Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen met de Aimar DST810 transducer

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 15 jan 2022 14:43 #1359862

Maar bij de spiegel heb je nou eenmaal veel turbulentie, daar helpt maar een ding tegen:
Sensor voorin monteren.

Nou ja, twee: je kan ook achteruit gaan varen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 15 jan 2022 14:58 #1359864

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Ik had eerste een DST800-nmea0183 en nu vanwege de nmea2K een DST810. De nieuwe zit op de zelfde plek in de middenromp. Mijn middenromp wordt best ver uit het water getild als het hard gaat en daardoor komt de gever in turbulent water. Mogelijk vergelijkbaar met een spiegel montage.
Helaas kan ik niet zeggen dat de nieuwe DST810 wat betreft diepte stabieler is. Eerder het tegendeel. Geeft wel een extra decimaal. In zover je daar waarde aan wilt hechten.
De log functie is wel zeer veel beter te kalibreren. Ook de overgang naar planeren kun je bijna helemaal weg krijgen. Hij is ook minder gevoelig voor vuil. Maar verwacht geen wonderen. Nog steeds 1x per week schoonmaken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 15 jan 2022 15:00 #1359866

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Bij planerende rompen niet te ver voorin monteren. Gaat niet goed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 15 jan 2022 15:11 #1359870

  • beemerk1
  • beemerk1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Heldere duidelijke bijdragen, Dankjewel!
Wolphaartsdijk
Laatst bewerkt: 15 jan 2022 15:12 door beemerk1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 09:25 #1570334

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Ik heb een DST810 gekocht die ik nu ga inbouwen. Nu zie ik in de handleiding dat ik antifouling op de schoepen en de meter moet aanbrengen. Gaat dat de metingen niet beïnvloeden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 09:31 #1570337

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
XanderB schreef :
Ik heb een DST810 gekocht die ik nu ga inbouwen. Nu zie ik in de handleiding dat ik antifouling op de schoepen en de meter moet aanbrengen. Gaat dat de metingen niet beïnvloeden?

Het is kiezen tussen twee kwaden. Aangroei zal zeker de meting beïnvloeden. Dat is het probleem van zo'n log. Een hele dunne antifouling zou wel eens het beste van de twee kunnen zijn. Bestaat VC-antifouling nog ? Ik zelf maak het ding gewoon regelmatig schoon als ik droog val is dat makkelijk te doen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 10:48 #1570354

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
XanderB schreef :
Ik heb een DST810 gekocht die ik nu ga inbouwen. Nu zie ik in de handleiding dat ik antifouling op de schoepen en de meter moet aanbrengen. Gaat dat de metingen niet beïnvloeden?
Had er een in onze vorige boot (11 jaar mee gevaren) en nu zit in onze huidige boot wederom een. Ik heb op de schoepen nog nooit AF gesmeerd. Veel varen helpt tegen het evt. vast gaan zitten. Maar even dwars op een golf varen laar hem 9 van de 10 x ook weer draaien. De keren dat ik hem er uit heb gehaald kun je op 1 hand tellen. Wat ik er toen uitgehaald heb was met AF niet te voorkomen geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 10:52 #1570355

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ter aanvulling: De nieuwe digitale versie kent een slechte reeks te herkennen aan het productie nummer. De storing welke voorkomt is dat je binnen 3 maand je diepte niet meer weer geeft en of het gehele contact wegvalt.
Misschien praktisch om voor het inbouwen te controleren of je een uit de slechte reeks hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 11:38 #1570362

XanderB schreef :
Ik heb een DST810 gekocht die ik nu ga inbouwen. Nu zie ik in de handleiding dat ik antifouling op de schoepen en de meter moet aanbrengen. Gaat dat de metingen niet beïnvloeden?

De invloed van de AF kun je wegcalibreren. Maar los daarvan blijft een paddlewieltje in de grenslaag een van de slechtste meetprincipes.
Laatst bewerkt: 05 juli 2024 11:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 11:46 #1570364

Ik heb sinds dit seizoen ook de nieuwe DST810 Smart unit. Het mooie is dat hij bij mij perfect in de bestaande huiddoorvoer van de antieke Airmar S (of ST) 200 log paste. Enige dat veranderd moest worden is de rubber o-ringen. Ook al is de diameter van de nieuwere DST's hetzelfde als de antiek generaties, en lijkt het initieel te passen: de nieuwe o-ringen sluiten niet goed af als je een oude huiddoorvoer gebruikt. Gelukkig kon ik dit al voor de tewaterlating concluderen. Hiervoor zijn conversie-kits te krijgen maar bij mij kon ik de o-ringen van de oude unit (of van de blind-plug) gebruiken en daarna kon ik hem perfect aandraaien en het zit nu prima.

Zelf heb ik (inderdaad volgens instructie) wel antifouling op het platte vlak van de dieptemeter gedaan, maar niet (voor zover ik mij herinner) niet op het wieltje zelf.


Praktijkervaring tot nu toe: werkt uitstekend. Ik kan prima diepte, helling, temperatuur en snelheid uitlezen op een i70 display. Was ook makkelijk aan te sluiten op mijn Raymarine ST-NG netwerk.

Qua bluetooth verbinding: dit is alleen voor het kalibreren via de app; m.a.w. die verbinding gebruik je normaal niet dus wees niet bang dat je afhankelijk bent van een eventueel gebrekkige bluetooth verbinding. Ik heb de kalibratie app geprobeerd, werkt hier prima ook vanuit de kuip (de sensor zit voor de kiel, vrij ver voorin de romp), echter heb nog geen grote aanpassingen gedaan, behalve de frequentie op de hoogste stand gezet.

Het enige is dat ik het idee heb dat hij een net iets te hoge snelheid aangeeft. Ik ga de snelheidskalibratie procedure binnenkort dus maar eens doorlopen. Op zich vreemd want je zou zeggen dat alleen een lagere snelheid mogelijk is door evt. afwijkingen in de montage.

groom schreef :
Ter aanvulling: De nieuwe digitale versie kent een slechte reeks te herkennen aan het productie nummer. De storing welke voorkomt is dat je binnen 3 maand je diepte niet meer weer geeft en of het gehele contact wegvalt. Misschien praktisch om voor het inbouwen te controleren of je een uit de slechte reeks hebt.
Heb je hier ook meer info over? Ik heb even gegoogled en kan inderdaad oa een discussie op Cruisersforum vinden, maar geen concrete info over om welke serienummers het gaat.

Hier doet hij het vooralsnog goed, stabiele meetwaarden en geen gekke dingen gezien.
Laatst bewerkt: 05 juli 2024 11:50 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 11:55 #1570366

jvanakker schreef :
Ik heb sinds dit seizoen ook de nieuwe DST810 Smart unit. Het mooie is dat hij bij mij perfect in de bestaande huiddoorvoer van de antieke Airmar S (of ST) 200 log paste. Enige dat veranderd moest worden is de rubber o-ringen. Ook al is de diameter van de nieuwere DST's hetzelfde als de antiek generaties, en lijkt het initieel te passen: de nieuwe o-ringen sluiten niet goed af als je een oude huiddoorvoer gebruikt. Gelukkig kon ik dit al voor de tewaterlating concluderen. Hiervoor zijn conversie-kits te krijgen maar bij mij kon ik de o-ringen van de oude unit (of van de blind-plug) gebruiken en daarna kon ik hem perfect aandraaien en het zit nu prima.
[...]

Bij mijn DST800 zat een extra setje o-ringen die volgens de handleiding gebruikt moesten worden als je de transducer in een oude doorvoer wilde plaatsen. "Conversiesetje" dus meegeleverd. Begrijp ik het goed dat je bij een DST810 dit setje o-ringen er niet meer bij krijgt?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 12:02 #1570368

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
jvanakker schreef :
groom schreef :
Ter aanvulling: De nieuwe digitale versie kent een slechte reeks te herkennen aan het productie nummer. De storing welke voorkomt is dat je binnen 3 maand je diepte niet meer weer geeft en of het gehele contact wegvalt. Misschien praktisch om voor het inbouwen te controleren of je een uit de slechte reeks hebt.
Heb je hier ook meer info over? Ik heb even gegoogled en kan inderdaad oa een discussie op Cruisersforum vinden, maar geen concrete info over om welke serienummers het gaat.

Hier doet hij het vooralsnog goed, stabiele meetwaarden en geen gekke dingen gezien.

Heb zelf de ervaring gehad (werd zonder probkeem omgeruild). Ook mijn toenmalige zat in de serie welke ik destijds op internet kon vinden. De nieuwe doet het nu al 1,5 jaar probleemloos. Bleutooth gebruik ik ook om snelheid en diepte af te lezen als ik te lui ben om naar de kaartplotter te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 12:15 #1570372

Orange Sunset schreef :
Bij mijn DST800 zat een extra setje o-ringen die volgens de handleiding gebruikt moesten worden als je de transducer in een oude doorvoer wilde plaatsen. "Conversiesetje" dus meegeleverd. Begrijp ik het goed dat je bij een DST810 dit setje o-ringen er niet meer bij krijgt?
Ah check. Ik heb mijn DST los overgekocht van een vriend waar hij eerst voor een andere boot bedoeld was, zonder doos of wat dan ook. Zou dus heel goed kunnen dat dit setje ringen er standaard wel bij zit. In ieder geval bij mij ook opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 12:38 #1570377

jvanakker schreef :
Het enige is dat ik het idee heb dat hij een net iets te hoge snelheid aangeeft. Ik ga de snelheidskalibratie procedure binnenkort dus maar eens doorlopen. Op zich vreemd want je zou zeggen dat alleen een lagere snelheid mogelijk is door evt. afwijkingen in de montage.

Het kan best voorkomen dat ten opzichte van de vaarsnelheid waterdeeltjes in de grenslasg bjj gekromde oppervlakken versneld worden. Dat is weg te calibreren, lastiger wordt dat wanneer deze lokale stroomlijnen onder helling van richting veranderen of op andere manier verstoord raken. Daar kun je in deze sensor de 3D calibratie voor gebruiken, maar zelf merk ik zelfs rechopvarend een verschil tussen wanneer ik dat onder zeil vs. op de motor doe.

Het is zoals gezegd het minst nauwkeurige meetprincipe, maar wel lekker simpel (dus robuust) en goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 05 juli 2024 13:17 #1570385

jvanakker schreef :
Orange Sunset schreef :
Bij mijn DST800 zat een extra setje o-ringen die volgens de handleiding gebruikt moesten worden als je de transducer in een oude doorvoer wilde plaatsen. "Conversiesetje" dus meegeleverd. Begrijp ik het goed dat je bij een DST810 dit setje o-ringen er niet meer bij krijgt?
Ah check. Ik heb mijn DST los overgekocht van een vriend waar hij eerst voor een andere boot bedoeld was, zonder doos of wat dan ook. Zou dus heel goed kunnen dat dit setje ringen er standaard wel bij zit. In ieder geval bij mij ook opgelost.

Ah grote kans dat dit dan nog wordt meegeleverd, ik was al verbaasd :laugh:
Nachtvlinder schreef :
[...]

Het kan best voorkomen dat ten opzichte van de vaarsnelheid waterdeeltjes in de grenslasg bjj gekromde oppervlakken versneld worden. Dat is weg te calibreren, lastiger wordt dat wanneer deze lokale stroomlijnen onder helling van richting veranderen of op andere manier verstoord raken. Daar kun je in deze sensor de 3D calibratie voor gebruiken, maar zelf merk ik zelfs rechopvarend een verschil tussen wanneer ik dat onder zeil vs. op de motor doe.

Het is zoals gezegd het minst nauwkeurige meetprincipe, maar wel lekker simpel (dus robuust) en goedkoop.
Bekend fenomeen inderdaad. Bij onze huidige boot zit de dieptemeter vrij dicht bij de boeg gemonteerd en bij onze vorige boot net voor de kiel. De verschillen zijn veel groter bij onze nieuwe boot dan bij onze vorige.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 05:53 #1570497

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
groom schreef :
Ter aanvulling: De nieuwe digitale versie kent een slechte reeks te herkennen aan het productie nummer. De storing welke voorkomt is dat je binnen 3 maand je diepte niet meer weer geeft en of het gehele contact wegvalt.
Misschien praktisch om voor het inbouwen te controleren of je een uit de slechte reeks hebt.

Enig idee hoe ik dat kan controleren? Ik zie via Google inderdaad wel dat erover wordt geklaagd, maar geen reeks van serienummers die slecht zouden zijn o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 06:33 #1570505

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
XanderB schreef :
groom schreef :
Ter aanvulling: De nieuwe digitale versie kent een slechte reeks te herkennen aan het productie nummer. De storing welke voorkomt is dat je binnen 3 maand je diepte niet meer weer geeft en of het gehele contact wegvalt.
Misschien praktisch om voor het inbouwen te controleren of je een uit de slechte reeks hebt.

Enig idee hoe ik dat kan controleren? Ik zie via Google inderdaad wel dat erover wordt geklaagd, maar geen reeks van serienummers die slecht zouden zijn o.i.d.

Toen het bij die van mij vorig jaar gebeurde heb ik gezocht of het vaker voor kwam. Toen vond ik een reeks aanduiding. Daar viel de mijne ook binnen. Ik heb de betreffende link niet bewaard. Ik kan me herinneren dat ik toen ook vrij lang aan het zoeken ben geweest. Net nog even gezocht maar vind de link niet zo 1,2,3. Het was een serie uit naar ik meen 2022 in de productie van de digitale uitvoering naar ik me herinner. Ik zal nog even zoeken naar de communicatie met de leverancier. Misschien dat ik het daar heb vermeld.
Ter aanvulling ik vond helaas alleen mails over verzendbevestiging van de nieuwe.
Laatst bewerkt: 06 juli 2024 06:43 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 06:55 #1570507

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Nog een foto gevonden van het serienummer van de defecte:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 07:23 #1570509

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bedoelen jullie dit voltage spike probleem bij een bepaalde serie DST810 triducers?

Wij hebben sinds november 2021 de Airmar DST810 naar volle tevredenheid in gebruik. STW is (ook op stilstaand water) nooit helemaal spot-on gelijk met SOG (GPS), maar net als bij de DST800 voldoende nauwkeurig om op een toerjacht goed mee uit de voeten te kunnen.

Het kunnen kalibreren via Bluetooth (app) is bijzonder handig. De BT verbinding is niet bedoeld om continu data uit te lezen, en op onze (40 voet) boot reikt het bereik van de BT verbinding ook maar net tot de kuip.

We hebben geen antifouling op het wieltje, bij ons levert dat geen aangroei problemen op. Regelmatig varen en ligplaats (we liggen op zoet en varen ook op zout) maken denk ik uit. Die enkele keer (1x per 7 jaar ofzo) dat ons wieltje geblokkeerd is konden we die met een lijn onder de romp door telkens weer gangbaar maken.

Het enige detail waar we niet tevreden over zijn is de watertemperatuur sensor. Die is nog even slecht als in de DST800; ook met de DST810 hebben we na een paar jaar totaal onrealistische temperaturen (veel te hoog). Bekend probleem bij de Airmar triducers, en met de DST810 dus nog niet opgelost.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 06 juli 2024 08:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 08:15 #1570520

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Zou maar zo kunnen. Was destijds nog niet gepubliceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 09:34 #1570537

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27723
Hans V schreef :
Het enige detail waar we niet tevreden over zijn is de watertemperatuur sensor. Die is nog even slecht als in de DST800; ook met de DST810 hebben we na een paar jaar totaal onrealistische temperaturen (veel te hoog). Bekend probleem bij de Airmar triducers, en met de DST810 dus nog niet opgelost.

Hmm. Wat die temperatuursensor betreft is het beeld dan toch niet éénduidig.
Zelf heb ik een DST800. Die geeft de afgelopen weken een te lage watertemperatuur.
Op dinsdag 25 juni ankerden wij in de Krabbenkreek in vrij ondiep water (we gingen droogvallen) alwaar de DST800 een watertemperatuur tussen de 13 en 14 graden aangaf. Het dichtstbijzijnde meetpunt van RWS is 'Krammer-Noord' (nabij de Krammersluizen) volgens de metingen daar is de watertemperatuur op de betreffende dag niet lager geweest dan 17,5 graad.
We hebben die dag nog gezwommen en gevoelsmatig dacht ik toen al: de temperatuur die de DST800 aangeeft is veel te laag. De meting bij 'Krammer-Noord' was om 12.50 uur (het was toen vrijwel LW) zelfs 20,7 graden.
Toen stonden we echter al droog, dus geen bruikbare meting op de DST800..

Afgelopen winter lag de boot in de Nieuwe Haven in Dordrecht. Toen vanwege een korte vorstperiode overdag ook een paar keer gekeken wat de DST800 aangaf. De waarden waren toen iets hoger dan de waarden van het meest nabije meetpunt van RWS, maar dat was misschien te verklaren uit het feit dat de Nieuwe Haven niet er diep is en het meetpunt de temperatuur van het rivierwater weergaf, dat mogelijk wat kouder was dan het water in de haven, hoewel er stroom door de haven loopt. Het verschil was in ieder geval kleiner dan nu, tijdens het zomerhalfjaar het geval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 11:55 #1570556

De temperatuurmeting is in elk geval erg onnauwkeurig. En ook onbetrouwbaar: die in mijn sensor heeft het één seizoen uitgehouden (gaf wel geloofwaardig aan, geloof ik)
Laatst bewerkt: 06 juli 2024 11:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 13:00 #1570569

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 718
Volgens mij is de vorm van het schoepenrad anders, meer hoekig, in de nieuwe serie. Maar goed, daar heb je weinig aan omdat elke webshop nog oude foto's gebruikt.

Ik heb er een van de oude serie, die werkt uitstekend. Behalve de temperatuur sensor, die geeft meer dan 20 graden te veel aan. Calibreren gaat uitstekend maar kost wel veel moeite om het goed te doen. Dat komt oa omdat er te weinig decimalen in de calibratietabel gebruikt kunnen worden. Mocht iemand serieus geïnteresseerd zijn dan wil ik wel uitleggen hoe je het moet aanpakken. Hieronder een filmpje van mijn display, linksboven de log snelheid, rechtsboven de GPS snelheid.

De diameter van de DST810 is gelijk aan de DST800 maar hij is wel een paar milimeter hoger.

Laatst bewerkt: 06 juli 2024 13:03 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met de Aimar DST810 transducer 06 juli 2024 13:58 #1570578

Ik vind t een fijn ding.
Zeker de calibratie onder helling is top feature.

Maar... niet eenvoudig om goed te krijgen.

Hoe er exact geinterpoleert wordt door de software is me nog niet 100% duidelijk. En voor de plekken waar je niet vaak komt qua helling/snelheid combinatie, zodat je een log hebt, blijft t beetje gokken.

Ik log met SPD en gebruik die log files om eea aan te passen.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl