Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Elektrische ankerlier aansluiten.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 18:05 #1218240

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
De zekering zit in de buurt van de accu natuurlijk, ofwel aan het begin van de kabel. De kabel mag inderdaad ruim 100A hebben. Ter bescherming van de kabel is een zekering die bij 100A klapt prima.
Deze zekering is niet bedoeld om de ankerlier te beschermen. Want die kan je niet beschermen. Of hij werkt prima, dan heb je geen zekering nodig. Of er is een probleem. Als dat betekent dat de lier kapot is, nou ja, dan ben je te laat en heeft een zekering geen nut. Als dat betekent dat er kortsluiting is, dan is er iets dusdanig kapot dat het enige wat je nog rest de hoop is dat de zekering klapt en brand voorkomen wordt. Het wordt dan toch een nieuwe lier of onderdeel.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een lagere zekering waarde eigenlijk niks toevoegt aan de veiligheid.

Maar er is 1 extra factor.
En dat is de extra dikke kabel wegens voltverlies-compensatie.
Als de max. A (stel) 50A is, dan zou een kabeltje van 5 mm2 voldoende. Maar dan is het voltverlies waarschijnlijk te groot. Dus neem je (stel) 16 mm2. Dan gaat er maar 50A door die dikke kabel. Makkie. Een zekering van 50 maar ook 100A voldoen beide in dit geval. Die van 50 zal wel eens trippen (bij hoge belasting). Als dat een kritische toepassing is (ik denk dat een ankerlier kritisch is) neem dan een 80A zekering of zo.
Neem wel een zekering met hoge interrupt rating (en dat is heel ander kenmerk dan die 80A waarde). Zoek maar eens op het www. Daarom zijn mijn hoofdzekeringen class T smeltzekeringen. Daarna komen pas de apparaat zekeringen, veelal automaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 18:43 #1218257

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Dit is de zekering die er nu in zit, de 40A versie:

sailspecials.nl/watersportarti...t-breaker-ankerlier/

Die kan ik natuurlijk vervangen voor de 70A versie. Maar kan het kwaad als ik bv zoiets erin zet?:

nl.aliexpress.com/item/4001295292743.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 18:50 #1218259

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
XanderB schreef :
Dit is de zekering die er nu in zit, de 40A versie:

sailspecials.nl/watersportarti...t-breaker-ankerlier/

Die kan ik natuurlijk vervangen voor de 70A versie. Maar kan het kwaad als ik bv zoiets erin zet?:

nl.aliexpress.com/item/4001295292743.html
Ik zou lekker die van sailspecials laten zitten.
Volgens mij is dat precies wat je nodig hebt voor een ankerlier.
Een combinatie tussen een magnetisch beveiliging(tegen kortsluiting) en een thermische(overbelasting).
Feitelijk een hele trage zekering.
Waarom zou je wat anders willen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 19:48 #1218289

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Dat heb ik in het begin uitgelegd: Hij klapt er heel snel uit, al met niet eens heftige omstandigheden. En ik wil een systeem hebben dat solo-varend in moeilijke situaties gewoon betrouwbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 19:53 #1218293

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
Een waarschuwing voor een ieder die met zekeringen gaat rommelen, weet waar hoe over praat:

One interesting difference between UL and IEC standards for fuses is that American UL standards often state a requirement for a fuse to withstand 100% or 110% rated current for a minimum of 4 hours. This means that the fuse is allowed to fail after 4 hours at its rated current.

In effect this means that when selecting a UL certified fuse you need to bear in mind that you should not continuously load it above around 75% capacity to ensure long term reliability. In contrast European IEC standards tend to require a fuse to withstand 100% rated current at room temperature indefinitely. This is one of those historical important points that is often unknown to engineers as they no longer tend to open up a fuse manufacturer catalog and see important information like this in the front, but instead search directly to fuse data sheets on the web where this 100% load issue is typically not made clear.

Kortom, eerste de spec's napluizen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 20:24 #1218325

XanderB schreef :
Is hier iets tegenin te brengen?

Ja. Je kan niet uitgaan van een constante stroom per oppervlakte. Dan ga je bij hoge stromen je kabels in de fik steken.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 15 okt 2020 21:15 #1218355

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
XanderB schreef :
Dat heb ik in het begin uitgelegd: Hij klapt er heel snel uit, al met niet eens heftige omstandigheden. En ik wil een systeem hebben dat solo-varend in moeilijke situaties gewoon betrouwbaar is.
Sorry, heb ik even gemist.
Maar als zekering de juiste specificaties heeft en toch 'onterecht' tript, is het verzwaren van de zekering naar mijn mening een heel slecht plan.
Of je zekering is stuk, of iets anders in je installatie is niet op orde.
Ingeval van een te grote spanningsval bijvoorbeeld door een slechte verbinding, neemt de stroom (enorm) toe.
De arbeid die de motor moet leveren blijft gelijk, maar door de lagere spanning zal de stroom toenemen. (P=U*I).
Wellicht zijn je koolborstels versleten, of loopt de lier erg zwaar.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 21:15 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 06:39 #1218409

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Xander, meet eens op de aansluitingen van de lier wat er gebeurt met de spanning? Als die inderdaad flink inzakt stijgt de stroom.
60watt bij 12V is 5A
60watt bij 10V is 6A

Als je zo dicht bij de limieten zit gaat dit effect natuurlijk wel meewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 10:58 #1218478

Dat met die spanning en stroom werkt niet zo hoor, jongens toch! ;-)

Het vermogen is wat er uiteindelijk ontstaat als gevolg van spanning en stroom.
Neem een lampje: als je accu leegraakt gaat het natuurlijk zwakker branden, en het licht (vermogen) blijft niet gelijk... ;-)

Eerst dus:
V = I x R, waar R gelijk blijft. Bij dalende spanning wordt dus de stroom evenredig kleiner.
En dan pas:
P = V x I, en daarmee neemt het vermogen bij dalende spanning dus kwadratisch af.

Het vermogen (500 W) is het opgenomen vermogen bij de opgegeven spanning (12 V? 13.8 V?). Is de spanning hoger, dan is het opgenomen vermogen hoger en vv.

Groet,
Richard
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 10:59 door Alabastine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 11:37 #1218493

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Ik zal eens gaan meten. Ik heb ook een Amperetang waarmee ik wat metingen kan verrichten. Het lijkt me dat als ik de motor bij heb staan, met voldoende toeren, dat er dan ongeveer 14V bij de accu vertrekt. Bij 14V en 500W praten we over 35,7A en bij 700A over 50A. Tot zover de theorie, nu de praktijk eens meten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 11:50 #1218500

XanderB schreef :
Ik zal eens gaan meten. Ik heb ook een Amperetang waarmee ik wat metingen kan verrichten. Het lijkt me dat als ik de motor bij heb staan, met voldoende toeren, dat er dan ongeveer 14V bij de accu vertrekt. Bij 14V en 500W praten we over 35,7A en bij 700A over 50A. Tot zover de theorie, nu de praktijk eens meten

Het hangt ervan af hoe Lofrans dat vermogen heeft gespecificeerd, bij welke spanning en belasting.
Ik heb een manual gevonden, maar daar staat het niet in. Alleen "12V versie":

[url=https://www.lofrans.com/ajax/download.FILE.php?documents[]=2]PDF[/url]

Ook niets over de waarde van de zekering trouwens, maar wel dat dat geen "standaard" zekering is.
Enfin.
Meten is weten... en anders gewoon ff Lofrans zelf vragen.

R.
Laatst bewerkt: 16 okt 2020 11:52 door Alabastine. Reden: Link hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 13:55 #1218527

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Alabastine schreef :
Dat met die spanning en stroom werkt niet zo hoor, jongens toch! ;-)

Het vermogen is wat er uiteindelijk ontstaat als gevolg van spanning en stroom.
Neem een lampje: als je accu leegraakt gaat het natuurlijk zwakker branden, en het licht (vermogen) blijft niet gelijk... ;-)

Een ankerliermotor is geen lampje ....

meet voor de grap eens de weerstand van een stilstaande motor en reken dan eens uit met de formule I=U/R hoe groot de stroom is, en vergelijk dat dan eens met de opgegeven stroom van die motor :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 14:04 #1218528

PvO schreef :
Alabastine schreef :
Dat met die spanning en stroom werkt niet zo hoor, jongens toch! ;-)

Het vermogen is wat er uiteindelijk ontstaat als gevolg van spanning en stroom.
Neem een lampje: als je accu leegraakt gaat het natuurlijk zwakker branden, en het licht (vermogen) blijft niet gelijk... ;-)

Een ankerliermotor is geen lampje ....

meet voor de grap eens de weerstand van een stilstaande motor en reken dan eens uit met de formule I=U/R hoe groot de stroom is, en vergelijk dat dan eens met de opgegeven stroom van die motor :whistle:

Als de lier licht geeft is er iets mis inderdaad.... ;-)
Maar dit is niet waar ik op doel natuurlijk. Ik reageerde op de bewering dat de stroom omhoog zou gaan als de spanning daalde.
Dat is niet zo.

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 14:51 #1218543

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Alabastine schreef :
PvO schreef :
Alabastine schreef :
Dat met die spanning en stroom werkt niet zo hoor, jongens toch! ;-)

Het vermogen is wat er uiteindelijk ontstaat als gevolg van spanning en stroom.
Neem een lampje: als je accu leegraakt gaat het natuurlijk zwakker branden, en het licht (vermogen) blijft niet gelijk... ;-)

Een ankerliermotor is geen lampje ....

meet voor de grap eens de weerstand van een stilstaande motor en reken dan eens uit met de formule I=U/R hoe groot de stroom is, en vergelijk dat dan eens met de opgegeven stroom van die motor :whistle:

Als de lier licht geeft is er iets mis inderdaad.... ;-)
Maar dit is niet waar ik op doel natuurlijk. Ik reageerde op de bewering dat de stroom omhoog zou gaan als de spanning daalde.
Dat is niet zo.

R.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik meer verstand heb van draaistroom motoren dan van gelijkstroom motoren, maar volgens mij wordt bij het inschakelen van een motor de stroom bepaald door de ohmse weerstand van de motor (en natuurlijk die van de kabels).
Deze weerstand is erg laag, dus de aanloopstroom erg hoog.
naarmate de motor sneller gaat draaien daalt de stroom, omdat de motor zelf een spanning gaat opwekken waarvan de hoogte afhankelijk is van het toerental en die tegengesteld is aan de voedingsspanning.

Als het toerental van de motor daalt door dat de belasting te hoog wordt, zal dus de opgewekte spanning in de motor dalen en daardoor de stroom toenemen.
Dit is ook logisch, er wordt immers meer vermogen gevraagd.

Maar het kan ook zo zijn dat de voedingsspanning te laag is i.c.m. het gevraagde vermogen dus de motor komt niet op (voldoende) toeren en daardoor zal de stroom toenemen.

Het kan dus ingeval van een motor echt wel zo zijn, dat bij afnemende spanning de stroom toeneemt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 17:50 #1218613

Hoi PvO,
we zijn het helemaal eens. :)

Maar waar ik het over had was dit (van KoKo), en waar ik dacht dat jij hetzelfde zei:
"
60watt bij 12V is 5A
60watt bij 10V is 6A
"

Dit klopt wel zoals het hier staat, maar dat kan je niet zo toepassen in deze situatie.

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 16 okt 2020 19:59 #1218649

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ik wilde alleen Xander behoeden voor een doorgebrande ankerlier als gevolg van het plaatsen van een zwaardere thermische beveiliging.
Het klinkt in eerste instantie wat tegenstrijdig, maar het trippen van de thermische beveiliging zóu kunnen komen door een te lage spanning bij de lier.
Koko reageerde daar volgens mij op met een wat ongelukkig gekozen voorbeeld :laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier aansluiten. 17 okt 2020 07:05 #1218698

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
PvO schreef :
Ik wilde alleen Xander behoeden voor een doorgebrande ankerlier als gevolg van het plaatsen van een zwaardere thermische beveiliging.
Het klinkt in eerste instantie wat tegenstrijdig, maar het trippen van de thermische beveiliging zóu kunnen komen door een te lage spanning bij de lier.
Koko reageerde daar volgens mij op met een wat ongelukkig gekozen voorbeeld :laugh:

Dacht ik het een beetje te begrijpen.....nog niet :blush: Wie weet ooit een keer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl