3Noreen schreef :
Om terug te komen op de titel van dit draadje. Afgelopen 3 zomermaanden hebben wij aan boord geleefd en onder andere elektrisch gekookt. Ons verbruik is ±1,4kWh per dag. We zijn uit gekomen door uitsluitend te laden door middel van zonnepanelen. Anders denken dus.
Zeer bewonderenswaardig. Anders denken? Anders leven! 1.4Kwh per etmaal lijkt me aan een kant weinig als dat koken inhoudt en veel als opbrengst van zonnepanelen. Laten we zeggen een enkele inductie plaat 2Kw, plus wat gebruikers zoals koelkast, dan blijft er misschien ruimte voor een half uurtje koken per etmaal op 1 plaat (bij elke dag zon). Betekent dat dan niet veel opwarmmaaltijden uit blik, veel rauwkost e.d.? Geen koffie of thee?
Mijn vrouw bakt brood en cakes aan boord in de (gas)oven, dus elektrisch koken is voor ons sowieso geen optie. Ach, ieder z'n meug.
Dat terzijde, we hebben een 100A paneel op de bimini, 100A op de buiskap en 50W op de garage van het kajuit schuifluik. (plus nog een los 60W paneel dat we aan de reling kunnen hangen. Tijdens zeilen maar ook geankerd valt er op een of ander paneel of op meerdere altijd wel wat schaduw. Van de achterstag, de giek, vallen, zijstagen enz. Naar de zon richten is onbegonnen werk. Net als ik de giek naar 1 kant heb gezet zijn we weer gedraaid en moet die weer worden overgezet. Kortom, een full-time job voor nauwelijks winst.
Ik zou nog een 100A paneel op de bimini kunnen zetten, maar ik verwacht niet veel extra opbrengst. De boot is een mono hull van 10.5m en meer ruimte voor zonnepanelen is er gewoon niet tenzij we het dek er mee bekleden. Ik begrijp daarom nog steeds niet hoe anderen met vergelijkbare boten volgens zeggen aan 1Kwh of meer per dag komen in een minder zonnig klimaat. In de haven? Ik zal wel iets helemaal fout doen. Om meer zonneenergie te verkrijgen zijn mijn opties beperkt: 1. Een multihull kopen met meer real estate voor panelen of 2. De mast verwijderen. Maar in beide gevallen gaat het "anders denken" mij te ver. Heel fijn die max 400Wh extra energie van de zon, mooi voor de koelkast, maar de rest moet echt van de alternator komen. Dat is helemaal geen probleem: Half uurtje per dag anker op en anker af en manoeuvreren op ankerplaats: 20Ahr, gemiddeld een uur of meer per dag moteren bij geen wind of tussen de rotsen door: 50Ahr, Elke 2-3 dagen een uur water maken (80l) op de motor: 40Ahr.