Ce est parti schreef :
Bij de eerste keer laden wordt 100% SOC gehaald bij 3,55 volt per cel. %< >% Na het vaarseizoen zal ik de laadmogelijkheid uitschakelen en breng de accu volgens spec naar 30%SOC.
Nu is er wat spreiding in de celspanning voor het 100% SOC punt. Zo wordt dat punt bepaald door sommige fabrikanten op 3,38V zonder aansluiting van de lader, op 3,45V als maximum laadspanning
zonder laadstroom en dit alles bij 25
oC. Een laadspanning van 3,65V werd vroeger wel gebruikt om de cellen in het gebied van 20% tot 90% SOC te laden met 1c (dan zijn ze sneller 'vol') om dan het laden te stoppen en weer te wachten tot de lading was teruggelopen tot 20% SOC. Daarna begon de laadcyclus opnieuw. Bij deze manier van laden werd 2000 cycli als levensduur als haalbaar gezien (aanvankelijk 1500 cycli). Als de cel werd gebruikt tussen 30% en 80% SOC bij een eind laadspanning van 3,45V waren er 6000 cycli mogelijk (alles weer bij 25
oC) cel temperatuur.
Op een boot zul je niet een geheel 'gethermostreerde' accuruimte hebben en niet waarschijnlijk de 6000 cycli halen. Of je de 2000 cycli haalt is dan afhankelijk van de instelling van de eind laadspanning op het BMS.
Het is moeilijk te bepalen hoeveel cycli een boot per jaar gebruikt en of die cycli ook geheel doorlopen worden. Bij cyclisch laden komt de 'ideale bewaar lading' van 30% SOC iets vaker 'aan de beurt' dan bij het laad regime van 'laden wat je laden kunt en dan zien we wel'. Ik hanteer een cyclus verbruik van 100 cycli per jaar zodat een accu wel 20 jaar mee moet kunnen gaan als je geen gekke dingen doet.
Het gekste wat je kunt doen is een LFP accu te behandelen zoals je een loodaccu behandelt. Zo maakt 'Float charging' van een loodaccu, een LFP accu in één seizoen kapot. Men spreekt dan van 'sudden cel death'. Een loodaccu wordt om te desulfateren na geheel te zijn geladen op druppel of 'float' laden gezet. Een LFP accu kan beslist niet tegen overladen en er mag na 3,45V te hebben bereikt geen laadstroom meer lopen.
De cellen naar 30% SOC brengen aan het einde van het seizoen is een goed idee, maar het is nog niet duidelijk hoeveel cycli winst je dan behaalt op de totale levensduur.
LFP cellen in een Uninterruptable Power Supply staan continu aan een lader. Forumlid it Paradyske heeft een tweede hands stel in zijn 'stekkerzeilboot'. Volgens de 'cyclisch laden' aanpak zou dit een heel slechte behandeling van de LFP cellen zijn. Ik heb er nog niets slechts over gehoord.
Groeten, Peper