Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePo4

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 07:43 #1198770

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Hi all,

Ik wil graag overstappen naar lifepo4 accu's, en kom her en der leuke aanbiedingen tegen van goedkope 3,2v cellen. Dit draadje ook met interesse gelezen.
Voor het idee: als ik voor 250 euro 8 cellen kan kopen, zonder bms, is dat dan ok of niet? Ik loop als 'redeijk geïnformeerde amateur' tegen een paar vragen aan:
- kan ik zelf zo'n accu in elkaar zetten van 4s2p geconfigureerde accupakketten?
- hoeveel BMS-en heb ik dan nodig?
- heeft het überhaupt zin of kan ik beter via China/Polen een kant en klare accu kopen?
- kan ik de huidige huishoudaccu gewoon vervangen, en het huishoudnetwerk scheiden van het startnetwerk? Nadeel is dat de accu dan niet meer via de motor opgeladen kan worden.
- kan ik een aparte lifepo4 accu inzetten als startaccu?

Ik ben nog bezig met het grote boek over accu's (deze pdf), dus als mijn vragen daarin worden beantwoord, dan kan dit draadje gelijk op slot..

Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 08:45 #1198796

Lol de zelfde link lol
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 08:47 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 10:43 #1198864

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 11:12 #1198878

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Prima PDF (vertaling). Zeker lezen.

Net als deze informatie van Nordkyn Design.

Wij zijn op Saila drop-in replacements aan het testen. Laden van LFP vanuit de dynamo kan maar vereist wel wat overwegingen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 18:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 11:16 #1198881

Ligt er aan wat voor cellen je het over hebt en welke capaciteit.

4 cellen is altijd beter dan 8.

BMS is een extraatje, niet nodig.

Balancers + een SBM boardje en je bent helemaal safe.

Als je voldoende capaciteit hebt, is laden via de motor niet echt meer nodig.

Ik heb het zelf zo. Erg tevreden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 11:48 #1198898

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
boarderbas schreef :
4 cellen is altijd beter dan 8.
Betekent dat dat ik per 4 cellen in serie 1 BMS moet gebruiken?
En als ik dan twee separate accu's maak van 4 cellen elk? Dan heb ik toch ook gewoon 12 volt met dubbele Ah? Moet ik die dan ook apart laden (en dus een lader met dubbele uitgang kiezen?
boarderbas schreef :
BMS is een extraatje, niet nodig.

Balancers + een SBM boardje en je bent helemaal safe.
Wat is het verschil tussen een balancer en een BMS?

Het laden via de motor doe ik voorlopig maar niet, er is ook zon aan boord..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 12:55 #1198916

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik heb nog een interessante optie gevonden: 2p4s, en dan met 1 BMS.
Uitgelegd in deze pdf diysolarforum.com/resources/ce...ifepo4-batteries.42/

Is dat handig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 13:22 #1198928

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Skyhi schreef :
- kan ik een aparte lifepo4 accu inzetten als startaccu?

Ik zou zelf niet snel een LFP als startaccu gebruiken. Een beschermde LFP accu schakelt zichzelf af van de laadstroom als hij overladen dreigt te worden. Als dat gebeurt heb je redelijke kans dat de diodes in je dynamo de geest geven.

Een loodzuur accu (nat, AGM of gel) gaat hoogstens gassen maar schakelt de boel niet plots helemaal af. In een gecombineerde LFP (service) en loodzuur (start) setup kan de loodzuur accu mooi als 'buffer' fungeren en spaart dan je dynamo.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 17:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 13:28 #1198930

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
boarderbas schreef :
Ligt er aan wat voor cellen je het over hebt en welke capaciteit.

4 cellen is altijd beter dan 8.

Tenzij de 4 cellen per stuk dan te groot worden. Dat wordt door sommige fabrikanten bij mobiele toepassingen ten zeerste afgeraden in verband met fysieke kwetsbaarheid van grotere cellen.

Van de Nordkyn site:

It should be pointed out that the larger sizes are intended for stationary applications where no accelerations, vibrations or shocks are ever experienced.

A sales manager at Sinopoly I was talking to was adamant about using 100Ah or 200Ah cells only for assembling marine battery banks, with 100Ah being preferred and 200Ah acceptable. Large cells simply don’t have the structural strength-to-weight ratio required to be taken to sea on board small crafts and would exhibit shortened life due to internal mechanical damage arising from on-going vessel motion. It is common sense: as a cell becomes larger, its internal weight increases much faster than the rigidity and surface area of the casing and the casing is all what holds the plates together in a prismatic cell.

Failures have been reported on vessels equipped with 700Ah cells following ocean passages: some cells were suddenly found to be losing charge inexplicably, rendering the battery bank completely unmanageable and the matter ended in a complete write-off. All big-brand commercial marine lithium battery packs on the market today are built from cells no larger than 200Ah.

While there certainly are examples of marine DIY systems that were built with large cells in series without issues, closer inspection usually also reveals a houseboat usage or infrequent good weather, sheltered waters sailing. In other words, the data point is null and void if the intent is sailing and designing upon the assumption that the boat won’t be going anywhere would be questionable.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 13:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 13:58 #1198944

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
De nordkyn info is inmiddels ook al weer achterhaald ?

Victron gebruikt ook al 300Ah cellen

Ik ben nu aan het kijken naar 4x 1000Ah cellen of 8x 700Ah (nog even aan het rekenen)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 14:02 #1198945

Skyhi schreef :

Wat is het verschil tussen een balancer en een BMS?


Als je dat moet vragen ben je niet toe aan het zelf bouwen van een pack.



Pas op met zonnecellen. Die slopen LiFePo4 cellen als je niet precies weet wat je doet en niet de juiste apparatuur daar voor hebt.
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 14:02 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 14:13 #1198949

Er zijn complete lifepo accu's verkrijgbaar. Daar zit alles al in , je kan niet eens bij de cellen.
Kost wat meer , maar is het wel waard, ook qua veiligheid.

En (laat) het allemaal vakkundig aansluiten. Die cellen hebben heul veel energie, dat moet je niet onderschatten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 14:19 #1198951

boarderbas schreef :
Pas op met zonnecellen. Die slopen LiFePo4 cellen als je niet precies weet wat je doet en niet de juiste apparatuur daar voor hebt.

Hi Bas, kun je dat wellicht toelichten?? Ik begrijp dat LiFePo4 juist met zonnecellen erg veel rendement oplevert (alle energie netto beschikbaar ipv verlies door druppelladen bij loof accu's). Op welke manier riskeer je dan slopen??

Overigens ga ik uit van een goed BMS en een Victron MPPT lader
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 14:20 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 14:56 #1198960

LiFePo4 houd er niet van om vol te zitten voor de lange duur, en je kunt ze heel makkelijk stuk maken door te overladen.

Met een paneel met een goede en goed ingestelde MPPT bijladen terwijl je de accu's gebruikt is prima, maar beter zorg je dat de accu's 30-70% geladen zijn als je van boord stapt en koppel je het zonnepanneel af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 16:45 #1198987

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
boarderbas schreef :
Skyhi schreef :

Wat is het verschil tussen een balancer en een BMS?


Als je dat moet vragen ben je niet toe aan het zelf bouwen van een pack.

Dat vraag ik omdat ik zie dat de meeste BMS-en ook balanceren...

Ik heb voldoende vertrouwen in mezelf om met een aantal kleine capaciteit cellen te gaan experimenteren. Is dat niet het idee van doe-het-zelf? En als het experiment mislukt, nou, dan weten we dat ook weer.

Nog een domme vraag dan: een BMS dat wordt geadverteerd als 100A, die houdt op bij 100A erin of eruit. Is het dan niet handig om een BMS te nemen met een zo hoog mogelijke doorgiftecapaciteit? Of maakt het voor huishoudaccu's niet zo veel uit en kan ik dus prima een BMS nemen dat 30A of 40A als rating heeft?

Voor de goede orde: ik wil graag leren, en alle antwoorden die ik vind/krijg, helpen me verder, ook als dat antwoord zegt dat ik me kennelijk nog verder moet inlezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 17:28 #1199006

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
roozeboos schreef :
Er zijn complete lifepo accu's verkrijgbaar. Daar zit alles al in , je kan niet eens bij de cellen.
Kost wat meer , maar is het wel waard, ook qua veiligheid.

En (laat) het allemaal vakkundig aansluiten. Die cellen hebben heul veel energie, dat moet je niet onderschatten.

Is het zoveel anders dan het aansluiten van een 200Ah loodaccu? Toegegeven, ik kan niet mijn eigen BMS verzinnen en in elkaar solderen, maar het aansluiten van de ene of de andere accu is toch niet zó ingewikkeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 17:38 #1199013

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Skyhi schreef :
Is het zoveel anders dan het aansluiten van een 200Ah loodaccu? Toegegeven, ik kan niet mijn eigen BMS verzinnen en in elkaar solderen, maar het aansluiten van de ene of de andere accu is toch niet zó ingewikkeld?

Met het PDF document dat je noemt (en wat mij betreft ook de info van Nordkyn Design) heb je voldoende informatie om zelf een LFP accu samen te stellen. Je loodzuur accu kennis en ervaring even parkeren, LFP is een totaal andere technologie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 18:09 #1199028

Skyhi schreef :
roozeboos schreef :
Er zijn complete lifepo accu's verkrijgbaar. Daar zit alles al in , je kan niet eens bij de cellen.
Kost wat meer , maar is het wel waard, ook qua veiligheid.

En (laat) het allemaal vakkundig aansluiten. Die cellen hebben heul veel energie, dat moet je niet onderschatten.

Is het zoveel anders dan het aansluiten van een 200Ah loodaccu? Toegegeven, ik kan niet mijn eigen BMS verzinnen en in elkaar solderen, maar het aansluiten van de ene of de andere accu is toch niet zó ingewikkeld?

Met de gok dat er weer een hoop gaan flippen, toch maar even reageren dan.
Overladen en onderspanning is al genoemd. Dat is dan van het gehele pakket. Dat is eenvoudig te snappen.

Maar, een accu bestaat uit losse cellen in serie.
Stel je gaat laden en één cel blijft wat achter, dan zal een andere cel overladen worden. En dus defect raken. Hoe meer verschil tussen de cellen hoe groter de kans dat je de boel vernielt. ( zonder dat je het weet)

Mijn boot heb ik omgebouwd naar electrische aandrijving. Ik heb daarom een dikke 7kWh aan lithiums aan boord. En niet eens LiFePo, maar LiMnC , wat op het ZF al helemaal uit den boze is. En op 55 volt , dus meer in serie dan bij een 12 volt accu.

Ik wil dus wel precies weten wat de spanning per blok cellen is. En de temperatuur.
Voor mijn rust en veiligheid.

En ik wil geen dikke kabels met veel dunne draadjes in de boot (aangesloten op een centrale bms), dus ik heb een draadloze sensor/balancer ontworpen. Zo hoeft er op iedere cel maar een klein afgesloten kastje met een plus en min draad op de cel . En een temperatuursensor.
Datacomms gaat draadloos, en de module trekt maar een paar microamperes. Geen blote printen zoals je zo vaak ziet bij BMS'en. Wordt de spanning van een cel toch te hoog, wordt deze zelfstandig afgetopt door de module. En geen lastige onderlinge spanningsverschillen door de serieschakeling van alle cellen,zoals bij een normale BMS, .

De multiview geeft op een scherm weer wat de waardes zijn. En deze worden ook via IOT verstuurd naar mijn server en telegram.

Overigens zet ik de lader alleen aan als ik erbij ben. Zelf ontlading is nul, dus hij kan uit als ik niet aan boord ben.
Onderspanning ben ik niet bang voor, omdat ik weet wat de waardes zijn.

nb: als je losse cellen koopt, weet je niet hoe zeer deze onderling identiek zijn. Dan wordt de kans van verkeerd laden dus ook groter.
nb2: je noemt een bms die met 30 ampere aftopt. Dat gebeurt niet hoor, het gaat met een veel lagere stroom, 1 Ampere hooguit.
Dat is ook niet erg, dat het even duurt.
Maar een lader kan dus veel meer laden dan dat de bms kan aftoppen. Dat krijg je niet afgevoerd.
Ja er zijn actieve BMS'en die kunnen schakelen tussen cellen, maar die zijn veel te complex. Passieve bms is de meest gebruikte oplossing.


Koop je een kant en klare lithium accu dan heb je al dat gedoe niet, en komen de (interne) cellen uit dezelfde batch.
En is het dus bijna net zo simpel als een loodaccu.
Ik heb er eentje gezien met lcd en al.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 18:26 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 18:19 #1199034

svp geen discussies over kleine details! Ik reageer daar sowieso niet op omdat het er niet toe doet.

En het leidt alleen maar af van de basis.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 18:19 #1199035

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ReneK schreef :
De nordkyn info is inmiddels ook al weer achterhaald ?

Victron gebruikt ook al 300Ah cellen

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ook gerenommeerde merken zijn niet per definitie een garantie voor solide ontwerpen. De nieuwste LFP accu's van Mastervolt, Victron, c.s. zitten ongetwijfeld beter in elkaar maar commerciële druk kan ook anno 2020 tot sub-optimale keuzes leiden.

Als je exact weet welke cellen Victron gebruikt kun je ook besluiten dat wat voor hen (qua risico op garantie-aanspraken) goed genoeg is ook voor jouw zelfbouw-project voldoet. De kans dat Victron ontwerpt op een levensduur die gemiddeld lager is dan hun garantie-termijn is onwaarschijnlijk. Als je die levensduur voor je eigen zelfbouwproject voldoende vindt vormen hun keuzes misschien wel een goed uitgangspunt.

ReneK schreef :
Ik ben nu aan het kijken naar 4x 1000Ah cellen of 8x 700Ah (nog even aan het rekenen)

Als je daar daadwerkelijk toe besluit is het interessant om te zien hoe die accubanken zich op langere termijn houden aan boord van jullie jacht. Hou je ons op de hoogte?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 aug 2020 18:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 18:21 #1199038

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
roozeboos schreef :
Ik wil dus wel precies weten wat de spanning per blok cellen is. En de temperatuur.
Voor mijn rust en veiligheid.

Is dit niet precies wat de functie is van een BMS: rust en veiligheid?
roozeboos schreef :
En ik wil geen dikke kabels met veel dunne draadjes in de boot (aangesloten op een centrale bms), dus ik heb een draadloze sensor/balancer ontworpen. Zo hoeft er op iedere cel maar een klein afgesloten kastje met een plus en min draad op de cel . En een temperatuursensor.
Datacomms gaat draadloos, en de module trekt maar een paar microamperes. Geen blote printen zoals je zo vaak ziet bij BMS'en. Wordt de spanning van een cel toch te hoog, wordt deze afgetopt door de module. En geen grote onderlinge spanningsverschillen,zoals bij een normale BMS.
De multiview geeft op een scherm weer wat de waardes zijn. En deze worden ook via IOT verstuurd naar mijn server en telegram.

Kijk, dat soort dingen kan ik dus NIET.. Wat ik wel kan, is zorgen voor voldoende dikke bedrading waar nodig, en plussen van een cel naar een BMS solderen. Al die draadjes ben ik niet zo bang voor, maar het zou mooi zijn als jouw oplossing ergens te koop zou zijn.. (hint).
roozeboos schreef :
Koop je een kant en klare lithium accu dan heb je al dat gedoe niet, en is het dus bijna net zo simpel als een loodaccu.
Ik heb er eentje gezien met lcd en al.

Maar waar is daar de lol van het zelf doen? Toegegeven, ik ga ook een loodaccu zelf in elkaar knutselen, maar dat is nou juist het mooie van losse cellen.

Ben ik heel raar aan het denken als ik een 2p4s of 3p4s setup wil van 12 stuks 3,2v 50Ah cellen met een lader die daar weer netjes 20A in kan jagen? Of kan ik dan beter een goede dure lader kopen en twee of drie losse 1p4s packs maken met elk een eigen BMS?

Het doel is om uit te komen op een gewichtsbesparing en een capaciteitsvergroting (liefst tegelijk). Nu heb ik een 80Ah loodaccu, en dan nog een 50Ah startaccu. Die laatste blijft nog even, maar de huishoudaccu is eigenlijk te klein voor twee dagen varen.

O, en off topic: je ombouw naar elektrisch varen is voor mij de inspiratie geweest om het allemaal te gaan uitzoeken. Hopelijk volgende winter mijn eigen ombouwklus.. Vandaar ook mijn experiment met LFP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 18:32 #1199043

ik heb 4 cellen parallel. En een 1kWh lader. Dat gaat goed. (btw, mijn cellen komen uit een outlander :) )
Draadloze BMS is beschikbaar, maar dat moet dan even via PB, anders heb ik weer een ban aan mn broek, geloof t of niet.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 19:04 #1199055

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
anders heb ik weer een ban aan mn broek, geloof t of niet.

;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 19:23 #1199062

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
roozeboos schreef :
anders heb ik weer een ban aan mn broek, geloof t of niet.
Baasklusje heeft nog wel een mooie paal voor je ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePo4 24 aug 2020 19:34 #1199066

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik heb 12 cellen en gebruik 12x van deze (actieve) cel boardjes die beginnen met balanceren (1.5A) op 3.5v , dus er wordt vrij vroeg met balanceren begonnen zonder diep in de gevaren zone (3.65v per cel) te komen

www.ev-power.com.au/evpower/wp...BM-LFP-datasheet.pdf

Verder heb ik 3 blokken gemaakt van 200Ah @ 12v en deze 3 blokken allemaal parallel zodat ik 600Ah total heb @12v

Grootste voordeel dat ik zie op deze manier :
1) iedere cel word aktief gebalanceert
2) mocht 1 cel defect gaan kan ik 1 blok met 4 cellen loskoppelen en met 400Ah verder zonder veel reconf van losse cellen

Ik gebruik , afgezien van de losse boardjes, geen ‘officiele BMS’ , wel heb ik nog 2 relais die de laad en load kant kunnen afschakelen op 14.5 en 12volt als over en onder voltage bescherming

Maar er leiden vele wegen naar Rome
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl