Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart)

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 10:46 #1191004

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Ik heb een Volvo Penta met dynastart (uit 1975 of zo) en heb onlangs de dynastart vervangen.

Deze zou gereviseerd zijn en ik ga er vooralsnog van uit dat hij goed is.

Als ik de dynastart en regelaar aansluit en op contact zet, dan gaat het laadlampje brangen. Druk ik op de startknop, dan start de motor normaal en gaat het laadlampje uit.

Alleen, ik zie 15.1V verschijnen op de accu (dat is teveel) en 1A laadstraam naar de accu (dat vind ik veel te weinig).

Ik vermoed dat de regelaar niet helemaal goed meer is. Ik heb hem uit de boot gehaald en het kapje eraf gehaald. Op het oog lijkt hij in orde, ik zie nl. geen gekke dingen zoals brandplekken of losse contacten.

Het is heel erg moeilijk gebleken om hiervoor een vervanging of reparateur te vinden (ben ik nog mee bezig, zoek nu in de autobranch, maar het is lastig).

Daarom probeer ik nu eerst de regelaar te begrijpen, maar ik kan online geen betrouwbaar schema of tekening vinden van hoe de spoelen en contacten met elkaar zijn doorverbonden.

Als ik 12V op contact 50 zet, dan sluit het startrelais (relais 1 op de foto). Die verbindt 31h met 30. Dit start de motor en dat werkt bij mij ook.

De contacten van het regelrelais (nr. 2 en 3 op de foto) zijn ingewikkelder.

Als ik 12.7V op 30 en D+ zet (zoals in het "echt" in rust maar op contact), dan sluit relais nr. 2. Als ik het goed zie dan zit DF in rust aan de aarde bij ongeactiveerd relais nr. 3.

In het "echt" zou de dynastart nu moeten gaan laden met lopende motor.

Ik zou verwachten dat de spanning op D+ nu op zou lopen en, als deze te hoog wordt, dat relais nr. 3 zou sluiten. Dat denk ik omdat het lijkt dat D+ op de wikkelingen van het relais zit aangesloten. Het lijkt dan ook dat daarmee DF van de aarde gehaald wordt en wordt doorverbonden met D+. Dit zal de bekrachtiging van de veldwikkelingen ongedaan maken, gok ik, lijkt zinnig iig.

Als ik met 3 AA batterijtjes 17V maak van de 12.7 en dat op D+ zet, dan loopt er 3.7A (vind ik wel veel) naar D+, maar relais nr. 3 trilt niet eens.

Mijn vraag is nu hoe alles precies is doorverbonden. Heeft iemand een diagram of schema hiervan?

En ook, weet iemand hoe ik dit zelf eventueel veilig zou kunnen testen? Of kan dat niet zonder dynastart?

En als laatste, zou ik evt. zelf nog iets kunnen afstellen hieraan?

PS. Ik heb me hier wat in vastgebeten, ik kan natuurlijk de dynastart gewoon laten zitten en met een argofet de startaccu laden via de dynamo die ook de lichtaccu oplaadt. Maar ik wil het nog niet opgeven.

PPS. Ik ken het dynastart artikel op dieseldokter.nl inmiddels heel goed, maar blijf desondanks toch met deze vragen zitten.





Laatst bewerkt: 03 aug 2020 10:56 door yrdeboer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 11:47 #1191043

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17166
Als ik je 1 advies mag geven: klooi nooit met een stokoude antieke mechanische gelijkstroom regelaar. Ik heb er vele gezien en open gehad, doffe ellende.
Of ontwikkel een hoog historisch knutsel gehalte of zoek een freak. Wees vooral voorzichtig om aan de relais te komen als hij gemonteerd zit, voor je het weet loopt er een bijna kortsluitstroom doorheen.
De regelaar verbruikt meer stroom dan je batterijtjes kunnen opbrengen.

Als je de Telegram app hebt kan je het schema ophalen:
t.me/zeilersforum/96

Technische leergang Dynamo's
Hoofdstuk 3, vanaf blz.16
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 14:10 #1191100

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3050
yrdeboer schreef :
Ik heb een Volvo Penta met dynastart (uit 1975 of zo) en heb onlangs de dynastart vervangen.

Deze zou gereviseerd zijn en ik ga er vooralsnog van uit dat hij goed is.

Als ik de dynastart en regelaar aansluit en op contact zet, dan gaat het laadlampje brangen. Druk ik op de startknop, dan start de motor normaal en gaat het laadlampje uit.

Alleen, ik zie 15.1V verschijnen op de accu (dat is teveel) en 1A laadstraam naar de accu (dat vind ik veel te weinig).

- - - - 8< - - - - -

15,1V dat is 14,4V + 0,7V, kan best zijn dat het ding is aangepast om het spanningsverlies van een diode brug op te heffen.
1A ja das niet veel, maar als de accu's bomvol zitten zal er ook niet heel veel meer aan stroom gaan lopen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 15:46 #1191135

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :

... <snip> ...

De regelaar verbruikt meer stroom dan je batterijtjes kunnen opbrengen.

Als je de Telegram app hebt kan je het schema ophalen:
t.me/zeilersforum/96

Technische leergang Dynamo's
Hoofdstuk 3, vanaf blz.16

Allereerst, hartelijk dank voor deze link!!
Heel leerzaam document, ik heb het gelijk veilig weggeborgen :)

Alleen de laders die hier besproken worden zijn voor drie-fasen dynamo's.

Als ik het goed lees, dan wordt in de drie-fasen dynamo de hoofdstroom opgewekt in de statorwikkelingen, terwijl dat bij de gelijkstroomdynamo in de roterende wikkelingen zit. Volgens de plaatjes komt de hoofdstroom bij de drie-fasen dynamo bij B+ "tevoorschijn". Bij de gelijkstroomdynamo moet dat dan wel bij D+ zijn.

Als dat idd. zo is, dan denk ik dat de regeling heel anders is.

Bovendien start mijn dynastart de motor prima zonder dat de DF en D+ zijn aangesloten. Volgens de schema's in dit document kan dat helemaal niet, omdat dan de veldwikkelingen niet bekrachtigd worden! :S

(Ik zie trouwens nog een "Alternator Handbook" in het Telegramkanaal staan. Zodra ik wat meer tijd heb ga ik daar eens in kijken.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 15:48 #1191136

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Sprokkie schreef :
yrdeboer schreef :
Ik heb een Volvo Penta met dynastart (uit 1975 of zo) en heb onlangs de dynastart vervangen.

Deze zou gereviseerd zijn en ik ga er vooralsnog van uit dat hij goed is.

Als ik de dynastart en regelaar aansluit en op contact zet, dan gaat het laadlampje brangen. Druk ik op de startknop, dan start de motor normaal en gaat het laadlampje uit.

Alleen, ik zie 15.1V verschijnen op de accu (dat is teveel) en 1A laadstraam naar de accu (dat vind ik veel te weinig).

- - - - 8< - - - - -

15,1V dat is 14,4V + 0,7V, kan best zijn dat het ding is aangepast om het spanningsverlies van een diode brug op te heffen.
1A ja das niet veel, maar als de accu's bomvol zitten zal er ook niet heel veel meer aan stroom gaan lopen.

Dat heb ik ook gedacht!
Misschien is dat idd. zo en valt het allemaal mee.
In dat geval zou ik er zelf een diode tussen kunnen plaatsen misschien ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 18:04 #1191188

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3233
Dat je kan starten zonder D+ en DF dat is normaal, zie plaatje 2
Wat je zou kunnen doen is als het geheel prima start, de defecte regelaar buiten werking stellen en het start relais blijven gebruiken. Het laad gedeelte aan de praat krijgen door een VW Kever gelijkstroom regelaar te gebruiken ( prijs technische een enorme besparing, prijs indicatie ca 50euro )

Repareren , niet doen, alleen relais contacten schoon maken voltage regulator relais, die kunnen aanslag hebben, de rest heeft daar geen last van ivm minder schakelen.


Hel dynastart schema


Starten


Laden
Laatst bewerkt: 03 aug 2020 18:46 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 03 aug 2020 19:41 #1191246

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
henkvd schreef :
Dat je kan starten zonder D+ en DF dat is normaal, zie plaatje 2
Wat je zou kunnen doen is als het geheel prima start, de defecte regelaar buiten werking stellen en het start relais blijven gebruiken. Het laad gedeelte aan de praat krijgen door een VW Kever gelijkstroom regelaar te gebruiken ( prijs technische een enorme besparing, prijs indicatie ca 50euro )

Repareren , niet doen, alleen relais contacten schoon maken voltage regulator relais, die kunnen aanslag hebben, de rest heeft daar geen last van ivm minder schakelen.


... <snip> ...


F a n t a s t i s c h !!!

Dat is 'm! :laugh: :laugh:

Sprokkie schreef eerder dat de dynastart misschien stond "afgesteld" op 14.4 + 0.7 V, omdat ik precies 15.1V als laadspanning mat ... als dat zo is (als dat uberhaupt kan), dan is de regelaar misschien niet stuk. Dat wil ik toch wel graag weten dus ik zal er vooralsnog niet aan ontkomen om met dynastart en regelaar naar een expert te gaan.
Laatst bewerkt: 03 aug 2020 19:53 door yrdeboer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 04 aug 2020 17:15 #1191583

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Er is dus nog iemand die met dit soort spul rondvaart!

Ik heb 2 jaar aan geklooid met die oude regelaar. Ook nog eens een "expert" naar laten kijken. Uiteindelijk een nieuwe regelaar gekocht en sindsdien werkt het top! Bosch heeft in een oud jasje deze regelaar met moderne technieken nogmaals uit gebracht.

www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=1955

Zo'n ding is het.

Ik heb nog zo'n ding liggen ter overname. 3 tientjes en je hebt een nieuwe. Als het je wat lijkt kan je mij het handigste een pb doen. Ben wel pas over 3 weken weer thuis. Nu natuurlijk lekker aan het varen.
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 04 aug 2020 18:59 #1191621

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
vatuhiva schreef :
Er is dus nog iemand die met dit soort spul rondvaart!

... <snip> ...

www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=1955

Zo'n ding is het.

Ik heb nog zo'n ding liggen ter overname. 3 tientjes en je hebt een nieuwe. Als het je wat lijkt kan je mij het handigste een pb doen. Ben wel pas over 3 weken weer thuis. Nu natuurlijk lekker aan het varen.

Hi, ja hoor, ik kan er maar moeilijk afscheid van nemen, terwijl ik op de motor ook nog een prima dynamo heb zitten ... :pinch:

Jij hebt vast een andere motor dan ik, die link verwijst naar een 30A regelaar, die hoort bij een bijpassende 30A gelijkstroomdynamo van een Kever. Ik moet er eigenlijk een van 11A hebben voor de dynastart van mijn Volvo Penta MD2.

Het is echt lastig trouwens om online iets van Bosch te vinden, er staat altijd bij "Niet op voorraad" of "tijdelijk niet leverbaar" ... :dry:

Ik hoop een tweedehandsje 11A versie (nr. F 026 T02 200) van deze te kunnen vinden: www.bosch-classic.com/en/inter...___mit_teaser_1.html
Laatst bewerkt: 05 aug 2020 06:15 door yrdeboer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 05 aug 2020 07:59 #1191732

  • yrdeboer
  • yrdeboer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diagram van Bosch laadregelaar (dynastart) 06 aug 2020 06:14 #1192127

  • vatuhiva
  • vatuhiva's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Zeker een ander blok, ik had de dynastart op een Albin 0-11 zitten, daar wilde je geen dynamo bij hangen. Het was nu al niet veel meer dan een slagroomklopper op benzine.

Het was wel een 11 amp dynastart en dat ging prima met de eerder genoemde regelaar. Wel opletten dat de accu bank waar je het geheel aanhangt niet te groot is. Het kan dan gebeuren dat de dynastart te lang een hoge stroom moet laden en verbrand. Ik lade mijn 105ah service bank er wel gewoon mee en schakelde hem handmatig om na een uurtje om terug op de "kleine" 40ah startaccu. Dat ging prima, bracht wel het toerental omlaag en wachtte op het laadlampje tot die aan was alvorens ik om schakelde.
"To young men contemplating a voyage, I'd say go."
- Joshua Slocum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl