Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 170 Ah startaccu

170 Ah startaccu 08 nov 2020 11:07 #1225411

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Vraagje: de 170Ah startaccu hangt dag en nacht aan de lader (ik neem aan dat de stekker van de kabel naar de boot er de afgelopen weken goed in zat) maar levert onvoldoende energie om door te starten en de 60 pk diesel aan de praat te krijgen. Een meting geeft aan dat de accu 9v levert. Als de lader is aangesloten dan is dat rond de 14v. Komt die 9v doordat de accu bij is leeg gestart of zou er een accucel defect kunnen zijn? De accu is 2 jaar oud.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 11:21 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 11:21 #1225420

GRD schreef :
Vraagje: de 170Ah startaccu hangt dag en nacht aan de lader (ik neem aan dat de stekker van de kabel naar de boot er de afgelopen weken goed in zat) maar levert onvoldoende energie om door te starten en de 60 pk diesel aan de praat te krijgen. Een meting geeft aan dat de accu 9v levert. Als de lader is aangesloten dan is dat rond de 14v. Komt die 9v doordat de accu bij is leeg gestart of zou er een accucel defect kunnen zijn? De accu is 2 jaar oud.

is het een agm accu? i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 11:27 #1225422

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
na 2 jaar al kapot zou wel sterk zijn...
misschien hopeloos slechte lader?
of; slecht contact (corrosie?)
ik zou zeggen probeer eens even met een losse (kleinere) accu
170Ah is zowiezo wel erg veel voor een 60pk...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 11:28 #1225423

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
GRD schreef :
Vraagje: de 170Ah startaccu hangt dag en nacht aan de lader (ik neem aan dat de stekker van de kabel naar de boot er de afgelopen weken goed in zat) maar levert onvoldoende energie om door te starten en de 60 pk diesel aan de praat te krijgen. Een meting geeft aan dat de accu 9v levert. Als de lader is aangesloten dan is dat rond de 14v. Komt die 9v doordat de accu bij is leeg gestart of zou er een accucel defect kunnen zijn? De accu is 2 jaar oud.

Die accu is naar de hela-hola en heeft een slecht leven gehad.
Want al na twee jaar in deze toestand geraken betekent dat er totaal verkeerd met de accu is omgegaan. Regelmatig te diep ontladen, te lang met te weinig lading laten staan, etc. Er zijn veel manier waarop je een accu binnen drie jaar kapot kunt krijgen.

En waarom een 170 ah accu voor het starten van een 60 pk diesel? Als ie puur als startaccu wordt gebruikt is een echte startaccu (autoaccu) van 60 Ah meer dan genoeg.
Je enige troost is dus dat vervanging je niet ruim meer dan € 150,- kost, maar dat je voor pakweg zes tientjes al klaar bent.
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 11:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 11:33 #1225425

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
sy helios schreef :
na 2 jaar al kapot zou wel sterk zijn...
misschien hopeloos slechte lader?

Dat kan het probleem ook nog zijn. Lader krijgt het ding nog tot 14 V, dus lijkt wel te werken, maar als het geen slimme lader is, of tenminste één die afslaat als de maximale laadspanning is bereikt, dan kan de accu ook heel lang hebben staan gassen en is ie misschien grotendeels drooggekookt.

Het kan ook nog een slimme lader zijn die kapot is..

Accu moet hoe dan ook vervangen worden, maar de lader is ook een check waard.

Een startaccu, en zeker een gesloten type (lood-calcium, zoals de meeste auto-accu's) hoeft trouwens nooit aan een externe lader. Als de motor vlot start en daarna een minuut of tien draait, is het verbruik van de start al weer aangevuld door de dynamo. De zelfontlading van auto-accu's is heel laag. Ook na een paar maanden niet starten moet er nog genoeg prik in zitten om probleemloos te starten.
Dit alles bij een accu in goede conditie, vanzelfsprekend.
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 11:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 11:49 #1225435

GRD schreef :
Vraagje: de 170Ah startaccu hangt dag en nacht aan de lader (ik neem aan dat de stekker van de kabel naar de boot er de afgelopen weken goed in zat) maar levert onvoldoende energie om door te starten en de 60 pk diesel aan de praat te krijgen. Een meting geeft aan dat de accu 9v levert. Als de lader is aangesloten dan is dat rond de 14v. Komt die 9v doordat de accu bij is leeg gestart of zou er een accucel defect kunnen zijn? De accu is 2 jaar oud.

9 volt in rust toestand? Dan heb je grote kans dat de accu overleden is.. (of veel te diep ontladen..)
je kan proberen hem nog op te laden (heb een ctek ladertje hier, die mag je wel ff lenen)

Dag en nacht aan de lader hoeft geen probleem te zijn, maar dan wel een 4 traps lader (slimme lader) met druppel stand.
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 11:49 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 12:20 #1225452

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Wat een grote accu om alleen maar te kunnen starten. Wordt hij ook niet voor andere dingen gebruikt? radio, instrumenten, verlichting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 14:31 #1225484

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Veel PK ook, zeg. Beetje overtuigd vind ik. 9 V is overleden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 16:25 #1225506

Op de meeste (merk) accu's geldt 2 jaar garantie.
Dus.................niet geschoten is altijd mis.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 16:38 #1225509

Accu overleden, vervangen lukt misschien onder fabrieksgarantie...
En je acculader nakijken, als die niet netjes in float gaat,
Niet met de juiste voltages laadt, te veel spanningsverlies heeft onderweg,
Etc, etc zijn dat ook allemaal mogelijkheden die bijdragen aan vroeg overlijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:170 Ah startaccu 08 nov 2020 18:33 #1225534

Waarom zou je accu's zoveel mogelijk (of 24 uur per dag) aan de lader zetten?

Onze start- en serviceaccu's wordt in de winter elke 1 a 2 maanden met de lader opgeladen. In de zomer de twee serviceaccu's regelmatiger maar alleen als dat nodig is. Als de motor draait worden ze natuurlijk ook geladen. Verder staan ze nooit onder laadspanning.

De accu's onder walstroom/laadspanning laten staan terwijl je niet aan boord bent is bij onze zeilvereniging ook ten strengste verboden omdat al twee schepen daardoor brand hebben gehad. De walstroomstekker moet dan uit de stroomkast. Leden hebben de plicht de walstroomstekker eruit te trekken als ze zien dat niemand aan boord is. En dat doen de meeste leden ook. :)
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 18:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 18:53 #1225537

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Zakt de accu na het afkoppelen van de lader naar 9 volt, of tijdens het starten zelf?
Een flinke voltagedrop is niet ongewoon bij starten, als dat maar een paar seconden duurt. Hoewel 9 volt wel erg laag is. Als de spanning al voor het starten 9v is, dan is de accu inderdaad zo goed als overleden. Hoewel:
. :-)

Kan inderdaad door de lader komen, of een probleem in de accu zelf. Maar kijk toch ook je kabels goed na, nu je toch bezig bent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:170 Ah startaccu 08 nov 2020 18:57 #1225539

Jollenbaas schreef :
Waarom zou je accu's zoveel mogelijk (of 24 uur per dag) aan de lader zetten?

Onze start- en serviceaccu's wordt in de winter elke 1 a 2 maanden met de lader opgeladen. In de zomer de twee serviceaccu's regelmatiger maar alleen als dat nodig is. Als de motor draait worden ze natuurlijk ook geladen. Verder staan ze nooit onder laadspanning.

De accu's onder walstroom/laadspanning laten staan terwijl je niet aan boord bent is bij onze zeilvereniging ook ten strengste verboden omdat al twee schepen daardoor brand hebben gehad. De walstroomstekker moet dan uit de stroomkast. Leden hebben de plicht de walstroomstekker eruit te trekken als ze zien dat niemand aan boord is.

Dat is grappige .
Hoe gaan jullie om met accu die aan zonnepanelen zit ? die staan ook 24/7 bijna onder de lader.
Kijk als mensen die goedkope accu laders hebben van de lidl snap ik het gelijk.
Maar als je een accu lader heb van victron voor boten ,die zijn juist gemaakt om 24/7 de accu te onderhouden .

Een accu gaat niet kapot door een accu lader die druppel lading ondersteunt .
Dus ts heeft een goedkope zooi gekocht zonder druppel functie .
Of ts accu is kapot gegaan wegens diverse dingen zoals

Accu lader niet goed
Accu kapot door bevriezing
accu fabriek fout
accu van een zeer slechte merk .
accu droog gekookt
Een verbruiker die meer gebruikt dan wat de lader bij kan laden .(sluip gebruiker)
kortsluiting ergens .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 19:03 #1225541

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
of (nogmaals) corrosie en een slecht contact
is nog niet uitgesloten....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 19:18 #1225546

sy helios schreef :
of (nogmaals) corrosie en een slecht contact
is nog niet uitgesloten....

Dat kan ook.
Oplossing

accu er uit halen en thuis opladen .
Dan 24 uur laten staan geladen
Dan testen met een accu tester zoals de link

www.lowbudgets.nl/accutester-6-12v.html

Beter deze zie link voor zwaarder accu

www.hbm-machines.com/producten...Ja69-EYaAsSbEALw_wcB
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 21:40 #1225592

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
sjoerd1981 schreef :
GRD schreef :
Vraagje: de 170Ah startaccu hangt dag en nacht aan de lader (ik neem aan dat de stekker van de kabel naar de boot er de afgelopen weken goed in zat) maar levert onvoldoende energie om door te starten en de 60 pk diesel aan de praat te krijgen. Een meting geeft aan dat de accu 9v levert. Als de lader is aangesloten dan is dat rond de 14v. Komt die 9v doordat de accu bij is leeg gestart of zou er een accucel defect kunnen zijn? De accu is 2 jaar oud.

9 volt in rust toestand? Dan heb je grote kans dat de accu overleden is.. (of veel te diep ontladen..)
je kan proberen hem nog op te laden (heb een ctek ladertje hier, die mag je wel ff lenen)

Dag en nacht aan de lader hoeft geen probleem te zijn, maar dan wel een 4 traps lader (slimme lader) met druppel stand.

Hallo Sjoerd,

Bedankt voor het aanbod. De boot (niet mijn boot) ligt 180 km verderop dus ik rij er niet zomaar even heen. Het motorboot/jacht waar het om gaat heeft 2 jaar geleden een volledige refit gehad waarbij ook de elektrische bekabeling, de walstroomaansluiting en de acculader is vervangen. Absoluut geen corrosie en de accupolen zitten stevig vast. Er zit nu een Mastervault lader in. In de boot zitten twee accu's. De grootste wordt gebruikt om te starten. De motor is origineel. Het gaat om een 106pk motor (ipv 60pk), een 6 cilinder Volvo Penta diesel uit rond 1978, gereviseerd in 1993. Geen compact turbodieseltje. De accu heeft de afgelopen twee jaar geen zwaar leven gehad. De boot staat in de winter met accu in een verwarmde stalling.
Omdat spanningsmeter in rust 9v aangeeft zit ik te denken aan een defecte accu-cel. Mogelijk is de accu ouder dan ik eerder heb aangegeven. Morgen worden de facturen gecontroleerd en weet ik meer.

@Jollenbaas, de boot ligt aan eigen steiger ver weg van andere boten of objecten.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 08 nov 2020 21:42 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 22:54 #1225605

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
GRD schreef :

Hallo Sjoerd,

Bedankt voor het aanbod. De boot (niet mijn boot) ligt 180 km verderop dus ik rij er niet zomaar even heen. Het motorboot/jacht waar het om gaat heeft 2 jaar geleden een volledige refit gehad waarbij ook de elektrische bekabeling, de walstroomaansluiting en de acculader is vervangen. Absoluut geen corrosie en de accupolen zitten stevig vast. Er zit nu een Mastervault lader in. In de boot zitten twee accu's. De grootste wordt gebruikt om te starten. De motor is origineel. Het gaat om een 106pk motor (ipv 60pk), een 6 cilinder Volvo Penta diesel uit rond 1978, gereviseerd in 1993. Geen compact turbodieseltje. De accu heeft de afgelopen twee jaar geen zwaar leven gehad. De boot staat in de winter met accu in een verwarmde stalling.
Omdat spanningsmeter in rust 9v aangeeft zit ik te denken aan een defecte accu-cel. Mogelijk is de accu ouder dan ik eerder heb aangegeven. Morgen worden de facturen gecontroleerd en weet ik meer.

@Jollenbaas, de boot ligt aan eigen steiger ver weg van andere boten of objecten.

Accu vol spanning 12,7 volt in rust.
Jou accu 9V dat is dus meer dan 3 V te weinig oftewel ten minste 2 cellen stuk. ?
Als de installatie pas vernieuwd is en in orde dat is er een probleem met de accu of met de lader.
- Is de accu wel vol ?
- proberen te laden met andere lader.
- Is de acculader wel in orde ?
- Meten met voltmeter op de accupolen tijdens het laden door de acculader.

Misschien is er iets misgegaan en heeft de accu de laatste tijd geen lading meer gekregen van de acculader. Of is er iets anders op de accu aangesloten, en is deze daardoor leeggetrokken.
9V is wel erg leeg, en dient zeker voor eventuele vorstperiode terug geladen te worden.
( Een geladen accu kan tegen vorst, een lege accu vriest kapot. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:170 Ah startaccu 08 nov 2020 23:21 #1225610

Jollenbaas schreef :
Waarom zou je accu's zoveel mogelijk (of 24 uur per dag) aan de lader zetten?

Onze start- en serviceaccu's wordt in de winter elke 1 a 2 maanden met de lader opgeladen. In de zomer de twee serviceaccu's regelmatiger maar alleen als dat nodig is. Als de motor draait worden ze natuurlijk ook geladen. Verder staan ze nooit onder laadspanning.

De accu's onder walstroom/laadspanning laten staan terwijl je niet aan boord bent is bij onze zeilvereniging ook ten strengste verboden omdat al twee schepen daardoor brand hebben gehad. De walstroomstekker moet dan uit de stroomkast. Leden hebben de plicht de walstroomstekker eruit te trekken als ze zien dat niemand aan boord is. En dat doen de meeste leden ook. :)

Voor loodzuur accu’s kan een floatspanning (druppelladen) echt geen kwaad, sterker nog, het is juist goed om ze 100% vol te houden. Langdurig niet vol leidt tot sulfatering. De meeste accu fabrikanten schrijven dit ook voor (zogenaamde onderhoudslading bij langdurig niet gebruik)
Zelfontlading hangt erg af van het type accu. Dat kan variëren van ongeveer 3% per maand (AGM) tot wel 15% (pure startaccu).
Dat betekent dat een volle startaccu elke maand ff bijladen geen kwaad kan. In goede conditie, en echt vol weggezet gaat het 2 maanden ook wel goed. Maar eigenlijk wil je een loodzuuraccu niet langdurig onder de 80% vol hebben...
Een AGM (ik heb een Optima), is heel anders, kan je goed vol makkelijk de hele winter neerzetten.

Verder laadt de alternator (“dynamo”) van de motor wel bij, maar daarvan raken je accu’s nooit 100% vol (dynamo laadt met contant voltage). Dus ook regelmatig aan de lader gedurende het seizoen helpt de levensduur van de accu te verlengen...

Ik gebruik een 100 watt zonnepaneel, en Victron MPPT lader om de accu’s altijd 100% vol te houden. Zomer en winter. Accu’s kunnen dan heel lang meegaan. Meer dan een paar jaar...
Behandel de accu’s niet netjes, (dus geen meertrapslader), alleen laden op de motor en in de winter niet op spanning houden, en accu’s kunnen dan 2 jaar al hun beste tijd hebben gehad...

Niet altijd aan de walstroom begrijp ik wel, maar dat ligt dan meer aan de slecht aangelegde installaties in de bootjes op de vereniging... begrijpelijk dat er dan zo’n regel komt... bij een goed aangelegde installatie, en goede laadapparatuur moet het geen probleem zijn.. (maar ook ik heb liever geen walstroom aan mn bootje, is er altijd af, heb een zonnepaneel voor de accu’s..)

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 08 nov 2020 23:23 #1225611

GRD schreef :
sjoerd1981 schreef :
GRD schreef :
Vraagje: de 170Ah startaccu hangt dag en nacht aan de lader (ik neem aan dat de stekker van de kabel naar de boot er de afgelopen weken goed in zat) maar levert onvoldoende energie om door te starten en de 60 pk diesel aan de praat te krijgen. Een meting geeft aan dat de accu 9v levert. Als de lader is aangesloten dan is dat rond de 14v. Komt die 9v doordat de accu bij is leeg gestart of zou er een accucel defect kunnen zijn? De accu is 2 jaar oud.

9 volt in rust toestand? Dan heb je grote kans dat de accu overleden is.. (of veel te diep ontladen..)
je kan proberen hem nog op te laden (heb een ctek ladertje hier, die mag je wel ff lenen)

Dag en nacht aan de lader hoeft geen probleem te zijn, maar dan wel een 4 traps lader (slimme lader) met druppel stand.

Hallo Sjoerd,

Bedankt voor het aanbod. De boot (niet mijn boot) ligt 180 km verderop dus ik rij er niet zomaar even heen. Het motorboot/jacht waar het om gaat heeft 2 jaar geleden een volledige refit gehad waarbij ook de elektrische bekabeling, de walstroomaansluiting en de acculader is vervangen. Absoluut geen corrosie en de accupolen zitten stevig vast. Er zit nu een Mastervault lader in. In de boot zitten twee accu's. De grootste wordt gebruikt om te starten. De motor is origineel. Het gaat om een 106pk motor (ipv 60pk), een 6 cilinder Volvo Penta diesel uit rond 1978, gereviseerd in 1993. Geen compact turbodieseltje. De accu heeft de afgelopen twee jaar geen zwaar leven gehad. De boot staat in de winter met accu in een verwarmde stalling.
Omdat spanningsmeter in rust 9v aangeeft zit ik te denken aan een defecte accu-cel. Mogelijk is de accu ouder dan ik eerder heb aangegeven. Morgen worden de facturen gecontroleerd en weet ik meer.

@Jollenbaas, de boot ligt aan eigen steiger ver weg van andere boten of objecten.


Als ik het verhaal zo hoor denk ik ook defecte accu-cel... Waardoor dat komt is een beetje gissen, maar wellicht heb je nog net garantie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 19 nov 2020 22:21 #1229356

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Vreemd verhaal een start accu van 170ah om alleen een motor te starten die ook nogeens 24-7 aan een lader hangt. 60ah is zat en als je motor 1x per maand even start en minimaal 15 mins laat lopen(haven uit varen) is ie weer helemaal vol. Zet die wallader lekker alleen op je licht accu en die lekker groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 20 nov 2020 06:51 #1229404

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
nardus schreef :
Vreemd verhaal een start accu van 170ah om alleen een motor te starten die ook nogeens 24-7 aan een lader hangt. 60ah is zat en als je motor 1x per maand even start en minimaal 15 mins laat lopen(haven uit varen) is ie weer helemaal vol. Zet die wallader lekker alleen op je licht accu en die lekker groot.

Nou, dat valt nog wel tegen.

Een VP 106pk, betekent waarschijnlijk dat t een MD32a is. Operating manual te vinden alhier:

www.volvopenta.com/service-and...nuals-and-handbooks/

Daarin staat (rechter kolom):




Dat je er met 60Ah echt nog niet bent. De spec van Volvo zal echt wel wat marge kennen, maar niet zo veel.

Als de accu in rust 9V levert issie sowieso stuk. Ook als hij nog goed was, is hij nu zo leeg, dat hij weg moet.

Interessanter is de vraag waarom hij stuk gegaan is.

Die 14V tijdens laden, is dat altijd? Of alleen tijdens het laden, en wordt dat na verloop van tijd ietsje minder? Namelijk: een goede acculader kan best een tijdje lang tot 14,4V leveren, maar moet als de stroom inzakt, terugschakelen naar 13,5V of zo.

Dus:
Kun je dat nauwkeurig genoeg meten?
Meet je dat op 1 moment? Of volg je dat over een aantal uren van de laadprocedure?

Tip: Koop voor deze accu een echte "start"-accu:
1: De is geschikt voor het doel, en kan kortstondig een veel hogere stroom leveren dan andere types,
2: Is door grote aantallen veel goedkoper dan alle andere types,
3: Uiteindelijk zijn gewone accu's (dus niet gel, AGM, en dat soort zaken) gewoon robuuster voor enig misbruik, en per geleverde Ah het goedkoopst. Ja, gel en AGM mag je verder ontladen, maar zijn veel gevoeliger voor overladen en overlijden veel sneller aan misbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 20 nov 2020 07:52 #1229419

Ik lig de winter door gewoon aan de 220V.
Heb een tijdklok gemaakt, die tussen de walstroom en de boot zit.
Netjes in een waterdichte doos.
Eén maal per week gaat deze 24u. aan.
Zit wel een goede lader tussen (3 traps).
Accu's blijven prima zo.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 20 nov 2020 08:21 #1229429

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Friendlysailor schreef
Ik lig de winter door gewoon aan de 220V.
Heb een tijdklok gemaakt, die tussen de walstroom en de boot zit.
Netjes in een waterdichte doos.
Eén maal per week gaat deze 24u. aan.
Zit wel een goede lader tussen (3 traps).
Accu's blijven prima zo.

Dat lijkt mij ook een beter systeem dan constant laden zelfs met een lader die goed terug schakelt naar druppelen. Ik zoek het toch een beetje erin dat die accu kapot is gegaan door het vele laden. Normaal gebruik je trekt de accu (deels) leeg voor voorgloeien en starten en dan vaar je een bijv. paar uur en is de accu weer opgeladen klaar. Denk ook aan hoe het in een auto zit, voorgloeien starten, wegrijden (dus laden) en na de rit auto uit met vollea accu (zoals al geschreven is het belangrijk bij lood zuur accu's dat de accu helemaal vol zit als je de boot verlaat). In een auto houd een accu het vaak wel zeven of acht jaar uit. Dat in half uur tot paar uren weer opladen is wat anders dan constant laden.

Freek

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 20 nov 2020 08:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 31 jan 2021 17:45 #1249399

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Nog even een nabrander. De accu bleek veel ouder dan ingeschat en was overleden. Er is een nieuwe ingezet waarna de motor direct weer starte.

@Joop66 bedankt voor de gedeelde cijfers.

Voor de liefhebbers, het gaat overigens om de volgende boot:
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Laatst bewerkt: 31 jan 2021 18:30 door GRD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

170 Ah startaccu 31 jan 2021 17:51 #1249401

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi dat het zo opgelost is.
Zo'n dikke motorboot heeft i.d.d. een forse startaccu daar wil ik wel aan!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl