Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelkast via omvormer

Koelkast via omvormer 27 juni 2020 18:10 #1179197

Jawel, koelkast was kapot. Nieuwe grote 12v watergekoelde heel ver boven budget. Nu gaan cats niet schuin dus heb een standaard tafelmodel koelkast gekocht op 220 en via een victron Phoenix 500 omvormer aangesloten. De remote van de omvormer op de bestaande canbus zodat hij net zo aangaat als de oude. Resultaat overtreft m’n verwachting. Is 125 liter met vriesvak, dus best ruim. Bloedheet aan boord en de combi pakt nog geen 4 ampère bij 12v bij maximaal draaien. Dit is minstens zo goed als het originele 12v systeem maar veel vriendelijker in het budget. Aanrader dus.

Is wel een A+++ natuurlijk. En door een eigen omvormer hoeft de grote omvormer niet continu aan. Die heeft een rustverbruik van ruim 2 amp...

Het bier begint ondertussen te bibberen. Snel even hulp bieden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 27 juni 2020 20:07 #1179265

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Goed idee. Doen ze op charterschepen al 30 jaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 27 juni 2020 20:23 #1179270

WADnWIND schreef :
Goed idee. Doen ze op charterschepen al 30 jaar.

Dat bier helpen als het koud is of die koelkast op de omvormer?

Nou ja, weer wat gemeten waar iemand misschien wat aan heeft..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 17 jan 2021 21:55 #1245465

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Van de week een probleem met een watergekoelde koelkast. Dus dat er water uit de boot stroomt via een aparte pomp met filter en alles. Dit systeem werkt op 230v en werkt prima. Daarnaast staat een tweede set die op 24 volt draait. Pakt koelwater van de motor. Voor de impeller lopen twee slangen richting de koelkast. Hij draait alleen als de motor loopt zo lijkt het. Helaas slaat de compressor niet aan. Wel worden de termostaatkranen warm. Dat is dan ook eigenlijk het enige teken van leven dat we krijgen van deze koeling. Het is een swan en een systeem van Iceberg. Iemand hier ervaring mee en hoe dit nou eigenlijk hoort te werken. Ik vind het raar dat een boot van meer dan een miljoen geen koelkast zou hebben als de boot op het anker ligt?

Wie kan mij meer vertellen.

Overigens is het een optie om de koelkast via de omvormer aan te zetten? Ook qua stroomverbruik? Helaas is de huidige mastervolt omvormer defect dus dat konden we niet testen.
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 21:56 door Andy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 17 jan 2021 22:10 #1245473

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Andy schreef :

Wie kan mij meer vertellen.

de fabrikant ?
www.iceberg.dk/technical-information.aspx
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 18 jan 2021 09:54 #1245535

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ja, daar staat inderdaad de opstelling bij. Twee compressors,onafhankelijk voor 230 en 24 volt. Verder geen woord uitleg te vinden laat staan één manuaal. Maar is het nou zo dat deze koelkast alleen kan draaien als de motor loopt? De 230 volt heeft een eigen waterkoelsysteem maar de 24 v koelt op dezelfde wijze alleen met koelwater van de motor. Er zitten twee slangen geschroefd aan de waterinlaatslang voor de impeller. De druk ontstaat er toch na of maakt dat niks uit?

Maar dan koelt het 24v systeem dus alleen als de motor loopt en niet op het moment dat je achter het anker ligt.

Of gaan ze er van uit dat je via de omvormer de koelkast laat draaaien op het. Anker? Ik kan geen uitleg vinden.

Blijft een aparte situatie. Ikzelf heb een koelkast die gewoon altijd werkt.
Laatst bewerkt: 18 jan 2021 09:56 door Andy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 18 jan 2021 10:27 #1245544

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Andy schreef :
>%
Maar dan koelt het 24v systeem dus alleen als de motor loopt en niet op het moment dat je achter het anker ligt.

Of gaan ze er van uit dat je via de omvormer de koelkast laat draaaien op het. Anker? Ik kan geen uitleg vinden.

Blijft een aparte situatie. Ikzelf heb een koelkast die gewoon altijd werkt.

Dat de koelkast alleen werkt als de motor loopt is een bescherming van de service accu. Die wordt dan alleen belast als de dynamo stroom kan leveren. Vaak hebben dit soort koekasten een 'koude'-accu, dan kunnen ze langer zonder stroom.

Daar ben je dan vanaf als je een omvormer van 24->230V gaat gebruiken... Je hebt dan ook geen beveiliging tegen diep ontladen meer. Dan moet je de spanning van je accu goed monitoren... Vergeet je dat door zwaar weer of omdat je geankerd bent, dan is dat minder goed voor je accu.

Op je boot heb je nu eenmaal niet de 'up time' van het lichtnet in de Betuwe... Dat gaat maar ééns in de tien jaar 'plat' als er een Apache helikopter nachts in de hoogspanningskabels vliegt.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelkast via omvormer 18 jan 2021 13:25 #1245599

Andy schreef :
Van de week een probleem met een watergekoelde koelkast. Dus dat er water uit de boot stroomt via een aparte pomp met filter en alles. Dit systeem werkt op 230v en werkt prima.
Overigens is het een optie om de koelkast via de omvormer aan te zetten? Ook qua stroomverbruik? Helaas is de huidige mastervolt omvormer defect dus dat konden we niet testen.

Lijkt me een prima oplossing, zo startte ik dit topic ook. Dus lekker laten voor wat het is met dat 24v deel en een omvormertje ervoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl