Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accu monitor istalleren

accu monitor istalleren 19 juli 2020 11:34 #1186526

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Hallo allen,
Een vraag uit onzekerheid! Mijn Furuno plotter geeft steeds vaker een PWR failure waarschuwing.
Ik vermoed dat de accu's ( 2x 12v 100ah parallel 2012) hun beste tijd hebben gehad. Om dat zeker te weten heb ik een Victron 700 gekocht. installatie handleiding met shunt ertussen is duidelijk. Op de plus en de min zitten , los van de accu parallel verbinding, nogal wat andere aansluitingen zoals zonnepanelen ect (zie foto).
Wat doe ik om een betrouwbare aflezing op de Victron te krijgen en eventuele fouten te voorkomen?

- Zet ik alle kabels + en - over op de shunt?
- Laat ik de parallel verbinding van accu 1 op accu 2 zitten en zet ik de rest wel op de shunt?
- Of anders?

Dank alvast,

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 19 juli 2020 11:47 #1186529

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Van alle verbruikers de min op de load kant vam de shunt. Alles wat laad ook op die zelfde aansluiting dan meet hij alles wat in en uit de accu gaat.
Mystere 26 1973
Laatst bewerkt: 19 juli 2020 11:47 door hengelst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 19 juli 2020 11:56 #1186534

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Deze situatie is brandgevaarlijk. Als er kortsluiting komt in een van de (dunne) draden of wat daar op is aangesloten, krijg je brand, omdat die draden de stroom die de accu kan leveren niet aankunnen en dan heel heet worden.
Ter vermijding van brand moet elke kabel van een zekering voorzien worden, die past bij de draaddikte van de kabel.

De parallelschakeling moet uiteraard blijven.
Vandaar 1 dikke kabel in de min naar de accu kant van de shunt. Aan de accu kant komt alleen deze dikke kabel.
Aan de andere kant van de shunt (de belasting en lader kant) kunnen alle minnen aangesloten.

Vanaf de plus moet elke kabel voorzien worden van een passende zekering, die op zeer korte afstand van de accu wordt aangebracht. Je kunt ook 1 dikke korte kabel van een passende hoofdzekering voorzien en vandaar met een even dikke kabel elders alles via zekeringen aansluiten. Die zekeringen mis ik (of zie ik niet).

De plus aansluiting van de batterij monitor heeft een eigen zekering ingebouwd, die zet je ook op de plus-aansluiting van de parallelle accu's. Daar komen dus alleen deze twee kabels op.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 19 juli 2020 13:02 #1186540

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Maak het niet nodeloos ingewikkeld, cleane aansluitingen op licht en startaccu, de plusaansluitingen (to load) via schakelpaneel met ingebouwde zekeringen. Alle min aansluitingen via system ground.




Laatst bewerkt: 19 juli 2020 13:07 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 20 juli 2020 08:34 #1186756

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
OKAY, superdank jullie.
Niet te zien is dat alle kabels/draden van zekeringen zijn voorzien.

Even resumerend: De parallelle min verbinding tussen accu 1 en 2 blijft.
Een nieuwe zwarte min gaat van accu naar shunt. system ground
De parallelle rode plus tussen accu 1 en 2 gaat naar de shunt(load)
Alle rode plussers(gebruikers) gaan op de shunt (load).

Leon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 20 juli 2020 10:16 #1186786

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Huijp schreef :
Niet te zien is dat alle kabels/draden van zekeringen zijn voorzien.
Mooi.Dat zag ik niet, daarom begon ik er over.

Huijp schreef :
Even resumerend: De parallelle min verbinding tussen accu 1 en 2 blijft.
Een nieuwe zwarte min gaat van accu naar shunt. system ground
De parallelle rode plus tussen accu 1 en 2 gaat naar de shunt(load)
Alle rode plussers(gebruikers) gaan op de shunt (load)
???
Wat je hier schrijft, snap ik niet.
Als je bedoelt dat je op de ene grote schroef van de shunt de min van de accu aansluit en op de andere grote schroef de plus (dat kun je er in lezen: de parallelle rode plus tussen accu 1 en 2 gaat naar de shunt(load)), krijg je een hele beste kortsluiting.

De bedoeling van deze shunt is dat die in de min-leiding zit en dat daarmee alle stroom in en uit de accu wordt gemeten. Daarom moet die shunt geplaatst worden tussen de min aansluiting van het accupakket en alle gebruikers (inclusief apparaten die geen stroom uit de accu gebruiken maar de accu laden, zoals je zonnepanelen, eventueel de dynamo van de motor of een lader die op de walaansluiting is aangesloten).

Met andere woorden:
- de parallel-verbindingen tussen de twee accu's blijven zoals ze zitten.
- alle zwarte (en een geelgroene) draden naar verbruikers moeten van de accu verplaatst naar de Battery negative (system ground) kant van de shunt (zie tekening CeesS)
- Er komt een nieuwe dikke kabel tussen de min-aansluiting van het accupakket (op de plek waar de gebruikers hadden gezeten) naar de accu kant op de shunt
- alle rode draden naar gebruikers blijven op de accu zitten waar ze zitten; die mogen niet op de shunt!
- en verder sluit je de Pos supply cable (met zekering) aan op de shunt en op de accu waar ook de andere rode draden naar gebruikers zitten.

Een shunt is niets meer dan een metalen plaatje waar veel stroom doorheen kan. Als er stroom doorheen loopt, ontstaat er een heel klein spanninkje over die aansluitingen.
Met de nodige elektronica wordt dat spanninkje gemeten en dat wordt dan verder verwerkt in de microprocessor die in het klokje zit. Omdat die elektronica zelf spanning nodig heeft, moet er een plusdraadje aangesloten worden (de pos supply cable).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 20 juli 2020 10:44 #1186797

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Vraag / opmerking: De min van de startaccu moet toch voorbij de shunt worden aangesloten dus samen onder de moer van de min-kabel tussen shunt en min van de gebruiksaccu ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 20 juli 2020 12:02 #1186820

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8211
Huijp schreef :
OKAY, superdank jullie.
Niet te zien is dat alle kabels/draden van zekeringen zijn voorzien.

Even resumerend: De parallelle min verbinding tussen accu 1 en 2 blijft.
Een nieuwe zwarte min gaat van accu naar shunt. system ground


Juist. Denk ik.
Huijp schreef :
De parallelle rode plus tussen accu 1 en 2 gaat naar de shunt(load)
Alle rode plussers(gebruikers) gaan op de shunt (load).

AB-SO-LUUT NIET!!!!

De shunt komt tussen de zwarte en alleen de zwarte. De rode kant blijft intact. Helemaal.

Door de parallel schakeling dien je de 2 accu's als 1 te beschouwen.

Dus: In jouw foto vanaf de linker zwarte accu klem, haal je alles (behalve de parallel kabel naar de andere accu) los en zet dat over naar de "LOAD" kant van de shunt. Alles. En dat ene kabeltje de... Nee, alles! Dan maak je van gelijkwaardig materiaal een verbinding tussen de linker zwarte accu klem naar de shunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 20 juli 2020 12:25 #1186828

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Spieboom schreef :
Vraag / opmerking: De min van de startaccu moet toch voorbij de shunt worden aangesloten dus samen onder de moer van de min-kabel tussen shunt en min van de gebruiksaccu ?

Dat is niet de bedoeling en heeft geen zin.
De BMV accu monitor kan de laadtoestand van één accu bijhouden door via de shunt in de min-leiding bij te houden hoeveel stroom er in en uit gaat.

De BMV 702 heeft als extra een tweede aansluitpunt dat je kunt gebruiken voor:
- een temperatuursensor op de accu waarvan de lading wordt bijgehouden;
- het meten en weergegen van de middenspanning van een accubank die uit meerdere in serie gezette accu's bestaat
of
- het meten en weergeven van de klemspanning (en niet meer!) van een tweede accu (bijvoorbeeld de startcaccu; dan wordt de spanning gemeten tussen de load kant van de Shunt en de tweede aansluiting; daarom moet je de min van de tweede accu daar op aansluiten. Zie de tekening die CeesS postte.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accu monitor istalleren 23 juli 2020 16:26 #1187733

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Nou, ik weet weer een hoop meer. Tnx iedereen.

Alles aangesloten cf jullie advies en wat?
Geen explosies of kortsluitingen, alles werkt naar behoren en monitort.
Kan alleen de monitor niet uitzetten merk ik.

Wat ik ook merkte is dat 12 volt na 1 dag terugloopt naar 10 v
Dat is kennelijk de reden dat Furuno een Power failure blijft geven.

Conclusie: ik ben toe aan 2 nieuwe 100AH accus's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl