Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Accu's laden - anders denken

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 04:31 #1203077

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Accu's - anders denken.
Vorig jaar LiFePO4 accu's gekocht. Je stapt over op LiFePO4 omdat je een grotere energie buffer wilt hebben wanneer je meerdere dagen achtereen ankert. Maar hoe groter de accu capaciteit, des te groter is de wens/eis om efficient en snel te kunnen laden. Omdat de zon niet altijd schijnt en de capaciteit van de zonnepanelen op een middelgroot zeiljacht in de praktijk toch een beperking is, is het af en toe direct laden met de alternator onvermijdelijk. Dat wil je dan wel kort houden. Met de juiste aanpak kan dat heel goed zonder de alternator te oververhitten, maar er is ook nog de start accu. Die wil je niet parallel met de LFP accus laden, want de laadspanning voor LFP is voor een lange periode maar 13.5V en dat is onvoldoende om wat juice in de startaccu te krijgen. Het is m.i. sowieso wenselijk om LFP en lood-zuur accu's altijd gescheiden te houden, dus ook geen laad relais. Als de start accu uitsluitend voor starten wordt gebruikt is het verbruik maar een paar Ah per dag en is bijladen nadat de motor is gestart zeer snel gebeurd. Op mijn eigen boot doe ik dat door de startaccu eerst dedicated een paar minuten te laden en vervolgens (automatisch) om te schakelen naar LFP laden. Maar de top-up van de startaccu kan zelfs met het kleinste ladertje gebeuren. Dat ladertje kan gewoon als gebruiker op het boordnet dat gevoed wordt door de LFP accu's worden aangesloten. Je kunt dan nog de keuze maken om af te koppelen wanneer de motor stopt of gewoon aan het boordnet laten hangen. Verbruik is toch te verwaarlozen.
Ik heb wat geexperimenteerd met een 10Euro DC-DC buck-boost converter van AliE als lader voor de start accu en daar wat aan gemeten en het laadproces gelogd. Zie het grafiekje hieronder. Uitgaande van een accu waar een minuut lang mee is gestart is die in een half uur weer boordevol. Dit kan nog sterk verkort worden door het amperage wat hoger in te stellen, daar wordt de buck boost converter wel wat warmer van.
Ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat op deze manier start en huis accu's laden de simpelste is. Ook bij lood-zuur huis accu's is deze manier goed bruikbaar: Bedrading is simpel, je bespaart een cyrics relais en je stelt de start accu niet voor een lange periode bloot aan de 14.4V of meer die nodig is voor absorptie van de huis accu's.
En last but not least voor de budget zeilers: Ook vriendelijk voor de portemonnee.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 04:46 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 07:57 #1203102

Wat voor vermogen heeft die buckboost en heb je een link?

Met een laadstroomverdeler met diodes, bij voorkeur argofet, hou je de accu’s toch gewoon gescheiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 08:03 #1203103

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Leuk Walt!
Ik was me aan het verdiepen in laadregelaars voor de alternator omdat we ook regelmatig een energie tekort hebben. Bij het snuffelen op de site van Sterling kwam ik ook laders tegen waar ik het vermoeden had dat ze van accu naar accu laden en dat vond ik wel interessant, eigenlijk ongeveer hetzelfde idee als wat jij nu oppert.
Ik zeg vermoeden omdat ik het nog niet uitgebreid bekeken heb.
Verder ben ik nog wat terughoudend met het monteren van een laadregelaar omdat we op termijn over willen naar lifepo4 en dan misschien weer moeten wijzigen van apparatuur omdat deze daar nog niet geschikt voor lijken te zijn.
Mag ik vragen:
Hoe laad jij de lifepo's vanuit de alternator?
Lijkt me nog niet zo'n gek idee om je alternator te optimaliseren voor het laden van een flinke lifepo accubank en van daaruit je startaccu te laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 08:55 #1203114

Laatmaarwaaien schreef :
Wat voor vermogen heeft die buckboost en heb je een link?

Met een laadstroomverdeler met diodes, bij voorkeur argofet, hou je de accu’s toch gewoon gescheiden.

Probleem is dat dat niet blijkt te werken bij de zonnepanelen omdat de regelaar daarvan constant de accuspanning van de accu's moeten kunenn "zien" (ook eigen ervaring) .
Dan kun je het beste een duo regelaar voor de panelen kopen die beide accu's ook gescheiden kan laden.
De heeft overigens Victron ook wel: www.victronenergy.nl/solar-cha...e-controller-lcd-usb
Heelaas is dat geen MPPT regelaar maar die heeft Ali interessant genoeg weer wel: nl.aliexpress.com/item/3302641...02_,searchweb201603_
Als je Alifoob bent heeft Amazon die ook wel alleen een stuk duurder: www.amazon.co.uk/MPPT5012A-DUO...harger/dp/B07GYPDDHQ
Daarmee werkt dat prima.
Ad
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 08:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 12:08 #1203176

Hoi,
dit is niks nieuws, en is hier ook al vaker voorbij gekomen.
Bestaan gewoon niet te dure kant en klare apparaten voor die ik meer vertrouw:

www.louis.eu/artikel/optimate-...ery-charger/10037739

Groet,
Richard
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 12:08 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 12:10 #1203177

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Of Scherer solarstroom GMBH (staat op de stikker bij Alie :laugh: )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 12:15 #1203180

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Alabastine schreef :
Hoi,
dit is niks nieuws, en is hier ook al vaker voorbij gekomen.
Bestaan gewoon niet te dure kant en klare apparaten voor die ik meer vertrouw:

www.louis.eu/artikel/optimate-...ery-charger/10037739

Groet,
Richard

Ik weet niet hoe graag jij je laat beetnemen?
www.schukat.com/schukat/schuka...penDocument&wg=L9529

www.schukat.com/schukat/schuka...penDocument&wg=L9534

Dat is professionele kwaliteit.
De RSD srie is ingegoten voor industrie, en dus waterdicht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 12:22 #1203184

Hoi,
als dat een reactie is op mijn post, dan snap ik je reactie niet... :-S

Je kan met diie spanningsomvormers wel ongeveer hetzelfde doen, maar het zijn geen automatische acculaders?

Groet,
Richard
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 12:23 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 13:37 #1203192

Al jaren goed werkend bij gewone lood accu´s: een (forse) diode van plus huishoud accu naar plus startaccu.
Geeft een spanningsval van 0,7V en een stroom van 2A is ooit gezien.

Bij langere tijd geen motor gebruik:

Huishoud accu 14,3V Absorptie geeft dan 13,7V spanning aan de startaccu bij laden door zonpanelen.Dit geeft een altijd opgetopte startaacu zonder iets te hoeven doen.

Het zou theoretisch mogelijk kunnen zijn dat bij starten de stroom via die diode groter da 5A zou kunnen zijn, om die reden een 5A zekering in serie met de diode. Heeft nog niet kunnen werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 18:25 #1203287

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Is dit geen leuke optie om de startaccu vol te houden vanuit de huishoud-accubank?

www.rbcshop.co.uk/sterling-bat...mp-inclvat-814-p.asp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 19:16 #1203318

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WaltB schreef :
Bedrading is simpel, je bespaart een cyrics relais en je stelt de start accu niet voor een lange periode bloot aan de 14.4V of meer die nodig is voor absorptie van de huis accu's.

Heeft die DC-DC converter van jou een ingebouwde meertrapslader zoals de Mac Plus in onze setup of deze Victron Orion? Anders krijgt je startaccu toch nog steeds een vaste laadspanning aangeboden (gaat hij nooit in float), ook als hij helemaal vol is?

Ook kleine verbruikers kunnen een servicebank overigens helemaal leeg trekken als je wat langer niet op je boot bent. Of laat je je zonnepanelen continu je LFP laden? Zoals je ongetwijfeld weet is het voor LFP in rust niet goed om langere tijd helemaal vol te zijn. Ik ben benieuwd hoe jij dit geregeld hebt.

In een meer conventionele setup hoort de schipper wanneer zijn startaccu niet meer oplaadt. Zodra de dynamo uitvalt hoor je een (motor)alarm. In jouw situatie is die waarschuwing tegen een lege startaccu weggevallen. Neem je dat voor lief omdat je zeer waarschijnlijk nog vanuit je LFP bank kunt starten, of heb je daar een aparte alarmering voor aangesloten?
Een en ander maakt de boel wel snel al minder KISS.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 04:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 19:17 #1203319

Zelf ook naar het kijken.
Maar door de kosten van zo accu versus een gel accu die 80% ontladen mag worden.
De besluit genomen voor gel accu te gaan.
Aangezien mijn boot ook gelijk mijn huis is geworden .
En de wal stroom maar beperkt is wil ik zelf zo veel onafhankelijk zijn .

Toch even verder in verdiepen er in.
Wat de levens loop van beide accu zijn.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 19:22 #1203322

Yellow Boat schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
Wat voor vermogen heeft die buckboost en heb je een link?

Met een laadstroomverdeler met diodes, bij voorkeur argofet, hou je de accu’s toch gewoon gescheiden.

Probleem is dat dat niet blijkt te werken bij de zonnepanelen omdat de regelaar daarvan constant de accuspanning van de accu's moeten kunenn "zien" (ook eigen ervaring) .
Dan kun je het beste een duo regelaar voor de panelen kopen die beide accu's ook gescheiden kan laden.
De heeft overigens Victron ook wel: www.victronenergy.nl/solar-cha...e-controller-lcd-usb
Heelaas is dat geen MPPT regelaar maar die heeft Ali interessant genoeg weer wel: nl.aliexpress.com/item/3302641...02_,searchweb201603_
Als je Alifoob bent heeft Amazon die ook wel alleen een stuk duurder: www.amazon.co.uk/MPPT5012A-DUO...harger/dp/B07GYPDDHQ
Daarmee werkt dat prima.
Ad

Is dit dan geen betere oplossing ? Zie link

stroomwinkel.nl/argofet-200-2-two-batteries-200a.html
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 19:25 #1203326

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
suijkerbuijk schreef :
Toch even verder in verdiepen er in.
Wat de levens loop van beide accu zijn.

Zou ik zeker doen. De kosten per Ah zijn voor LFP over de veel langere levensduur lager dan voor loodzuur accu’s. De overige voordelen krijg je er gratis bij.

De bottleneck zit hem voor veel zeilers nog in de hogere aanloopkosten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 04:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 19:41 #1203336

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
holtere schreef :
Verder ben ik nog wat terughoudend met het monteren van een laadregelaar omdat we op termijn over willen naar lifepo4 en dan misschien weer moeten wijzigen van apparatuur omdat deze daar nog niet geschikt voor lijken te zijn.

Ik zou in jouw situatie ook zeker even naar deze laadregelaar kijken. Zeer interssante regelaar. Het is bij mijn weten nog steeds de enige controller waarvoor je standaard dynamo niet open (gemodificeerd) hoeft (de regelaar regelt op een slimme manier via de voltage sense aansluiting op de dynamo). Oorspronkelijk ontwikkeld voor LFP, maar ook geschikt voor loodzuur.

Toen wij op LFP overstapten bestond deze regelaar nog (net) niet, anders was hij waarschijnlijk onderdeel van onze setup geweest. Normaal ben ik wat terughoudend met vrij exotische merken/leveranciers maar deze ontwerper (Nordkyn) weet duidelijk waarover hij het heeft.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 04:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 19:48 #1203340

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
In mijn beleving heeft iedereen wel een inverter aan boord om uit de huishoud accu 240VAC te maken.
Nou, dan zet je daar toch een simpel standaard accu ladertje op?

Zeggen de puristen natuurlijk, maar dat is zonde wegens 2x verlies door omvormen. Ja, is zo. Maar 20% verlies van niks is niet interessant.
Immers, de startaccu wordt tijdens starten zo weinig ontladen, dat zit er zo weer in.

De hoeveelheid energie die het internet gebruikt heeft voor het mogelijk maken van dit draadje is meer dan het bovenvermelde verlies in een jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 05 sept 2020 20:14 #1203362

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
B)
Twee interessante opties achter elkaar!
Omvormer is er, een kleine 5A victronlader ook dus... waarom niet!

Die laadregelaar van Nordkeyn is die ook in Ned te krijgen of direct in NZ bestellen?
Lijkt een hele mooi oplossing inderdaad!
Laatst bewerkt: 05 sept 2020 20:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 03:54 #1203407

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Misschien is een kleine toelichting op zijn plaats:
Af en toe presenteer ik hier in het ZF dingen die ik oorspronkelijk voor mezelf of de budget zeilers in mijn lokale zeilclubje hier aan de andere kant van de wereld heb uitgezocht of gemaakt. "Oplossingen" zijn altijd door mijzelf getest en/of geinstalleerd op mijn eigen boot of die van anderen in mijn lokale club. De boten van clubleden zijn vaak minder waard dan de Victron of MasterVolt spullen die veel eigenaren in het ZF aan boord hebben.

Omdat ik meestal gedetailleerde beschrijvingen en schema's maak zodat anderen er wat aan hebben, lijkt het me aardig en kost het maar weinig inspanning om sommige verhalen ook in het ZF te presenteren. Mijn bedoeling is aan te geven dat je met beperkte middelen en wat inventiviteit goed funktionerende systemen kunt bouwen. Ik heb totaal niet de verwachting dat welvarende ZF leden vol enthousiasme die ideeen oppikken, de onderdelen bestellen en het nabouwen. Ik ben ook niet op zoek naar applaus en wil niets verkopen, maar het is natuurlijk wel altijd leuk als iemand de bedoeling begrijpt en kan waarderen.

Reakties als "dat is niks nieuws, is hier al voorbijgekomen" , "het kan veel beter zus of zo" zonder beargumentatie, of "Chinese spullen zijn allemaal rommel" zijn van sommige individuen wel te verwachten maar dragen niets positiefs bij en getuigen van weinig begrip van de essentie van het verhaal. De zin om af en toe een nieuw topic te beginnen wordt daardoor ook steeds minder. Googelen kunnen we allemaal en voor elke oplossing zijn er wel 20 andere kant en klare te vinden die allemaal op papier "beter" zijn.

Dat alles neemt natuurlijk niet weg dat een goede technische discussie over pros en cons altijd welkom is, maar dan wel met steekhoudende argumenten graag. Ik voel me nooit te oud om te leren en ben altijd bereid om tot ander inzicht te komen bij voldoende overtuigende argumenten. Ik denk dat dat ook (gelukkig) voor een aantal andere deelnemers in dit ZF geldt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 04:22 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 04:47 #1203411

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Laatmaarwaaien schreef :
Wat voor vermogen heeft die buckboost en heb je een link?

Met een laadstroomverdeler met diodes, bij voorkeur argofet, hou je de accu’s toch gewoon gescheiden.

Link buck boost

Het gaat er niet alleen om de accu's gescheiden te houden, buck boost is nodig om voltage te verhogen van 13.5 naar bijv 14.2V om de start accu op te laden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 04:56 #1203412

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Walt, ik lees je bijdragen altijd met meer dan gemiddelde belangstelling omdat je vaak goed over zaken nadenkt en in mijn ogen redelijk out of the box probeert te denken. Als mijn inhoudelijke vragen door jou als kritiek van welvarende zeilers wordt ervaren hoor ik het graag, dan zal ik in jouw onderwerpen niet meer reageren.

De technische discussie die jij in je laatste post verwelkomt gaat niet van de grond komen als je meedenkers ontmoedigt. Het kostenaspect wat je ook hier weer benadrukt is zeer valide en zeker een nadeel van bestaande oplossingen. Als je vragen over mogelijke cons van jouw goedkopere alternatief ongewenst vindt wordt een forumdiscussie in mijn ogen lastig, terwijl on topic inhoudelijke bijdragen juist de kracht zijn van dit forum.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 04:57 #1203413

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
holtere schreef :
Leuk Walt!

Mag ik vragen:
Hoe laad jij de lifepo's vanuit de alternator?
Lijkt me nog niet zo'n gek idee om je alternator te optimaliseren voor het laden van een flinke lifepo accubank en van daaruit je startaccu te laden?

Ik laad mijn LiFePO4 acccu's zoals beschreven in de attached pdf.

De 2e pdf beschrijft een budget oplossing.

Fabrikanten laten het allemaal heel ingewikkeld klinken, maar in feite is een alternator regelaar voor LiFePO4 heel simpel met 2 hoofdfunkties, zoals je ook in de pdf kunt lezen:

1. Begrenzing van de laadstroom.
2. Stoppen met laden wanneer maximale laadspanning is bereikt.


Bijlage:

Bestandsnaam: Wally100Al...e…-2.p
Bestandsgrootte:2,158 KB


Bijlage:

Bestandsnaam:
Bestandsgrootte:754 KB
Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 04:58 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 05:01 #1203414

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Alabastine schreef :
Hoi,
dit is niks nieuws, en is hier ook al vaker voorbij gekomen.
Bestaan gewoon niet te dure kant en klare apparaten voor die ik meer vertrouw:

www.louis.eu/artikel/optimate-...ery-charger/10037739

Groet,
Richard

Ik zou zeggen: Koop dat ding, test em, meet alles wat er te meten valt en rapporteer je bevindingen hier.
Misschien lever je op die manier ook een positieve bijdrage.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 06:02 #1203417

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Hans V schreef :
Walt, ik lees je bijdragen altijd met meer dan gemiddelde belangstelling omdat je vaak goed over zaken nadenkt en in mijn ogen redelijk out of the box probeert te denken. Als mijn inhoudelijke vragen door jou als kritiek van welvarende zeilers wordt ervaren hoor ik het graag, dan zal ik in jouw onderwerpen niet meer reageren.

De technische discussie die jij in je laatste post verwelkomt gaat niet van de grond komen als je meedenkers ontmoedigt. Het kostenaspect wat je ook hier weer benadrukt is zeer valide en zeker een nadeel van bestaande oplossingen. Als je vragen over mogelijke cons van jouw goedkopere alternatief ongewenst vindt wordt een forumdiscussie in mijn ogen lastig, terwijl on topic inhoudelijke bijdragen juist de kracht zijn van dit forum.

Het omgekeerde geldt ook. Mijn "toelichting' was zeker niet aan jou gericht. Jouw bijdragen zijn altijd van een hoge kwaliteit en je beargumenteert je oplossingen goed. We zijn het niet altijd eens, maar dat verandert niets. Graag blijven reageren, wordt gewaardeerd!
Het is zeker niet mijn bedoeling discussie te ontmoedigen, integendeel. Ik heb alleen de schurft aan de een-regelige negatieve en onbeargumenteerde uitspraken die je soms tegenkomt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 06:13 #1203421

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Hans V schreef :
WaltB schreef :
Bedrading is simpel, je bespaart een cyrics relais en je stelt de start accu niet voor een lange periode bloot aan de 14.4V of meer die nodig is voor absorptie van de huis accu's.

Heeft die DC-DC converter van jou een ingebouwde meertrapslader zoals de Mac Plus in onze setup of deze Victron Orion? Anders krijgt je startaccu toch nog steeds een vaste laadspanning aangeboden (gaat hij nooit in float), ook als hij helemaal vol is?

Ook kleine verbruikers kunnen een servicebank overigens helemaal leeg trekken als je wat langer niet op je boot bent. Of laat je je zonnepanelen continu je LFP laden? Zoals je ongetwijfeld weet is het voor LFP in rust niet goed om langere tijd helemaal vol te zijn. Ik ben benieuwd hoe jij dit geregeld hebt.

In een meer conventionele setup hoort de schipper wanneer zijn startaccu niet meer oplaadt. Zodra de dynamo uitvalt hoor je een (motor)alarm. In jouw situatie is die waarschuwing tegen een lege startaccu weggevallen. Neem je dat voor lief omdat je zeer waarschijnlijk nog vanuit je LFP bank kunt starten, of heb je daar een aparte alarmering voor aangesloten?
Een en ander maakt de boel wel snel al minder KISS.
Hans,
Buck-boost met instelbare CC en instelbare CV, dus een 2-traps lader. Bij bereiken van de CV waarde (in geval van lood accu de absorptie spanning) wordt dat voltage verder gehandhaafd terwijl de stroom blijft afnemen tot die 0 is. Daarna verwaarloosbaar gebruik. Dat is dus in feite precies hetzelfde als wat jouw standaard alternator regulator doet.
De CV waarde is op 14.1V ingesteld, dus onder gasspanning.

Ik heb de BB DC converter oplossing uitgezocht voor iemand anders, op eigen boot laad ik beurtelings de start accu (tevens backup huis accu) en LiFePO4, zoals beschreven in pdf. Startacccu als eerste maar een paar minuten tot A=0. De lead-acid algorithme uitgebreid met float, zodat ik ook deep cycle lead-acid kan laden.

Het alarm gaat ook af bij falen van de alternator tijdens laden van LiFePO4 en tijdens laden van Lead-Acid.

De omschakel-relais vervangen a.h.w. de VSR (Cyrics noemen jullie dat) en bedrading is eenvoudig en integraal onderdeel van het kastje waar de controller in zit. (zie schema rechts boven). Oorspronkelijk had ik een Ample Power Next Step smart alternator controller voor lead-acid. De bedrading is in feite vereenvoudigd met de nieuwe controller.





Wat solar betreft, ik heb 250W in totaal van 4 panelen met MPTT regelaar. Meer zou in de weg zitten. Het optimisme van anderen betr. de opbrengst van solar verbaast me altijd weer, en dat terwijl het klimaat hier veel zonniger is dan in W-Europa. Ik kom zelden of nooit in marina's en onder het zeilen of geankerd krijg ik door constante beweging en verdraaiing van de boot nooit de ideale inval van de zon. Ik ben allang blij met 10A een aantal uren achter elkaar, genoeg voor de koelkast en wat andere gebruikers. Overladen van de accu's is nooit een probleem, maar ik heb toch een simpele beveiliging gemaakt met een V-switch omdat ik geen zin had een nieuwe MPTT regelaar te kopen voor LFP.

Maar dit alles heeft allang niet meer te maken met het topic van dit draadje.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 06:14 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's laden - anders denken 06 sept 2020 08:40 #1203480

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WaltB schreef :
Buck-boost met instelbare CC en instelbare CV, dus een 2-traps lader. Bij bereiken van de CV waarde (in geval van lood accu de absorptie spanning) wordt dat voltage verder gehandhaafd terwijl de stroom blijft afnemen tot die 0 is. Daarna verwaarloosbaar gebruik. Dat is dus in feite precies hetzelfde als wat jouw standaard alternator regulator doet.
De CV waarde is op 14.1V ingesteld, dus onder gasspanning.

Helder.

WaltB schreef :
Het alarm gaat ook af bij falen van de alternator tijdens laden van LiFePO4 en tijdens laden van Lead-Acid.

Het motor alarm gaat wel af als de dynamo faalt, maar dat zegt vooral iets over het laden van de LFP tijdens het motoren. Als die DC-DC converter ongemerkt de geest geeft laadt je startaccu niet meer (vanuit de LFP) zonder dat er een alarm klinkt. Je zou dan onverwacht met een lege startaccu kunnen zitten, of mis ik iets?

De vraag is in hoeverre dit een probleem is (de schipper kan ws nog wel op z’n LFP starten), maar Murphy ligt hier potentieel wel op de loer.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 sept 2020 08:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl