Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePo4

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 20:02 #1199083

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Misschien zou een tooltje om je accu leeg te maken (oftewel naar 70%) handig zijn....
In ons geval gebruiken wij de accu een paar keer achter elkaar en op een bepaald moment laad je hem weer op. Mogelijk wordt ie dan maanden niet gebruikt en om nu midden in de nacht op te staan om de acculder eruit te trekken is ook wat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 20:41 #1199100

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
ReneK schreef
Ik ben nu aan het kijken naar 4x 1000Ah cellen of 8x 700Ah (nog even aan het rekenen)

Wil je de wasautomaat mee nemen op de boot? Dat is echt een enorme accu. Kun je ook elektrisch op varen lijkt mij, volstaat gewoon daarvoor denk ik.

Holtere scrheef:

Misschien zou een tooltje om je accu leeg te maken (oftewel naar 70%) handig zijn....

Waterkokertje op 12 V aansluiten krijg je er nog hete thee bij ook! Maar i.d.d. waar de lader gaat door tot vol.

Hier 4 x 90 AH winston met een BMS van 60 euro. Ik zie op de smartphone via de app de toestand van de accu en spaar dus weer een accumonitor uit.
Rozeboos roemt die kant en klare accu's, maar met kant en klare accu's weet je er niks van wat er in zit. Ik denk dat in de Victron en Mastervolt accu's wel LifePO4 zit maar je hebt kans dat de accu is opgebouwd uit 18650 cellen, die zitten dus ook in Rozeboos zijn boot. Die dingen zijn brandgevoeliger en dus minder geschikt voor maritieme toepassingen. Sommige cellen zijn niet eens stevige "bakken" zoals bij Winston, maar zakjes. Ze maken daar accu's van. Daar wil je toch ook niet een accu voor op zee van? Maak mooi je eigen accu dan weet je wat er in zit en is ie ook betaalbaar. Werk wel netjes en probeer de dunne draadjes zo goed mogelijk netjes op te binden. Klem de cellen tegen elkaar aan tot een accu, en klem de hele accu vast in de boot. Werk wel heel voorzichtig met de metalen doorverbindplaatjes voor de accu's. Wanneer je daar kortsluiting maakt is echt een ramp. Gebruik spullen die bij LIFEPO4 passen dus een LIFEPO4 accu lader en indien zon, een MPPT die samen met LIFEPO4 kan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 20:51 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 21:03 #1199109

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
freek1970 schreef :
ReneK schreef
Ik ben nu aan het kijken naar 4x 1000Ah cellen of 8x 700Ah (nog even aan het rekenen)

Wil je de wasautomaat mee nemen op de boot? Dat is echt een enorme accu. Kun je ook elektrisch op varen lijkt mij, volstaat gewoon daarvoor denk ik.

Freek

Nieuwe boot , nieuwe prijzen , nieuwe kansen ;)
We hebben nu 600Ah dus de overgang naar 1000 of 1400Ah lijkt misschien groot maar ik wil eigelijk de hele boot elektrisch kunnen doen , incl (inderdaad) de wasmachine / droger (we hebben nu alleen een wasmachine) A/C als het heel warm is , inductie koken , koelkast(en) en vriezer(s) , ijblokjes machine ;) ,watermaker , 2x multiplus (of 1x quattro) voor 220v , 5(of 6?) 335-450 Wp panelen (even goed kijken wat we kwijt kunnen) ieder paneel z’n eigen smart solar controller

En ik wil het weer zonder ‘echte’ BMS gaan doen , alleen met de boordjes van ev power australia
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 21:05 #1199111

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ps Victron gebruikt Winston cellen , Mastervolt dacht ik ook maar dat kunnen ook de GBS cellen zijn die ik nu heb
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 13:19 #1199333

ReneK schreef :
....
2x multiplus (of 1x quattro) voor 220v ,
....

Grote omvormers hebben hoog verbruik in rust. Dus het loont om bijvoorbeeld koeling op eigen omvormertje te zetten. Dan kan je onnodig hoog rustverbruik voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 13:38 #1199341

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
ReneK schreef :

Nieuwe boot , nieuwe prijzen , nieuwe kansen ;)
We hebben nu 600Ah dus de overgang naar 1000 of 1400Ah lijkt misschien groot maar ik wil eigelijk de hele boot elektrisch kunnen doen , incl (inderdaad) de wasmachine / droger (we hebben nu alleen een wasmachine) A/C als het heel warm is , inductie koken , koelkast(en) en vriezer(s) , ijblokjes machine ;) ,watermaker , 2x multiplus (of 1x quattro) voor 220v , 5(of 6?) 335-450 Wp panelen (even goed kijken wat we kwijt kunnen) ieder paneel z’n eigen smart solar controller

En ik wil het weer zonder ‘echte’ BMS gaan doen , alleen met de boordjes van ev power australia

Overweeg je ook om naar 24 of 48 volt over te stappen? Voordelen zijn dat de amperes en daarmee de kabel diktes nog goed te doen zijn in 24 of 48 volt. Je wilt ongeveer 10 tot 15kwh opslaan zo uit te post te lezen. De verliezen in je omvormers zijn veel lager op 48 volt dan op 12 je kabels worden kleiner en je zou naar elektrische aandrijving kunnen overstappen. Daarnaast zijn veel grote cellen mogelijk intern aan elkaar geknoopte kleine celllen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 14:26 #1199360

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@alweereengijp
@FKZ

Als het zover is (aanbetaling gedaan hebben op een ander bootje) zal ik een nieuw onderwerp openen , lijkt me beter dan dit draadje te ontsporen ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 17:19 #1199430

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
@Renek, interessant! Die printjes die je bedoeld dat zijn deze? Enfin deze vraag past wel in het draadje want hiermee kun je ook een 90AH accu maken.

https://www.ev-power.com.au/product-category/webstore/lithium-bms/

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 17:21 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 17:30 #1199435

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
freek1970 schreef :
@Renek, interessant! Die printjes die je bedoeld dat zijn deze? Enfin deze vraag past wel in het draadje want hiermee kun je ook een 90AH accu maken.

https://www.ev-power.com.au/product-category/webstore/lithium-bms/

Freek
. Dat zijn inderdaad de printjes die ik gebruik , je kunt ze zelfs daisy chainen ondering en dan als NC puls een relais oid laten aansturen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 18:35 #1199459

De SBM bordjes van EV power beschermen tegen alle fouten. Op pack en cel niveau. Voor een paar tientjes helemaal klaar. 4 bLancer bordjes en een lader en je bent ready to go.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 20:44 #1199524

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Boardebas schreef
De SBM bordjes van EV power beschermen tegen alle fouten. Op pack en cel niveau. Voor een paar tientjes helemaal klaar. 4 bLancer bordjes en een lader en je bent ready to go.

Ziet er inderdaad erg interessant uit. Jullie "tappen" de elektriciteit min of meer direct uit de cellen en niet uit de BMS zoals ik doe, nou maakt dat voor mijn kleine boot weinig uit lijkt mij, maar bij grotere loads is het mooier om gelijk uit de cellen te tappen. De BMS is dan niet een beperking. Ik heb wel dat ik via de BMS zie wat er in de accu gebeurt via de app op de telefoon, in feite heb ik daarmee een accu monitor en dat vind ik erg gaaf ik zie de Ampere uit en de Ampere in. Kan dat met de BMS module van EV power ook?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 20:46 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 20:55 #1199532

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ik ben deze firma gewoon aan het kopieeren geslagen , goed kijken naar wat ze gebruiken :whistle: . en dan verder kijken wat ze als BMS gebruiken , dat is heel weinig behalve dan de uitgangen van de boardjes en relais aansturing maar het ziet er mooi uit bij elkaar . ik heb het zelf nog iets verder uitgebouwd door laad en load te splitsen en start + huis te combineren met een schakelaar en niet een relais
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 25 aug 2020 20:58 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 21:06 #1199548

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Renek schreef
ik ben deze firma gewoon aan het kopieeren geslagen , goed kijken naar wat ze gebruiken :whistle:
Ja leuk maar klopt mijn veronderstelling:
Jullie "tappen" de elektriciteit min of meer direct uit de cellen en niet uit de BMS zoals ik doe

Das nl. wel erg fijn om te weten of het zo werkt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 25 aug 2020 21:40 #1199563

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
freek1970 schreef :
Renek schreef
ik ben deze firma gewoon aan het kopieeren geslagen , goed kijken naar wat ze gebruiken :whistle:
Ja leuk maar klopt mijn veronderstelling:
Jullie "tappen" de elektriciteit min of meer direct uit de cellen en niet uit de BMS zoals ik doe

Das nl. wel erg fijn om te weten of het zo werkt.

Freek
de boardjes worden idd direct vanuit de cellen gevoed
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 16:22 #1199891

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
ReneK schreef
de boardjes worden idd direct vanuit de cellen gevoed

Ja dat snap ik maar dat is mijn vraag niet. Bij mij zit de accu aan de gebruikers gekoppeld via het BMS bord en ben je dus gelimiteerd aan wat die aan kan dat is bij mij 100AH max bij 12 V. Hoe koppelen jullie de accu in jullie systeem direct vanaf + en -?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 16:35 #1199894

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
freek1970 schreef :
ReneK schreef
de boardjes worden idd direct vanuit de cellen gevoed

Ja dat snap ik maar dat is mijn vraag niet. Bij mij zit de accu aan de gebruikers gekoppeld via het BMS bord en ben je dus gelimiteerd aan wat die aan kan dat is bij mij 100AH max bij 12 V. Hoe koppelen jullie de accu in jullie systeem direct vanaf + en -?

Freek

Kan het zijn dat je niet 100AH bedoelt maar 100A ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 16:41 #1199895

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Mijn akku gaat direct op het boord net , zonder tussenkomst van BMS
Dus de stroom limiet is niet gelimiteerd door wat de BMS aankan maar wat de akku’s kunnen leveren (in mijn geval zo’n 10C of 6000A voor max 10 seconde en 3C , dus 1800A, constant) en wat de relais aankunnen (in mijn geval 500 of 750A, moet ik even nakijken)

De stroom van de cellen/akku’s gaat dus niet door een BMS , maar direct op het boordnet en beveiligd grote Relais
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 16:47 #1199899

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ps boordnet is natuurlijk ook afgezekerd met 400A ANL
zekeringen op de akku , dus die 6000A en 1800A zal er (hopelijk) nooit lopen

De EV power boardjes doen verder geen stroom meting oid, daar gebruik ik een aparte battery monitor voor (Simarine Pico) die ook de onder en boven voltage beveiligen regeld
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 16:52 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:21 #1199907

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
3Noreen schreef
Kan het zijn dat je niet 100AH bedoelt maar 100A ?

Idd niet goed ik bedoel 100A bij 12 V max.

ReneK schreef
Mijn akku gaat direct op het boord net , zonder tussenkomst van BMS
Dus de stroom limiet is niet gelimiteerd door wat de BMS aankan maar wat de akku’s kunnen leveren

Juist ja en zo kan je een wasmachine laten draaien zonder dat er een BMS verschroeit, interessant en duidelijk! Gebruik je naast die boardjes ook de BMS van EV Power Australie of gebruik je daarvoor die Simarine Pico?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 aug 2020 17:23 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:38 #1199911

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Ik durf bijna geen vragen meer te stellen..
Maar: is een balanceer-printje op elke cel niet bijna evenveel als een BMS? En voorziet dat BMS dan niet ook in allerlei functies die je anders met relais zou oplossen?
Die printjes uit Australië, zijn die voor een normale prijs te vinden in Nederland, of is 100 dollar verzendkosten op 18 dollar handel de juiste weg?

Overigens spreekt het idee van 'niet laden als je er niet bij bent' me heel erg aan, dus dan is het fijn dat de accu zijn lading goed vasthoudt en ik er prima even een paar uurtjes stroom in kan stoppen als ik aan boord ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:51 #1199916

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:52 #1199917

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
freek1970 schreef :
3Noreen schreef
Kan het zijn dat je niet 100AH bedoelt maar 100A ?

Idd niet goed ik bedoel 100A bij 12 V max.

ReneK schreef
Mijn akku gaat direct op het boord net , zonder tussenkomst van BMS
Dus de stroom limiet is niet gelimiteerd door wat de BMS aankan maar wat de akku’s kunnen leveren

Juist ja en zo kan je een wasmachine laten draaien zonder dat er een BMS verschroeit, interessant en duidelijk! Gebruik je naast die boardjes ook de BMS van EV Power Australie of gebruik je daarvoor die Simarine Pico?

Freek

Op onze huidige boot heb ik ook de ‘bms’ van ev power , maar dit is eigenlijk niet meer dan een kastje met 250A relais die geactiveert worden door de boardjes op 11v onder en 14.8v boven spanning

Deze waardes vind ik zelf te kritisch en mijn Pico heb ik afgesteld op 12v en 14.5v die grote ML-7700 relais aansturen voor laad en load

Op de volgende installatie ga ik alleen de boardjes gebruiken voor het top balanceren en de akku monitor laat ik de rest doen (de boven en onder voltage beveiliging)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:54 #1199919

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
HotSnail schreef :
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

In mijn ideale wereld vertrek ik met twee keer de accucapaciteit die ik in een etmaal nodig heb. Vandaar dat ik wil uitbreiden.. Voor elektrisch varen al helemaal, hoewel je dat natuurlijk onderweg kunt bijladen met zon en wind. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:55 #1199920

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
HotSnail schreef :
Het klinkt mij vrij onhandig in de oren om de accu niet vol te mogen hebben als je niet op de boot bent. Dan moet je, om met volledige capaciteit te vertrekken (in geval van elektrisch voortstuwing wel handig) een paar uur voor vertrek naar de boot gaan om de lader aan te zetten....
Hoe slecht is het voor de accu’s om wel vol te zijn, hoe veel sneller gaat de aftakeling daar door? Anders zou je dus eigenlijk 30% overcapaciteit moeten hebben en de lader zo instellen dat hij maximaal 70% laad?

Is de benzine tank van jou auto altijd vol ? Of je diesel tank van je boot ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 26 aug 2020 17:59 #1199923

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Skyhi schreef :
Ik durf bijna geen vragen meer te stellen..
Maar: is een balanceer-printje op elke cel niet bijna evenveel als een BMS? En voorziet dat BMS dan niet ook in allerlei functies die je anders met relais zou oplossen?
Die printjes uit Australië, zijn die voor een normale prijs te vinden in Nederland, of is 100 dollar verzendkosten op 18 dollar handel de juiste weg?

Overigens spreekt het idee van 'niet laden als je er niet bij bent' me heel erg aan, dus dan is het fijn dat de accu zijn lading goed vasthoudt en ik er prima even een paar uurtjes stroom in kan stoppen als ik aan boord ben.

Voor kleine vermogens en stromen is een goedkope bms waarschijnlijk net zo duur als de ev power boardjes + verzwndkosten , Shipping was $48 AUD , zo’n 20 euro naar Miami vanuit australie

Tot 100Ah akku zou ik denk ik ook voor een goedkope chinese bms gaan van ali, (als je dat meer vertrouwd of de functies denkt nodig te hebben)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl