Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Laadinstallatie Aloa 29

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 14:27 #1171918

  • MiniJ
  • MiniJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Net een walstroom installatie in de boot gezet. Nu bezig met de voorbereiding om de boord electra wat te updaten.

De installatie bestaat uit 2 accu's van 105Ah.

Eentje als startaccu in combinatie met instrumenten, navigatieverlichting, marifoon, ... kortom alles rechtstreeks met het varen te maken heeft.
De 2de accu zal dan dienstdoen als serviceaccu en alles wat voor de rest aan boord is gaan voeden. (kajuitverlichting, kachel, ...)

Om de batterijen op te laden als de motor niet draait en we aan de walstroom hangen is er een Mastervolt Chargemaster 12/15 - 2 voorzien deze kan 2 batterijen opladen.

Als de motor (oude 1 cyl. diesel Renault couache 12pk) draait worden beide accu's geladen door de alternator. Hier wil ik graag een Vitron Cyrix 12/24 voorzien. Dit wegens geen verlies en de serviceaccu kan in nood ook als startaccu dienen.

Nu zit ik toch met nog een aantal vragen.

1. Kies ik voor iedere accu een monitor en dus ook aparte shunt of ga ik voor één monitor die beide accu's monitort(Victron Battery Monitor BMV 702). De Victron heeft een shunt van 500A waar dan beide accu's op komen.
2. Als ik toch voor een gescheiden monitoring zou gaan, hoe zwaar moeten die shunts dan zijn? 140A voldoende?
3. kan je eigenlijk wel beide accu's op de lader en op de alternator zetten of er op de alternator slechts 1 accu mogelijk?
4. Hoe koppel je dit alles aan elkaar? Voorlopig schema in bijlage



Wat advies in deze is zeker welkom.

Alvast bedankt

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 15:06 #1171930

Beginnen we even met vraag 3.
De Cyrix gaat die accu's aan elkaar koppelen als de spanning op de opladende accu boven een bepaalde waarde komt.
Met de lader aangesloten op de serviceaccu zal de startaccu aangekoppeld worden (dus ook aan de lader) door de Cyrix.
Met de motor aan (aannemend dat de alternator aan de startaccu hangt) koppelt de Cyrix dan ook de serviceaccu aan de startaccu (en dus de alternator).
De getekende verbindingen van lader naar start en van alternator naar service zijn dan niet nodig, dat gaat via de Cyrix.

Verder zou ik kiezen voor een startaccu alleen voor de startmotor, en alle andere dingen aan de serviceaccu hangen.

En in dat geval is 1 shunt en monitor (alleen de serviceaccu) voldoende.
Dan negeer je het kleine beetje capaciteit dat de startaccu via de Cyrix zal leveren aan het service-systeem. Als de spanning een beetje zakt koppelt de Cyrix alweer los...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 15:14 #1171935

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Zoals BK al zegt, verder met de Victron kan je maar 1 accu(bank) monitoren.
Bij twee accu's die niet parallel staan via 1 shunt krijg je geen correcte uitlezing.
Wel is het mogelijk om met de BMV van een tweede accu alleen de spanning te monitoren.

Als je een cyrix relais gebruikt zou ik de acculader maar op één (de huishoud) accu aansluiten.
Niet op beide accu's.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 15:22 #1171939

  • MiniJ
  • MiniJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
105Ah lijkt me wel wat veel als startaccu niet? Hoeveel Ah zou dit moeten zijn? Laad de alternator voldoende als je eigenlijk meestal in en uit de haven op de motor doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 15:23 #1171941

MiniJ schreef :
105Ah lijkt me wel wat veel als startaccu niet? Hoeveel Ah zou dit moeten zijn? Laad de alternator voldoende als je eigenlijk meestal in en uit de haven op de motor doet?

Veel kan geen kwaad....
En die startaccu wordt door de lader via de Cyrix ook met walstroom geladen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 15:27 #1171943

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
MiniJ schreef :
105Ah lijkt me wel wat veel als startaccu niet? Hoeveel Ah zou dit moeten zijn? Laad de alternator voldoende als je eigenlijk meestal in en uit de haven op de motor doet?
105Ah is wel wat veel, zelf heb ik 40Ah, dat is wat weinig, zou ongeveer 60-70Ah adviseren.

Hoevel Ah denk je dat het starten uit je startmotor haalt?

Stel startmotor 2kW, startduur 10sec.
(2000W / 3600sec) * 10 sec = 5,5Wh / 12V = 0,5Ah.
Met een dynamo die 10A laad is dit in 3 minuten weer terug geladen.

Getalen zijn geschat/fictief, maar geven een idee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 16:55 #1171983

  • MiniJ
  • MiniJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik zou dus ook een kleine startaccu kunnen bijzetten en de 2 x 105 Ah als service kunnen gebruiken.
De startaccu laat via alternator of via Cyrix op lader en de beide service accu's op de lader die 2 batterijen aankan?

Hmmm lekker autonoom op de manier :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 16:57 #1171984

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Als je twee huidige batterijen van een gelijk type zijn, even oud en ook min of meer in dezelfde staat zou dit prima moeten lukken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 17:02 #1171985

  • MiniJ
  • MiniJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Lader kan 2 losse batterijen laden. Zelfde type en leeftijd dan toch niet belangrijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 10 juni 2020 18:14 #1172017

MiniJ schreef :
Lader kan 2 losse batterijen laden. Zelfde type en leeftijd dan toch niet belangrijk?

Als de die 2 van 105 Ah koppelt is het feitelijk 1 grote geworden voor de lader.
Daar hoeft dus maar 1 lader-aansluiting op, 2 kan niet eens (want het is samen 1 accu).

De 2de laaddraad kan dan naar de startaccu, zodat die ook laadt als de Cyrix hem niet aankoppelt. Maar nodig is dat niet die laaddraad.

Type en leeftijd: het zou kunnen dat het een goede nieuwe en een slechte oude is of zo.
Dan zou de slechte de levensduur van de goede kunnen verminderen.
Ik zou me daar geen zorgen over maken, maar er zijn andere meningen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstallatie Aloa 29 11 juni 2020 06:11 #1172154

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Weet niet of t al genoemd is, maar je schema bevat fouten.

Shunts moeten altijd direct aan de accu, zonder dat er nog andere min kabels aan de accu zitten. Alles wat op de accu zit gaat dus naar de shunt, en op de accu min komt alleen de shunt. Anders kan je toch nog verbruik hebben of laden zonder dat de accu monitor het meet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl