Skyhi schreef :
roozeboos schreef :
Er zijn complete lifepo accu's verkrijgbaar. Daar zit alles al in , je kan niet eens bij de cellen.
Kost wat meer , maar is het wel waard, ook qua veiligheid.
En (laat) het allemaal vakkundig aansluiten. Die cellen hebben heul veel energie, dat moet je niet onderschatten.
Is het zoveel anders dan het aansluiten van een 200Ah loodaccu? Toegegeven, ik kan niet mijn eigen BMS verzinnen en in elkaar solderen, maar het aansluiten van de ene of de andere accu is toch niet zó ingewikkeld?
Met de gok dat er weer een hoop gaan flippen, toch maar even reageren dan.
Overladen en onderspanning is al genoemd. Dat is dan van het gehele pakket. Dat is eenvoudig te snappen.
Maar, een accu bestaat uit losse cellen in serie.
Stel je gaat laden en één cel blijft wat achter, dan zal een andere cel overladen worden. En dus defect raken. Hoe meer verschil tussen de cellen hoe groter de kans dat je de boel vernielt. ( zonder dat je het weet)
Mijn boot heb ik omgebouwd naar electrische aandrijving. Ik heb daarom een dikke 7kWh aan lithiums aan boord. En niet eens LiFePo, maar LiMnC , wat op het ZF al helemaal uit den boze is. En op 55 volt , dus meer in serie dan bij een 12 volt accu.
Ik wil dus wel precies weten wat de spanning per blok cellen is. En de temperatuur.
Voor mijn rust en veiligheid.
En ik wil geen dikke kabels met veel dunne draadjes in de boot (aangesloten op een centrale bms), dus ik heb een draadloze sensor/balancer ontworpen. Zo hoeft er op iedere cel maar een klein afgesloten kastje met een plus en min draad op de cel . En een temperatuursensor.
Datacomms gaat draadloos, en de module trekt maar een paar microamperes. Geen blote printen zoals je zo vaak ziet bij BMS'en. Wordt de spanning van een cel toch te hoog, wordt deze zelfstandig afgetopt door de module. En geen lastige onderlinge spanningsverschillen door de serieschakeling van alle cellen,zoals bij een normale BMS, .
De multiview geeft op een scherm weer wat de waardes zijn. En deze worden ook via IOT verstuurd naar mijn server en telegram.
Overigens zet ik de lader alleen aan als ik erbij ben. Zelf ontlading is nul, dus hij kan uit als ik niet aan boord ben.
Onderspanning ben ik niet bang voor, omdat ik weet wat de waardes zijn.
nb: als je losse cellen koopt, weet je niet hoe zeer deze onderling identiek zijn. Dan wordt de kans van verkeerd laden dus ook groter.
nb2: je noemt een bms die met 30 ampere aftopt. Dat gebeurt niet hoor, het gaat met een veel lagere stroom, 1 Ampere hooguit.
Dat is ook niet erg, dat het even duurt.
Maar een lader kan dus veel meer laden dan dat de bms kan aftoppen. Dat krijg je niet afgevoerd.
Ja er zijn actieve BMS'en die kunnen schakelen tussen cellen, maar die zijn veel te complex. Passieve bms is de meest gebruikte oplossing.
Koop je een kant en klare lithium accu dan heb je al dat gedoe niet, en komen de (interne) cellen uit dezelfde batch.
En is het dus bijna net zo simpel als een loodaccu.
Ik heb er eentje gezien met lcd en al.