Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: walstroomvraag

walstroomvraag 04 aug 2020 19:48 #1191634

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
PvO schreef :
Baasklusje schreef :

De eerste is bijna onvermijdelijk: het water. Via schroef, motor, dynamo en startmotor hangt de 12V-installatie vrijwel altijd aan de water-aarde. Vaak ook nog een draadje naar de kielbouten.
Deze aarding is vrij eenvoudig te voorkomen (in iedergeval voor + 90% van de tijd) door tussen je startaccu en je diesel een dubbelpolige ipv een enkelpolige hoofdschakelaar te monteren.

Of door serviceinstallatie en startaccu van de dieselmotor 100% te scheiden.
Hoewel er dan via de massa van de marifoonantenne, de mast en de verstaging een verbinding met het water zou kunnen zijn, als de mast of de verstaging geaard is.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 04 aug 2020 20:38 #1191650

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6122
yrdeboer schreef :
Als je die diodebrug nog niet hebt en je acculader ook niet, dan zou ik een acculadernemen met verschillende uitgangen. Ik heb er een van Victron van zo'n 100 euro, meen ik, laadt tot 10A in totaal.

Het kan zijn dat sommige van je dynamo's/laders het niet doen als ze over de diodebrug moeten laden. En als je diodebrug niet zo'n mooie argofet is, dan valt er ook nog eens iets van 0.7 tot 1V over de brug heen en heb je niet de ideale laadspanning.

Ook ik ben geen voorstander van het gebruik van een diodebrug voor een walstroomlader.
Een moderne waterdichte acculader zoals bvb de Cteck laders geven een veel betere lading, je kunt kiezen, 2 van die laders nemen, of na het laden van de serviceaccu de startaccu laden. Overschakelen is een kwestie van de connector te wisselen bij mij aan boord.
Eigenlijk moet de startaccu niet elke keer geladen worden indien je voldoende lang op motor hebt gevaren, dan heeft de alternator je startaccu wel terug op peil gebracht.
Diodebrug is als je met de alternator ook de service-accu wil laden interessant maar eigenlijk niet gemaakt om met walvoeding te werken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 05 aug 2020 08:28 #1191753

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
WADnWIND schreef :
Standaard installatie aan boord is een aardlek en een dubbelpolige zekering(automaat) en een verklikker lampje.
Dat laatste omdat je nooit zeker weet welk geleider de fase is.

Daarna kan je doen en laten wat je wil.

Hi WADnWIND,

Ik heb een "verklikkerlampje" zodat ik zeker weet dat er spanning staat op de walstroomaansluiting en er bij het ontbreken van 220 V aan boord geen wilde ganzenjacht volgt om het probleem te vinden.

Is dat wat je bedoelt of werkt het anders?

L.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 05 aug 2020 12:57 #1191853

WADnWIND schreef :
Standaard installatie aan boord is een aardlek en een dubbelpolige zekering(automaat) en een verklikker lampje.
Dat laatste omdat je nooit zeker weet welk geleider de fase is.

Daarna kan je doen en laten wat je wil.

Eeeeh, dat verklikkerlampje is alleen nodig bij een enkelpolige automaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 05 aug 2020 13:27 #1191859

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17166
DeBommel schreef :
WADnWIND schreef :
Standaard installatie aan boord is een aardlek en een dubbelpolige zekering(automaat) en een verklikker lampje.
Dat laatste omdat je nooit zeker weet welk geleider de fase is.

Daarna kan je doen en laten wat je wil.

Hi WADnWIND,

Ik heb een "verklikkerlampje" zodat ik zeker weet dat er spanning staat op de walstroomaansluiting en er bij het ontbreken van 220 V aan boord geen wilde ganzenjacht volgt om het probleem te vinden.

Is dat wat je bedoelt of werkt het anders?

L.

Exact!

Voor de duidelijkheid; ik bedoel dus wel een echte dubbel polige zekering, dus elke pool gezekerd. Niet een enkelpolige automaat waar de andere pool ongezekerd meeschakeld!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 05 aug 2020 13:29 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 05 aug 2020 13:28 #1191860

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17166
silerberend schreef :
WADnWIND schreef :
Standaard installatie aan boord is een aardlek en een dubbelpolige zekering(automaat) en een verklikker lampje.
Dat laatste omdat je nooit zeker weet welk geleider de fase is.

Daarna kan je doen en laten wat je wil.

Eeeeh, dat verklikkerlampje is alleen nodig bij een enkelpolige automaat

Hoezo?

je wil toch weten aan boord of er spanning binnenkomt of niet? wat maakt een 1 polige automaat daarin het verschil?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Laatst bewerkt: 05 aug 2020 13:30 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 05 aug 2020 13:34 #1191862

WADnWIND schreef :
silerberend schreef :
WADnWIND schreef :
Standaard installatie aan boord is een aardlek en een dubbelpolige zekering(automaat) en een verklikker lampje.
Dat laatste omdat je nooit zeker weet welk geleider de fase is.

Daarna kan je doen en laten wat je wil.

Eeeeh, dat verklikkerlampje is alleen nodig bij een enkelpolige automaat

Hoezo?

je wil toch weten aan boord of er spanning binnenkomt of niet? wat maakt een 1 polige automaat daarin het verschil?

Je schreef ook: "Dat laatste omdat je nooit zeker weet welk geleider de fase is." Daaruit concludeerde ik dat je op het oude polariteitsverklikkerlampje doelde. Bij een dubbelautomaat is dat niet meer relevant. Nu begrijp ik dat je een verklikkerlampje bedoelt om te zien of je spanning hebt. Dan maakt het idd geen verschil welk soort automaat je hebt. (of helemaal geen automaat)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 06 aug 2020 13:41 #1192334

WADnWIND schreef :
[...]
Voor de duidelijkheid; ik bedoel dus wel een echte dubbel polige zekering, dus elke pool gezekerd. Niet een enkelpolige automaat waar de andere pool ongezekerd meeschakeld!

Leerzaam draadje weer..

Even een vraagje hierover: kan ik ergens een redelijke 2P 16A 30mA zekering/aardlek combo vinden? Ce combos bestaan, maar bijna alleen éénpolig (1P + N). Tweepolig gaan ze meteen naar 40A / 300mA

Of zijn die dubbele appareten niet handig..?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 13:41 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 07 aug 2020 20:37 #1192894

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17166
Een dubbel polige zekering met aardlek heb ik nog niet gezien, maar ze bestaan er wel voor 380. Dat is 3-pool + Aarde.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

walstroomvraag 08 aug 2020 08:48 #1193006

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17166
Je gebruikt dan alleen 2 gezekerde polen.
De nul dus niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

Echte schippers dragen nooit een rode broek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl