Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynastart VP MD2 laadt niet

Dynastart VP MD2 laadt niet 25 juli 2020 12:02 #1188230

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
Beste lezer,

Er hierover veel over te vinden in dit forum, maar ik kon het niet precies vinden. Dus alvast sorry voor een evt. repost.

Ik heb een Volvo Penta MD2 met dynastart. Hij start prima, maar hij laadt niet. Het controle lampje gaat aan op contact, maar als de motor eenmaal loopt, gaat het niet uit.

Ik meet dan 1 tot 1.7V op de D+ van de laadregelaar, waar ik 12-15V zou verwachten.

Nu heb ik de DF en de D+ van de dynastart ontkoppeld van de laadregelaar. Als ik nu de motor start, dan vind ik 0.7V tussen DF en D+. Verbind ik vervolgens, bij draaiende motor, de DF (vd. dynastart) met de aarde (zoals volgens mij de laadregelaar ook moet doen) dan vind ik tussen de 1.2 en 1.7V afhankelijk van de gashendelstand.

Nou denk ik (ik denk vaak teveel trouwens) dat 12.7 + 1.7 wel precies 14.4 is, dus ik dacht, misschien doet hij het gewoon en is de laadregelaar kapot?


Om te testen heb ik na het starten en met DF geaard ook nog de + van de start accu op D+ aangesloten, omdat in normaal bedrijf dat ook het geval is, hoewel het lampje er dan nog tussen zit.

Nu had ik dus toch een hogere spanning dan de accuspanning verwacht op D+. Echter, ik mat eerst ca. 11.2 en later zelfs ca. 7.6V (mijn accu zelf heeft op het ogenblik 12.2V).

Iemand een idee hoe dit te verklaren is, en, en wat mijn volgende stap zou zijn om te achterhalen hoe dit zit?

Wat ik niet zeker weet en ook niet kan vinden, is of de spanning tussen DF en D+ op de dynastart (met DF geaard en D+ los van de laadregelaar) niet "gewoon" 12-14V zou moeten zijn als de motor draait?
Laatst bewerkt: 25 juli 2020 12:08 door yrdeboer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart VP MD2 laadt niet 25 juli 2020 13:56 #1188278

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6124
Dynastart is een gelijkstroomdynamo met koolborstels en een regelaar met spoelen en Kontakten. Meest voorkomende problemen zijn ingebrande kontakten in de regelaar en versleten koolborstels in de dynamo.

www.dedieseldokter.nl/c-4226591/revisie-dynastart/
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 25 juli 2020 13:58 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynastart VP MD2 laadt niet 26 juli 2020 10:01 #1188554

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
yrdeboer schreef :
Beste lezer,


Iemand een idee hoe dit te verklaren is, en, en wat mijn volgende stap zou zijn om te achterhalen hoe dit zit?

Wat ik niet zeker weet en ook niet kan vinden, is of de spanning tussen DF en D+ op de dynastart (met DF geaard en D+ los van de laadregelaar) niet "gewoon" 12-14V zou moeten zijn als de motor draait?

Ik heb de dynastart open gemaakt en trof losse draadjes aan van de stator windingen. De gekke spanningen die ik mat schrijf ik daaraan toe. Ik heb een andere dynastart gemonteerd en die doet het prima.


En ja, de D+ zal oplopen tot de laadspanning, waarop de regelaar D+ met de accu verbindt en er geladen kan worden.

Wat ik nu alleen nog niet begrijp, is hoe het stator veld bekrachtigd wordt (B+ op de dynastart) als de startknop eenmaal is losgelaten, aangezien dat de verbinding tussen de accu en B+ op de dynastart verbreekt (toch?).

Ik vind dat gek, omdat als het veld door D+ op de laadregelaar (binnendoor via 30H) bekrachtigd zou worden (hoe anders?) dan de motor al zou starten wanneer het op contact gezet zou worden ... :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl