Hans V schreef :
WaltB schreef :
Bedrading is simpel, je bespaart een cyrics relais en je stelt de start accu niet voor een lange periode bloot aan de 14.4V of meer die nodig is voor absorptie van de huis accu's.
Heeft die DC-DC converter van jou een ingebouwde meertrapslader zoals de
Mac Plus in
onze setup of deze
Victron Orion? Anders krijgt je startaccu toch nog steeds een vaste laadspanning aangeboden (gaat hij nooit in float), ook als hij helemaal vol is?
Ook kleine verbruikers kunnen een servicebank overigens helemaal leeg trekken als je wat langer niet op je boot bent. Of laat je je zonnepanelen continu je LFP laden? Zoals je ongetwijfeld weet is het voor LFP in rust niet goed om langere tijd helemaal vol te zijn. Ik ben benieuwd hoe jij dit geregeld hebt.
In een meer conventionele setup hoort de schipper wanneer zijn startaccu niet meer oplaadt. Zodra de dynamo uitvalt hoor je een (motor)alarm. In jouw situatie is die waarschuwing tegen een lege startaccu weggevallen. Neem je dat voor lief omdat je zeer waarschijnlijk nog vanuit je LFP bank kunt starten, of heb je daar een aparte alarmering voor aangesloten?
Een en ander maakt de boel wel snel al minder KISS.
Hans,
Buck-boost met instelbare CC en instelbare CV, dus een 2-traps lader. Bij bereiken van de CV waarde (in geval van lood accu de absorptie spanning) wordt dat voltage verder gehandhaafd terwijl de stroom blijft afnemen tot die 0 is. Daarna verwaarloosbaar gebruik. Dat is dus in feite precies hetzelfde als wat jouw standaard alternator regulator doet.
De CV waarde is op 14.1V ingesteld, dus onder gasspanning.
Ik heb de BB DC converter oplossing uitgezocht voor iemand anders, op eigen boot laad ik beurtelings de start accu (tevens backup huis accu) en LiFePO4, zoals beschreven in pdf. Startacccu als eerste maar een paar minuten tot A=0. De lead-acid algorithme uitgebreid met float, zodat ik ook deep cycle lead-acid kan laden.
Het alarm gaat ook af bij falen van de alternator tijdens laden van LiFePO4 en tijdens laden van Lead-Acid.
De omschakel-relais vervangen a.h.w. de VSR (Cyrics noemen jullie dat) en bedrading is eenvoudig en integraal onderdeel van het kastje waar de controller in zit. (zie schema rechts boven). Oorspronkelijk had ik een Ample Power Next Step smart alternator controller voor lead-acid. De bedrading is in feite vereenvoudigd met de nieuwe controller.
Wat solar betreft, ik heb 250W in totaal van 4 panelen met MPTT regelaar. Meer zou in de weg zitten. Het optimisme van anderen betr. de opbrengst van solar verbaast me altijd weer, en dat terwijl het klimaat hier veel zonniger is dan in W-Europa. Ik kom zelden of nooit in marina's en onder het zeilen of geankerd krijg ik door constante beweging en verdraaiing van de boot nooit de ideale inval van de zon. Ik ben allang blij met 10A een aantal uren achter elkaar, genoeg voor de koelkast en wat andere gebruikers. Overladen van de accu's is nooit een probleem, maar ik heb toch een simpele beveiliging gemaakt met een V-switch omdat ik geen zin had een nieuwe MPTT regelaar te kopen voor LFP.
Maar dit alles heeft allang niet meer te maken met het topic van dit draadje.