Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk?

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 03 juni 2020 14:13 #1168489

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Ik kwam tijdens een browse sessie deze PYLONTECH LiFePO4 accus tegen. De prijs lijkt me niet gek voor een 100Ah set, formfactor is wat anders dan gewend maar wel makkelijk in te bouwen en ze zijn gemaakt om door te lussen.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of heb je een reden waarom dit niet handig aan boord zou zijn voor bijvoorbeeld een electromotor / boordnet?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 03 juni 2020 16:22 #1168550

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Ziet er beslist kek uit! Die andere vormfactor is het grootste probleem. Ze zullen niet een volkomen 'drop in replacement' kunnen vormen. Of dat nu echt een groot bezwaar is...
Ik kan niet zien hoe de cellen in de behuizing zijn geplaatst en daarmee ook niet beoordelen of de cellen 'op de kant liggen' of 'plat liggen' of dat ze 'staan'. Dat zou ik in verband met de plaatsing aan boord wel willen weten.

19" rack... wel bijzonder vorm gegeven... het lijken wel 2 stereo eindversterkers van een PA systeem.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 03 juni 2020 17:15 #1168565

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Inderdaad een bijzondere vormgeving, maar makkelijk uitbreidbaar in vermogen. Volgens mij zou ik als ik op een e-motor over ga (wordt vast niet dit jaar, maar oriënteren is altijd goed toch?) op de plek van de huidige motor een rail kunnen maken wat rik deze accu zo in kan rollen. Kabels aansluiten en klaar...
Waarom maakt de oriëntatie van de cellen uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 03 juni 2020 20:29 #1168632

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Een stationair 19 inch rack in een gekoelde server ruimte is een heel andere omgeving dan de accuruimte op een bewegende boot in een zilte omgeving. Ik zou net als forumlid Peper willen weten hoe de accu van binnen is opgebouwd, of de cellen en verbindingen langdurig bestand zijn tegen de soms forse bewegingen en helling op een zeiljacht.

Staat er iets in de specificaties over geschiktheid voor wat minder ideale omstandigheden?

Als je je iets meer in de materie wilt verdiepen en de engelse taal geen probleem is kun je deze informatie doorlezen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 20:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 04 juni 2020 07:35 #1168709

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
HotSnail schreef :
Waarom maakt de oriëntatie van de cellen uit?
Net als loodaccu's hebben LiFePO4 cellen een soort elektrolyt. Het is de bedoeling dat de 'platen' van de accu geheel zijn ondergedompeld. Dat kan als de cellen 'rechtop' staan en als ze op de 'korte zijkant' staan. Als de cel op de 'brede zijkant' ligt, kan de 'bovenste plaat' droog komen te staan en gaat de cel daaraan kapot.
Vergelijk met 'natte' loodaccu's, die mogen alleen maar rechtop staan, anders loopt het zwavelzuur eruit. Alleen bij lood-zwavelzuur gel accu's heb je meer plaatsingsmogelijkheden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 04 juni 2020 10:11 #1168797

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Aanvulling op de uitleg van Peper: LFP-cellen hebben een overdrukventiel (de prismatische cellen in ieder geval). Het electrolyt moet onder normale omstandigheden niet bij het ventiel kunnen komen. Daarom mag je prismatische cellen rechtop of op hun kant in een accu plaatsen, maar niet plat of ondersteboven.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 04 juni 2020 15:34 #1168991

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Kijk hier eens voor meer informatie: greenakku.de/Batterien/Lithium...FEAAYASAAEgJU6PD_BwE
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 04 juni 2020 16:06 #1169008

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
@PvdE : verkeerde pagina mee gelinkt? Of mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PYLONTECH LiFePO4 => Wie kent dit merk? 04 juni 2020 16:08 #1169009

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Het is juist een hele normale 19" vormgeving. De meeste middelgrote UPSsen zijn ook uit meerdere van dit soort batterypacks opgebouwd.
Ik denk dat het daar ook vandaan komt, want de prijzen komen ook aardig overeen.

Zou best kunnen dat je ze ook verticaal mag gebruiken en laden, dam laat je ze zo in een bak zakken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 16:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl