Joop66 schreef :
Los van de regelgeving:
Ik kan mijn gelegenheidsbemanning prima aanleren in geval van uiterste nood "het rode knopje" in te drukken. Waarna er op alle schepen en hulpdiensten in de verre omtrek alle alarmbellen afgaan, inclusief waar we zijn. Of dit nu mag of niet, op dat moment, kan me werkelijk aan mijn anus oxideren.
Het aanleren van "de juiste procedure", het kiezen van kanaal 16, etc, is allemaal vele malen ingewikkelder. Ik leg het wel uit, staat ook op de "noodkaart" die achter de marifoon is aangebracht, maar daar verwacht ik weinig van.
Dit is voor mij reden mijn marifoon nooit op "binnenvaart" stand te zetten. En de reden om uberhaupt een DSC marifoon te willen.
Dat ik daarvoor als schipper een extra papiertje moet hebben, wat eigenlijk alleen maar interessant is, vind ik niet erg. Het blijft een examen van niks.
Hier ook, het boord marifoon handboek ligt onder handbereik maar er hangt een sticker bij de nav tafel, want wie luisterd er nu eigenlijk naar de safety briefing ?, l waarop groot staat
‘in geval van nood op alle rode knoppen drukken en de aanwijzingen op de schermpjes volgen’
1) de marifoon rode knop (apparaat met witte sticker waarop MMSI staat)
2) de ssb rode knop (links naast apparaat met witte sticker waarop MMSI staat)
3) garmin inreach (oranje apparaat links in de hoek)
4) iridium go (kleine grijze kastje boven de oranje garmin inreach)
Bij schip verlaten de oranje tas naast de kajuit uitgang meepakken en meenemen het reddings vlot in”
En iedere gast aan boord krijgt de rondleiding ‘daar liggen de reddingsvesten (en 1 pakken) zo doe je hem aan (en aan laten trekken) in geval van nood zijn dat dat dat en dat de rode knoppen, daar staat de oranje tas die mee moet , dat is het reddings vlot , deze sluiting moet open , dat touwtje moet vast blijven zitten en dan gooi je het vlot overboord’
En dan hopen we maar dat ze er iets van onthouden