Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acceptabele weerstand EBBM

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 14:25 #1213277

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Ik ben mijn elektrische circuits weer eens aan het nakijken omdat ik er een zonne-paneeltje bij heb. Nu heb ik ook wat gedoe met mijn elektrische buitenboordmotor. Het lijkt alsof er redelijk wat spanningsval tussen de accu en de motor plaatsvind. Ik ben eens aan het meten geslagen en meet 17 Ohm van accu tot motor met de multimeter. Zowel op de + als de - is dit gelijk. Is dat een acceptabele waarde denken jullie? of moet ik nog eens kijken naar alle tussenliggende punten. Of zegt dat eigenlijk nog helemaal niets over het circuit omdat het niet wordt belast met meer ampere
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 14:29 #1213280

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
17 Ohm, als ik je goed begrijp zowel op pluskabel als op de min kabel, dus in totaal 34 Ohm.
Dit kan niet waar zijn.
Spanning is stroom x weerstand (U=I*R)
Dat betekend in jou geval dat er bij 10A een spanningsval van 340V zou zijn.
Nou weet ik niet wat je boordspanning is, maar ik vermoed dat die minder is.
Dus 2x 17 Ohm puur over de kabels kan niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 14:29 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 14:31 #1213282

Even beide pennen tegenmekaar, meet je dan 0 ohm?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 14:41 #1213289

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Aha, Duidelijk teveel dus. Nee ik denk dat ik een schakelaar heb die niet helemaal tof meer is.
Ik meet op allerlei plekken wel 0 ohm namelijk.

Boordsysteem is 24V (25,8V eigenlijk) In dit circuit zit Accu-->kabel-->zekering-->Schakelaar1-->Schakelaar2-->kabel-->anderson plug-->kabel-->motor en weer terug maar dan zonder zekering. Wel tweepolige schakelaars op advies van de EBBM verkoper.

Als de motor flink werkt dan zie ik het voltage op de motor teruglopen naar 20V zelfs als ik nog halve capaciteit heb. (en dan nokt ie ermee!!)
Ned454
Laatst bewerkt: 02 okt 2020 14:47 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 14:52 #1213294

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Boy schreef :

Als de motor flink werkt dan zie ik het voltage op de motor teruglopen naar 20V zelfs als ik nog halve capaciteit heb. (en dan nokt ie ermee!!)

Dan zou je eigenlijk op dat moment de spanning rechtstreeks op de accu moeten meten.
Als die ook erg laag is, heb je een probleem met je accu.
Als die goed is, dan heb je ergens een te hoge overgangsweerstand.

Mocht je toegang hebben tot een megger, dat is een weerstandsmeter die meet met een veel hogere spanning dan een multimeter (tot wel 1000V) daarmee worden slechte schakelaars of slechte verbindingen eerder zichtbaar.
Wel opletten dat er geen electronica of een accu is aangesloten als je een dergelijk apparaat gebruikt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 15:59 #1213315

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
Dat doe ik eigenlijk al. Mijn auto piloot en bms meten ook het voltage en die blijven veel hoger en stabiel en de motor (met V meter) trekt hem omlaag als ik meer vraag. Ik weet genoeg. Even een schakelaar vervangen. :silly:
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 19:51 #1213391

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Het is zinniger om spanningsval te meten terwijl de motor in bedrijf is dan het meten van weerstand.
Even een V4 meting (Google even) uitvoeren dan weet je waar je probleem zit. Eventueel dan nog een paar deelmetingen doen om het probleem verder te lokaliseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 19:59 #1213393

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Eerst even elk onderdeel apart meten denk ik, of heb je dat al gedaan?

En waarom zitten en twee schakelaars na elkaar in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acceptabele weerstand EBBM 02 okt 2020 22:14 #1213436

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 272
En waarom zitten en twee schakelaars na elkaar in?

Ja dat leek logisch toen ik dat ging maken, hoofdschakelaar voor alles en dan deelschakelaars voor alle verschillende vragers. De motor dus een zwaardere en de rest wat kleinere. Achteraf had de motor wel zonder deelschakelaar gekund.

Eerst even elk onderdeel apart meten denk ik, of heb je dat al gedaan?

Ja heb ik gedaan en alle stapjes geven wat weerstand maar die ene schakelaar het meest.

Het is zinniger om spanningsval te meten terwijl de motor in bedrijf is dan het meten van weerstand.
Even een V4 meting (Google even) uitvoeren dan weet je waar je probleem zit. Eventueel dan nog een paar deelmetingen doen om het probleem verder te lokaliseren.


Die ziet er zinnig uit! De voor en achterkant worden al automatisch door mijn boordsysteem gemeten. Over de draden kan ik eenvoudig stukken meten! Super.

Een megger heb ik helaas niet maar als ik er niet uitkom dan zoek ik die wel op.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl