Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Marifoon dilemma

Marifoon dilemma 12 sept 2020 21:55 #1205729

Op de boot die we onlangs gekocht hebben zit een Sailor RT2048 marifoon. Helaas werkt de luidspreker niet. Nu komt het dilemma: repareren of vervangen door een nieuwe.
Op Marktplaats brengen deze marifoons best wat op, daar zou ik een nieuwe, eenvoudige marifoon kunnen aanschaffen. Maar kennelijk worden de RT2048 zo goed gewaardeerd, daar is misschien een goede reden voor. Dan is (laten) repareren misschien toch de moeite waard.
Of toch maar in de buidel tasten en een nieuwe met toeters en bellen kopen?
Wie heeft advies?
``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``
Victoire 28 - La Déesse, bijboot - Les 2CV
Laatst bewerkt: 12 sept 2020 21:57 door OliSailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 12 sept 2020 22:12 #1205733

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Het was misschien best een goede marifoon, maar het is natuurlijk inmiddels wel stokoude elektronica. Naar mijn mening zijn zijn ze inmiddels achterhaald en niet meer de moeite om te repareren. Dat er nog mensen zijn die ze willen kopen is waarschijnlijk meer uit nostalgie en reputatie uit het verleden dan een rationele afweging. Als ik jou was zou ik hem snel verkopen en er een handige moderne DSC marifoon (met actuele frequentiepakketten e.d.) voor terugkopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 12 sept 2020 22:19 #1205738

  • Baralt
  • Baralt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 223
Op pinnetje 1 en 6 van de ronde connector kan je een externe speaker aansluiten
Etap 26
Kroonboot 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 12 sept 2020 22:48 #1205743

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 694
Er hoort een 6watt 4 ohm speakertje in te hangen.

Waarschijnlijk een oem modelletje van Visaton (www.visaton.de)

De juiste is natuurlijk niet meer verkrijgbaar. Maar als je nog een auto speaker hebt liggen kun je testen of het ingebouwde versterkertje het nog doet. Gewoon op de manier zoals Baralt aan geeft. Op de dezelfde site vindt je ook zoutwaterbestendige drivers. Kijk niet naar het wattage, is niet belangrijk, ohm en db/rendement wel, zeker als je de unit buiten plaatst. Kies voor een Full range speaker.
Laatst bewerkt: 12 sept 2020 22:51 door Limosa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 13 sept 2020 03:07 #1205750

Wat een moeite .
Zelf ga ik woensdag zelf een nieuwe halen.
Word de Garmin 215i met aïs 750euro
Je kan al een standard horizon gx1400e voor 189 kopen.

Je zal het nodig hebben en het kreng werkt niet .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 13 sept 2020 07:36 #1205788

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Dit toestel heeft zijn beste tijd achter de rug.

Maar door wat vervangen. Daarbij is het belangrijk rekening te houden met:

- Je vaargebied.
- Je marifoon certificaat ( basis of SRC ) ( Nodig voor DSC en AIS op marifoon )

(Vele moderne marifoons bieden DSC standaard erbij. Maar met alleen basis certificaat mag je dat niet gebruiken.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 13 sept 2020 08:43 #1205810

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
OliSailor schreef :
worden de RT2048 zo goed gewaardeerd, daar is misschien een goede reden voor. Dan is (laten) repareren misschien toch de moeite waard.
dat :)
Maar eennieuwe is goedkoper, dat dan weer wel.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 13 sept 2020 18:33 #1206019

Bedankt voor alle goede raad.
Mijn beoogde vaargebied is Markermeer/IJsselmeer en later Waddenzee. Misschien lonkt de Noordzee nog wel op een gegeven moment.
Vanmiddag examen gedaan voor het basiscertificaat.
Kortom, een DSC marifoon is op dit moment nog niet aan de orde, op z'n vroegst pas over een paar jaar.
De RT2048 staat op Marktplaats en er is een bod gedaan.
Ik denk dat ik voor de weg met de minste weerstand ga: RT2048 verkopen en een nieuwe kopen voor binnenwater.
``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``
Victoire 28 - La Déesse, bijboot - Les 2CV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 13 sept 2020 21:56 #1206083

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Een RT2048 is nog steeds een prima marifoon die zeker het vervangen van de luidspreker waard is, mits er al ATIS in zit.
Wij vervangen al jaren (>25) de speakers af en toe voor mylar typen (= waterbestendig).
je moet alleen in ogenschouw nemen dat het toestel:
- Niet waterdicht is (helemaal niet tegen water kan)
- Op leeftijd is, maar dat is nog geen nadeel.
- De hoorn wel eens slijt
- 1 bekende fout heeft.

Ondanks soms de hoge leeftijd nog prima. Ik zeg dat niet snel van andere toestellen. Het fiet dat ze geproduceerd zijn vanaf 1985 tot bijna 2005 geeft aan dat het een enorm succesnummer is.

Maar ik kom het toestel beroepsmatig nog dagelijks veelvuldig tegen en kan ze niet of nauwelijks betrappen op defecten.
Een prima uitstekend toestel voor basiscertificaat zonder DSC.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 21:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 06:22 #1206114

Verstandig dat je 'm verkoopt en een nieuwe koopt.
Tip ter overweging: koop een marifoon met een AIS display waarbij je direct de targets op kan roepen. Dat is super handig als je een keer op collision koers zit bijvoorbeeld. Hoeven niet heel duur te zijn, bijvoorbeeld deze: www.georgekniest.nl/artikel/69...oon-dsc-gps-ais.html maar er zijn er ook met draadloze afstandsbedieningen (die van Standard Horizon zijn niet geweldig dan..) dan kun je beter deze nemen: www.georgekniest.nl/artikel/11...-vhf-dsc-ais-rx.html Is iets duurder, maar echt een top apparaat (ook de V50, de voorganger) was een fijn apparaat; die kom je soms 2e hands tegen, wat evt een optie is wellicht om wat geld uit t spraren).

Draadloze B&G handset is super handig (inductie opladen van de handsets, dus geen geklooi met kabels!). Heeft mij leterlijk mijn leven gered: vanaf de plek waar ik lag toch nog kanaal 16 op kunnen roepen... dat had met een gewone handset niet gelukt, en binnen (in de kajuit) al helemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 07:38 #1206152

EarlyMorningSunrise schreef :
Tip ter overweging: koop een marifoon met een AIS display waarbij je direct de targets op kan roepen. Dat is super handig als je een keer op collision koers zit bijvoorbeeld.

Ja , alleen gaat dat , althians restreeks vanuit een target, met DSC en daarvoor heb je dus Marcom B of gelijkwaardig nodig.Mag sowieso officieel niet op Ijsselmeer en Wadden dus hier niet echt zinvol. je kunt natuurlijk wel met de naam bijv. op kanaal 16 of 10 oproepen .
V.w.b. AIS vindt ik nog staads een weergave op een plotter of desnoods tablet met geschikt navigatieprogramma veel zinvoller omdat je dan veel meer mogeljkheden met AIS hebt. Kan natuurlijk ook via die marifoon maar dat is duurder dan bijv. een simpel ontvangertje van Nasa( €150) en een "gewone" marifoon.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 08:21 #1206175

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Yellow Boat schreef :
Mag sowieso officieel niet op Ijsselmeer en Wadden dus hier niet echt zinvol.
Dit is onjuist. Het gebruik van DSC is expliciet wél toegestaan op de ruime binnenwateren van Nederland. Hieronder vallen de Waddenzee, IJsselmeer, Oosterschelde, Westerschelde en Eems-Dollard.

Dit maakt ook dat de combinatie 'binnenvaartmarifoon met ATIS' en 'DSC' dus gewoon legaal is. Immers, op de genoemde wateren moet je marifoon op de binnenwateren/ATIS stand staan. Op andere dan de genoemde wateren mag je DSC weliswaar niet gebruiken, maar je kunt het niet uitzetten.

Dit is een uitzondering in de internationale regelgeving die voor Nederland gemaakt is. Bij ons sluiten ATIS en DSC elkaar niet uit in tegenstelling wat veel gedacht wordt!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 09:50 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 08:37 #1206185

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
Los van de regelgeving:

Ik kan mijn gelegenheidsbemanning prima aanleren in geval van uiterste nood "het rode knopje" in te drukken. Waarna er op alle schepen en hulpdiensten in de verre omtrek alle alarmbellen afgaan, inclusief waar we zijn. Of dit nu mag of niet, op dat moment, kan me werkelijk aan mijn anus oxideren.

Het aanleren van "de juiste procedure", het kiezen van kanaal 16, etc, is allemaal vele malen ingewikkelder. Ik leg het wel uit, staat ook op de "noodkaart" die achter de marifoon is aangebracht, maar daar verwacht ik weinig van.

Dit is voor mij reden mijn marifoon nooit op "binnenvaart" stand te zetten. En de reden om uberhaupt een DSC marifoon te willen.

Dat ik daarvoor als schipper een extra papiertje moet hebben, wat eigenlijk alleen maar interessant is, vind ik niet erg. Het blijft een examen van niks.
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 08:39 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 09:14 #1206192

Yellow Boat schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
Tip ter overweging: koop een marifoon met een AIS display waarbij je direct de targets op kan roepen. Dat is super handig als je een keer op collision koers zit bijvoorbeeld.

Ja , alleen gaat dat , althians restreeks vanuit een target, met DSC en daarvoor heb je dus Marcom B of gelijkwaardig nodig.Mag sowieso officieel niet op Ijsselmeer en Wadden dus hier niet echt zinvol. je kunt natuurlijk wel met de naam bijv. op kanaal 16 of 10 oproepen .
V.w.b. AIS vindt ik nog staads een weergave op een plotter of desnoods tablet met geschikt navigatieprogramma veel zinvoller omdat je dan veel meer mogeljkheden met AIS hebt. Kan natuurlijk ook via die marifoon maar dat is duurder dan bijv. een simpel ontvangertje van Nasa( €150) en een "gewone" marifoon.
Ad

Ik snap de insteek dat je graag op een plotter wilt zien. Een AIS display op een VHF ofwel een tweede handheld is echter ook erg handig als backup ofwel als je je plotter niet aan hebt staan. Zo vaar ik zelf ook met grote regelmaat op een GPS waypoint zonder plotter. Op mijn SH2000 met fist mike in de kuip ie ik dan alle AIS gegevens.

Ik heb de plotter dan niet aanstaan omdat ik ofwel het stroomverbruik niet de moeite waard vind ofwel s'nachts geen zin heb ik een grote lichtbron die mijn nachtzicht verknald. Ik heb wel AIS beschikbaar op mijn tablet (via RPI met Eopenplotter) maar ik merk dat ik deze er niet bij pak als ik alles op de VHF of de fistmike kan zien.

Maw: een AIS display op je VHF met fistmike (in mijn geval bedraag) in de kuip is echt ERG fijn!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 09:50 #1206203

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Joop66 schreef :
Dit is voor mij reden mijn marifoon nooit op "binnenvaart" stand te zetten.
Maar als je marifoon geprogrammeerd is om ook in de binnenvaart modus ook DSC beschikbaar te hebben hoeft dat dus niet. Het is gewoon een kwestie van even vragen aan degene die je marifoon programmeert om ook in de binnenvaart / ATIS stand ook DSC aan te zetten. De adder onder het gras is dat sommige fabrikanten niet op de hoogte zijn van deze uitzondering voor Nederland en daarom in de firmware ingebakken hebben dat DSC niet met ATIS gecombineerd kan worden. Op SH marifoons kan het in ieder geval wel. Het hangt dus van de fabrikant af of dit mogelijk is. Let wel, ook sommige watersportzaken beweren dat het niet mag. Neem in dat geval even de officiële regelgeving mee...

wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2019-07-01

zie noot 9 bij tabel 2.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 09:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 16:10 #1206367

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Speaker gaat niet zo heel vaak stuk. Heb je audio in de handset ? dan zou je of een voltmeter kunnen pakken of een losse speaker en deze op 1 en 6 van de voedingsplug kunnen zeten, de voltmeter op ac, squelch helemaal naar links en volume variëren dan meet je AC een varieerende waarde.

Wel geluid in de hoorn, geen audio / spanning op de ext aansluiting dan is de audio eindtrap defect
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 17:35 #1206403

Uit de hoorn komt wel geluid.
``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``
Victoire 28 - La Déesse, bijboot - Les 2CV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 20:30 #1206498

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
henkvd schreef :
Speaker gaat niet zo heel vaak stuk. Heb je audio in de handset ? dan zou je of een voltmeter kunnen pakken of een losse speaker en deze op 1 en 6 van de voedingsplug kunnen zeten, de voltmeter op ac, squelch helemaal naar links en volume variëren dan meet je AC een varieerende waarde.

Wel geluid in de hoorn, geen audio / spanning op de ext aansluiting dan is de audio eindtrap defect

Dan hebben we verschillende ervaringen. Wij hebben nog nooit de audioversterker defect gehad (behalve waterschade). Zelfs niet met 4 speakers, dan stopt de versterker thermisch na een tijdje.
De luidspreker gaat vaker stuk, soms.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 14 sept 2020 20:33 #1206500

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Verder vindt ik het vreemd dat op ZF bedrijven uitbundig genoemd worden, terwijl onze hoofdsponsor bovenaan elke pagina er vaak bekaaid vanaf komt.
Ik vind dat ZF gebruikers wel een béétje de morele plicht hebben om sponsoren eerst te noemen,
of is dat heel gek?

Zonder tevreden sponsoren is ZF niet meer mogelijk.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 sept 2020 20:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 15 sept 2020 02:14 #1206542

WADnWIND schreef :
Verder vindt ik het vreemd dat op ZF bedrijven uitbundig genoemd worden, terwijl onze hoofdsponsor bovenaan elke pagina er vaak bekaaid vanaf komt.
Ik vind dat ZF gebruikers wel een béétje de morele plicht hebben om sponsoren eerst te noemen,
of is dat heel gek?

Zonder tevreden sponsoren is ZF niet meer mogelijk.....

Troost je
Bij Dekker watersport b.v
Ga ik mijn marifoon halen de Garmin 215i aïs.
Even 700 euro aftikken .
Ben namelijk 19klm van mijn werk plaats af.
Dus die ga ik vandaag even bezoeken.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 15 sept 2020 07:10 #1206565

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Joop66 schreef :
Los van de regelgeving:

Ik kan mijn gelegenheidsbemanning prima aanleren in geval van uiterste nood "het rode knopje" in te drukken. Waarna er op alle schepen en hulpdiensten in de verre omtrek alle alarmbellen afgaan, inclusief waar we zijn. Of dit nu mag of niet, op dat moment, kan me werkelijk aan mijn anus oxideren.

Het aanleren van "de juiste procedure", het kiezen van kanaal 16, etc, is allemaal vele malen ingewikkelder. Ik leg het wel uit, staat ook op de "noodkaart" die achter de marifoon is aangebracht, maar daar verwacht ik weinig van.

Dit is voor mij reden mijn marifoon nooit op "binnenvaart" stand te zetten. En de reden om uberhaupt een DSC marifoon te willen.

Dat ik daarvoor als schipper een extra papiertje moet hebben, wat eigenlijk alleen maar interessant is, vind ik niet erg. Het blijft een examen van niks.


Hier ook, het boord marifoon handboek ligt onder handbereik maar er hangt een sticker bij de nav tafel, want wie luisterd er nu eigenlijk naar de safety briefing ?, l waarop groot staat

‘in geval van nood op alle rode knoppen drukken en de aanwijzingen op de schermpjes volgen’
1) de marifoon rode knop (apparaat met witte sticker waarop MMSI staat)
2) de ssb rode knop (links naast apparaat met witte sticker waarop MMSI staat)
3) garmin inreach (oranje apparaat links in de hoek)
4) iridium go (kleine grijze kastje boven de oranje garmin inreach)

Bij schip verlaten de oranje tas naast de kajuit uitgang meepakken en meenemen het reddings vlot in”

En iedere gast aan boord krijgt de rondleiding ‘daar liggen de reddingsvesten (en 1 pakken) zo doe je hem aan (en aan laten trekken) in geval van nood zijn dat dat dat en dat de rode knoppen, daar staat de oranje tas die mee moet , dat is het reddings vlot , deze sluiting moet open , dat touwtje moet vast blijven zitten en dan gooi je het vlot overboord’

En dan hopen we maar dat ze er iets van onthouden ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 15 sept 2020 21:19 #1206903

EarlyMorningSunrise schreef :
Verstandig dat je 'm verkoopt en een nieuwe koopt.
Tip ter overweging: koop een marifoon met een AIS display waarbij je direct de targets op kan roepen.

Dat heb je niet nodig bij een marifoon. Elke moderne MFD (multifunctionele display) kan dat beter dan de marifoon.

Eigenlijk heb je voor de marifoon 2 opties:
- goedkoop en compleet buiten het netwerk, voeding en antenne erin en werken.
- allround (remote, display op het apparaat zelf, NMEA0183+NMEA2000 voor koppeling met de plotter).

Maar de functies die het meest gebruikt worden zijn de display met spreeksleutel binnen en de remote buiten. Ik ken weinig mensen die de DSC uitvoer naar de plotter gebruiken.
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 21:20 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 15 sept 2020 23:29 #1206919

Bepaalde marifoon/plottercombinaties kunnen dat (MMSI target naar de marifoon pushen). Lang niet elke willekeurige combinatie!
Laatst bewerkt: 15 sept 2020 23:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 16 sept 2020 08:59 #1206997

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Sailingcamelot schreef :


Ik heb de plotter dan niet aanstaan omdat ik ofwel het stroomverbruik niet de moeite waard vind ofwel s'nachts geen zin heb ik een grote lichtbron die mijn nachtzicht verknald.

Mijn Raymarine E80 plotter kan je prima dimmen, er is ook een stand nachtkleuren.
Probleem is dat als je nachts aankomt je de plotter uitzet je de ochtend bij daglicht niks ziet!
Je moet dan uit het hoofd bedienen en de nachtkleuren uitzetten maar je kan dus niet zien wat je doet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Marifoon dilemma 16 sept 2020 10:48 #1207038

reuver schreef :
EarlyMorningSunrise schreef :
Verstandig dat je 'm verkoopt en een nieuwe koopt.
Tip ter overweging: koop een marifoon met een AIS display waarbij je direct de targets op kan roepen.

Dat heb je niet nodig bij een marifoon. Elke moderne MFD (multifunctionele display) kan dat beter dan de marifoon.

Eigenlijk heb je voor de marifoon 2 opties:
- goedkoop en compleet buiten het netwerk, voeding en antenne erin en werken.
- allround (remote, display op het apparaat zelf, NMEA0183+NMEA2000 voor koppeling met de plotter).

Maar de functies die het meest gebruikt worden zijn de display met spreeksleutel binnen en de remote buiten. Ik ken weinig mensen die de DSC uitvoer naar de plotter gebruiken.

Die mening deel ik niet helemaal. Zeker niet icm moderne handset (draadloze) die ook AIS display heeft, zoals bijvoorbeeld die van B&G.
Wel tav MFD: die kan idd ook van alles tegenwoordig (de moderne). Hoewel deze niet alles kan wat de marifoon met handset kan, en al helemaal niet als je niet alles van hetzelfde merk hebt (waar Nachtvliender ook naar refereert denk ik in zijn reactie te lezen)..
Vanaf je handset, handig als je niet in de kuip bent, kun je direct oproepen, dsc versturen etc. Erg fijn.

Maw: ik pleit voor en-en niet of. De keuze is dan aan de booteigenaar og hij/zij daar het geld voor over heeft. Zelf voorstander van de combinatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl