Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victron battery combiner.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 06:41 #1213119

  • luuke
  • luuke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hallo,

Ik ben opzoek naar advies over een stroom systeem wat ik in gedachten heb.
Ik ben opzoek naar een manier om 2 Accu's in parallel te schakelen. De accu's zijn van verschillende merken en verschillende leeftijd. Op verschillende forums wordt benoemt dat het koppelen van 2 verschillende accu's wordt afgeraden omdat de leeftijdsduur naar beneden gaat en ze elkaar kapot maken.

Nu heb "battery combiner" van victron gevonden alleen het is mij niet helemaal duidelijk of ik hem kan gebruiken voor het doeleinde die ik wil.

1x 225ah
1x 230ah
Doel: parallel schakelen zodat ze functioneren als 1 grote accu maar niet direct in verbinding staan met elkaar.

Ik heb een schema in de bijlage gezet.

Alvast bedankt!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 06:48 #1213124

Hi Luuke, en welkom op het Forum!

Voorzover ik het begrijp (en ik ben zeker geen Gelijkstroom expert!) is een Victron Battery Combiner eigenlijk een scheider. Van de Victron pagina:
The Cyrix Battery Combiner is a microprocessor controlled heavy duty relay that automatically connects batteries in parallel when one of them has reached a pre-set voltage (indicating that the battery is being charged), and disconnects when the voltage decreases below float level (indicating that one or more batteries are being discharged)

Dus houdt ie ze gescheiden, en 'combined' alleen maar als er geladen wordt. Ik heb deze op mn bootje om mn start en boord accu op de zelfde dynamo te laden- de boordaccu gaat pas laden als de start accu vol is. (dus waar in jouw plaatje de isolator staat)
Voor een aansluit schema zie deze pdf

Ik snap de naamgeving ook niet zo goed. Misschien dat één van onze DC experts hier licht op kan schinen??
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 06:54 #1213126

  • luuke
  • luuke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Bedankt!

Ik had misschien even moeten vermelden dat het niet om de cyrix gaat maar om Deze
Dit Is de spec sheet er van. als ik naar het diagrammetje kijk zie ik 2 diodes die naar binnen wijzen. lijkt mij dat ik dat stroom uit het midden af kan tappen vanuit beide accu's. Maar ik weet er vrij wijnig vanaf...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 06:57 #1213128

wanneer daar een per batterij een fet zit kun je beide daarachter samenvoegen zonder dat de batterijen elkaar zien en opeten lijkt me. vergelijkbaar met een isolator (1 ingang, 2 gescheiden uitgangen) is een combiner dan een met 2 ingangen en 1 uitgang. geeft wel weer wat spanningsverlies.
2 gelijke accu's uit de zelfde batch kun je overigens vanaf nieuw parallel zetten en werken dan als 1 accu gedurende hun levensduur.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 07:40 #1213140

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
luuke schreef :
Bedankt!

Ik had misschien even moeten vermelden dat het niet om de cyrix gaat maar om Deze
Dit Is de spec sheet er van. als ik naar het diagrammetje kijk zie ik 2 diodes die naar binnen wijzen. lijkt mij dat ik dat stroom uit het midden af kan tappen vanuit beide accu's. Maar ik weet er vrij wijnig vanaf...

Even bekeken, kende dit nog niet.
Het is geschikt voor het doel dat je voor ogen hebt !
Wel even goed nagaan of ze voldoende stroom aankunnen, maar ik vermoed dat dit wel goed zit.
Zelf zou ik dit niet doen, omdat ik vermoed dat de prijs nogal hoog kan zijn.
En een accu van meer als 200 Ah voor mijn behoefte meer dan voldoende is.
( Maar het is aan jou om te bepalen wat voor jou gepast is. ),
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 07:40 #1213141

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Houd er rekening mee dat een diode ca 0,7V spanningsval veroorzaakt. Diodes in deze toepassing lijkt me dan ook niet wenselijk. Kijk eens of je deze ook kunt vinden met FET's die vele malen minder spanningsval hebben.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 07:43 #1213143

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Koezt schreef :
Houd er rekening mee dat een diode ca 0,7V spanningsval veroorzaakt. Diodes in deze toepassing lijkt me dan ook niet wenselijk. Kijk eens of je deze ook kunt vinden met FET's die vele malen minder spanningsval hebben.

Uit de specs van dit toestel :
The Argo Battery Combiners feature a low voltage drop thanks to the use of Schottky diodes: at low current the voltage drop is approximately 0,3 V and at the rated output approximately 0,45 V.

Vele malen lagere spanningsval zul je niet vinden. Deze spanningsval, 0,3V, is zowat wat er te vinden is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 07:44 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 07:58 #1213149

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Wat voor accus wil je scheiden:

2 huishoud tractie accus?
1 huishoud tractie accu en 1 start accu.
2 semi tractie accus dus zowel huis verbruik als starten op deze set

hoe ga je laden? Uit de specsheet lijkt het of het er om gaat om redundantie te maken. Je hebt twee aparte accu banken die individueel geladen en ontladen worden. Enkel de kritische dc afnemers zijn op de out van de combiner aangesloten dat mits 1 accu set uit valt deze nog blijft werken.

Je zal dus ook nog een cytrix of argofet in je laad opstelling moeten opnemen of beide accus afzonderlijk van elkaar te laden.

Dan kan je denk ik beter 2 nieuwe accus kopen en deze gewoon pallalel schakelen. Dan heb je geen gedoe met deze kastjes of laden vanuit een dynamo met een argofet of cytrix of op walstroom 2 laders voor elke accu bank.

Of heb je het laden van beide accus afzonderlijk van elkaar al helemaal geïnstalleerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 08:02 #1213151

Tony2920 schreef :
luuke schreef :
Bedankt!

Ik had misschien even moeten vermelden dat het niet om de cyrix gaat maar om Deze
Dit Is de spec sheet er van. als ik naar het diagrammetje kijk zie ik 2 diodes die naar binnen wijzen. lijkt mij dat ik dat stroom uit het midden af kan tappen vanuit beide accu's. Maar ik weet er vrij wijnig vanaf...

Even bekeken, kende dit nog niet.
Het is geschikt voor het doel dat je voor ogen hebt !
Wel even goed nagaan of ze voldoende stroom aankunnen, maar ik vermoed dat dit wel goed zit.
Zelf zou ik dit niet doen, omdat ik vermoed dat de prijs nogal hoog kan zijn.[...],

Voor mij was ie ook nieuw- dus even gezocht wat ie kost, en dat valt me eigenlijk nog mee. De eerste hit van een NL winkel vraagt €53.24.
Als ik van de winter mn startaccu (eindelijk) voor een kleinere ga vervangen hou ik een tweede 90AH accu over- misschien dat ik deze erbij ga zetten. Samen met een Cyrix.
Goeie tip!

[edit]
In de handleiding staat wel deze waarschuwing:
Warning: hot surface, mount the Argo Diode Battery Combiner on non-flammable surface
only!

Daar heb ik er niet zoveel van, aan boord. En dan ga je je toch afvragen hoeveel vermogen dat ding dan zelf vraagt, als ie zo warm kan worden.
Nou is deze rated op 80A continu- ik vraag natuurlijk nooit zoveel....
[/edit]
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 08:06 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 08:15 #1213153

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Deze kende ik nog niet. Lijkt me voor jouw doel prima geschikt.

Zie bij mij aan boord een goede toepassing om een huidig relais te vervangen dat automatisch het 12V boordnet omschakelt van accu's naar 12V walstroomvoeding. Ik zie daarbij wel het probleem dat de acculader ook automatisch inschakelt op de walstroom, en tijdens het laden de accuspanning flink boven de 12V opschroeft, waardoor de accu-combiner z'n voeding uit de acculader gaat trekken. Om dat te voorkonen zou ik dan de walstroomvoeding zo moeten instellen dat die een hogere spanning levert dan de acculader.
Nadeel daarvan is dat ik dan na de accu-conmbiner een DC-DC converter moet zetten om weer een nauwkeurige 12V spanning op het boordnet te krijgen, nodig voor de LED verlichting en overspanningsgevoelige apparatuur. Heeft iemand een briljant idee voor een alternatief ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 08:17 #1213154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Geinig idee.

Zowel de Cyrix als de diodebrug zijn bedoeld om gebruikt te worden aan de laad kant van het circuit.

Nu bestaat er eindeloze discussie of je 2 verschillende accu's plat parallel mag schakelen. De ene zou de andere willen opladen, etc. Door ongelijk ladingsniveau zouden er allerlei ongecontroleerde stromen tussen de accu's gaan lopen.

Of dit echt een issue is, of een ZF fenomeen, weet ik niet. Maar hiermee voorkom je het zeker wel.

Het spanningsval verhaal is aan de gebruikers kant minder relevant: De meeste apparatuur aan boord moet wat dat betreft redelijk robuust zijn. Aan de laad kant is dat veel belangrijker. Als de lader de accu niet direct "voelt" neemt de lader verkeerde beslissingen over de laadtoestand van de accu. Dat komt wèl op de tiende volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 08:21 #1213155

CeesS schreef :
[...]
Nadeel daarvan is dat ik dan na de accu-conmbiner een DC-DC converter moet zetten om weer een nauwkeurige 12V spanning op het boordnet te krijgen, nodig voor de LED verlichting en overspanningsgevoelige apparatuur. Heeft iemand een briljant idee voor een alternatief ?

Zoals gezegd ben ik geen DC expert- mag ik vragen welke apparatuur dat dan is?
Ik ben er in mn naïviteit vanuit gegaan dat alle 12V apparatuur die ik aansluit ook op een systeem moet kunnen draaien als het geladen wordt (ook door de dynamo als de motor loopt)- mijn boordnet schommelt dus tussen de 12 en de 14V. Ik heb daar nog geen problemen mee gehad (en m'n LED's doen het ook allemaal nog) maar misschien zie ik iets over het hoofd??
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 09:11 #1213160

Het meest simpele lijkt me om de laadstroom via een standaard diodebrug (of Curix) aan te voeren, en vanaf elke accu een scotky diode naar de afnemers toe (een omgekeerd werkende diodebrug dus).

Is zeer goedkoop zelf te maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 09:24 #1213163

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
We gebruiken de Battery Combiner als een failsafe voeding voor de navigatie-apparatuur. Als er een accu uitvalt dan draait de navigatie-apparatuur door op de andere accu. Van alle apparatuur zullen de navigatie-apparatuur en de marifoon hierdoor het langst van spanning worden voorzien. Voor het starten is kleinere derde derde accu aanwezig.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 09:25 #1213164

Saeftinghe schreef :
[...] en vanaf elke accu een scotky diode naar de afnemers toe (een omgekeerd werkende diodebrug dus).

Is zeer goedkoop zelf te maken!

Dat is precies wat die argo combiner is- wat noem je 'zeer goedkoop'? En weet jij waar die voorspelde warmte ontwikkeling vandaan komt? Hoeveel energie gebruiken die diodes?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 09:32 #1213166

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
bij 40 Ampere: 12Watt
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 10:13 #1213173

Maarten,

Ik stuitte ooit bij een elektra bedrijf op scotky(?) diodes die 1000V, 50A aankunnen.
Gelijk een handvol gekocht.

Gebruikt om een Air X molentje weer in bedrijf te nemen. Één keer een storm gehad waarbij die 50A overschreden werd.
Dat hebben ze goed doorstaan. Het molentje is inmiddels naar 230V gewikkeld om met de standaard Bf2 windsterkte hier toch iets te leveren.
Diodes liggen nu in de reservedoos.

Wanneer ik het genoemde probleem zou hebben, zou ik ze gebruiken zoals genoemd.

Ik experimenteer nogal eens, soms met verrassende resultaten.

Het molentje begint nu met die 2Bf iets te leveren aan een 100/15 Victron.
Wanneer de spanning oploopt, wordt bij ongeveer 60V (instelbaar) overgeschakeld naar de boiler, zodat ALLES wat de wind kan leveren ook geoogst wordt.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 10:53 #1213178

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
luuke schreef :
Hallo,

Ik ben opzoek naar advies over een stroom systeem wat ik in gedachten heb.
Ik ben opzoek naar een manier om 2 Accu's in parallel te schakelen. De accu's zijn van verschillende merken en verschillende leeftijd. Op verschillende forums wordt benoemt dat het koppelen van 2 verschillende accu's wordt afgeraden omdat de leeftijdsduur naar beneden gaat en ze elkaar kapot maken.

Nu heb "battery combiner" van victron gevonden alleen het is mij niet helemaal duidelijk of ik hem kan gebruiken voor het doeleinde die ik wil.

1x 225ah
1x 230ah
Doel: parallel schakelen zodat ze functioneren als 1 grote accu maar niet direct in verbinding staan met elkaar.

Ik heb een schema in de bijlage gezet.

Alvast bedankt!

Zoals je wellicht uit de al gegeven antwoorden hebt kunnen op maken, kun je de battery combiner prima gebruiken om je boordnet vanuit twee accu's parallel te voeden.
Wel moet je je realiseren dat je op deze wijze de accu's wel apart moet laden.
Dit zou dan weer met een laadstroomverdeler kunnen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 10:53 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 11:36 #1213194

  • luuke
  • luuke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Iedereen al bedankt voor alle opmerkingen! zitten zeker nuttige opmerkingen bij.

De rede waarom ik niet gewoon 2 nieuwe accus koop is omdat ik in april dit jaar een nieuwe had gekocht voor mijn oude boot. Recent heb ik een nieuwe boot gekocht en waarin die andere accu zat uit 2017. Dus beide accus zijn nog in goede staat dus het zou zonde zijn om nieuwe te kopen.

Qua opladen: Ik heb een 340watt zonnepaneel liggen en een victron 15|75. in volle zon tikt hij de 15ah aan.
Verders een 55? ah dynamo op de moter die de start accu bijlaad en die ik kan omgooien naar lichtaccu's.
Die 2 stromen zou via een laadstroom verdeler de 2 licht accus bijladen.

Is dan een Cyrix beter of een Battery isolator. Het belangrijkste doel blijft natuurlijk dat ze elkaar niet zien.

@joop66 Over het opladen en hem niet echt "voelen" Hoe zou ik dit kunnen oplossen en hoe groot zou dat probleem kunnen zijn?

Bedankt voor alle reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 11:51 #1213201

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
Joop66 schreef :
Nu bestaat er eindeloze discussie of je 2 verschillende accu's plat parallel mag schakelen. De ene zou de andere willen opladen, etc. Door ongelijk ladingsniveau zouden er allerlei ongecontroleerde stromen tussen de accu's gaan lopen.

Of dit echt een issue is, of een ZF fenomeen, weet ik niet. Maar hiermee voorkom je het zeker wel.
Het verhaal van die ongecontroleerde stromen is inderdaad onzin.
Heb dat ooit getest met een volle en half lege accu.
Verslag daarvan staat nog wel ergens op het forum.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 11:52 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 12:49 #1213222

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Zeker niet als de beide accu's tegelijkertijd via een battery combiner worden ontladen.
Dan zal de ladingstoestand van beide accu's in principe gelijk zijn.
Voor het laden zou ik voor cyrix relais kiezen, zeker in dit geval.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 13:39 #1213248

Met een cyrix aan de laad kant zien ze elkaar toch wel, de cyrix verbind toch de laadzijde?

Alleen met een diodebrug is er éénrichtingverkeer in de laaddraden naar de beide accu´s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 14:01 #1213262

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Dat klopt, maar dat is tijdens laden volgens mij geen probleem.
En voorkomt eventuele problemen met (zonne)laders die geen accu 'zien' en daardoor niet goed regelen.
Daarnaast scheelt het in ieder geval 1 punt van spanningsverlies(is laadverlies) in het systeem.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 14:18 #1213271

  • luuke
  • luuke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
In mijn geval mogen de accu's elkaar eigenlijk niet zien.. dus dan zou ik de "battery isolator" moeten gebruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron battery combiner. 02 okt 2020 14:20 #1213273

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Als je de start accu en de twee losse service accus wilt laden zal je twee cytrixen moeten plaatsen of een argo fet voor 3 accus. Ik zou de laatste kiezen om de ladingstoestand zo gelijk mogelijk te houden. Bij de cytrix laad je tot xx volt en dan gaat het relais open en laad de volgende accu. Als je dat hier doet laad je eerst de start accus dan service accu 1 en dan service accu 2. Die laatste is het minst vol maar krijgt wel de volledige belasting van de gebruikers. De combiner heeft ook geen veiligheid zover ik kan zien dus zal ongeacht de ladingstoestand beide accus gelijk belasten. Of pakt die de accu met het hoogste voltage als eerste? Ik verwacht van niet omdat de accus niet aan elkaar gekoppeld zijn ivm de diodes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl