Net een walstroom installatie in de boot gezet. Nu bezig met de voorbereiding om de boord electra wat te updaten.
De installatie bestaat uit 2 accu's van 105Ah.
Eentje als startaccu in combinatie met instrumenten, navigatieverlichting, marifoon, ... kortom alles rechtstreeks met het varen te maken heeft.
De 2de accu zal dan dienstdoen als serviceaccu en alles wat voor de rest aan boord is gaan voeden. (kajuitverlichting, kachel, ...)
Om de batterijen op te laden als de motor niet draait en we aan de walstroom hangen is er een Mastervolt Chargemaster 12/15 - 2 voorzien deze kan 2 batterijen opladen.
Als de motor (oude 1 cyl. diesel Renault couache 12pk) draait worden beide accu's geladen door de alternator. Hier wil ik graag een Vitron Cyrix 12/24 voorzien. Dit wegens geen verlies en de serviceaccu kan in nood ook als startaccu dienen.
Nu zit ik toch met nog een aantal vragen.
1. Kies ik voor iedere accu een monitor en dus ook aparte shunt of ga ik voor één monitor die beide accu's monitort(Victron Battery Monitor BMV 702). De Victron heeft een shunt van 500A waar dan beide accu's op komen.
2. Als ik toch voor een gescheiden monitoring zou gaan, hoe zwaar moeten die shunts dan zijn? 140A voldoende?
3. kan je eigenlijk wel beide accu's op de lader en op de alternator zetten of er op de alternator slechts 1 accu mogelijk?
4. Hoe koppel je dit alles aan elkaar? Voorlopig schema in bijlage
Wat advies in deze is zeker welkom.
Alvast bedankt
Johan