Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: raymarine spx5 welk voltage

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 08:18 #1173374

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
Ik heb wat problemen met mijn autopilot. Het ding is van raymarine, de hele set bestaat uit een smartpilot S1 stuurcomputer, een compass, ST6002 autopilot bediening en een cilinder voor op de helmstok.
Afgelopen week zette ik de ap aan, na een minuut kreeg ik een foutmelding. opgezocht in de manual, bleek dat ie dacht dat er geen contact met RUDDER was.
Dus maar eens de boel nakijken.

Eerst de cilinder aansluiting gecheckt. Bij het aanzetten van de ap eerst niks, maar als je dan een koerswixjziging deed, kwam er direct wel stroom op de stekker te staan.
Alleen wat ik me dan afvraag, is dat voldoende?
Want de multimeter registreerde eerst een korte tijd (minder dan 1 seconde) een stroom van 12V, die dan omlaag ging naar een schommelende waarde tussen de 7 en 8V.

Mijn electrische kennis is vrij matig, maar ik vroeg me wel af of dit normaal is?

(ps zie ook bijgaande schets)


Zo ja, dan lijkt het me logisch tre veronderstellen dat het probleem in de cilinder zit,
zo nee, waar moet ik dan nog meer naar kijken? Gaarne tips. (waarvoor alvast dank)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 11:32 door wimsl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 08:32 #1173382

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Je diagram klopt niet, en de titel ook niet.

Het gaat dus om een S1
De helmstok gaat direct van je stuurcomputer, dus niet vanaf je bedieningspaneel.

Met de S1 moet je een roerstandgever monteren, anders werkt hij niet.
Dan krijg je inderdaad rudder als foutmelding.

Mocht je niet de gelegenheid hebben om een roerstandgever te monteren.
Dan zou je kunnen kiezen voor een tillerdrive die een ingebouwde roerstandgever heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 08:32 #1173383

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Het klinkt mij meer als een slechte verbinding.
Ik zou alle aansluitingen goed controleren en schoonmaken.
Succes.
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 09:26 #1173427

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Raymarine stuurt de helmstok automaat en de wheeldrive modulerend aan.
Hiermee wordt de snelheid waarmee de automaat reageert aangepast aan de situatie.
Modulerend betekend dat de computer pulsjes van 12V naar de drive stuurt.
De duur van de pulsen en de tijd tussen de pulsen kan variëren.
Je multimeter zal de gemiddelde spanning van die pulsen weergeven.
Met je verbindingen hóeft dus niets mis te zijn. (Kan wel uiteraard)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 09:27 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine SmartPilot S1 welk voltage 14 juni 2020 09:29 #1173429

Heb je het wel werkend gehad met deze setting?
Ik ben namelijk bang dat Sonador gelijk heeft (als je de goede specs hebt gegeven)

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 10:23 #1173465

Sonador schreef :
Je diagram klopt niet, en de titel ook niet.

Het gaat dus om een S1
De helmstok gaat direct van je stuurcomputer, dus niet vanaf je bedieningspaneel.

Met de S1 moet je een roerstandgever monteren, anders werkt hij niet.
Dan krijg je inderdaad rudder als foutmelding.

Mocht je niet de gelegenheid hebben om een roerstandgever te monteren.
Dan zou je kunnen kiezen voor een tillerdrive die een ingebouwde roerstandgever heeft.

Dat is niet juist , althans niet volgens de installatie (commisioning) manual. Een roerstandgever is alleen nodig bij een wielbesturing . Zie pagina beneden.
Je moet in de calibration setup natuurlijk wel invoeren welke drive je hebt . Die zet dan de noodzaak voor een rudderreference uit als je voor een tillerdrive kiest.
Zie comissioning manual: drive.google.com/file/d/19mG_L...kuo/view?usp=sharing
Heb je wel alle handleidingen ? Er zijn er n nogal wat voor de s1 maar ik heb ze wel (ook als pdf) want ik heb ook zo'n ding.Staan overigens ook gewoon op de Raymarine website.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 10:28 #1173469

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat klopt niet wat je zegt Ad.

De s1 heeft een roerstandgever nodig, hij zal rudder als foutmelding geven.
Of je moet de S1(G) variant hebben, die kan eventueel zonder.
En werd destijds verkocht als specifieke tillerpilot.

Kijk nog eens goed naar het diagram wat je hebt geplaatst.

Ik heb net de exact dezelfde set gemonteerd in mijn Marieholm, en daarvoor getest/experimenteerd.
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 10:30 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 10:31 #1173472

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
Sonador schreef :
Dat klopt niet wat je zegt Ad.

De s1 heeft een roerstandgever nodig, hij zal rudder als foutmelding geven.
Of je moet de S1(G) variant hebben, die kan eventueel zonder.

Kijk nog eens goed naar het diagram wat je hebt geplaatst.

Ik krijg niet de indruk dat TS die S1 net heeft geïnstalleerd. Als TS al een tijd met deze opzet heeft gevaren en nu pas openbaart zich dit probleem, dan komt het mij voor dat een roerstandgever er niets mee te maken heeft.

Misschien moet TS even duidelijk maken hoe dat zit, dan kan deze oplossingrichting worden uitgesloten.
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 10:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 10:34 #1173476

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is een goede suggestie Wadloper!

Als dat het geval is, dan is of de interne rate gyro kapot, of de roerstandgever niet goed/slecht contact.

Als je naar de S1 computer kijkt staat er dan een sticker met pijlen erop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 10:54 #1173491

Sonador schreef :
Dat klopt niet wat je zegt Ad.

De s1 heeft een roerstandgever nodig, hij zal rudder als foutmelding geven.
Of je moet de S1(G) variant hebben, die kan eventueel zonder.
En werd destijds verkocht als specifieke tillerpilot.

Nee hoor. Lees nou eens die Commissioning manual eens door die ik gelinkt heb . Daar staat alles in. Is inderdaad nogal een flink document van 76 pagina's.
Je moet gewoon in de calibration o.a. invoeren welke drive je hebt en daar wordt dan mee bepaald of je wel of niet een roerstandmelder nodig hebt .Bij een wielbesturing zoals ik die heb inderdaad wel maar voro een helmstok juist niet omdat een wielbesturing een begrenzing nodig heeft en een helmstok niet want dat ben je immers zelf. Staat ook op dat copietje van de pagina waar alle aansluitingen op staan die nodig zijn.
Een G(iro) kan ik trouwens ook wel toevoegen maar nodig is dat niet.
Misschien is dat bij een SPX5 anders , zal eens in de commisioning manual daarvan kijken.
En inderdaad . Daar staat voor een tillerdrive helemaal geen roerstandgeven bij. Zie plaatje .
Hier vind je de handleiding: raymarine.app.box.com/s/nwf2s5...ogu/file/21324540501
Ad
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 11:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 11:01 #1173496

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Een standaard S1 is bijna altijd geleverd als wheelpilot.
Die heeft dus echt een roerstandgever nodig.

De S1 is ook geleverd als tillerpilot maar daar zit dus een interne rate gyro in.
Die heeft niet persé een roerstandgever nodig (al is het wel beter), datzelfde geld voor een SPX5, die heeft ook een interne rate gyro standaard, die hebben dus geen roerstandgever nodig.

Ik ken al die manuals bijna uit mijn kop.

Ik ga ervan uit dat het hier gaat om een standaard S1, die heeft dus een roerstandgever nodig, anders geeft hij de foutcode No RUDDER Ref.

Of als de interne rate gyro echt kapot is, dan gaat hij diezelfde foutcode geven.
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 11:21 door Sonador. Reden: 1000 tiepvoudten eruit gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 11:21 #1173501

Sonador schreef :
Kijk zelf nog eens heel goed naar het eerdere plaatje wat je geplaatst hebt Ad.

Een standaard S1 is bijna altijd geleverd als wheelpilot.
Die heeft dus een roerstandgever nodig.

De S1 is ook geleverd als tillerpilot maar daar zit dus een interne rate gyro in.
Die heeft niet persé een roerstandgever nodig (al is het wel beter), datzelfde geld voor een SPX5, die heeft ook een interne rate gyro standaard.

Ik ken al die manuals bijna uit mijn kop.

Ik ga ervan uit dat het hier gaat om een standaard S1, die heeft dus een roerstandgever nodig, anders geeft hij de foutcode RUDDER.

Aha , TS probeert dus een wheel systeem aan te sluiten op een helmstoksysteem en dat kan natuurlijk niet want als daar geen roerstandgever is aangesloten werkt hij inderdaad niet.( waarom eigenlijk niet?)
Dan moet hij dus of een gyro of een roerstandgever nodig en beide kun je in principe gewoon op op een wheelsysteem aansluiten. Die zijn van Raymarin allebei nogal prijzig maar ook wel gebruikt te koop of als goedkoop alternatief te koop . Zijn van beide ook al draadjes over geschreven.
Kun je trouwens die wheelpilot niet omprogrammeren of kan dat weer alleen als er een gyro in of aan zit?

Ad
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 11:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 11:31 #1173508

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
Sonador schreef :
Je diagram klopt niet, en de titel ook niet.

.

Dank u, diagram aangepast. Zo zou het moeten zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 11:33 #1173511

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
Yellow Boat schreef :
Sonador schreef :
Je diagram klopt niet, en de titel ook niet.


Heb je wel alle handleidingen ? Er zijn er n nogal wat voor de s1 maar ik heb ze wel (ook als pdf) want ik heb ook zo'n ding.Staan overigens ook gewoon op de Raymarine website.
Ad


Dank voor aanbod, handleidingen reeds gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 11:34 #1173512

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 219
Sonador schreef :
Dat klopt niet wat je zegt Ad.

De s1 heeft een roerstandgever nodig, hij zal rudder als foutmelding geven.
Of je moet de S1(G) variant hebben, die kan eventueel zonder.
En werd destijds verkocht als specifieke tillerpilot.

Kijk nog eens goed naar het diagram wat je hebt geplaatst.

Ik heb net de exact dezelfde set gemonteerd in mijn Marieholm, en daarvoor getest/experimenteerd.

Waar kan ik dat vinden welk type het is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 11:58 #1173519

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Achterop de computer staan nummers, daaraan kan je herleiden hoe oud het is, en wat het precies is.
Dat is op het internet wel te vinden.

Als je die sticker er niet meer op zit, dan zou je er een foto van kunnen maken en hier plaatsen.
Dan kan ik je zo vertellen wat het is.

Bij een S1 staat er voorop Smartpilot, wil je nu weten of er een rate gyro inzit dan kan je even het kapje eraf halen en dan kijken naar de witte stekker die op de printplaat zit, of er een kabeltje eruit loopt wat weer naar een kastje gaat. Of dat het een kale stekker is.

Draadjes naar een kastje is dan een rate gyro, kale stekker is geen rate gyro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 12:09 #1173523

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
De belangrijkste vraag, door Zeilprutser gesteld, is volgens mij nog niet door TS beantwoord.

Heeft de AP in de configuratie zoals door TS hier geschetst goed gefunctioneerd?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 14:21 #1173578

Yellow Boat schreef :
Pagina 54:
NO RUDREF Possible fault with rudder position sensor check connections.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 14:23 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

raymarine spx5 welk voltage 14 juni 2020 14:59 #1173606

Zeilprutser schreef :
Yellow Boat schreef :
Pagina 54:
NO RUDREF Possible fault with rudder position sensor check connections.

Dacht je dat ik dat niet wist?
Heb ik al eens gehad bij mijn S1 door een los draadje maar dat is een wheelpilot en die geeft precies dat alarm.
Maar ik snap nog steeds noet goed waarom een tillerpilot ook een rudderreference nodig heeft en waarom een gyro daar een alternatief voor is want ze doen immers heel verschillende dingen.
De eerste meet echt de stand van het droer en de tweede alleen de snelheid van die veranderingen naast ook die van andere bewegingen. Ze kunenn zich daarom prima aanvullen maar vervangen lijkt me sterk.
Ik zou bijna denken dat Raymarine simpelweg geen stuurautomaat zonder rudder reference of gyro wil verkopen omdat dat imemrs een lagere prijs zou betekenen :whistle: Beetje koppelverkoop dus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl