Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vragen mbt elektrische installatie

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 17:28 #1171539

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Hallo allemaal,

De elektrische installatie op mijn jachtje is niet heel uitgebreid, maar wel tamelijk onoverzichtelijk wegens lichte verwaarlozing door vorige eigenaars (veel ongebruikte stukken kabel die nutteloos ergens hangen, overal kroonsteentjes, al jarenlang niet meer gebruikte elektronica die nooit is weggehaald, nergens een labeltje, etc.). Ik ben van plan om de boel in kaart te brengen en geleidelijk wat zaken te verbeteren.

De accu's heb ik inmiddels vervangen door 2x90Ah semi-tractie en de stokoude Newmar lader is vervangen door een Victron.
Er zijn drie stroombronnen: zonnepaneel+regelaar, BBM en acculader.

Mijn vragen:
1. Ik heb nu twee "busbars" van kroonsteentjes, positief en negatief, waarop de twee accu's, de drie stroombronnen en de hoofdschakelaar direct zijn aangesloten. Ik wil de busbars vervangen door fatsoenlijke, kan ik de situatie verder hetzelfde laten?

2. De "hoofdschakelaar" is eigenlijk een accukeuzeschakelaar 0/1/2/1+2. Omdat ik geen startaccu heb is dit niet per se zinnig, ik gebruik de twee accu's samen als één lichtaccubank. Kan ik de schakelaar beter vervangen door een "echte" hoofdschakelaar of maakt dit niet uit?

Er zullen nog wel meer vragen opkomen maar dit zijn de eerste die aan de orde zijn... Graag jullie advies!
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Laatst bewerkt: 09 juni 2020 17:31 door Toeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 17:39 #1171545

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Toeter schreef :
Hallo allemaal,

De elektrische installatie op mijn jachtje is niet heel uitgebreid, maar wel tamelijk onoverzichtelijk wegens lichte verwaarlozing door vorige eigenaars (veel ongebruikte stukken kabel die nutteloos ergens hangen, overal kroonsteentjes, al jarenlang niet meer gebruikte elektronica die nooit is weggehaald, nergens een labeltje, etc.). Ik ben van plan om de boel in kaart te brengen en geleidelijk wat zaken te verbeteren.

De accu's heb ik inmiddels vervangen door 2x90Ah semi-tractie en de stokoude Newmar lader is vervangen door een Victron.
Er zijn drie stroombronnen: zonnepaneel+regelaar, BBM en acculader.

Mijn vragen:
1. Ik heb nu twee "busbars" van kroonsteentjes, positief en negatief, waarop de twee accu's, de drie stroombronnen en de hoofdschakelaar direct zijn aangesloten. Ik wil de busbars vervangen door fatsoenlijke, kan ik de situatie verder hetzelfde laten?


2. De "hoofdschakelaar" is eigenlijk een accukeuzeschakelaar 0/1/2/1+2. Omdat ik geen startaccu heb is dit niet per se zinnig, ik gebruik de twee accu's samen als één lichtaccubank. Kan ik de schakelaar beter vervangen door een "echte" hoofdschakelaar of maakt dit niet uit?

Er zullen nog wel meer vragen opkomen maar dit zijn de eerste die aan de orde zijn... Graag jullie advies!

1.)
Om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven zou een foto kunnen helpen.
Kroonsteentjes zijn niet de meest ideale mogelijkheden voor aan boord, maar werden in het verleden dikwijls gebruikt.
Goedkoop is het niet altijd, maar door de nodige spullen te kopen bij web winkels betaal je wel stukken minder dan in de doe het zelf zaak.



2.)
Dit soort schakelaar is in veel schepen standaard. En is in weze een goede schakelaar.
Als deze goed werkt is er geen enkele reden om hem te vervangen.
Zorg voor een duidelijke aanduiding welke posities gebruikt dienen te worden en welke niet.
Behouden kost niets, en is zeker zo goed als vervangen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 18:14 #1171571

  • Ata
  • Ata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Weet niet of je hier wat aan heb maar ik geef het toch mee.

Ik was in een ouder huis de electra aan het aanpassen en ik kwam er niet uit. Had er wel lol in dus ik belde een electricien met de vraag of hij bereid was een uurtje mee te denken tegen driedubbel tarief. Daarna wilde ik het weer zelf doen.

Hij kwam, keek, haalde in drie kwartier alle ouwe meuk weg en vertrok weer. Hij weigerde drie uur in rekening te brengen. Met een schone lei waren mijn problemen inderdaad opgelost en de klus verder met anderhalve middag klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 18:59 #1171593

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
www.sandervunderink.nl kreeg ik gisteren als tip van een trainer tijdens een nen training. Schijnbaar de goedkoopste die tegen groothandelsprijzen particulier levert
Mystere 26 1973
Laatst bewerkt: 09 juni 2020 19:04 door hengelst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 19:01 #1171595

Ata schreef :
Weet niet of je hier wat aan heb maar ik geef het toch mee.

Ik was in een ouder huis de electra aan het aanpassen en ik kwam er niet uit. Had er wel lol in dus ik belde een electricien met de vraag of hij bereid was een uurtje mee te denken tegen driedubbel tarief. Daarna wilde ik het weer zelf doen.

Hij kwam, keek, haalde in drie kwartier alle ouwe meuk weg en vertrok weer. Hij weigerde drie uur in rekening te brengen. Met een schone lei waren mijn problemen inderdaad opgelost en de klus verder met anderhalve middag klaar.
:laugh: :laugh: Mooi verhaal, lekker droog van die elektricien
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 20:15 #1171650

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Tony2920 schreef :

1.)
Om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven zou een foto kunnen helpen.
Kroonsteentjes zijn niet de meest ideale mogelijkheden voor aan boord, maar werden in het verleden dikwijls gebruikt.
Goedkoop is het niet altijd, maar door de nodige spullen te kopen bij web winkels betaal je wel stukken minder dan in de doe het zelf zaak.

De kroonsteentjes gaan er sowieso uit, ik heb twee nette busbars met kapje besteld. Mijn vraag was meer of het OK is om stroombronnen, hoofdschakelaar en accu's allemaal direct op de busbars aan te sluiten. Het lijkt op dit moment goed te werken, maar ik wilde het even checken.
2.)
Dit soort schakelaar is in veel schepen standaard. En is in weze een goede schakelaar.
Als deze goed werkt is er geen enkele reden om hem te vervangen.
Zorg voor een duidelijke aanduiding welke posities gebruikt dienen te worden en welke niet.
Behouden kost niets, en is zeker zo goed als vervangen.

Mooi, laat ik 'm zitten.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 20:19 #1171653

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
Ata schreef :
Weet niet of je hier wat aan heb maar ik geef het toch mee.

Ik was in een ouder huis de electra aan het aanpassen en ik kwam er niet uit. Had er wel lol in dus ik belde een electricien met de vraag of hij bereid was een uurtje mee te denken tegen driedubbel tarief. Daarna wilde ik het weer zelf doen.

Hij kwam, keek, haalde in drie kwartier alle ouwe meuk weg en vertrok weer. Hij weigerde drie uur in rekening te brengen. Met een schone lei waren mijn problemen inderdaad opgelost en de klus verder met anderhalve middag klaar.

Geweldig verhaal :P

Moet zeggen dat ik er ook wel over nagedacht heb om het zo te doen, maar ik weet zeker dat ik het niet in anderhalve dag weer aan de praat heb allemaal... Dus stukje bij beetje is in mijn geval vermoedelijk verstandiger. Kan ik rustig bijleren wat ik nog niet weet en toch af en toe een weekendje zeilen met stroom aan boord.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 20:57 #1171676

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
Wegknippen van ongebruikte meuk kost je geen anderhalve dag. En geeft een veel beter beeld. Je zult schrikken van wat je tegen komt en blij zijn dat het uit je boot is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 21:29 #1171693

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Toeter schreef :
Tony2920 schreef :

1.)
Om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven zou een foto kunnen helpen.
Kroonsteentjes zijn niet de meest ideale mogelijkheden voor aan boord, maar werden in het verleden dikwijls gebruikt.
Goedkoop is het niet altijd, maar door de nodige spullen te kopen bij web winkels betaal je wel stukken minder dan in de doe het zelf zaak.

De kroonsteentjes gaan er sowieso uit, ik heb twee nette busbars met kapje besteld. Mijn vraag was meer of het OK is om stroombronnen, hoofdschakelaar en accu's allemaal direct op de busbars aan te sluiten. Het lijkt op dit moment goed te werken, maar ik wilde het even checken.

Snip 8--

Eigenlijk is dat niet de meest logische manier van werken.
De stroombronnnen, ( laders en alternator ) horen naar de accu's te gaan, niet via de busbar, wel via de hoofdschakelaar.
Vanaf de accu('s) naar de hoofdzekering dan naar de hoofdschakelaar, vandaar uit naar de busbar voor de verdeling ( en naar de motorschakelaar voor inboord diesel motor indien aanwezig ).
Stratstroom naar de (diesel)motor toe kan je best niet via de busbar laten lopen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 09 juni 2020 21:48 #1171699

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Als je busbar geschikt is voor de stromen die er gaan lopen is het juist wel logisch om alle energieleveranciers daar op aan te sluiten.
Uiteraard voorzien van een geschikte zekering.
(hoofd)schakelaar(s) plaats je waar je wat wilt kunnen afschakelen.
Meestal tussen de accu en de busbar.
Eventueel kun je tussen je busbar en je verbruikers (schakelpaneel) ook nog een schakelaar plaatsen.
Vaak wordt dit echter gedaan met een circuit breaker.

Het is eigenlijk maar net wat je onder de busbar verstaat.
Bij mij is de + busbar 1 zijde van een NH zekeringhouder en de - busbar de shunt van de victron accumonitor.
Daarop zitten de laders en afgaande kabel naar de hoofdschakelaar voor de verbruikers aangesloten.
Als je de ruimte hebt om een busbar te plaatsen voorkomt dit dat je meerdere kabelschoenen onder 1 bout hebt.
Eigenlijk wel zo netjes.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 10 juni 2020 08:56 #1171792

Het lijkt me wijzer om de laadstromen direct naar de accu te leiden, en niet via de hoofdschakelaar.
Dit om reden dat de hoofdschakelaar omgezet kan worden bij vergissing of door aanstoten.
Wanneer de genersator draait is het niet de bedoeling dat deze het contact met de accu verliest.

Een eventuele zekering in de lijn generator accu, dient groter te zijn dan de maximale laadstroom van de generator.

Voor zonneregelaars is het ook niet wenselijk dat de stroom onderbroken wordt in de draad tussen regelaar en accu. Daar wordt de stroom afgesloten in het paneelcircuit, niet in het accu circuit.

Ik zou alle laadbronnen op één punt aansluiten, de aansluiting op de diodebrug/relais naar de accu toe lijkt me het meest geschikte punt.

Alle stroom die de accu verlaat naar de hoofdschakelaar. Uitzonderingen zijn daarop mogelijk, zoals de kachel die moet kunnen nakoelen dus beter niet per ongeluk uitgeschakeld kan worden door de hoofdschakelaar.
Laatst bewerkt: 10 juni 2020 09:00 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 10 juni 2020 13:26 #1171902

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
koko schreef :
Wegknippen van ongebruikte meuk kost je geen anderhalve dag. En geeft een veel beter beeld. Je zult schrikken van wat je tegen komt en blij zijn dat het uit je boot is.

Dat zei toch ook niemand? Natuurlijk haal ik ongebruikte zaken weg. Maar het ging er hier over om álles weg te halen en in anderhalve dag de boel opnieuw aan te leggen. Dat is voor mij geen haalbare optie.
Tony2920 schreef :


Eigenlijk is dat niet de meest logische manier van werken.
De stroombronnnen, ( laders en alternator ) horen naar de accu's te gaan, niet via de busbar, wel via de hoofdschakelaar.
Vanaf de accu('s) naar de hoofdzekering dan naar de hoofdschakelaar, vandaar uit naar de busbar voor de verdeling ( en naar de motorschakelaar voor inboord diesel motor indien aanwezig ).
Stratstroom naar de (diesel)motor toe kan je best niet via de busbar laten lopen.

Ik kan je niet helemaal volgen, zoals je het opschrijft zit de hoofdschakelaar tussen stroombronnen en accu's, maar ook tussen accu's en verbruikers. Dat kan toch niet?

Ik denk dat er verwarring is omdat ik dus een "busbar" heb op een plek waar die meestal niet zit, nl. tussen stroombronnen en accu's. Op die manier hoef ik aan mijn accupolen maar één draad te bevestigen naar de busbar, daar zitten dan de stroombronnen en de hoofdschakelaar aan.

Ik heb geprobeerd om het te tekenen, hoop dat er wijs uit te worden valt:




Is dit OK?

Stroombronnen en accu's zitten dus altijd op elkaar aangesloten, met de hoofdschakelaar zet ik spanning op het schakelpaneel en de verbruikers.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 10 juni 2020 15:31 #1171945

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik hoop dat je nog wat zekeringen in werkelijkheid heb.

Daarnaast zou ik de accu's niet allebei naar de busbar brengen, maar de accu's eerst parallel aansluiten en dan van 1 accu de plus naar de busbar en van de andere de min.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 10 juni 2020 17:38 #1172005

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
zekeringen stokpaardje berijdend:
Ik heb bij mijn 'busbar' de aansluiting van de netlader ook gezekerd vanuit het idee: als in de lader kortsluiting ontstaat, zorgt de gevulde accu ervoor dat de isolatie van de bedrading smelt en kan brand ontstaan. Net zoals je hebt getekend bij de plus-kabel naar de solar laadregelaar. Bovendien is de kabel dan ook beschermd tegen kortsluiting als gevolg van doorschavielen van de isolatie.
Om dezelfde reden zou ik bij de busbar een zekering plaatsen naar de dynamo (heb je die bij de motor getekend?)
Je tekent een aardlekschakelaar in je boot. Geen zekering / aardlekautomaat (combi zekering en aardlekschakelaar)?
Ik heb een aardlekautomaat van 6 A geplaatst. 6 A voor het geval de aansluiting op de wal met 16 A is afgezekerd. Dat is niet overal het geval, maar als dat wel zo is en ik maak kortsluiting, schakelt mijn automaat eerder uit dan de walzekering. Ik weet dat veel walinstallaties lager zijn afgezekerd, dan kan de walzekering er eerder uit gaan, maar dit was mijn overweging.
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 10 juni 2020 17:41 door Minim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen mbt elektrische installatie 10 juni 2020 18:50 #1172027

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 323
PvO schreef :
Ik hoop dat je nog wat zekeringen in werkelijkheid heb.

Ja, een hoofdzekering. En voor de verbruikers elk een zekering in het schakelpaneel, maar dat valt even buiten dit schema.

[Quote}
Daarnaast zou ik de accu's niet allebei naar de busbar brengen, maar de accu's eerst parallel aansluiten en dan van 1 accu de plus naar de busbar en van de andere de min.[/quote]

Goeie tip, dank!
Minim schreef :
zekeringen stokpaardje berijdend:
Ik heb bij mijn 'busbar' de aansluiting van de netlader ook gezekerd vanuit het idee: als in de lader kortsluiting ontstaat, zorgt de gevulde accu ervoor dat de isolatie van de bedrading smelt en kan brand ontstaan. Net zoals je hebt getekend bij de plus-kabel naar de solar laadregelaar. Bovendien is de kabel dan ook beschermd tegen kortsluiting als gevolg van doorschavielen van de isolatie.

Om dezelfde reden zou ik bij de busbar een zekering plaatsen naar de dynamo (heb je die bij de motor getekend?)

[\quote]

Klopt, Motor = laadspoel buitenboordmotor.

Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar geen gek idee, van die zekeringen. Maar als ik dan alle stroombronnen een zekering ga geven kan ik dat misschien beter met een zekeringkastje doen ipv busbars met draadzekeringen, da's netter.
Je tekent een aardlekschakelaar in je boot. Geen zekering / aardlekautomaat (combi zekering en aardlekschakelaar)?
Ik heb een aardlekautomaat van 6 A geplaatst. 6 A voor het geval de aansluiting op de wal met 16 A is afgezekerd. Dat is niet overal het geval, maar als dat wel zo is en ik maak kortsluiting, schakelt mijn automaat eerder uit dan de walzekering. Ik weet dat veel walinstallaties lager zijn afgezekerd, dan kan de walzekering er eerder uit gaan, maar dit was mijn overweging.

Klopt, is een aardlekschakelaar + automaat, ik weet eigenlijk niet bij hoeveel A hij afslaat, ga ik nakijken.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl