Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Elektrische ankerlier aansluiten.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 22:19 #1217210

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
TS geeft op Quick Rider 24V 1000W.
Bij inschakelen van een anker lier wordt die nooit onmiddellijk maximaal belast.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 22:41 #1217212

Ja ik lees dat nu ook.
Maar het schema dat hij geeft is voor een 1700 / 2000 Watt model.

Bij het inschakelen van elke elektromotor treed een aanloopstroom op die een veelvoud is van de nominale stroom. Dat is nu eenmaal hoe die dingen werken.


Groet,
Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 12 okt 2020 23:46 #1217216

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
De praktijk wijst uit dat de korte initiele inrush stroom bij inschakelen van de winch niet de solenoids beinvloedt. Ik heb deze schakeling op 3 verschillende boten toegepast en heb diverse malen met het anker vast gezeten in onder water obstakels, waarbij de winch zwaar werd belast. Nooit problemen mee gehad. Zie ook de ervaringen van Erik eerder in dit draadje.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 02:10 #1217220

Alabastine schreef :
Bij het inschakelen van elke elektromotor treed een aanloopstroom op die een veelvoud is van de nominale stroom. Dat is nu eenmaal hoe die dingen werken.
Bij ankerlieren valt dat erg mee. Want als de lier begint te trekken is de belasting nog nagenoeg 0. De aanloopstroom is ongeveer een keer of 3 de stroom die nodig is om de lier met slechts 10% bealsting te laten lopen. Die aanloop stroom komt niet in de buurt van 1000W, ondanks dat dat de maximale rating is voor die lier.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 05:15 #1217222

Ik ben eenvoudige schema's per onderdeel aan het tekenen om de routing van de bedrading te bepalen en om mogelijke clashes in de kabelgoten met andere onderdelen voor te zijn. Dat extra draadje zit er nog niet bij trouwens.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 05:20 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 07:17 #1217240

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
WaltB schreef :
Nooit problemen mee gehad. Zie ook de ervaringen van Erik eerder in dit draadje.
Nou ik wel! Welliswaar niet op een jacht, maar op de koopvaardij. En dan niet de solennoids maar de hele motor (eigenlijk de koolborstels) er uit gefikt. Het anker uiteindelijk moeten kappen.

Bij normaal ankeren zal het inderdaad allemaal wel meevallen. Maar bij ankeropgaan aan lagerwal en een dikkewind moet de ankerlier gelijk aan de bak bij het aanlopen.
Het zelfde als het anker ergens achter blijft haken. Dan merk je dat het (te) zwaar gaat en stop je even met hiewen om te kijken wat er aan de hand is. Daarna weer verder hiewen is gelijk bingo voor de lier.

Als het wel fout gaat dan is het zeker weten op precies dat moment dat je het niet wilt.
M.i. een stukje goed zeemanschap tijdens de bouw.
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 07:24 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 08:51 #1217265

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Wat betreft dat goed stukje zeemanschap tijdens de bouw heb ik ook nog een vraag.

Ik heb mijn Lofrans X1 500w lier conform handleiding ingebouwd met een 16mm2 kabel van 7 meter. De handleiding schrijft een trage zekering van 35A voor van Lofrans. Ik heb in plaats daarvan een trage 40A zekering van Lofrans genomen. Nu heb ik nog niet in zware omstandigheden geankerd, maar zelfs in niet al te zware omstandigheden heb ik al gehad dat de zekering eruit klapte bij het ankerop gaan. Alleen volledig onbelast loopt hij gegarandeerd goed, maar bij een klein beetje golfslag loop ik al risico, zelfs al probeer ik er nog zo op te letten alleen stroom te geven als de boot de golf in duikt en te stoppen als de golf boot weer omhoog komt.

Dit geeft geen vertrouwen voor zware situaties. Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik de zekering vervangen voor een zwaarder exemplaar?

De relaisschakeling heb ik trouwens conform handleiding wel over een separate kabel lopen, hoewel ik er ook aan heb gedacht om het over de 16mm2 kabel te laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 11:27 #1217322

Draadje voor de relais voeding toegevoegd.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 11:33 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 11:51 #1217332

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Goedmiddag:
Recent ook een lier ingebouwd en deze info gelezen:
Motor moet draaien zodat dynamo al een stuk van de stroom kan leveren en minder spanningsval
De liermotor is niet gemaakt/ontworpen om de boot naar het anker toe te trekken. Met de motor in bedrijf naar het anker toevaren zodat in principe alleen de ketting opgetild moet worden en niet de boot ook nog vooruit getrokken wordt. Uiteraard bepaalt de diepte van het water hoeveel ketting/ankergewicht er uiteindelijk omhoog getrokken moet worden.
Er zijn op het net rekenmodellen. In uw geval zou ik direct op de liermotor het voltage een keer meten. Wellicht zit er ergens een slecht contact.

Succes:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 13 okt 2020 13:15 #1217358

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
@ XanderB
2 x 7m 16mm2 mag je veel zwaarder afzekeren dan 40A en de 500W lier trekt al 42A nominaal bij 12V
Dus ik denk dat je minimaal naar de 50A moet met je zekering.
Tenzij die Lofrans zekeringen extreem overbelastbaar zijn (meer dan 10x de normale waarde)

Vreemd verhaal dat lofrans 35A voorschrijft. Is die lier wel 500W nominaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 14 okt 2020 10:58 #1217674

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
HPV schreef :
@ XanderB
2 x 7m 16mm2 mag je veel zwaarder afzekeren dan 40A en de 500W lier trekt al 42A nominaal bij 12V
Dus ik denk dat je minimaal naar de 50A moet met je zekering.
Tenzij die Lofrans zekeringen extreem overbelastbaar zijn (meer dan 10x de normale waarde)

Vreemd verhaal dat lofrans 35A voorschrijft. Is die lier wel 500W nominaal?

De 500W is nominaal, met een piek van enkele minuten van 700W.
Het vreemde is dat ik ook teksten lees dat voor de 700W en 1000W versies een trage 70A automaat wordt geadviseerd. De stap van 35 naar 70 is wel heel groot voor 700W.

Hoeveel A kan er nog veilig door een 7m 16mm2 kabel lopen? En zit er veel kwaliteitsverschil in zekeringen? Lofrans durft zo prijzen van 100 euro of meer te vragen, terwijl ik ze voor 5 euro op Alie zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 14 okt 2020 11:43 #1217687

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
komt wel meer in de richting van wat je nodig hebt, Enkele minuten 700W is 58A bij benadering dus 70A afzekeren klinkt niet vreemd.
Zekering moet doorslaan bij kortsluiting of mogelijk bij vastslaan van de lier.
Hangt ook af van de traagheid van de zekering.

Heb geen kabelberekening daarvoor maar ik denk dat 16mm2 dan aan de (te) krappe kant is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 00:16 #1217892

XanderB schreef :
HPV schreef :
@ XanderB
2 x 7m 16mm2 mag je veel zwaarder afzekeren dan 40A en de 500W lier trekt al 42A nominaal bij 12V
Dus ik denk dat je minimaal naar de 50A moet met je zekering.
Tenzij die Lofrans zekeringen extreem overbelastbaar zijn (meer dan 10x de normale waarde)

Vreemd verhaal dat lofrans 35A voorschrijft. Is die lier wel 500W nominaal?

De 500W is nominaal, met een piek van enkele minuten van 700W.
Het vreemde is dat ik ook teksten lees dat voor de 700W en 1000W versies een trage 70A automaat wordt geadviseerd. De stap van 35 naar 70 is wel heel groot voor 700W.

Hoeveel A kan er nog veilig door een 7m 16mm2 kabel lopen? En zit er veel kwaliteitsverschil in zekeringen? Lofrans durft zo prijzen van 100 euro of meer te vragen, terwijl ik ze voor 5 euro op Alie zie.



www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/
1000watt : 12volt = 83,3 ampere


Formule
Over het algemeen gebruiken we de volgende formule om de dikte van accukabels te berekenen:

Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel mm2 (quadraat-millimeter)

Voorbeeld 1: een acculader van 30Amp. staat op een afstand van 3,5 meter van de accu. De formule: 30x3,5x0,2 = 21mm2.
Als de uitkomst van deze formule geen gangbare diameter is, dan raden we aan de eerstvolgende kabeldikte te nemen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 00:30 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 06:30 #1217914

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De formule is niet compleet zo!

Afstand x 2 x A x 0,0175 / (spanning x acceptabel verlies) = draaddikte.
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 06:33 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 06:55 #1217920

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Die formule ken ik, maar ik ben nog nooit een formule of vuistregel tegengekomen die me kan vertellen waar de grens ligt qua amperage tussen veilig en onveilig voor een bepaalde draaddikte en lengte.
Ik weet wel wat een acceptabel percentage verlies is, maar is er bv iets te zeggen dat er vanaf een bepaald percentage een gele/oranje/rode situatie gaat optreden?

En hoe kun je zien of een zekering een snelle of een trage zekering is? Allemaal belangrijk om niet in de buurt van die onveilige zone te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 07:11 #1217927

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
@ Suijkerbuijk
Stroom (Amp.) x afstand x 0,2 = kabel mm2 (quadraat-millimeter)
Voorbeeld 1: een acculader van 30Amp. staat op een afstand van 3,5 meter van de accu. De formule: 30x3,5x0,2 = 21mm2.

Formule klopt gewoon niet.
Je houdt geen rekening met dubbele leidinglengte en er staat een nul te weinig in.
30x7x0,02 =4,2mm2 en dat komt aardig in de buurt. (zie dat Koko dat ook heeft aangegeven)

Bij 700W = 60A x 14m x 0,02 = 16,8mm2 en bij 70A max zekering is dat 70 x 14 x 0,02 = 19,6mm2
zou ik dus liever naar 25mm2 gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 07:35 #1217942

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Achteraf gezien had ik idd beter naar 25mm2 kunnen gaan, maar Lofrans stelt dat voor langere lengtes, uit m’n hoofd tot 9 meter te overbruggen afstand, nog met 16mm2 kan worden volstaan, dus ik heb me met die 7 meter aan de handleiding gehouden. Het gaat me dus nu om hoe ik een geschikte/veilige zekering kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 07:43 #1217947

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Het gaat hier over twee verschillende dingen.
  • Wat mag een kabel maximaal aan stroom voeren ivm brand gevaar
  • Wat is het maximaal toelaatbare spannings verlies in de kabel
Voor de eerste als vuistregel: In een huis mag je een stopcontact dat met draadjes van 2,5mm2 is aangesloten met max 16A belasten. Dat geeft een veilige belasting van 6,4 A/mm2.
In de praktijk van een ankerlier met relatief grote stromen en lange afstanden zal het spannings verlies de diameter gaan bepalen. Daarvoor staan er genoeg rekenhulpjes op het www.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 08:55 #1217997

Wat is een aanvaardbaar spanningsverlies? Ik ga uit van 3%.

Voor 24V komt bovenstaande formule aardig in de buurt, maar niet voor 12V!
Zie onderstaande sheet. De kabel van Xander zou dus minimaal 2x zo dik moeten zijn.
Of is mijn interpretatie fout ?



Edit: op de site van Mastervolt lees ik voor 12 en 24V installaties een kabeldikte van 1mm2 per 3A.
(en 6A/mm2 bij 220V)
Procentueel gezien maakt dat bij de verschillende spanningen nogal een verschil. Dit soort vuistregels lijken mij toch echt nogal natte duimen werk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 09:34 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 12:49 #1218113

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ik lees dit draadje even mee,

Tussendoor wel een vraag; op basis van de hoeveelheid watts die ik voorbij zie komen moet ik er dus van uit gaan dat bediening van een elektrische ankerlier op de service accu (dus bij uitgeschakelde of uitgevallen motor) in principe een illusie is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 15:20 #1218178

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
@ Noballast.
Dat sheetje waar je een link van hebt gegeven opent niet, iets met een wachtwoord dat er niet is?

Tis al gelukt... :)
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 15:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 15:28 #1218180

Zou niet moeten. Het is geen excel. Openen met Libreoffice.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 15:32 #1218182

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ja, laten converteren via internet maar de sheet rekent niet..
Libreoffice dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 17:06 #1218218

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Bert65 schreef :
Ik lees dit draadje even mee,

Tussendoor wel een vraag; op basis van de hoeveelheid watts die ik voorbij zie komen moet ik er dus van uit gaan dat bediening van een elektrische ankerlier op de service accu (dus bij uitgeschakelde of uitgevallen motor) in principe een illusie is?

Is gewoon prima te doen. Laat je niet afschrikken door foutieve of niet zo relevante berekeningen.

Zorg voor kabeldikte behorend bij 3% voltverlies. Dan wordt 12,4V batterijspanning ca. 12V. Daar draait alles prima op. Zowel de motor van de anketlier als ook de spoelen van de relais.

Een heel andere kwestie is de vraag of de accu's de stroomsterkte kunnen leveren en niet (al) zo leeg zijn dat het voltage instort bij aanzetten ankerlier. Maar dat heeft niks met de kabels te maken. Dat heeft te maken met grootte van de accubank, het type accu en de rest-kwaliteit van de accu's en de wijze waarop de accubank geladen is en wordt.

Bij ons aan boord 90A @ 24V met heen en weer 25 m kabel met dikte 50mm2. Geen enkel probleem. Zekering traag 100A. Is wel eens getript. Vermoedelijk bij vastzitten anker of bij niet op tijd stoppen bij anker helemaal binnen. Maar ja, automaat, vingertje er tegen, klaar.

De andere oplossing is een aparte accu voorin bij de ankerlier. Maar ja, dat is weer extra gewicht voorin. En je moet ook dan dikke kabels naar die accu trekken omdat bij laden van die accu (bijvoorbeeld uit de dynamo) ook grote stromen lopen! Anders heeft het ook geen nut de motor te laten lopen bij anker op.

Dus, gewoon doen.

En dat extra plus-snoertje voor de solenoid, ach, kan maar hoeft niet. Scheelt hooguit die 3% voltverlies, nou daar ligt die spoel niet van wakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 17:37 #1218231

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
rooiedirk schreef :
Het gaat hier over twee verschillende dingen.
  • Wat mag een kabel maximaal aan stroom voeren ivm brand gevaar
  • Wat is het maximaal toelaatbare spannings verlies in de kabel
Voor de eerste als vuistregel: In een huis mag je een stopcontact dat met draadjes van 2,5mm2 is aangesloten met max 16A belasten. Dat geeft een veilige belasting van 6,4 A/mm2.
In de praktijk van een ankerlier met relatief grote stromen en lange afstanden zal het spannings verlies de diameter gaan bepalen. Daarvoor staan er genoeg rekenhulpjes op het www.

Als ik bovenstaande als uitgangspunt neem, dan heb ik bij een 16mm2 kabel x 6,4A een maximale belasting van ruim 102A. Dus als ik een zekering neem van 60A, dan zit ik nog steeds aan de veilige kant.
Gegeven dat 700/12=58A, dan hoeft die zekering van 60A geen trage zekering te zijn, maar zit ik zelfs goed als het een snelle automaat is. De kans dat ik die 58A trek, is niet zo groot, alleen onder zware belasting. Zelfs als ik een snelle 70A automaat zou nemen, zit ik nog helemaal aan de veilige kant van de specs.

Is hier iets tegenin te brengen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl