Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifePO4 wanneer eigenlijk opladen?

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 08:36 #1195966

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
XanderB schreef :

Ik heb dezelfde insteek als WADnWIND, in mijn Tesla kan ik ook instellen dat ik tot 80% wil laden. Dan kan er toch ook wel een BMS worden gemaakt waarin ik dat kan instellen?

Ik kan op mijn ingebouwde BMS de "top and bottom limit voltage" instellen. Bedoel je dat? In mijn Tesla kan ik dat ook ja..

En ik heb echt een heel cheapo lifepo4 accu op boot.. 400 euro voor 95Ah incl. BMS en 20A lader. hb hem nu 3 jaar en doet het nog steeds top.
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 08:36 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 08:42 #1195970

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Sneaker schreef :
XanderB schreef :

Ik heb dezelfde insteek als WADnWIND, in mijn Tesla kan ik ook instellen dat ik tot 80% wil laden. Dan kan er toch ook wel een BMS worden gemaakt waarin ik dat kan instellen?

Ik kan op mijn ingebouwde BMS de "top and bottom limit voltage" instellen. Bedoel je dat? In mijn Tesla kan ik dat ook ja..

En ik heb echt een heel cheapo lifepo4 accu op boot.. 400 euro voor 95Ah incl. BMS en 20A lader. hb hem nu 3 jaar en doet het nog steeds top.

Ik weet niet waar jij een voltage limit instelt in een Tesla. Het is juist super simpel als gebruiker om een percentage te kiezen. Welk voltage daarbij hoort laat ik aan de fabrikant over
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 08:47 #1195973

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
XanderB schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
Mogelijk een retorische vraag, maar zijn er ook BMSsen die een paar schakel relais hebben die ja kan instellen op % SOC?
Dan kan je b.v. je zonne panelen afschakelen bij 70% etc. tijdens stilliggen in je box

Hoe zou je die 70% SOC op een betrouwbare wijze willen bepalen ?

(gebruikersmode) Geen idee, dat laat ik dan over aan de producent

Als we toch in gebruikersmode zitten. Kan ik dan een ssb transceiver bestellen die geen aardplaat nodig heeft. Hoe laat ik aan de producent. ;)

Ik heb dezelfde insteek als WADnWIND, in mijn Tesla kan ik ook instellen dat ik tot 80% wil laden. Dan kan er toch ook wel een BMS worden gemaakt waarin ik dat kan instellen?

Met een perfecte Coulombteller (shunt) lijkt me dat geen probleem. Bij gebrek hieraan zou je ook regelmatig tot ong. 100% SOC kunnen laden (is beter te meten) en het BMS hierop kunnen ‘herijken’ zodat de niet-perfecte shunt toch nog enigszins relevante data levert.

Puur op cel/accuspanning wordt al een heel stuk onnauwkeuriger...

Vertelt Tesla hoe nauwkeurig hun SOC meting (overigens geen LFP cellen) is?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 08:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 08:53 #1195976

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
XanderB schreef :
Ik weet niet waar jij een voltage limit instelt in een Tesla. Het is juist super simpel als gebruiker om een percentage te kiezen. Welk voltage daarbij hoort laat ik aan de fabrikant over

Ja ja.. ik bedoel bij de Tesla gewoon die balk die je verschuift in display.. hetzelfde kan ik met mijn LiFePo4 accu op boot (denk ik..). Die instelling heet daar, zoals ik eerder beschreef. Gewoon in instelling menu gaan. Daar kan diverse parameters instellen. Mijn bms zit gewoon op die accu. Maar wellicht doet het wel heel iets anders dan ik nu veronderstel..
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 08:55 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 08:56 #1195977

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Mijn indruk is dat het prijspijl van de onderdelen van een Tesla vele malen hoger is dan wat een bootjesbezitter bereid is te betalen bij de watersport juwelier. Je hebt baas boven baas.
Als je actief balanceert en meerdere strings accu's hebt, minimaal 2, kun je wel iets verzinnen. Je laad de eerste string tot 100%. Vervolgens balanceer je actief door een deel van de energie te verplaatsen naar de andere string accu's
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 08:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 08:59 #1195978

Je hebt 100% SOC nodig om je cellen te synchroniseren, omdat pas in het hoogste spanningsbereik de curve stijl omhoog loopt. Bij een lagere spanning kan er zomaar een groot verschil in lading zijn tussen de cellen.

En waarom zou je niet de volledige capaciteit van je accu willen? Dan kan je goedkoper een kleinere aanschaffen!
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 09:00 #1195979

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Hans V schreef :

Vertelt Tesla hoe nauwkeurig hun SOC meting (overigens geen LFP cellen) is?

Geen idee, maar uit eigen ervaring weet ik dat het behoorlijk nauwkeurig is. Zo nauwkeurig dat ik met 1% lading bij een charger durf aan te komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 09:12 #1195981

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ce est parti schreef :
Je hebt 100% SOC nodig om je cellen te synchroniseren, omdat pas in het hoogste spanningsbereik de curve stijl omhoog loopt. Bij een lagere spanning kan er zomaar een groot verschil in lading zijn tussen de cellen.
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)
En waarom zou je niet de volledige capaciteit van je accu willen? Dan kan je goedkoper een kleinere aanschaffen!
Je zou niet de volledige capaciteit van je accu willen omdat de accu dan langer meegaat. 'Deep cyclen' levert bij elke soort accu slijtage op. Bij een kleinere accu ga je dan snel meer geld uitgeven voor een nieuwe.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 09:22 #1195987

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Peper schreef :
Ce est parti schreef :
Je hebt 100% SOC nodig om je cellen te synchroniseren, omdat pas in het hoogste spanningsbereik de curve stijl omhoog loopt. Bij een lagere spanning kan er zomaar een groot verschil in lading zijn tussen de cellen.
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Dat is mooi ! Hoe werkt dat technisch ?
Peper schreef :
En waarom zou je niet de volledige capaciteit van je accu willen? Dan kan je goedkoper een kleinere aanschaffen!
Je zou niet de volledige capaciteit van je accu willen omdat de accu dan langer meegaat. 'Deep cyclen' levert bij elke soort accu slijtage op. Bij een kleinere accu ga je dan snel meer geld uitgeven voor een nieuwe.
Groeten, Peper.

Hoeveel minder/meer cycles gaat dat dan opleveren ? Graag wat getallen. Een twee keer zo grote accu kost het dubbele. Dus zou je minstens het dubbele aantal cycles moeten halen. Afgezien van of je in de levensduur in jaren van zo'n accu het aantal cycles gaat halen. 1000 cycles gaan een gemiddelde zeiler in 20 jaar niet halen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 09:24 #1195988

Peper schreef :
Ce est parti schreef :
Je hebt 100% SOC nodig om je cellen te synchroniseren, omdat pas in het hoogste spanningsbereik de curve stijl omhoog loopt. Bij een lagere spanning kan er zomaar een groot verschil in lading zijn tussen de cellen.
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)
Toen ik mijn set aansloot meette ik op mijn BMS een verschil van ongeveer 6mV max. Lijkt uitgebalanceerd toch? Bij het bereiken van 3,55V per cel nam de verschilspanning toe tot ongeveer 200 mV. Mijn BMS schakelde dan uit en begint weer te laden bij 90% SOC.
Ben nu met vakantie geweest, iedere dag laad cyclussen gemaakt (motor/zonnepaneel) en ik zie langzaam maar zeker de eind verschilspanning verminderen, maw balanceren. Dit is overig precies het proces wat de leverancier van de BMS beschrijft.
Overigens ben ik heel blij met de "energie in overvloed"; wat een verschil met die ouwe loodaccu's!
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 09:37 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 09:27 #1195990

3Noreen schreef :
Peper schreef :
Ce est parti schreef :
Je hebt 100% SOC nodig om je cellen te synchroniseren, omdat pas in het hoogste spanningsbereik de curve stijl omhoog loopt. Bij een lagere spanning kan er zomaar een groot verschil in lading zijn tussen de cellen.
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Dat is mooi ! Hoe werkt dat technisch ?

electrodacus.com
Hier staat het hele systeem, vergt even wat doorspitwerk omdat het heel anders werkt dan wat gebruikelijk is, maar is in feite heel eenvoudig.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 09:27 #1195991

Wederom de enorme valkuil in de retoriek; bij volledig cyclen gaan LiFePo4's duizenden cyclus mee. ~10x zo veel als lood.

Er is niets anders dan wat roddels dat LiFePo4's langer mee gaan als je ze 30/80 gebruikt. Daarbij is met name de vraag hoe lang ze daar boven/onder geladen zijn.

Zoals terug te lezen maak je het al bont als je 10 cyclus in het jaar haalt. Je cycled veel minder dan met lood.

Vanzelfsprekend willen de handelaren in lifepo4 systemen zoals peper je laten geloven dat er een boeman in een simpel systeem huist, maar wat heb je aan een accu die een eeuw mee gaat?

Er rijden tienduizenden happy campers rond met systemen van EV power, zonder problemen. Dus met een SBM met losse balancers of een smartbms.

Onnoodzakelijkheden zijn leuk om mee te hobbyen. Maar laten de boel moeilijk lijken; lifepo4 is SIMPELER dan lood.

Als we onze loodaccu zo zouden behandelen als hier soms voorgesteld word, dan ging die ook gewoon 15 jaar mee en kochten we geen lifepo4...

Dus vergelijk een loodaccu met 4 losse cellen met balancers. De rest van de tierelantijnen is allemaal extra om je investering te beschermen. Dat heeft net zo veel zin bij en loodaccu, maar dat beschouwen we niet als investering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 10:44 #1196023

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Ce est parti schreef :
3Noreen schreef :
Peper schreef :
Ce est parti schreef :
Je hebt 100% SOC nodig om je cellen te synchroniseren, omdat pas in het hoogste spanningsbereik de curve stijl omhoog loopt. Bij een lagere spanning kan er zomaar een groot verschil in lading zijn tussen de cellen.
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Dat is mooi ! Hoe werkt dat technisch ?

electrodacus.com
Hier staat het hele systeem, vergt even wat doorspitwerk omdat het heel anders werkt dan wat gebruikelijk is, maar is in feite heel eenvoudig.

Ik heb even de manual gescand maar meer dan een ijkpunt bij boven "knie" van de spanningscurve en een coulomb teller ben ik niet tegengekomen. Ik kreeg even de indruk dat er een slimme truc was gevonden om de SOC te vinden zonder eerst vol te laden of leeg te trekken om een ijkpunt te vinden.
Ik ben nog geen goede methode tegengekomen om de SOC te bepalen zonder 1 tot 2 keer per jaar de coulomb teller te resetten door naar het punt door te laden waarop de eerste afgeleide van de spanningscurve duidelijk toeneemt/afneemt. De eerder genoemde "knie". In plat Nederlands vol,100% te laden, dan wel leeg te trekken.
Wat ik nu doe is laden tot aan de knie en vervolgens met balancers een deel te ontladen tot 95%

Voorbeeld van de "knie" in grafiek.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 10:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 10:50 #1196024

Bij de eerste keer laden wordt 100% SOC gehaald bij 3,55 volt per cel. Tevens is de accucapaciteit ingevoerd. Middels de shunt (net als bij een battery monitor) wordt de capaciteit afgeteld.
In het menu kan je aangeven bij welke SOC het laden weer begint.

Ik laad dus dagelijks naar 100% (mits er een voeding zoals lader, dynamo en/of zonnepaneel stroom levert). Deze cyclus wordt om 0.00 uur gereset en begint de dag daarna opnieuw.
Bij mij komt dat bij dagelijks gebruik neer op een schommeling tussen 65-100%.

Na het vaarseizoen zal ik de laadmogelijkheid uitschakelen en breng de accu volgens spec naar 30%SOC.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 10:54 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 10:53 #1196025

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Ce est parti schreef :
Middels de shunt (net als bij een battery monitor) wordt de capaciteit afgeteld.

Dat is een andere omschrijving van een Coulomb teller. ;)
Je kunt dat ook doen met een hall effect sensor dan blijf je galvanisch gescheiden. Maar het principe blijft het een boekhouding van ampères.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 10:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:01 #1196027

3Noreen schreef :
Ce est parti schreef :
Middels de shunt (net als bij een battery monitor) wordt de capaciteit afgeteld.

Dat is een andere omschrijving van een Coulomb teller. ;)
Je kunt dat ook doen met een hall effect sensor dan blijf je galvanisch gescheiden. Maar het principe blijft het een boekhouding van ampères.
Klopt. Denk alleen dat het verder niet zo interessant is of ik nog 70 of 72% werkelijk heb. Het blijft toch indicatie.
Het is wel zo dat iedere dag de 100% opnieuw wordt vastgesteld, als de zon schijnt en accu vol is. Nauwkeurig genoeg.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:07 #1196028

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Ce est parti schreef :
3Noreen schreef :
Ce est parti schreef :
Middels de shunt (net als bij een battery monitor) wordt de capaciteit afgeteld.

Dat is een andere omschrijving van een Coulomb teller. ;)
Je kunt dat ook doen met een hall effect sensor dan blijf je galvanisch gescheiden. Maar het principe blijft het een boekhouding van ampères.
Klopt. Denk alleen dat het verder niet zo interessant is of ik nog 70 of 72% werkelijk heb. Het blijft toch indicatie.
Het is wel zo dat iedere dag de 100% opnieuw wordt vastgesteld, als de zon schijnt en accu vol is. Nauwkeurig genoeg.

Even terughalen waar ik op reageerde.
Peper schreef :
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Daar heb ik dus geen antwoord op hoe dat werkt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 11:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:16 #1196032

Peper schreef :
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Daar heb ik dus geen antwoord op hoe dat werkt.[/quote]

Volgens mij is er geen onbalans mogelijk als je bij 100% SOC gebalanceerd bent. Balanceren tijdens een lagere spanning zal dan vrijwel niets inhouden.

Bij het Peper systeem, waar je, meen ik, naar een max spanning van 3,4 Volt per cel gaat en die spanning "er op laat staan" zullen de cellen id den ik ook balanceren, maar dan op 80% SOC. Je mist dan die laatste capaciteit. Overigens vind ik dat wel een heel mooi eenvoudig systeem.

Wat Boarderbas schrijft, dat je accu's zonder noemenswaardig verlies verder kan laden, is ook wat Electrodacus beschrijft. En hij verkoopt geen accu's ;-)
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:26 #1196040

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Ce est parti schreef :
Peper schreef :
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Daar heb ik dus geen antwoord op hoe dat werkt.

Volgens mij is er geen onbalans mogelijk als je bij 100% SOC gebalanceerd bent. Balanceren tijdens een lagere spanning zal dan vrijwel niets inhouden.

Bij het Peper systeem, waar je, meen ik, naar een max spanning van 3,4 Volt per cel gaat en die spanning "er op laat staan" zullen de cellen id den ik ook balanceren, maar dan op 80% SOC. Je mist dan die laatste capaciteit. Overigens vind ik dat wel een heel mooi eenvoudig systeem.

Wat Boarderbas schrijft, dat je accu's zonder noemenswaardig verlies verder kan laden, is ook wat Electrodacus beschrijft. En hij verkoopt geen accu's ;-)

Dat is een beetje in strijd met wat jij hier beschrijft
Ce est parti schreef :
Toen ik mijn set aansloot meette ik op mijn BMS een verschil van ongeveer 6mV max. Lijkt uitgebalanceerd toch? Bij het bereiken van 3,55V per cel nam de verschilspanning toe tot ongeveer 200 mV. Mijn BMS schakelde dan uit en begint weer te laden bij 90% SOC.
Ben nu met vakantie geweest, iedere dag laad cyclussen gemaakt (motor/zonnepaneel) en ik zie langzaam maar zeker de eind verschilspanning verminderen, maw balanceren. Dit is overig precies het proces wat de leverancier van de BMS beschrijft.

Dat is ook wat ik bij mijn eigen accu heb geconstateerd. Synchroniseren kan alleen als je in het bovenste deel van de spanningscurve zit.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 11:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:36 #1196045

3Noreen schreef :
Ce est parti schreef :
Peper schreef :
Dat is niet meer zo, je kunt ook bij lagere spanningen de cellen 'synchroniseren'. (als het BMS dat mogelijk maakt!)

Daar heb ik dus geen antwoord op hoe dat werkt.

Volgens mij is er geen onbalans mogelijk als je bij 100% SOC gebalanceerd bent. Balanceren tijdens een lagere spanning zal dan vrijwel niets inhouden.

Bij het Peper systeem, waar je, meen ik, naar een max spanning van 3,4 Volt per cel gaat en die spanning "er op laat staan" zullen de cellen id den ik ook balanceren, maar dan op 80% SOC. Je mist dan die laatste capaciteit. Overigens vind ik dat wel een heel mooi eenvoudig systeem.

Wat Boarderbas schrijft, dat je accu's zonder noemenswaardig verlies verder kan laden, is ook wat Electrodacus beschrijft. En hij verkoopt geen accu's ;-)

Dat is een beetje in strijd met wat jij hier beschrijft
Ce est parti schreef :
Toen ik mijn set aansloot meette ik op mijn BMS een verschil van ongeveer 6mV max. Lijkt uitgebalanceerd toch? Bij het bereiken van 3,55V per cel nam de verschilspanning toe tot ongeveer 200 mV. Mijn BMS schakelde dan uit en begint weer te laden bij 90% SOC.
Ben nu met vakantie geweest, iedere dag laad cyclussen gemaakt (motor/zonnepaneel) en ik zie langzaam maar zeker de eind verschilspanning verminderen, maw balanceren. Dit is overig precies het proces wat de leverancier van de BMS beschrijft.

Dat is ook wat ik bij mijn eigen accu heb geconstateerd. Synchroniseren kan alleen als je in het bovenste deel van de spanningscurve zit.

Klopt, ik bedoelde dat er bij nieuwe accu's schijnbaar geen onbalans was. Dat verklaart dat iedereen zijn accu's meet bij binnenkomst en 3,3 volt meet :-) .De onbalans wordt pas zichtbaar tijdens het balanceren op een hogere spanning. Bij Peper blijft de laadspanning constant aanwezig, waardoor de eventuele onbalans door de lader wordt aangevuld. Mijn lader schakelt gewoon af.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 11:45 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:58 #1196056

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas schreef
Wederom de enorme valkuil in de retoriek; bij volledig cyclen gaan LiFePo4's duizenden cyclus mee. ~10x zo veel als lood.

Er is niets anders dan wat roddels dat LiFePo4's langer mee gaan als je ze 30/80 gebruikt. Daarbij is met name de vraag hoe lang ze daar boven/onder geladen zijn.

Zoals terug te lezen maak je het al bont als je 10 cyclus in het jaar haalt. Je cycled veel minder dan met lood.

Vanzelfsprekend willen de handelaren in lifepo4 systemen zoals peper je laten geloven dat er een boeman in een simpel systeem huist, maar wat heb je aan een accu die een eeuw mee gaat?

Er rijden tienduizenden happy campers rond met systemen van EV power, zonder problemen. Dus met een SBM met losse balancers of een smartbms.

Onnoodzakelijkheden zijn leuk om mee te hobbyen. Maar laten de boel moeilijk lijken; lifepo4 is SIMPELER dan lood.

Als we onze loodaccu zo zouden behandelen als hier soms voorgesteld word, dan ging die ook gewoon 15 jaar mee en kochten we geen lifepo4...

Dus vergelijk een loodaccu met 4 losse cellen met balancers. De rest van de tierelantijnen is allemaal extra om je investering te beschermen. Dat heeft net zo veel zin bij en loodaccu, maar dat beschouwen we niet als investering.

Zo ga ik het maar doen, en dan zie ik wel wie de accu gaat erven.
Ondertussen veel plezier ervan gehad alle apparatuur werkt beter de dieptemeter heeft nog nooit goed gewerkt nu sinds deze accu wel, en gek genoeg lijkt het minder snel leeg te gaan dan lood/zuur.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 11:59 #1196058

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Ce est parti schreef :
Bij de eerste keer laden wordt 100% SOC gehaald bij 3,55 volt per cel. %< >% Na het vaarseizoen zal ik de laadmogelijkheid uitschakelen en breng de accu volgens spec naar 30%SOC.
Nu is er wat spreiding in de celspanning voor het 100% SOC punt. Zo wordt dat punt bepaald door sommige fabrikanten op 3,38V zonder aansluiting van de lader, op 3,45V als maximum laadspanning zonder laadstroom en dit alles bij 25oC. Een laadspanning van 3,65V werd vroeger wel gebruikt om de cellen in het gebied van 20% tot 90% SOC te laden met 1c (dan zijn ze sneller 'vol') om dan het laden te stoppen en weer te wachten tot de lading was teruggelopen tot 20% SOC. Daarna begon de laadcyclus opnieuw. Bij deze manier van laden werd 2000 cycli als levensduur als haalbaar gezien (aanvankelijk 1500 cycli). Als de cel werd gebruikt tussen 30% en 80% SOC bij een eind laadspanning van 3,45V waren er 6000 cycli mogelijk (alles weer bij 25oC) cel temperatuur.
Op een boot zul je niet een geheel 'gethermostreerde' accuruimte hebben en niet waarschijnlijk de 6000 cycli halen. Of je de 2000 cycli haalt is dan afhankelijk van de instelling van de eind laadspanning op het BMS.
Het is moeilijk te bepalen hoeveel cycli een boot per jaar gebruikt en of die cycli ook geheel doorlopen worden. Bij cyclisch laden komt de 'ideale bewaar lading' van 30% SOC iets vaker 'aan de beurt' dan bij het laad regime van 'laden wat je laden kunt en dan zien we wel'. Ik hanteer een cyclus verbruik van 100 cycli per jaar zodat een accu wel 20 jaar mee moet kunnen gaan als je geen gekke dingen doet.
Het gekste wat je kunt doen is een LFP accu te behandelen zoals je een loodaccu behandelt. Zo maakt 'Float charging' van een loodaccu, een LFP accu in één seizoen kapot. Men spreekt dan van 'sudden cel death'. Een loodaccu wordt om te desulfateren na geheel te zijn geladen op druppel of 'float' laden gezet. Een LFP accu kan beslist niet tegen overladen en er mag na 3,45V te hebben bereikt geen laadstroom meer lopen.
De cellen naar 30% SOC brengen aan het einde van het seizoen is een goed idee, maar het is nog niet duidelijk hoeveel cycli winst je dan behaalt op de totale levensduur.
LFP cellen in een Uninterruptable Power Supply staan continu aan een lader. Forumlid it Paradyske heeft een tweede hands stel in zijn 'stekkerzeilboot'. Volgens de 'cyclisch laden' aanpak zou dit een heel slechte behandeling van de LFP cellen zijn. Ik heb er nog niets slechts over gehoord.
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 16 aug 2020 12:33 #1196073

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Pepper schreef
Zo maakt 'Float charging' van een loodaccu, een LFP accu in één seizoen kapot. Men spreekt dan van 'sudden cel death'. Een loodaccu wordt om te desulfateren na geheel te zijn geladen op druppel of 'float' laden gezet. Een LFP accu kan beslist niet tegen overladen en er mag na 3,45V te hebben bereikt geen laadstroom meer lopen.

Ja daarom ben ik overgegaan van een optimate 5 naar een optimate lithium (laad overigens ook 5 AH maar is voor LIFEPO4 accu's.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 25 aug 2020 11:36 #1199282

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6481
Peper schreef :
Het gekste wat je kunt doen is een LFP accu te behandelen zoals je een loodaccu behandelt. Zo maakt 'Float charging' van een loodaccu, een LFP accu in één seizoen kapot. Men spreekt dan van 'sudden cel death'. Een loodaccu wordt om te desulfateren na geheel te zijn geladen op druppel of 'float' laden gezet. Een LFP accu kan beslist niet tegen overladen en er mag na 3,45V te hebben bereikt geen laadstroom meer lopen.

Hoe moet je dat dan voorkomen op b.v. een Victron MPPT solar lader? Die biedt namelijk niet de mogelijkheid om float charging uit te schakelen. Ik heb nu het float voltage op 13,65 Volt staan (=3,41 V per cel). Die spanning wordt overigens zelden of nooit gehaald, want meestal schommelen de cellen zo rond de 3,3 V. Overigens doet mijn zelfbouw LFP het nog als een zonnetje. Walstroom heb ik nog maar 2x aangesloten. De zon doet de rest. Maar ja, het seizoen is ook nog niet voorbij, hè? ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePO4 wanneer eigenlijk opladen? 25 aug 2020 11:41 #1199288

schakelaar?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.241 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl