yrdeboer schreef :
Als je die diodebrug nog niet hebt en je acculader ook niet, dan zou ik een acculadernemen met verschillende uitgangen. Ik heb er een van Victron van zo'n 100 euro, meen ik, laadt tot 10A in totaal.
Het kan zijn dat sommige van je dynamo's/laders het niet doen als ze over de diodebrug moeten laden. En als je diodebrug niet zo'n mooie argofet is, dan valt er ook nog eens iets van 0.7 tot 1V over de brug heen en heb je niet de ideale laadspanning.
Ook ik ben geen voorstander van het gebruik van een diodebrug voor een walstroomlader.
Een moderne waterdichte acculader zoals bvb de Cteck laders geven een veel betere lading, je kunt kiezen, 2 van die laders nemen, of na het laden van de serviceaccu de startaccu laden. Overschakelen is een kwestie van de connector te wisselen bij mij aan boord.
Eigenlijk moet de startaccu niet elke keer geladen worden indien je voldoende lang op motor hebt gevaren, dan heeft de alternator je startaccu wel terug op peil gebracht.
Diodebrug is als je met de alternator ook de service-accu wil laden interessant maar eigenlijk niet gemaakt om met walvoeding te werken.