op de accu's.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 22 juli 2020 21:58 #1187503

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Een laatste update:
Ik heb de accu laten testen. Hieruit bleek dat er nog maar 50% capaciteit beschikbaar was.
Heb de accu opgestuurd naar de leverancier en die heeft hem omgeruild onder garantie.

Wie heeft er tips voor een betaalbare acculader tussen de 10 en 15 ampère laden?
Laatst bewerkt: 22 juli 2020 21:58 door KolonelP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 06:31 #1187537

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
KolonelP schreef :
Wie heeft er tips voor een betaalbare acculader tussen de 10 en 15 ampère laden?

Wat is er mis met de CTEK M200? Dat de accu stuk is gegaan, wil niet zeggen dat de acculader niet goed was.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 06:37 #1187538

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Minim schreef :
KolonelP schreef :
Wie heeft er tips voor een betaalbare acculader tussen de 10 en 15 ampère laden?

Wat is er mis met de CTEK M200? Dat de accu stuk is gegaan, wil niet zeggen dat de acculader niet goed was.

Volgens PVO zijn de specificaties van de lader niet conform met de accu. ( heb het zelf niet nagekeken, maar ga ervan uit dat dit correct is. ) Weet niet of er CTECK laders zijn die wel conform zijn, dat zal even nagekeken moeten worden.
Mijn ervaring met Cteck laders is erg positief, maar ik gebruik wel gewone accu's, waarvoor de lader geschikt is. ( aansluiten en verder hoef je er niet naar te kijken, kan ik ook gebruiken in de winter om mijn accu van mijn wagen bij te laden, en de accu van mijn scooter. )
( Dus 1 lader voor 3 toepassingen. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 23 juli 2020 06:37 door Tony2920. Reden: typfout verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 07:31 #1187557

Bij mijn vader was het probleem de victron lader waardoor de accu's snel stuk waren (laadde te weinig op). Deze kennis had het bedrijf moeten hebben dus hij kreeg nieuwe accu's en de laadspanning is destijds verhoogd van 14,4 naar 14,6 a 14,7 om de 2x2 6V trojan accu's op te laden die hij heeft. De victron lader moest door een expert worden uitgelezen en aangepast (ik zou niet weten hoe je dat zelf doet).

Nu is het volgende probleem: De accu's beginnen te borrelen, waarschijnlijk door de te hoge laadspanning. Iemand die weet of dit erg is? Het klinkt namelijk niet goed en soms begint het te stinken. Het antwoordt van het bedrijf is dat dit normaal is, maar ik betwijfel dit.

Ik wil je als tip meegeven koop een accu die bij de victron lader past in jou situatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 09:17 #1187583

In vloeistof accu´s zit niet zo´n erg groot verschil tussen het éne of ándere fabrikaat.

Ik heb sterke voorkeur voor vloeistof, om reden dat je kunt bijvullen.

De huidge set is bijna 6 jaar in gebruik, geen enkel teken van vermogensvermindering.
De laatste 2 sets gingen 11, en 12 jaar mee.

Nieuwe accu´s stel ik op 14,4V en controleer de eerste weken frequent wat het vloeistof verlies is.
Is het verbruik hoog, dan stel ik naar 14,3 of zelfs 14,2. Is het erg laag dan naar 14,5V
Bij 14V horen er wat belletjes aan de oppervlakte te komen, bij een paar tienden Volts hoger iets meer, maar niet echt heftig borrelen.

Op de accu´s ligt een briefje met datum en hoeveelheid van vullen.
Per 3 maanden wordt ongeveer 0,75 liter bijgevuld in 18 cellen.
Het zijn Exide accu´s met een vrij hoge ruimt boven de platen.
Die hoge vloeistof ruimte is gunstig bij onder helling varen, de platen blijven geheel onder het vloeistofpeil.

Andere fabrikaat accu´s hebben de platen soms tot vlak onder de bovenkant (voor elektrische rolstoelen b.v.)
Daar moet vaker bijgevuld worden omdat de ruimte kleiner is.

Het is op het eind van de levensduur ALTIJD één cel die het eerst meer water gaat gebruiken.
Dat is een signaal dat de accu´s hun einde gaan naderen.
Er is dan meestal nog een paar weken tijd om nieuwe uit te zoeken(prijs!!!) en aan te schaffen.

Bedenk dat de leeftijd van een accu begint met het vullen van het zuur. De tijd in de winkel voorraad kan van grote invloed zijn.
Laad de winkelier af en toe zijn voorraad op, of verkoopt hij de vooraanstaande accu en is de accu achter in de rij 5 jaar oud voor hij verkocht wordt!!!

Belangrijk is ook dat er wat overcapaciteit is, dan zit je niet voortdurend tegen de ondergens aan.

Ik stuur aan op 12,3V als minimum.
Dat lukt niet altijd bij somber weer, maar het geeft wel wat ruimte in het laden.
Een dipje van bijvoorbeeld de ankerlier tot onder de 12V is niet van belang.
Maar zo´n dipje moet altijd een reden hebben dat het niet langdurig het accu voltage was.
Laatst bewerkt: 23 juli 2020 09:25 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 10:20 #1187616

Absorptie lading van 1 ampere is laag... met een goede accu er achter verdenk ik dan ook de lader...
Zelf vergelijkbaar verhaal gehad enkele weken geleden.
Was al de accu banken gefaseerd aan het vervangen ivm ouderdom en capaciteits probleem. Eerst de start accu, toen de 2*105 Ah. En binnen kort is met tweede bank 105Ah eol.
Toen kwam echter een probleem aan de lader aan het licht.. de oude stirling iouo lader gaf nooit meer dan 1-2 A uit.. bulk lading fase kapot .. bleek bekend probleem bij de leeftijd van de lader. Nu VictronConnect 30A voor 3 banken met bT gekocht en laadprobleem is verholpen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 20:47 #1187817

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Klopt, misschien is de topic titel niet meer actueel.
De CTEK laad idd met 14.4 zoals PVO aangeeft. De accu`s willen een lading van 14,6-14,8
Ik zie alleen LIFEPO4 laders die 14,6 laadspanning geven.
Vandaar de vraag, welke lader zou geschikt zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader of accu defect? 23 juli 2020 20:53 #1187823

Een Victron, die kun je instellen op wat je wenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl