Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nog een marifoon dilemma

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 13:14 #1213236

Er zit toch een navman marifoon in je nieuwe boot?
Daar je huidige Mmsi en atis inzetten en op de site van het agentschap de nieuwe boot gegevens invoeren. Zijn direct actueel. Je pasje komt later maar dat boeit minder...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 13:21 #1213239

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8231
1: Marifoon op DSC zetten. Dan zendt hij waarschijnlijk geen ATIS uit.

2: Handmarifoon niet aanmelden.

Ik ken niemand die een boete heeft gehad omdat hij geen ATIS uitzendt. Oude marifoons kunnen het niet eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 13:48 #1213251

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
Joop66 schreef :
Ik ken niemand die een boete heeft gehad omdat hij geen ATIS uitzendt. Oude marifoons kunnen het niet eens.
als ik juist ben geínformeerd, moet je dat naderhand verplicht laten inbouwen...

Ik heb eens vernomen dat het op het Noordzeekanaal niet verplicht zou zijn (uitzondering) maar heb er niets over kunnen terugvinden. Zal wel een broodje aap zijn?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 13:59 #1213260

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7013
Ga toch gewoon varen. Als ze je controleren kun je toch gewoon je certificaat laten zien bij je handmarifoon. Die is bij bruggen en sluizen toch het handigst. Als je dat allemaal niet durft: gewoon het 06 nummer bellen van de brug of sluis. Goede vaart gewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 14:33 #1213286

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
Ik denk dat ik alles maar op het nieuwe schip zet. Dus vaste (Navman) en handmarifoon. Dan moet de handmarifoon nog omgeprogrammeerd worden (ICOM). Iemand in de buurt van Alkmaar die dat kan. Zou het bij Dekker kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 16:55 #1213327

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Waarom zou je de registratie van de vorige eigenaar overnemen? Behoud je eigen registratie en programeer zelf even die Navman om. (Mits het een 7100 of 7200 is) De procedure is super simpel en zwerft hier op het forum.

Als je hem niet kan vinden dan kan ik nog wel een foto maken.

Dan kan je je handheld gewoon laten voor wat hij is. Je kan zonder gedoe op de site de eigenschappen van de boot aanpassen. Doe je dat volgende week nog een keer en daarna weer terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 17:27 #1213337

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
@Koko: Zo had ik het nog niet bekeken. Ik zoek het exacte type nog even op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 21:08 #1213419

Dit was de tip die ik hierboven ook gaf.. simpel en kost niks... en legaal.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 21:38 #1213427

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
Sorry Hans, die had ik niet begrepen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 21:38 #1213428

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 02 okt 2020 22:03 #1213432

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Joop66 schreef :
1: Marifoon op DSC zetten. Dan zendt hij waarschijnlijk geen ATIS uit.

2: Handmarifoon niet aanmelden.

Ik ken niemand die een boete heeft gehad omdat hij geen ATIS uitzendt. Oude marifoons kunnen het niet eens.

In het verleden regelmatig, boete hoger dan nieuwe marifoon + vergunning.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 03 okt 2020 07:33 #1213476

TuuLeVi schreef :
Joop66 schreef :
Ik ken niemand die een boete heeft gehad omdat hij geen ATIS uitzendt. Oude marifoons kunnen het niet eens.
als ik juist ben geínformeerd, moet je dat naderhand verplicht laten inbouwen...

Ik heb eens vernomen dat het op het Noordzeekanaal niet verplicht zou zijn (uitzondering) maar heb er niets over kunnen terugvinden. Zal wel een broodje aap zijn?

Niet helemaal een broodje aap. Buitenlandse schepen mogen vanaf zee tot de eerste zeehaven wel zonder ATIS varen ( je kunt moeilijk bijv. een Amerikaan die naar Nederland kom dwingen zijn marifoon aan te laten passen).Dat geldt voor alle vaarwateren vanaf zee tot en met die eerste haven. Dat zou dus op het Noordzeekanaal wel gelden voor de grote vaart maar niet voor jachten want die hebben immers al in Ijmuiden een haven ter beschikking. Wat wel zou mogen is de jachthaven van Ijmuiden zonder ATIS aanlopen alhoewel dat strikt genomen al binnenwater is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 03 okt 2020 09:10 #1213501

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
ATIS is verplicht in de Rijnoeverstaten, inclusief Belgie.
Zelfs Nderlandse zeeschepen krijgen extra binnenvaart roepletters om het mogelijk te maken dat ze ATIS kunnen programmeren. Dit geldt voor zeeschepen die met regelmaat Nederlandse binnenwateren aandoen, zoals binnen-buiten coasters, zeegaande charterschepen etc.

Buitenlandse zeeschepen hebben ontheffing hiervan, mits ze de kortste weg van en naar zee nemen.

ATIS zit tegenwoordig in alle verkochte marifoons.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 03 okt 2020 09:21 #1213505

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18169
@Wadnwind, zijn er nog ontwikkelingen om dat hele ATIS af te schaffen en alleen nog maar MMSI te gebruiken? Het lijkt een beetje dubbelop allemaal.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 03 okt 2020 09:27 #1213508

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
ilCigno schreef :
@Wadnwind, zijn er nog ontwikkelingen om dat hele ATIS af te schaffen en alleen nog maar MMSI te gebruiken? Het lijkt een beetje dubbelop allemaal.


2 geheel verschillende organisaties die het op dat punt voor het zeggen hebben, dat zal er niet in zitten, inland is een feestje van de Rijn en Donau landen onder het toeziend oog van de RAINWAT commissie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 06:22 #1213877

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Wijzigen navman in de bijlage

Bijlage:

Bestandsnaam: wijzigenat...oon.docx
Bestandsgrootte:83 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 08:11 #1213907

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
WADnWIND schreef :
ATIS is verplicht in de Rijnoeverstaten, inclusief Belgie.

...

Buitenlandse zeeschepen hebben ontheffing hiervan, mits ze de kortste weg van en naar zee nemen.

dank!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 10:14 #1213964

henkvd schreef :
ilCigno schreef :
@Wadnwind, zijn er nog ontwikkelingen om dat hele ATIS af te schaffen en alleen nog maar MMSI te gebruiken? Het lijkt een beetje dubbelop allemaal.

2 geheel verschillende organisaties die het op dat punt voor het zeggen hebben, dat zal er niet in zitten, inland is een feestje van de Rijn en Donau landen onder het toeziend oog van de RAINWAT commissie.

Niet alleen verschillende organisaties, ook hele verschillende toepassingen.
Enige wat MMSI doet is een code hangen aan DSC calls.
Enige wat ATIS doet is een code hangen aan voice calls op alle andere kanalen.

De call-herkenning wordt voor zover ik weet aktief gebruikt om verkeerd gebruik op te sporen en te verhelpen.

Enige optie om iets aan te passen is de MMSI code bij de burp mee te sturen in plaats van de ATIS code. Maar wat lost dat op?

PS daarbij geeft de ATIS code aan dat de marifoon geforceerd op laag vermogen werkt op vastgestelde kanalen (zonder extra check en er vanuitgaand dat e.e.a. goed geprgrammeerd is).
Laatst bewerkt: 04 okt 2020 10:16 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 10:34 #1213976

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
zeehond schreef :
Wijzigen navman in de bijlage

Bijlage:

Bestandsnaam: wijzigenat...oon.docx
Bestandsgrootte:83 KB

Dank je wel!

Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 10:44 #1213982

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
Dit is de procedure voor het wijzigen van de MMSI. Ik ben op zoek naar de procedure om de ATIS te veranderen. Als ik het goed heb begrepen is de MMSI wijziging nodig om de marifoon op een ander schip te kunnen gebruiken. Dat is niet de bedoeling.

Ik had de indruk van Koko en Hans dat het mogelijk was (zelf) mijn roepnaam aan de marifoon in het nieuwe schip (de Navman 7200) aan te passen. Zodat ik daarna heel eenvoudig de gegevens van het nieuwe schip aan de registratie van mijn Icom handmarifoon kan toevoegen.

Of heb ik iets gemist? Als ik zoek op Navman ATIS wijzigen vind ik alleen betaalde diensten.
Laatst bewerkt: 04 okt 2020 10:45 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 10:58 #1213992

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Bert65 schreef :

Of heb ik iets gemist? Als ik zoek op Navman ATIS wijzigen vind ik alleen betaalde diensten.

Ja, dus....... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 11:39 #1214019

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
Klopt deze procedure:

Je kunt wel degelijk zowel de ATIS als de MMSI code zelf resetten en programmeren van de NavMan. Heb gisteren een nieuwe ATIS in de een 2e hands Navman 7100 gezet. Omdat ik me rot gezocht heb en ik het belachelijk vind om 65 Euro te vragen voor een handeling die drie minuten duurt, hierbij de procedure.

Het gaat als volgt:
1. Zet de Marifoon uit
2. Houdt de "scan" and "esc" knoppen tegelijk ingedrukt (gaat gemakkelijk met 1 hand)
3. Zet de marifoon aan (met volumeknop en of power schakelaar op je bedieningspaneel)
4. Je wordt gevraagd een pin-code in te voeren
5. Bij de Navman 7100 is dat 7100 bij andere typen schijnt dat ook het typenummer te zijn
6. Nu kun je via een admin menu zowel de ATIS als MMSI clearen
7. Zet de marifoon uit en weer aan
8. Je kunt nu via de standaard menu opties een nieuwe ATIS en of MMSI instellen
9. Selecteer daarvoor "DSC Setup" en dan "ATIS MMSID"
10. Je kunt nu met "+" en "-" toetsen de cijfers van je ATIS code zoeken en bevestigen met "ent"
Via de "+" en "-" knoppen, "ent" (bevestigen) en "esc" (annuleren) kun je de menu's bedienen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 12:33 #1214043

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29239
Een tamelijk retorisch draadje....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 12:52 #1214057

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4545
Ik snap je reactie wel, maar ik wil gewoon graag weten of deze procedure klopt. Volgens mij is deze procedure niet illegaal. ALs dat wel zo is hoor ik het graag. En ook als bovenstaande procedure niet klopt.
En ook als het niet wordt gewaardeerd als dergelijke procedures worden gedeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog een marifoon dilemma 04 okt 2020 15:04 #1214119

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
De bijlage die Zeehond linkte klopt en werkt. Al een aantal keren zo gedaan. Werkt trouwens exact hetzelfde met een Lowrance LVR 250 (ook zelf zo gedaan, dus geen hearsay).
Of jij hem goed hebt overgetypt heb ik niet gecontroleerd. Het papier van Zeehond is voldoende duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl