Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alles over niveau- of tankmeters

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 14:24 #1223893

It Paradyske schreef :
Niet te lang op het knopje drukken ivm de vorming van knalgas :-)

Zo lang zul je er wel niet op drukken maar hetzelfde geldt net zo als je tank bujv. half vol zit een of twee lampjes aan gaan en aan blijven. Is trouwens makkelijk uit te rekenen hoor maar dan moet je even de levensduur van dat batterijtje bepalen. Wel looopt de batterij dan mogelijk vrij snel leeg.
Ik zou daarom die knop niet (alleen) gebruiken om te testen maar juist om te meten. Dan heb je wel normaliter geen aanwijzing maar even drukken is genoeg om de stand te weten en het kost vrijwel geen electricteit meer. Je kunt natuurlijk ook een aparte test en een aparte meetknop maken.
Slim bedacht vind ik het trouwens best wel.
Misschein ook aardig om iets dergelijks in de dieseltank te maken. Niet om het doeselniveau te meten maar of er water onderin komt . Kwestie van een lasdraadje tot vlak boven de bodem (in ee stalen tank) of tot op de bodem ( kunststof tank) en alarm aan hangen.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 14:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 14:27 #1223894

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Als je een kunststof tank hebt, is een capacitieve senor aan de buitenzijde ook een mogelijkheid.

www.google.com/search?q=capaci...imgrc=U1IVA2tSKDsEOM

nl.rs-online.com/web/c/automat...e-proximity-sensors/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 03 nov 2020 01:49 #1224085

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@holtere. Leuk dat je er wat aan hebt en dat je meteen bent gaan uitproberen. Alleen is het ledje dat je gebruikt hebt niet helemaal geschikt. Mijn ledjes branden ook helder met drinkwater als geleider, geen damesplas nodig. Je kunt 2 dingen doen: De forward Voltage en stroom berekenen (niet moeilijk, de weerstand kun je meten en battery voltage is bekend), formules overal op internet. Dan led spec sheets vergelijken met wat je nodig hebt. Veel eenvoudiger is het om een paar ledjes met verschillende specs te kopen en gewoon uitproberen. Ik heb helaas geen specs van de ledjes die ik heb gebruikt, maar de kans is groot dat als je "bright red status leds" koopt, dat goed bruikbare zijn.

@reuver Natuurlijk is het getoonde Cruzpro metertje slechts een veredelde ohmmeter. De reden dat ik het noem is dat je bij non-lineaire gevers en onregelmatig gevormde tanks het metertje kunt instellen om het exacte aantal liters bij verschillende vloeistof niveaus aan te geven. In set-up mode vul je de tank in stappen van bijv. 5 liter en het metertje bouwt een tabel op voor 'Ohms naar inhoud' conversie. Tussen waardes worden geinterpoleerd.
Een voorbeeld van een level arm sensor is deze van VDO:



@Easyzeiler Maakt niet uit of je plus of min schakelt.

@YB Ah, de tekst "TEST" is misschien verwarrend. Niet test of de ledjes het nog doen, maar van tank inhoud, maar dat zeg ik ook. Alleen bij indrukken van de drukknop lichten 1 of meerdere ledjes op en wordt er (heel weinig) stroom verbruikt. Batterijtje zit er al 2 jaar in. Het doosje is boven het toilet gemonteerd en voor het pompen drukken we ter controle de knop even in.

@WnW Proximity sensor heb ik geprobeerd. Werkte niet betrouwbaar. Soms wel, soms niet, misschien i.v.m. wanddikte van de holding tank. Test met limonadefles ging perfect.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 02:21 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 03 nov 2020 10:29 #1224127

WaltB schreef :
holtere schreef :
Het is handig om te kunnen zien hoeveel voorraad dat je hebt en soms (uit ervaring) is het ook verrekte handig als je gewaarschuwd wordt dat je vuilwatertank vol zit :evil:
Er zijn tig-verschillende soorten en ik heb het gevoel van bomen en bos maar weet ook niet welke meters deugen want ervaringen die ik heb tot nu toe zijn slecht. Vaak gebrekkig aangeven of na verloop van tijd helemaal niets meer doen :S
Wij hebben nu dus geen enkele tankmeter meer aan boord behalve een wrakke dieseltankmeter.
Eerst gewenste aanschaf: Een niveaumeter voor de vuilwatertank

Wie heeft tips voor een betrouwbaar exemplaar?

NMEA 2000 voel ik ook wel wat voor....

Voor de zwart water tank lijkt NMEA2000 wel een flinke overkill. Na diverse manieren geprobeerd te hebben, heb ik uiteindelijk dit heel simpele dingetje gemaakt zonder iets te hoeven kopen.:




Met 9V batterijtje, dat alleen wordt gebruikt bij indrukken van de test-knop.
De sensor bestaat uit 4 stukken RVS las-draad van lengtes die corresponderen met de niveaus op het doosje. Met epoxy in een doorvoer aangebracht. De doorvoer is in de inspektie deksel van de tank aangebracht.
RVS kun je niet solderen, dus de electrische verbindingen met 2 voorhanden zijnde kroonsteentjes gemaakt.

Er komt totaal geen electronica aan te pas, zelfs geen weerstanden. Alleen batterijtje, draadjes en LED's. De weerstand van de voelers en het vuilwater is net genoeg om de ledjes helder te laten branden op 9V.




Andere sensors dan dit werken gewoon niet in een vuil water tank.

Het stukje multiplex in de foto heeft met het geheel niets te maken. Dit heeft 2 nokjes aan de onderkant en is een "sleutel" om makkelijk de inspektiedeksel te kunnen losdraaien.

Ziet er handig uit, bedankt! :)
Laatst bewerkt: 03 nov 2020 10:30 door RobinDrifter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 01:46 #1224569

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
In geval iemand dit wil maken, ik kwam vandaag de spec tegen van de ledjes die ik hiervoor heb gebruikt:
Forward V: 2-2.2V Current: 20mA
Bij 9V batterijtje zonder weerstanden bruikbaar en lichten al op bij rvs lasdraad en kraanwater als geleider.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 05:24 #1224574

  • DICER
  • DICER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1514
Deze gekocht voor water en vuil water, in diesel een vlotter meter, weet niet of ze goed gaan werken, maar zijn simpel met (ik denk) reed contact.

Dat een ieder met de wind in de rug en het zonnetje in het gezicht zijn koers mag varen.
Laatst bewerkt: 05 nov 2020 05:24 door DICER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 06:15 #1224578

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Al vroeg door de vuilwatertankwol geverfd zijnde in de chartervaart bedacht ik eind 80er jaren dit:

Een buisje in de tank tot bijna bodem verbonden met een water niveau druk schakelaar uit een wasmachine of gasdrukschakelaar uit een CV ketel. Hier dmv van een T-stukje een beetje lucht in blazen en je krijgt de vloeistofdruk als tegendruk totdat het borrelt.
Lucht inblazen deden wij met een aquarium lucht pomp, maar kan ook met een handpompje, zoals een mini fietspomp.
Je kan de schakelaar ook vervangen door een mBar metertje uit de gasmeet wereld.

Werkte altijd omdat er geen bewegende delen in de tank zitten en aanslag geen rol speelt voor de tegendruk. Met het aquarium luchtpomje kreeg je geen troep in het buisje omdat het altijd borrelde, dit stond 24/7 aan.

Er was ons in de chartervaart alles aan gelegen om een betrouwbaar systeem te hebben en bedenken. Daarvoor heb ik toch regelmatig met de handen in de strond of de stront in het schip gezeten.

Alle andere oplossingen stoppen vroegtijdig (ervaring)

Nooit iets dat beweegt in een vuilwater tank, want die dag komt vroeg of laat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 nov 2020 06:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 08:47 #1224615

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
Dus je meet eigenlijk de (vloeistof-)druk ter hoogte van de onderkant van het buisje. Hoe weet je dan wanneer die schakelaar schakelt? Staat er een schakeldruk op zo'n schakelaar, of is die instelbaar? En hoe ga je om met klotsen in de tank? Er moet een zeer trage integrator achter zitten om van een klotsende tank het gemiddelde te meten. Geldt voor alle oplossingen overigens.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 08:58 #1224622

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6766
Een vuilwatertank koekt aan in de loop van de tijd. Ook aan de bovenkant al gaat het daar iets minder snel.
Helemaal eens met WnW dat alles wat beweegt niet werkt, zelfs de elektrische 'stiften' blijven geleiden als er één keer een lading strontwater langs de tanktop komt rollen.
Hier werkt de pneumatische schakelaar al 20 jaar bijna probleemloos (Heb het slangetje moeten vervangen omdat het rubber poreus begon te worden).
@Ironman
Niemand beweert dat je buisje tot aan de bodem van de tank moet doorlopen. De schakelaar heeft aan een paar mb druk genoeg. Deze heeft alie maar een beetje watersport winkel heeft ze ook in het schap.
Laatst bewerkt: 05 nov 2020 09:07 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 09:04 #1224626

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Wat moet ik me voorstellen bij een pneumatische schakelaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 09:16 #1224628

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
rooiedirk schreef :
zelfs de elektrische 'stiften' blijven geleiden als er één keer een lading strontwater langs de tanktop komt rollen).

Waar baseer je dit op? Gevoel? Dit funktioneert al jaren uitstekend bij ons, met vele ladingen strontwater die langsgekomen zijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 10:07 #1224638

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1383
rooiedirk schreef :
Niemand beweert dat je buisje tot aan de bodem van de tank moet doorlopen.

Dat zei ik niet - dat zei iemand anders ;) . Maar dank voor je voorbeeldje; als ik google zie in instelbare drukschakelaars die inderdaad vanaf 0.5 mbar gaan; 1 mbar komt geloof ik overeen met 10mm waterdruk, niet?

EDIT: dus als je een pijpje tot vlak boven de bodem maakt, tot onder de drijvende brokjes dus, en er luchtdruk op zet om hem vrij te houden van andere gunk, dan kun je, of moet je, je drukmeter zo instellen dan hij bij zoveel cm vloeistof boven onderkant pijpje inschakelt.

Blijft over dat dit alleen werkt als de tank niet klotst. Maar dat is waarschijnlijk het impliciete uitgangspunt: dit werkt alleen in een rustige haven. Alleen hele high-tech vloeistofniveaumeters zullen werken onder klotsende helling.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 05 nov 2020 10:56 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 05 nov 2020 10:21 #1224640

Ik heb vroeger zoiets wel eens ingebouwd; het is dus gewoon in de handel. Het was een vierkant kastje met een drukmeter schaal er in met een ingebouwd hand luchtpompje. Het idee was om het pompje een paar keer te bedienen, daarna liep de meter op naar de juiste waarde die dan weer correspondeerde met de tankinhoud. Was wel een duur ding geloof ik.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 06 nov 2020 13:28 #1224947

  • Tim83
  • Tim83's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Ik heb zelf een flexibele waterzak. Ik kan er niks over vinden hoe of wat voor meter .. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 06 nov 2020 16:10 #1224983

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 877
Ik volg dit draadje al even en wil ook mijn bijdrage leveren!

Ik heb een PVC watertank en een RVS diesel tank en had 1 display alleen voor de Diesel tank

Ik wilde ook de waterstand meten omdat er geen visueel zicht was op de tank.

Ik heb gebruik gemaakt van een wissel schakelaar zodat met 1 display zowel water als diesel zichtbaar zou zijn.

Normaliter moest bij het diesel tanken het contact aanstaan om de diesel stand te kunnen weergeven maar dit heb ik nu ook uitgezet omdat als het contact aanstaat ook de buzzer te keer gaat.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 07 nov 2020 10:21 #1225171

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Hier worden meters gemaakt met veel te dure spullen van Conrad.
Maar goed, ziet er sanitairproof uit :)

Laatst bewerkt: 07 nov 2020 10:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 07 nov 2020 20:50 #1225321

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
De Ferrari onder de strontmeters!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 07 nov 2020 22:26 #1225338

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Ce est parti schreef :
Ik heb vroeger zoiets wel eens ingebouwd; het is dus gewoon in de handel. Het was een vierkant kastje met een drukmeter schaal er in met een ingebouwd hand luchtpompje. Het idee was om het pompje een paar keer te bedienen, daarna liep de meter op naar de juiste waarde die dan weer correspondeerde met de tankinhoud. Was wel een duur ding geloof ik.

Wij verkochten dat in de winkel destijds, goed maar peperduur.
Dat systeem zat in de 50er jaren ook in de Groninger coasters voor gasolietanks etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 08 nov 2020 02:31 #1225352

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Jullie bedoelen waarschijnlijk de "Tank Tender", dat was een bekend produkt, inderdaad duur. Tot mijn lichtelijke verbazing wordt het nog steeds verkocht. Ook Youtube filmpjes zoals deze: Tank Tender
Een kennis in de 90's had er een, wel wat problemen mee gehad, maar zoals bij veel dingen lag de oorzaak misschien in de installatie.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 08 nov 2020 09:45 #1225382

WaltB schreef :
Jullie bedoelen waarschijnlijk de "Tank Tender",
Bedankt voor de link, ik snap nu pas hoe het werkt :whistle:
Dat vraagt natuurlijk om een elektronische uitvoering!!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 08 nov 2020 11:02 #1225408

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
Zeilprutser schreef :
WaltB schreef :
Jullie bedoelen waarschijnlijk de "Tank Tender",
Bedankt voor de link, ik snap nu pas hoe het werkt :whistle:
Dat vraagt natuurlijk om een elektronische uitvoering!!

Dát deden we dus met een luchtdrukschakelaar. Mogelijk kan je er nu een baro-senso aan hangen met een arduino?
NMEA2000 + NMEA183 uit en klaar....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 08 nov 2020 11:03 #1225409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
WaltB schreef :
Jullie bedoelen waarschijnlijk de "Tank Tender", dat was een bekend produkt, inderdaad duur. Tot mijn lichtelijke verbazing wordt het nog steeds verkocht. Ook Youtube filmpjes zoals deze: Tank Tender
Een kennis in de 90's had er een, wel wat problemen mee gehad, maar zoals bij veel dingen lag de oorzaak misschien in de installatie.

Maar zeer betrouwbaar, dus waarom zou je het over de muur zetten?
Als het slangetje verstopt zit ff hard blazen en klaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 08 nov 2020 11:07 #1225412

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
holtere schreef :
Wat moet ik me voorstellen bij een pneumatische schakelaar?

Luchtdruk schakelaar.
Gasdruk schakelaar uit CV ketels zijn ook prima:

www.techniekwebshop.nl/siemens...-81mm-di-89-4mm.html

www.techniekwebshop.nl/honeywe...-65mm-di-57-5mm.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 11:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 08 nov 2020 11:17 #1225417

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Hier gaan we toch voor lowtech/low costs/heavy duty/fool proof :laugh:

Ik heb de bedrading aan de rvs 316 lasdraad vastgezet. Gewoon geknepen met aderhulzen.
Een voor proef gesoldeerd, dat hecht wel slecht aan rvs maar de verbinding is wel gesloten en hecht. Wat denken jullie? Nasolderen of gewoon klemmen dat zit al akelig goed vast blijkt!
De uiteinden worden opgelamineerd op de bovenzijde van de tank. Er was minimaal ruimte.


Laatst bewerkt: 08 nov 2020 11:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 09 nov 2020 03:37 #1225620

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ziet er goed uit. Je kunt zelf het beste beoordelen wat de meest bruikbare methode poor jou is. Zolang de elektrische verbinding maar goed is. Zelf vind ik de methode met kroonsteentjes de makkelijkste. Wel van messing ivm corrosie. Je kunt ook de kroonsteentjes van het isolatiemeteriaal ontdoen en de draden aan 1 kant aan het messing solderen, de kant met schroef alleen voor vastzetten op het lasdraad, heatshrink erover. Ik heb ook een connector toegepast (zie foto) omdat bij losdraaien van het inspektie luikje de draden anders in elkaar draaien. Als de toegang tot de bovenkant van de tank moeilijk is, maar wel de voor of zijkant bereikbaar is, kun je ook een andere manier gebruiken, vooral goed bruikbaar bij een dikwandige polyethylene holding tank: Bepaal de niveaus waar je sensors wilt hebben en boor daar kleine ondermaatse gaatjes in het plastic voor zelftappende schroeven. Draden aan koperen ringetjes solderen en de schroeven indraaien met de ringetjes daaronder. Het klinkt heel “eng” om gaten in de tank te boren, maar de schroefjes dichten het plastic van de tank gegarandeerd, zelfs zonder kit. Het uitstekende eind van de schroeven aan de binnenkant van de tank fungeren als de electrodes. Als extra zekerheid kun je nog uitgeholde plastic schijven maken die je over de schroefkoppen lijmt met Loctite all plastic super glue (ook goed voor polyethylene). Ik heb de schroeven methode toegepast voor de drinkwater en grijswater tank van mijn camper. Dat zit al jaren goed. Er zijn ook commerciele produkten die op die manier werken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 09 nov 2020 03:56 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl