Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alles over niveau- of tankmeters

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 11:08 #1223404

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Het is handig om te kunnen zien hoeveel voorraad dat je hebt en soms (uit ervaring) is het ook verrekte handig als je gewaarschuwd wordt dat je vuilwatertank vol zit :evil:
Er zijn tig-verschillende soorten en ik heb het gevoel van bomen en bos maar weet ook niet welke meters deugen want ervaringen die ik heb tot nu toe zijn slecht. Vaak gebrekkig aangeven of na verloop van tijd helemaal niets meer doen :S
Wij hebben nu dus geen enkele tankmeter meer aan boord behalve een wrakke dieseltankmeter.
Eerst gewenste aanschaf: Een niveaumeter voor de vuilwatertank

Wie heeft tips voor een betrouwbaar exemplaar?

NMEA 2000 voel ik ook wel wat voor....
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 11:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 11:18 #1223411

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Ik deel dit zoeken met jou. Wij hebben ook een vervelende ervaring met een overvolle vuilwatertank. Bepaald geen pretje. Onze vuilwatertank is van rvs en de meting moet dus op een of andere manier vanaf de buitenkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 11:41 #1223423

Om eenvoudig kaf van koren te scheiden:
ATEX

Verschillende typen voldoen daarbij je krijgt iets van een code van:
CE Ex II 2G IIA xx Ex T3 Gb
De overdrijving hier zit in "zone 1" ("IIA") i.p.v. "geen zone" op de schaal zone 0/1/2/geen zone. Met xx bedoel ik dat ik geen voorkeur heb (db/eb/nA/db eb).

ATEX is niet verplicht voor een dieseltank, wel voor een benzinetank. Grote voordeel van ATEX is dat het over het algemeen beter afgewerkt is (en gecontroleerd door een derde partij). Je voorkomt een beetje dat je een Mickey Mouse niveau-meter koopt (met CE).

De niveaumeters zijn zo algemeen dat je het voor de kosten niet hoeft te laten, tenzij je tot op het laatste tientje de goedkoopste wil hebben.
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 11:43 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 12:03 #1223430

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Atex is wel interessant maar houdt dat ook rekening met vervuiling en is dat nodig?
Verschillende types:
Ik meen dat Koezt eens een linkje heeft gegeven naar een nmea 2000 kastje dat veel van die sensors kon weergeven. Met meer gevers bespaart dat klokjes?








Laatst bewerkt: 01 nov 2020 12:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 12:59 #1223446

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 13:07 #1223449

Met verschillende vloeistoffen zou het fijn zijn als je met 1 type kunt volstaan, maar als je naar de toepassing kijkt lijkt mij dat niet wenselijk, met name voor de vuilwatertank. En zoals al genoemd, ik zie ATEX niet als eis, maar als middel om prut buiten de deur te houden.

Als ik naar de foto's kijk zie ik 3 meters die ik niet in mijn boot wil hebben.
De 4e valt uit ervaring af op prijs (en hoe houd je die schoon bij biodiesel, drinkwater en vuilwater?).

Voor de vuilwatertank denk ik dat een variatie op de 2e goed zou voldoen (robuuster uitgevoerd met name), maar volgens mij is dit geen niveaumeting, maar een melding HH-H-L, HH-H-M of H-L-LL (HH hoogmelding voor de vuilwatertank, LL laagmelding voor drinkwater en brandstof). Wel simpel, maar voldoet dat aan jouw eisen?
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 13:13 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 13:21 #1223457

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Je bedoelt deze?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 13:22 #1223458

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Voor vuilwater is dat prima.
Atex zal bij deze niet van toepassing zijn.
Een beetje degelijk ding zou wel fijn zijn. Ik heb er weleens een vast gehad en dat was een ongelofelijke prul :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 13:39 #1223463

Ultrasoon kan ook . Voordeel is dat die geen meetdeel in de vloeistof hebben.
Bijv.: www.saniship.nl/epages/0802271...bProducts/12717-0003
Maar er zijn nog meer principes, hier de belangrijkste : www.saniship.nl/epages/0802271...s/12700/Niveaumeters
En dan is er ook nog een niveaumeting op radar principe maar ik denk niet dat die voor de pleziervaart verkocht worden.Werken wel heel mooi: www.vega.com/nl-nl/producten/p...e-niveaumeting/radar
Deze zeilersforum.nl/index.php/foru...eply/1223458#1223457 van Holtere is volgens mij een meting op geleidbaarheidsprincipe en die hebben nogal wat nadelen omdat ze behoorlijk last kunnen hebben van vervuiling en ook vaak gevoelig zijn voor veranderingen van een product.
Hier nog een lijst met de meest voorkomende meetprincipes in de ( o.a. chemische) industrie:
cdn.sick.com/media/content/hb2/hb9/9692943155230.pdf
En nog een fabrikant van niveaumeters waar ik voor mijn pensionering jarenlang veel contact heb gehad .
www.vega.com/nl-nl/producten
Niet goedkoop maar wel robust .

Ad
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 13:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 14:09 #1223470

Als je de meetprincipes langsgaat:
- radar (geleid): te duur
- capacitatief: te duur
- ultrasoon: duur
- vlotter/niveau: betaalbaar
- drukmeting: betaalbaar

En dat heb je voor niveauschakelaars nog de vlotters en de contactschakelaars en de afgeleiden van bovenstaaande. Volgens mij heb je de meeste principes dan wel.

Het was altijd zo dat ultrasoon de mooie contactloze oplossing was, maar wel aan de dure kant.
Vlotters, met name in tanks, kunnen vast gaan zitten.
En de maak-contacten mogen niet vervuilen (met name bij vuil water).

Schoonmaken is bij alles een issue. Bij brandstof en drinkwater natuurlijk vanwege bacterien en bij vuilwater schoonmaken bij falen meting (of preventief).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 14:12 #1223472

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Volgens de installatie aanwijzigingen is ultrasoon niet erg geschikt voor niet-vierkante tanks. De wandafstand zou 15 cm moeten zijn, de tank dus minimaal 30 x 30 cm.
Onze tank is daarvoor niet geschikt. Op zich een mooi systeem!
Tanksensors van 350,- euro o.i.d. gaan we evenmin doen denk ik zo :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 14:13 #1223473

holtere schreef :
Deze 2 zijn overigens gelijk. Ik had de 2e voor een radar of capcitatief aangezien, maar het is slechts een vlotter met buis om bij klotsen een betere uitlezing te krijgen.

Vraag is of dat de meting verbetert op een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 14:15 #1223474

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Die met die buis met gaatjes eromheen wordt aangeprezen voor vuilwatertanks. Tegen te grote poepklontjes neem ik aan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 14:43 #1223482

Ultrasoon is het minst vervuilingsgevoelig, maar het voorkomen van te veel valse reflecties vereist geeft wel strikte inbouwcriteria.

In watertank is RVS verplicht (of contactloos). Ik voel wel voor die vlotter met reed-relais. Geeft geen analoge uitlezing maar wel RVS en eenvoudig te onderhouden voor vuilwatertanks. Er zijn converters te koop om de uitgestuurde weerstand in de juiste PGN te vertalen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 14:51 #1223486

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Ik voel wel voor die vlotter met reed-relais.
Welke is dat voor de dummies? :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 16:05 #1223520

Die met die metalen geleidestang en zwarte vlotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 16:12 #1223521

Na veel gezeur met vlotters, ultrasoon ingebouwd. Werkt al jaren perfect.
Vlotters zijn voordeliger maar goedkoop is uiteindelijk duurkoop gebleken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 01 nov 2020 16:39 #1223528

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Blijkt dat niet alle ultrasone meters zo ver van de kant af gemonteerd hoeven te worden.
Deze geeft een hoek op van 6 graden en er is eventueel een pijp onder te monteren.
De prijs is ook nog enigzins binnen bereik:
www.saniship.nl/epages/0802271...bProducts/12715-0013


Manual:

Bijlage:

Bestandsnaam: UTVgb-1.pdf
Bestandsgrootte:210 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 00:54 #1223700

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
holtere schreef :
Het is handig om te kunnen zien hoeveel voorraad dat je hebt en soms (uit ervaring) is het ook verrekte handig als je gewaarschuwd wordt dat je vuilwatertank vol zit :evil:
Er zijn tig-verschillende soorten en ik heb het gevoel van bomen en bos maar weet ook niet welke meters deugen want ervaringen die ik heb tot nu toe zijn slecht. Vaak gebrekkig aangeven of na verloop van tijd helemaal niets meer doen :S
Wij hebben nu dus geen enkele tankmeter meer aan boord behalve een wrakke dieseltankmeter.
Eerst gewenste aanschaf: Een niveaumeter voor de vuilwatertank

Wie heeft tips voor een betrouwbaar exemplaar?

NMEA 2000 voel ik ook wel wat voor....

Voor de zwart water tank lijkt NMEA2000 wel een flinke overkill. Na diverse manieren geprobeerd te hebben, heb ik uiteindelijk dit heel simpele dingetje gemaakt zonder iets te hoeven kopen.:




Met 9V batterijtje, dat alleen wordt gebruikt bij indrukken van de test-knop.
De sensor bestaat uit 4 stukken RVS las-draad van lengtes die corresponderen met de niveaus op het doosje. Met epoxy in een doorvoer aangebracht. De doorvoer is in de inspektie deksel van de tank aangebracht.
RVS kun je niet solderen, dus de electrische verbindingen met 2 voorhanden zijnde kroonsteentjes gemaakt.

Er komt totaal geen electronica aan te pas, zelfs geen weerstanden. Alleen batterijtje, draadjes en LED's. De weerstand van de voelers en het vuilwater is net genoeg om de ledjes helder te laten branden op 9V.




Andere sensors dan dit werken gewoon niet in een vuil water tank.

Het stukje multiplex in de foto heeft met het geheel niets te maken. Dit heeft 2 nokjes aan de onderkant en is een "sleutel" om makkelijk de inspektiedeksel te kunnen losdraaien.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 01:35 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 01:26 #1223701

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
holtere schreef :
Atex is wel interessant maar houdt dat ook rekening met vervuiling en is dat nodig?
Verschillende types:
Ik meen dat Koezt eens een linkje heeft gegeven naar een nmea 2000 kastje dat veel van die sensors kon weergeven. Met meer gevers bespaart dat klokjes?










Dit soort gevers (voor diesel bijv) werkt met een vlotter met daarin een magneetje. In de buis zitten Hall-effect sensors (op een printje). Mijn ervaring is dat de "resolutie" erg grof is door de afstand tussen de hall effect switches. Als ze dicht bij elkaar worden geplaatst activeert het magneetje meerdere switches tegelijkertijd. Ik heb er 1 opengemaakt om te inspekteren. Een teleurstelling.
Uiteindelijk werkt de conventionele gever met gewonden weerstand en scharnierende arm nog het beste.
Deze is niet lineair, maar daar wen je snel aan. Op een vorige boot heb ik een calibreerbaar digitaal metertje aangebracht van Cruzpro, in combinatie met de de bestaande "arm"-gever. Die was erg exact.




Mijn ervaring met ultrasonic meters is slecht. Ik heb nog een BEP sensor liggen. Alle medewerking van BEP hier in AKL gekregen om het goed werkend te krijgen, een paar keer ge-herprogrammeerd. Zonder goed resultaat. Toen maar opgegeven.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 01:29 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 06:49 #1223714

WaltB schreef :
Dit soort gevers (voor diesel bijv) werkt met een vlotter met daarin een magneetje. In de buis zitten Hall-effect sensors (op een printje). Mijn ervaring is dat de "resolutie" erg grof is door de afstand tussen de hall effect switches. Als ze dicht bij elkaar worden geplaatst activeert het magneetje meerdere switches tegelijkertijd. Ik heb er 1 opengemaakt om te inspekteren. Een teleurstelling.
Uiteindelijk werkt de conventionele gever met gewonden weerstand en scharnierende arm nog het beste.
Deze is niet lineair, maar daar wen je snel aan. Op een vorige boot heb ik een calibreerbaar digitaal metertje aangebracht van Cruzpro, in combinatie met de de bestaande "arm"-gever. Die was erg exact.




Mijn ervaring met ultrasonic meters is slecht. Ik heb nog een BEP sensor liggen. Alle medewerking van BEP hier in AKL gekregen om het goed werkend te krijgen, een paar keer ge-herprogrammeerd. Zonder goed resultaat. Toen maar opgegeven.

Het genoemde klokje is natuurlijk geen meting, "werkt met alle gangbare sensors".
Dan ben ik wel benieuwd naar de arm gever. Als je daar wat info van hebt...

Overigens "meting"... , noem bovenstaande oplossingen "niveau indicatie". Als het werkt is het mooi, maar een goede, betrouwbare meting wordt snel veels te duur.

De HH-H-M indicatie van de vuilwatertank geeft wel goed weer dat je met vrij weinig info eigenlijk al geholpen kunt zijn.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 06:52 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 12:27 #1223841

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Ik vind dat een geweldig ding Walt B) B) B) :
Met 9V batterijtje, dat alleen wordt gebruikt bij indrukken van de test-knop.
De sensor bestaat uit 4 stukken RVS las-draad van lengtes die corresponderen met de niveaus op het doosje. Met epoxy in een doorvoer aangebracht. De doorvoer is in de inspektie deksel van de tank aangebracht.
RVS kun je niet solderen, dus de electrische verbindingen met 2 voorhanden zijnde kroonsteentjes gemaakt.
Er komt totaal geen electronica aan te pas, zelfs geen weerstanden. Alleen batterijtje, draadjes en LED's. De weerstand van de voelers en het vuilwater is net genoeg om de ledjes helder te laten branden op 9V.
:

Laatst bewerkt: 02 nov 2020 12:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 12:36 #1223844

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Ik ben dus even aan de frutsel gegaan.
Er was nog een 12 volt ledje met een 12 volt trafo in huis. Tevens een kurk en wat rvs 316 lasdraad (wat tevens mooi corrosiebestendig is)
Even een opstelling gemaakt!
Wat te verwachten was is dat schoon water niet of nauwelijks geleid. Nu vroeg ik me af of zwart water ook voldoende zou geleiden (geloven wel maar eerst zien)
De kapiteinse opdracht gegeven om in een bakje te plassen en 5-6 keer de hoeveelheid aangevuld met schoon water. En jawel, de led gloeit wat op. Geen volle bak maar zeker goed zichtbaar :laugh:
Nog even de vraag aan Walt hoe lang die geleiding in stand blijft in een zwart water tank, en dan met het oog op corrosie van de pennen die in de vloeistof steken?


Laatst bewerkt: 02 nov 2020 12:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 12:53 #1223850

de meetpunten in de tank op de min van de voeding en een plusdraad naar de led?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alles over niveau- of tankmeters 02 nov 2020 12:58 #1223853

Niet te lang op het knopje drukken ivm de vorming van knalgas :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl