Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Help: elektra

Help: elektra 20 juli 2020 15:16 #1186869

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dag allen,
De accu op onze boot is stuk gegaan. Er hing een hele rare geur. We kregen in de haven al vragen over de lader en diodes en het advies om meteen die accu eruit te halen.
Nou hebben wij echt nul verstand van elektra, dus zoeken wij iemand die onze situatie kan beoordelen en in orde kan maken.


Heb wel gekeken wat ik allemaal kon vinden:
Een zonnepaneeltje met een Solsum 5.0x regelaar
Een omvormer victron phoenix
Een batterylader Tecpro 12v25 met 3 uitgangen (1 ongebruikt)
Een aardlekschakelaar.

Er stonden 2 accu's: 1 startaccu van 74 (die nu stuk is) en 1 serviceaccu, groter,ik meen 120 ofzoiets.

Er gaan meerdere kabels rood van de ene accu naar de andere
(Zoals gezegd hebben wij geen verstand van elektra, maar denken wij dat dit eigenlijk niet zomaar kan?)

De boot ligt in Hedel, net boven Den Bosch.
Wie weet iemand die ons hierbij kan helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 15:32 #1186872

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3798
De accu is defect en is met laden aan het zogenaamde gassen.
Je ruikt zwavel en er komt waterstof vrij

H2 en is zeer explosief en brandbaar.
Nieuwe accu kopen en als de lader laadt spanning meten.
Laatst bewerkt: 20 juli 2020 15:32 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 16:12 #1186884

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank! We hebben de accu idd direct verwijderd, die zwavelachtige lucht die je omschrijft herken ik wel.

Van de fabrikant van de lader lees ik inmiddels terug dat verschillende capaciteit accu geen probleem is, zolang het maar hetzelfde systeem is. De grotere accu is een gel deep cycle.

Wel ben ik nog ongerust dat die accus met elkaar verbonden zijn door de rode kabel en de zwarte kabel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 16:18 #1186887

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5650
Rood is plus en zwart is min. Als rood aan rood zit en zwart aan zwart, zijn de accus parallel geschakeld, kan m.i. geen kwaad. Andersom is in serie en geeft 24 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 16:26 #1186889

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8685
is er geen handige Harry in je eigen haven? dat is praktischer, vooral met gebrek aan eigen kennis..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 16:30 #1186890

TS schrijft wel "Een batterylader Tecpro 12v25 met 3 uitgangen (1 ongebruikt)" en dat is wat merkwaardig als de lader met twee uitgangen laadt. Is in ieder geval niet de bedoeling als die twee accu's parallel staan.
Overigens is het parallel laden van twee w=accu's eigenlijk altijd minder ideaal en hoeft ook niet met een lader met drie uitgangen . Als er een van de parallelle accu's kapot gaat wil niet alleen de lader twee accu's tegelijk de volle mep geven maar kan er ook een forse strom gaan lopen van de goede accu naar de kapotte ( waardoor d elader ook de goede accu nooit vol krijgt) wat ook tot de beschreven problemen kan leiden.
Als je vanwege de verbruiken meerder accus nodig hebt kun je beter twee stroomkringen aanleggen met elk'de helft van de gebruikers en zodoende twee zoveel mogelijk gelijke verbuiken krijgt .
De lader daarvoor is er immes al.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 16:33 #1186892

Als er meerdere kabels van de ene naar de andere accu gaan zou ik verwachten dat de accu’s in parallel of serie staan. Dat betekent tevens dat je dus geen toegewezen startaccu of service accu hebt, maar dat beide functies door beide accu’s wordt gedragen. In deze opstellingen heb je normaal accu’s van dezelfde capaciteit zitten. Dus dit zou ik door iemand met verstand laten nakijken
Maxi 33s - Hide-Away
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 16:57 #1186904

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De handige Harry was er, die hielp ook iedereen. Hij is ziek geworden, we willen hem hier niet mee belasten. Daarom zoeken we een Harry buiten de haven
Orange sunset:
Dat is precies de vraag die we stellen. Weet je iemand?

Maar als ik het tot nu toe begrijp: de rode kabel tussen de accu's eruit halen en zorgen dat iedere accu een eigen poort heeft op de lader.
Laatst bewerkt: 20 juli 2020 16:59 door hann.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 17:07 #1186908

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2584
Stuur eens een foto mee, dan wordt het misschien al een stuk
duidelijker.
Kan ook zo zijn dat je de lader kabels verward met de accu kabels.
Zijn de accu's doorverbonden met dikke kabels?
Echt, een paar foto's zegt zoveel meer.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 17:09 #1186909

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1718
Als je er geen verstand van hebt blijf er dan af. Maak in ieder geval wat foto’s van hoe het nu zit dan hebben we hier een beetje het idee hoe het zit. Een instant cursus elektra via dit forum is niet de veiligste manier van werken als je zelf geen flauw idee van de materie hebt. Bel een bedrijf en laat iemand komen.
Laatst bewerkt: 20 juli 2020 17:09 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 17:18 #1186911

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Rob10: we vragen juist om iemand die bij ons op de boot kan kijken en het orde kan maken. Dus als je ons een bedrijf kan aanbevelen: graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 17:25 #1186915

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1718
Via Google
IMSMARINE
Blankensteijn 18
5321GN Hedel
0735994703
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.imsmarine.nl/nl/accus-agm/g-34
Laatst bewerkt: 20 juli 2020 17:27 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 21:23 #1186983

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De startaccu
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 20 juli 2020 21:25 #1186985

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
De serviceaccu, dit is inmiddels een grotere accu, waar alle kabels zoals op deze foto's te zien zijn, 1 op 1 over zijn gezet.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 06:08 #1187013

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 526
Vakman bijhalen, ik zie een aantal rode kabels direct op de accu aangesloten zonder enige vorm van zekering of extra bescherming. Als daar een keer iets doorschavielt heb je grote kans op brand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 06:15 #1187017

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6040
Beste Hann
Probleem is dat er geen boot installatie hetzelfde is behalve een in serie geproduceerde boot, en zelfs dan na verloop van tijd ook niet meer.
Een van buiten ingehuurde monteur weet vaak echt niet direct wat er loos is en moet het allemaal nalopen en uitmeten.
Gezien je foto's bij jou boot is dat ook zeker het geval.
Kost uren!
Vaak denken mensen als een monteur geroepen wordt dat hij het direct weet, bij een probleem met een diesel motor kan dat vaak wel zo zijn, bij een elektrische installatie ligt dat anders en vaak onmogelijk.
Meegemaakt:
kom aanlopen op de steiger, booteigenaar: weet u al wat het is?
En:
kom aan boord, eigenaar weet van urenkosten, zegt we moeten zo weg vanwege het tij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 06:56 #1187025

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6615
swblom schreef :
Vakman bijhalen, ik zie een aantal rode kabels direct op de accu aangesloten zonder enige vorm van zekering of extra bescherming. Als daar een keer iets doorschavielt heb je grote kans op brand.

Dat is de dure oplossing.
Een goede doe het zelver kan hier ook orde in brengen.
Maar onderschat het niet, hij zal vermoedelijk een halve tot een hele dag nodig hebben om uit te zoeken wat naar waar loopt en waarvoor het dient.
Dan zal hij ook nog 1 dag nodig hebben om het zo aan te passen dat het veilig werkt.
Blijf erbij en probeer zonder te veel vragen te stellen te volgen. Dan leer je zelf het nodige.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 06:57 #1187026

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1718
Het meest optimistische scenario is dat je er een nieuwe startaccu inzet (iedere autodealer heeft die) en het werkt zoals voorheen.
Het slechtste scenario is dat je er een nieuwe startaccu inzet en de problemen blijven met het ontgassen van de nieuwe accu (te hoge laadstroom van je acculader waarschijnlijk).
Het slimste scenario is dat je er iemand bijhaalt die er verstand van heeft.
Laatst bewerkt: 21 juli 2020 07:03 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 08:31 #1187048

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Kennis heb ik er niet van, dus blijf ik overal van af, maar heb wel de wens om er iets van te begrijpen. Om enigszins te begrijpen hoe een en ander in elkaar zit heb ik me in ieder geval voorgenomen om kabeltje voor kabeltje te bekijken om te zien wat nu met wat verbindt. En dat met gekleurde tape te coderen en te noteren.
Er zit onder kajuittrap, voor de motor, twee schakelaars aan en uit, 1 voor motorelektra en 1 voor de rest.

Er zit een aardlekschakelaar in, het is me daar ook niet helemaal helder waar die vandaan komt (walstroom?) En waar die naar toe gaat (de oplader?)

Elders op dit forum had ik al gelezen, om op de solis bij het vervangen van een accu, niet meteen de accu erop te zetten, maar eerst het zonnepaneel te ontkoppelen, dan de accu en dan zonnepaneel pas weer terug.

Het is me niet helder of het zonnepaneel vanaf die Solis naar 1 van die twee schakelaars gaat, of rechtreeks naar 1 accu en dan doorverbonden is naar accu 2. Met het volgen van de kabels kom ik dat vanzelf tegen.

Die IMS zal ik bellen, zijn een webshop zie ik, die ook boegschroeven monteren. Zal hen vragen of zij hiervoor komen, of ze tijd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 09:55 #1187065

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3085
JeePee schreef :
Beste Hann
Probleem is dat er geen boot installatie hetzelfde is behalve een in serie geproduceerde boot, en zelfs dan na verloop van tijd ook niet meer.
Een van buiten ingehuurde monteur weet vaak echt niet direct wat er loos is en moet het allemaal nalopen en uitmeten.
Gezien je foto's bij jou boot is dat ook zeker het geval.
Kost uren!
Vaak denken mensen als een monteur geroepen wordt dat hij het direct weet, bij een probleem met een diesel motor kan dat vaak wel zo zijn, bij een elektrische installatie ligt dat anders en vaak onmogelijk.
Meegemaakt:
kom aanlopen op de steiger, booteigenaar: weet u al wat het is?
En:
kom aan boord, eigenaar weet van urenkosten, zegt we moeten zo weg vanwege het tij...
En je had de getijsleutel zeker op de werkbank laten liggen? :laugh: :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 13:13 #1187089

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Er is een prima boek: "Elektriciteit te water" van Allistar Garrods vertaald door Jimmy Lengkeek.
Maar zoals met alles: je moet er tijd instoppen om het je eigen te maken. Het is niet moeilijkom de baisi principes onder de knie te krijgen. En het verhoogd je zelfredzaamheid op het water enorm..
Bovendien scheelt het je kosten van een professionele elektromonteur, als die al tijd of zin heeft om langs te komen.

Als je er op dit moment te weinig kennis van hebt moet je er nu niet verder aan gaan zitten prutsen. Kan erg gevaarlijk zijn en je kan zo maar kortsluiting of brand krijgen. Accu's kunnen ontploffen, zuur in je ogen....
Het is erg belangrijk dat de hoofdschakelaars en de zekeringen op de juiste plaats zitten. 12 volt systemen zijn potentieel zelfs gevaarlijker dan de 230 volt installatie thuis.

Heel verstandig dat je die rotte accu meteen hebt verwijderd, dat had ook explosie of brand kunnen veroorzaken.
Gewoon stap voor stap door het boek lopen...dan kom je er wel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 13:37 #1187091

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15379
Ik woon in de buurt en wil best even komen kijken als dat nog gewenst is. Stuur maar een PB.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 14:20 #1187100

Han,

Heb je foto's bekeken en vraag me ten zeerste af of de beide accus wel aan elkaar verbonden zijn zoals je initieel beschrijft. wat ik zie is, op de start accu, een dikke rode/zwarte die beide vermoedelijk naar de motor lopen (starten en laden) en twee dunnere draden die waarschijnlijk naar een van de uitgangen van je lader gaan.
op de service accu tel ik 4 aangesloten draden: 1-zonnepanelen, 2-je schakelpaneel voor gebruikers, 3-2-de uitgang van de lader, 4-ik vermoed een FET of relais zodat deze accu ook via de motor wordt geladen.

hoe oud was de accu en wat voor type was het?

groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 15:00 #1187108

  • hann
  • hann's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hoi Dutch Peter, de accus zaten erop bij aankoop. Waren beide 74 ampere.
De startaccu was een VMF calcium accu, de andere ook Calcium, wico royal.

Ik ga straks even naar de boot, dan probeer ik een foto te maken van de bekabeling op beide accu's.

Het boek heb ik besteld, bedankt voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Help: elektra 21 juli 2020 15:53 #1187121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19711
Ik krijg altijd onbedwingbaar vlucht gedrag van dit soort draadjes... ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl