Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu's laden - anders denken

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 09:27 #1203511

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Hans,
Na een paar laad cycles gemist te hebben is de startaccu nog lang niet leeg. Het is niet zoals bij een auto, daar wordt bij falen van de alternator de accu snel leeggetrokken.. En inderdaad starten met LFP als het echt nodig is. Ook een alarm is makkelijk gemaakt zonder veel extra complexiteit, maar is m.i. niet echt nodig.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 11:11 #1203551

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3317
WaltB schreef :
Accu's - anders denken.
Vorig jaar LiFePO4 accu's gekocht. Je stapt over op LiFePO4 omdat je een grotere energie buffer wilt hebben wanneer je meerdere dagen achtereen ankert. Maar hoe groter de accu capaciteit, des te groter is de wens/eis om efficient en snel te kunnen laden. Omdat de zon niet altijd schijnt en de capaciteit van de zonnepanelen op een middelgroot zeiljacht in de praktijk toch een beperking is, is het af en toe direct laden met de alternator onvermijdelijk. Dat wil je dan wel kort houden. Met de juiste aanpak kan dat heel goed zonder de alternator te oververhitten, maar er is ook nog de start accu. Die wil je niet parallel met de LFP accus laden, want de laadspanning voor LFP is voor een lange periode maar 13.5V en dat is onvoldoende om wat juice in de startaccu te krijgen. Het is m.i. sowieso wenselijk om LFP en lood-zuur accu's altijd gescheiden te houden, dus ook geen laad relais. Als de start accu uitsluitend voor starten wordt gebruikt is het verbruik maar een paar Ah per dag en is bijladen nadat de motor is gestart zeer snel gebeurd. Op mijn eigen boot doe ik dat door de startaccu eerst dedicated een paar minuten te laden en vervolgens (automatisch) om te schakelen naar LFP laden. Maar de top-up van de startaccu kan zelfs met het kleinste ladertje gebeuren. Dat ladertje kan gewoon als gebruiker op het boordnet dat gevoed wordt door de LFP accu's worden aangesloten. Je kunt dan nog de keuze maken om af te koppelen wanneer de motor stopt of gewoon aan het boordnet laten hangen. Verbruik is toch te verwaarlozen.
Ik heb wat geexperimenteerd met een 10Euro DC-DC buck-boost converter van AliE als lader voor de start accu en daar wat aan gemeten en het laadproces gelogd. Zie het grafiekje hieronder. Uitgaande van een accu waar een minuut lang mee is gestart is die in een half uur weer boordevol. Dit kan nog sterk verkort worden door het amperage wat hoger in te stellen, daar wordt de buck boost converter wel wat warmer van.
Ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat op deze manier start en huis accu's laden de simpelste is. Ook bij lood-zuur huis accu's is deze manier goed bruikbaar: Bedrading is simpel, je bespaart een cyrics relais en je stelt de start accu niet voor een lange periode bloot aan de 14.4V of meer die nodig is voor absorptie van de huis accu's.
En last but not least voor de budget zeilers: Ook vriendelijk voor de portemonnee.



wat gebeurt er als je de boot een tijd niet gebruikt en niet aan de walstroom , ga je dan je huishoud accu ontladen via de dc/dc ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 12:44 #1203572

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WaltB schreef :
Hans,
Na een paar laad cycles gemist te hebben is de startaccu nog lang niet leeg..

Eens, maar die DC-DC converter wordt waarschijnlijk niet vanzelf weer heel en er is niets dat je op het falen van de converter attendeert. Dus je merkt het pas als de motor moeizamer start (lage spanning startaccu) of helemaal niet meer. De kans dat je startaccu dan inmiddels beschadigd is (langdurig ontladen) lijkt me reëel. Een apart alarm kost inderdaad niet veel maar is minder KISS in deze DC-DC laad setup.

De kans dat de converter het begeeft is misschien ook niet groot. En dat je er uitgerekend in een kritische situatie achter komt dat je motor niet meer start is misschien nog veel onwaarschijnlijker. Als het BMS in de LFP accu van de schipper de startstroom kan leveren zou ik zelf in ieder geval een accukeuzeschakelaar monteren zodat starten op de servicebank geen geklooi met kabels wordt. Been there, done that... Wij hadden een geëxplodeerde startaccu, kwam op een hoogst ongelukkig moment.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 16:11 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 12:59 #1203579

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Om terug te komen op de titel van dit draadje. Afgelopen 3 zomermaanden hebben wij aan boord geleefd en onder andere elektrisch gekookt. Ons verbruik is ±1,4kWh per dag. We zijn uit gekomen door uitsluitend te laden door middel van zonnepanelen. Anders denken dus.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 13:27 #1203582

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Top!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 17:37 #1203654

3Noreen schreef :
Om terug te komen op de titel van dit draadje. Afgelopen 3 zomermaanden hebben wij aan boord geleefd en onder andere elektrisch gekookt. Ons verbruik is ±1,4kWh per dag. We zijn uit gekomen door uitsluitend te laden door middel van zonnepanelen. Anders denken dus.

Daar zit ik nog steeds over te twijfelen
koken electrisch of koken op diesel .

Tot nu toe kan ik 400watt aan panelen kwijt .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 01:57 #1203724

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Sprokkie schreef :

wat gebeurt er als je de boot een tijd niet gebruikt en niet aan de walstroom , ga je dan je huishoud accu ontladen via de dc/dc ?

Hoofdschakelaars uit, geen laden, geen gebruik. De boten van onze club liggen nooit aan walstroom, allemaal swing moorings. Bij lood-zuur huis accu's zou je ervoor kunnen kiezen de zonnepanelen aangesloten te laten en zo ook de DC-DC converter. Huis en start accu's worden dan beide vol gehouden. De DC-DC converter verbruikt bij volle start accu vrijwel niets, dus 's-nachts is de belasting van de huis accu's nihil. Bij LFP speelt dit dus niet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 03:06 #1203725

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
Om terug te komen op de titel van dit draadje. Afgelopen 3 zomermaanden hebben wij aan boord geleefd en onder andere elektrisch gekookt. Ons verbruik is ±1,4kWh per dag. We zijn uit gekomen door uitsluitend te laden door middel van zonnepanelen. Anders denken dus.

Zeer bewonderenswaardig. Anders denken? Anders leven! 1.4Kwh per etmaal lijkt me aan een kant weinig als dat koken inhoudt en veel als opbrengst van zonnepanelen. Laten we zeggen een enkele inductie plaat 2Kw, plus wat gebruikers zoals koelkast, dan blijft er misschien ruimte voor een half uurtje koken per etmaal op 1 plaat (bij elke dag zon). Betekent dat dan niet veel opwarmmaaltijden uit blik, veel rauwkost e.d.? Geen koffie of thee?

Mijn vrouw bakt brood en cakes aan boord in de (gas)oven, dus elektrisch koken is voor ons sowieso geen optie. Ach, ieder z'n meug.

Dat terzijde, we hebben een 100A paneel op de bimini, 100A op de buiskap en 50W op de garage van het kajuit schuifluik. (plus nog een los 60W paneel dat we aan de reling kunnen hangen. Tijdens zeilen maar ook geankerd valt er op een of ander paneel of op meerdere altijd wel wat schaduw. Van de achterstag, de giek, vallen, zijstagen enz. Naar de zon richten is onbegonnen werk. Net als ik de giek naar 1 kant heb gezet zijn we weer gedraaid en moet die weer worden overgezet. Kortom, een full-time job voor nauwelijks winst.
Ik zou nog een 100A paneel op de bimini kunnen zetten, maar ik verwacht niet veel extra opbrengst. De boot is een mono hull van 10.5m en meer ruimte voor zonnepanelen is er gewoon niet tenzij we het dek er mee bekleden. Ik begrijp daarom nog steeds niet hoe anderen met vergelijkbare boten volgens zeggen aan 1Kwh of meer per dag komen in een minder zonnig klimaat. In de haven? Ik zal wel iets helemaal fout doen. Om meer zonneenergie te verkrijgen zijn mijn opties beperkt: 1. Een multihull kopen met meer real estate voor panelen of 2. De mast verwijderen. Maar in beide gevallen gaat het "anders denken" mij te ver. Heel fijn die max 400Wh extra energie van de zon, mooi voor de koelkast, maar de rest moet echt van de alternator komen. Dat is helemaal geen probleem: Half uurtje per dag anker op en anker af en manoeuvreren op ankerplaats: 20Ahr, gemiddeld een uur of meer per dag moteren bij geen wind of tussen de rotsen door: 50Ahr, Elke 2-3 dagen een uur water maken (80l) op de motor: 40Ahr.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 03:51 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 03:29 #1203726

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Hans V schreef :
WaltB schreef :
Hans,
Na een paar laad cycles gemist te hebben is de startaccu nog lang niet leeg..

Eens, maar die DC-DC converter wordt waarschijnlijk niet vanzelf weer heel en er is niets dat je op het falen van de converter attendeert. Dus je merkt het pas als de motor moeizamer start (lage spanning startaccu) of helemaal niet meer. De kans dat je startaccu dan inmiddels beschadigd is (langdurig ontladen) lijkt me reëel. Een apart alarm kost inderdaad niet veel maar is minder KISS in deze DC-DC laad setup.

De kans dat de converter het begeeft is misschien ook niet groot. En dat je er uitgerekend in een kritische situatie achter komt dat je motor niet meer start is misschien nog veel onwaarschijnlijker. Als het BMS in de LFP accu van de schipper de startstroom kan leveren zou ik zelf in ieder geval een accukeuzeschakelaar monteren zodat starten op de servicebank geen geklooi met kabels wordt. Been there, done that... Wij hadden een geëxplodeerde startaccu, kwam op een hoogst ongelukkig moment.

Dat hoop ik nooit mee te maken, een geexplodeerde start accu. Dat deed me wel denken aan jouw setup, waar de startaccu als buffer dient tussen alternator en DC-DC converter voor LiFePO4. Vind je niet dat je erg afhankelijk bent van die startaccu, niet alleen voor starten, maar ook voor laden van de LiFePO4 accus en dus je gehele electriciteitsvoorziening? Bij problemen met de start accu valt toch ook het laden van je LFP accu's weg, of zie ik dat verkeerd?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 03:53 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 05:01 #1203728

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
WaltB schreef :
Zeer bewonderenswaardig. Anders denken? Anders leven! 1.4Kwh per etmaal lijkt me aan een kant weinig als dat koken inhoudt en veel als opbrengst van zonnepanelen. Laten we zeggen een enkele inductie plaat 2Kw, plus wat gebruikers zoals koelkast, dan blijft er misschien ruimte voor een half uurtje koken per etmaal op 1 plaat (bij elke dag zon). Betekent dat dan niet veel opwarmmaaltijden uit blik, veel rauwkost e.d.? Geen koffie of thee?

Hoe kom je aan dit idee ? Even het internet afzoeken naar stroomverbruik inductiekolen geeft een ander inzicht.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 05:15 #1203730

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
Ter info wat getallen betreffende opbrengst 110Wp paneel van goede kwaliteit. (Sunpower)
De data komen van het uitlezen van mijn victron mppt lader. Het paneel zit op dek geplakt. En ja we hebben een mast. ;)
Merk op de tijd die de lader in float staat en dus niet meer laad en alleen het momentaan verbruik hoeft bij te houden. Dat vertekent in negatieve zin de opbrengst. Bij een grotere accu zou je meer stroom kunnen opslaan.


Bijlage:

Bestandsnaam: 110Wp.xlsx
Bestandsgrootte:41 KB
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 05:46 #1203736

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Daarbij....we hebben natuurlijk een prachtige zomer gehad met uitstekende opbrengsten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 06:15 #1203739

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
holtere schreef :
Daarbij....we hebben natuurlijk een prachtige zomer gehad met uitstekende opbrengsten :)

Waar haal ik dan het idee vandaan dat juli 2020 minder zon dan gemiddeld had ? KNMI misschien ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 06:27 #1203740

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Dat is maar een maand van de drie ;)
Ik heb de eigen info niet bij de hand maar het was zeker geen slechte maand in mijn beleving!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 06:43 #1203745

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WaltB schreef :
Dat hoop ik nooit mee te maken, een geexplodeerde start accu. Dat deed me wel denken aan jouw setup, waar de startaccu als buffer dient tussen alternator en DC-DC converter voor LiFePO4. Vind je niet dat je erg afhankelijk bent van die startaccu, niet alleen voor starten, maar ook voor laden van de LiFePO4 accus en dus je gehele electriciteitsvoorziening? Bij problemen met de start accu valt toch ook het laden van je LFP accu's weg, of zie ik dat verkeerd?

Onze Mac Plus DC-DC lader fungeert tevens als accuscheider tussen onze startaccu en LiFePO4 bank, dus onze LFP bank staat los van de startaccu (net als in een traditionele loodzuur setup). De Mac Plus wordt direct gevoed vanuit de dynamo en begint alleen bij lopende motor na een instelbare vertraging (startaccu krijgt eerst alle laadstroom van dynamo) de LFP bank te laden.

Het enige wat wegvalt als er problemen zijn met de startaccu is dat deze mogelijk niet meer als noodbuffer fungeert mocht de LFP bank plots afschakelen. Er kan dan bij draaiende motor een spanningspiek ontstaan doordat de dynamo zijn stroom plots helemaal niet meer kwijt kan, waardoor de gelijkrichters in de dynamo kunnen beschadigen. Onderweg met ingeschakelde verbruikers lijkt dat scenario me al vrijwel uitgesloten.

Mocht de startaccu onklaar raken dan valt de beveiliging weg tegen een situatie die zich zeer waarschijnlijk toch al niet voordoet. Er gaat dus niet iets mis met de stroomvoorziening aan boord, er is alle tijd om een defecte startaccu te vervangen.

Na die accu explosie zijn we overigens overgestapt op een AGM startaccu. Alle kleine beetjes helpen. Er blijven nog voldoende uitdagingen over aan boord.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 07:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 06:49 #1203749

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
holtere schreef :
Dat is maar een maand van de drie ;)
Ik heb de eigen info niet bij de hand maar het was zeker geen slechte maand in mijn beleving!

Voordat ik over stapte op elektrisch koken aan boord op zonnestroom heb ik eindeloos proberen te beredeneren of het wel of niet mogelijk zou zijn. Maar the proof of the pudding is in the eating!
Het blijkt gewoon in de praktijk goed te doen. Meten is weten.
Van de maanden mei t/m augustus is augustus statistisch de moeilijkste maand doordat de dagen korter worden. Vandaar dat ik ook een excel gepost heb die augustus betreft. Augustus was dit jaar beter dan gemiddeld. Maar je ziet aan mijn cijfers dat ik nog behoorlijk wat marge over heb in de tijd die het spul in float staat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 06:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 06:56 #1203751

3Noreen schreef :
holtere schreef :
Daarbij....we hebben natuurlijk een prachtige zomer gehad met uitstekende opbrengsten :)

Waar haal ik dan het idee vandaan dat juli 2020 minder zon dan gemiddeld had ? KNMI misschien ?

De opbrengst vd zonnepanelen thuis:
Juni 2020 gelijk aan juni 2019
Juli 2020 minder dan juli 2019 (13% minder)
Aug 2020 minder dan aug 2019 (6% minder)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 07:08 #1203757

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Grapjas, als je dat gaat doen moet je wel langjarige info gebruiken ;)
Het blijft nog steeds een goed jaar!
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 07:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 08:18 #1203787

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16782
Ter illustratie onze opbrengst t/m juni maar dan weer ontopic :whistle:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 08:35 #1203798

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
holtere schreef :
Grapjas, als je dat gaat doen moet je wel langjarige info gebruiken ;)
Het blijft nog steeds een goed jaar!

De grap is dat het een goed jaar is omdat de zomer nu al in maart begon.
Ten opzichte van de 7 jaarsgemiddelden geeft 2020 voor mijn zonnepanelen ( ZZWtZ)
maart + 14% april +21% mei +29% juni +3% juli -13% aug -3% .

Hootere was me voor...gauw ot maar weer
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 08:38 door EelskeM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 08:38 #1203802

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
Zeer bewonderenswaardig. Anders denken? Anders leven! 1.4Kwh per etmaal lijkt me aan een kant weinig als dat koken inhoudt en veel als opbrengst van zonnepanelen. Laten we zeggen een enkele inductie plaat 2Kw, plus wat gebruikers zoals koelkast, dan blijft er misschien ruimte voor een half uurtje koken per etmaal op 1 plaat (bij elke dag zon). Betekent dat dan niet veel opwarmmaaltijden uit blik, veel rauwkost e.d.? Geen koffie of thee?

Hoe kom je aan dit idee ? Even het internet afzoeken naar stroomverbruik inductiekolen geeft een ander inzicht.

Hoe ik aan dat idee kom? Per etmaal ong. 1/2 uur koken met 2kW betekent toch 1kWh? Dan blijft er toch maar 400wh over voor koelkast en andere gebruikers? Koelkast neemt zeg maar 5x60W= 300wH. Rest 100Wh voor alle andere gebruikers. Correct me if I’m wrong.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 07 sept 2020 08:38 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 08:48 #1203804

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
WaltB schreef :
Correct me if I’m wrong.

Onderzoek. Bron milieucentraal.nl Even delen door het aantal dagen in een jaar als je het gemiddelde dag verbruik wilt weten.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 08:53 #1203805

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
Ter info wat getallen betreffende opbrengst 110Wp paneel van goede kwaliteit. (Sunpower)
De data komen van het uitlezen van mijn victron mppt lader. Het paneel zit op dek geplakt. En ja we hebben een mast. ;)
Merk op de tijd die de lader in float staat en dus niet meer laad en alleen het momentaan verbruik hoeft bij te houden. Dat vertekent in negatieve zin de opbrengst. Bij een grotere accu zou je meer stroom kunnen opslaan.


Bijlage:

Bestandsnaam: 110Wp.xlsx
Bestandsgrootte:41 KB

Mooie getallen, dat is zeker. Maar zijn die hetzelfde voor de andere panelen? Nog eens even je draadje van een jaar geleden doorgelezen en als ik me niet vergis zijn al je metingen met de boot in een box. In mijn situatie slingerend achter anker of op de swing mooring is de solar opbrengst teleurstellend.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 08:55 #1203807

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Hans V schreef :
WaltB schreef :
Dat hoop ik nooit mee te maken, een geexplodeerde start accu. Dat deed me wel denken aan jouw setup, waar de startaccu als buffer dient tussen alternator en DC-DC converter voor LiFePO4. Vind je niet dat je erg afhankelijk bent van die startaccu, niet alleen voor starten, maar ook voor laden van de LiFePO4 accus en dus je gehele electriciteitsvoorziening? Bij problemen met de start accu valt toch ook het laden van je LFP accu's weg, of zie ik dat verkeerd?

Onze Mac Plus DC-DC lader fungeert tevens als accuscheider tussen onze startaccu en LiFePO4 bank, dus onze LFP bank staat los van de startaccu (net als in een traditionele loodzuur setup). De Mac Plus wordt direct gevoed vanuit de dynamo en begint alleen bij lopende motor na een instelbare vertraging (startaccu krijgt eerst alle laadstroom van dynamo) de LFP bank te laden.

Het enige wat wegvalt als er problemen zijn met de startaccu is dat deze mogelijk niet meer als noodbuffer fungeert mocht de LFP bank plots afschakelen. Er kan dan bij draaiende motor een spanningspiek ontstaan doordat de dynamo zijn stroom plots helemaal niet meer kwijt kan, waardoor de gelijkrichters in de dynamo kunnen beschadigen. Onderweg met ingeschakelde verbruikers lijkt dat scenario me al vrijwel uitgesloten.

Mocht de startaccu onklaar raken dan valt de beveiliging weg tegen een situatie die zich zeer waarschijnlijk toch al niet voordoet. Er gaat dus niet iets mis met de stroomvoorziening aan boord, er is alle tijd om een defecte startaccu te vervangen.

Na die accu explosie zijn we overigens overgestapt op een AGM startaccu. Alle kleine beetjes helpen. Er blijven nog voldoende uitdagingen over aan boord.

Ja, natuurlijk.
Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 07 sept 2020 09:23 #1203819

WaltB,

Is het niet mogelijk om aan twee ankers te liggen in de noord-zuid lijn?
ik lig in een rivier, een stuk dat noord-zuid is.
Dat geeft enorm verschil, richten is daarbij goed mogelijk.
200Wp 360º richtbaar en 200Wp over één as richtbaar.
In de zomer is richten minder van belang, in de winter leveren de richtbare panelen zo´n 3 keer meer dan de panelen op één as
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl