Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kipor KD388M motor

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 11:10 #1194723

Beste Zeilersforum team leden,

Ik ben nieuw hier dus zal ik mijzelf eerst even voorstellen.
Mijn naam is Ben Kettler woonachtig in Katwijk aan zee.

Ik ben al een geruime tijd een bakdekker 9m aan het opknappen en ik ben momenteel druk bezig om mijn, in het verleden gekochte, diesel motor Kipor KD388M aan te sluiten.
Het is een nieuwe motor en het lukt me niet om de dynamo operationeel te krijgen..
Na eer en geweten heb ik het volgende aangesloten.

B+ aangesloten op de Diode block naar accu 1, accu 2.
Yellow cable Neutral – tot nu toe onduidelijk wat de functie is van deze kabel?
Red cable Excitation End – aangesloten op dashboard 12 volt, wanneer dashboard sleutel aangaat komt er 12 volt op deze kabel.
The blue cable is charging indicator cable- aangesloten op voltmeter dashboard.

Wanneer ik de motor start meet ik helaas geen 13 volt of hoger op B+. Ik meet echter 0 volt.

Nu is me niet duidelijk wat in de NL volksmond D+ kabel is? Welke aansluiting zou dit moeten zijn? Ik vermoed rood?

In de bijlage een schema met wat tekst en uitleg.

Met vriendelijke groet,

Ben Kettler
:laugh:
Bijlagen:
opknappen Bakdekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 11:15 #1194726

En als je het diodeblok weg laat, en maar 1 accu aansluit? Doet ie het dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 11:20 #1194729

Beste It Paradyske, bedankt voor je snelle reactie! Dit heb ik niet geprobeerd. dit kan ik inderdaad wel even proberen!

Nog even een andere vraag:

Volgens de fabrikant heeft de Dynamo geen negatief kabel dit zal dus geïntegreerd zitten op/in de Dynamo. Hoe kan je zoiets controleren?
opknappen Bakdekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 11:49 #1194736

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3567
Aad77 heeft dat al eens beschreven in 2014.

zie tekst van Aad,

Wacht even, zo simpel is het niet.
Ik heb hier een plaatje van een Mitsubishi AH2035 H: 12v 35A, met hetzelfde stekkertje E/N/F/A.

Het schema van de post hiervoor schijnt te kloppen: maar de tekst op mijn plaatje zegt: "external regulator" - klopt, want op schema zit ook geen spanningsregelaar.

De dynamo heeft dus buiten het stekkertje een B+ aansluiting: laaddraad naar accu.
N = stator AC: waarschijnlijk aansluiting tachometer
A = B+: waarschijnlijk dashboardlampje: hangt mede van regelaar af (die er dus niet is)
E en F (E is gemerkt "ground") zijn de rotor aansluitingen, als E ground is moet er dus een positieve regelaar op, wat in Europa ongebruikelijk is. Positieve regelaars zijn meestal Amerikaans: AC Delco en Balmar e.d.
F is altijd Field, dus (DC) rotorstroom, en nooit aansluiting W voor tachometer (altijd wisselstroom).

Ik denk dat je hiermee naar een specialist moet: je hebt een dynamo zonder spanningsregelaar, en nog een bijzondere ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 11:52 #1194739

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5457
min van de accu naar de massa aansluting op het blok neem ik aan.
Alternator maakt direct contact met massa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 12:03 #1194740

BenKettler schreef :
Beste It Paradyske, bedankt voor je snelle reactie! Dit heb ik niet geprobeerd. dit kan ik inderdaad wel even proberen!

Nog even een andere vraag:

Volgens de fabrikant heeft de Dynamo geen negatief kabel dit zal dus geïntegreerd zitten op/in de Dynamo. Hoe kan je zoiets controleren?

Dan is de behuizing van de dynamo de min neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 12:17 #1194745

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4160
The blue cable is charging indicator cable- aangesloten op voltmeter dashboard.
Dit gaat in iedergeval niet werken. Deze moet via een laadstroom controle lampje naar de plus (achter het contactslot) Nu heb je deze dus via een voltmeter naar de min.
De voltmeter kan je dan aansluiten op de plus na contactslot.

Het doel van het lampje is het opgang helpen van de dynamo, door een klein stroompje door de veld wikkeling te laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 13 aug 2020 12:54 #1194757

Beste Rooiedirk,

Ik heb begrepen dat de Neutral (gele) kabel een 6 volt levert wat aangesloten kan worden aan een lampje. heeft dit dezelfde functie als de blauwe kabel?

Dus moet ik tussen de ''The blue cable is charging indicator cable'' een lampje monteren en dit vervolgens weer verbinden met de plus can het contact. correct?

Groet,

Ben Kettler
opknappen Bakdekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kipor KD388M motor 17 aug 2020 06:22 #1196327

Beste allemaal, bedankt voor jullie hulp.
Dit weekend is gelukkig het probleem opgelost.

Oplossing als volgt:
12 volt vanuit contactslot naar Dynamo (F)
directe laadkabel van accu naar Dynamo (B+)
extern Dynamo lampje 12 volt in serie vanuit contactslot naar (L).

Groet Ben Kettler
opknappen Bakdekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl