Dank iedereen voor alle antwoorden. Het leidt weer tot nieuwe vragen....
De ST naar STng-converter.
- doet die alleen wat de naam zegt, of ook andersom, STng naar ST converteren?
- in de lijst met ondersteunde devices staan alleen ST60+ instrumenten. Ik heb alles ST60 zonder plus. Ik neem aan dat dat toch ondersteund is?
- de voeding van de aangesloten instrumenten moet via de converter (die aan de 12V hangt). Alle andere 12V (nu drie keer aan de ST-instrumenten) zou eraf moeten. Beetje raar!
- max 5 instrumenten te voeden via de converter. Ik heb er 6 (ex de stuurautomaat). Dat is dus een probleem... en ik wil dus de andere voedingen eraan houden.
Kan een Actisense dit beter?
Updates zal ik me geen zorgen over maken
@henkvd: de Miniplex3 in 2 richtingen laten vertalen (NMEA <-> ST) zal zeker tot loops en teveel verkeer leiden. Daar ga ik niet aan beginnen. ST -> NMEA is voldoende
Er is nog een NMEA2000-apparaat aan boord: de CTRX AIStransponder. Die hangt nu met zijn USB rechtstreeks (wel optocoupler) aan de notebook. Gaat al heel lang goed. Mag eigenlijk niet van WadnWind. Zijn 2 oplossingen voor: via serial to USB NMEA pakken uit de CTRX, of NMEA2000 naar een Miniplex3. Als er toch NMEA2000/STng komt dan mag de CTRX ook meedoen. Spaart ook een USBpoort in de PC.
@Joop66: ik zal zeker een tekening maken. En ik heb er ook een van de huidige installatie.
Daar zitten een paar specials in:
- Talker 1 van de mux geeft alle NMEA van de instrumenten door, maar niets van de PC
- Talker 2 van de mux zendt alleen de NMEA die door de PC gegenereerd wordt. Dat is stuurdata uit WinGPS en performance-data uit TacTicTool.
- met een schakelaartje is de Seatalk naar de linker ST60-Multi te onderbreken. Dan komt er daar alleen NMEA-Data binnen van Talker 2: Performance uit de PC.
-met een ander schakelaartje is de NMEA uit de PC (Talker 2) naar de stuurautomaat te onderbreken. Daar komt ook Seatalk binnen, en als de AP bestuurd wordt door de losse GPS (niet de PC) dan komt alles dubbel binnen; stuurt onrustig.