Ik heb een Volvo Penta met dynastart (uit 1975 of zo) en heb onlangs de dynastart vervangen.
Deze zou gereviseerd zijn en ik ga er vooralsnog van uit dat hij goed is.
Als ik de dynastart en regelaar aansluit en op contact zet, dan gaat het laadlampje brangen. Druk ik op de startknop, dan start de motor normaal en gaat het laadlampje uit.
Alleen, ik zie 15.1V verschijnen op de accu (dat is teveel) en 1A laadstraam naar de accu (dat vind ik veel te weinig).
Ik vermoed dat de regelaar niet helemaal goed meer is. Ik heb hem uit de boot gehaald en het kapje eraf gehaald. Op het oog lijkt hij in orde, ik zie nl. geen gekke dingen zoals brandplekken of losse contacten.
Het is heel erg moeilijk gebleken om hiervoor een vervanging of reparateur te vinden (ben ik nog mee bezig, zoek nu in de autobranch, maar het is lastig).
Daarom probeer ik nu eerst de regelaar te begrijpen, maar ik kan online geen betrouwbaar schema of tekening vinden van hoe de spoelen en contacten met elkaar zijn doorverbonden.
Als ik 12V op contact 50 zet, dan sluit het startrelais (relais 1 op de foto). Die verbindt 31h met 30. Dit start de motor en dat werkt bij mij ook.
De contacten van het regelrelais (nr. 2 en 3 op de foto) zijn ingewikkelder.
Als ik 12.7V op 30 en D+ zet (zoals in het "echt" in rust maar op contact), dan sluit relais nr. 2. Als ik het goed zie dan zit DF in rust aan de aarde bij ongeactiveerd relais nr. 3.
In het "echt" zou de dynastart nu moeten gaan laden met lopende motor.
Ik zou verwachten dat de spanning op D+ nu op zou lopen en, als deze te hoog wordt, dat relais nr. 3 zou sluiten. Dat denk ik omdat het lijkt dat D+ op de wikkelingen van het relais zit aangesloten. Het lijkt dan ook dat daarmee DF van de aarde gehaald wordt en wordt doorverbonden met D+. Dit zal de bekrachtiging van de veldwikkelingen ongedaan maken, gok ik, lijkt zinnig iig.
Als ik met 3 AA batterijtjes 17V maak van de 12.7 en dat op D+ zet, dan loopt er 3.7A (vind ik wel veel) naar D+, maar relais nr. 3 trilt niet eens.
Mijn vraag is nu hoe alles precies is doorverbonden. Heeft iemand een diagram of schema hiervan?
En ook, weet iemand hoe ik dit zelf eventueel veilig zou kunnen testen? Of kan dat niet zonder dynastart?
En als laatste, zou ik evt. zelf nog iets kunnen afstellen hieraan?
PS. Ik heb me hier wat in vastgebeten, ik kan natuurlijk de dynastart gewoon laten zitten en met een argofet de startaccu laden via de dynamo die ook de lichtaccu oplaadt. Maar ik wil het nog niet opgeven.
PPS. Ik ken
het dynastart artikel op dieseldokter.nl inmiddels heel goed, maar blijf desondanks toch met deze vragen zitten.