nardus schreef :
Vreemd verhaal een start accu van 170ah om alleen een motor te starten die ook nogeens 24-7 aan een lader hangt. 60ah is zat en als je motor 1x per maand even start en minimaal 15 mins laat lopen(haven uit varen) is ie weer helemaal vol. Zet die wallader lekker alleen op je licht accu en die lekker groot.
Nou, dat valt nog wel tegen.
Een VP 106pk, betekent waarschijnlijk dat t een MD32a is. Operating manual te vinden alhier:
www.volvopenta.com/service-and...nuals-and-handbooks/
Daarin staat (rechter kolom):
Dat je er met 60Ah echt nog niet bent. De spec van Volvo zal echt wel wat marge kennen, maar niet zo veel.
Als de accu in rust 9V levert issie sowieso stuk. Ook als hij nog goed was, is hij nu zo leeg, dat hij weg moet.
Interessanter is de vraag waarom hij stuk gegaan is.
Die 14V tijdens laden, is dat altijd? Of alleen tijdens het laden, en wordt dat na verloop van tijd ietsje minder? Namelijk: een goede acculader kan best een tijdje lang tot 14,4V leveren, maar moet als de stroom inzakt, terugschakelen naar 13,5V of zo.
Dus:
Kun je dat nauwkeurig genoeg meten?
Meet je dat op 1 moment? Of volg je dat over een aantal uren van de laadprocedure?
Tip: Koop voor deze accu een echte "start"-accu:
1: De is geschikt voor het doel, en kan kortstondig een veel hogere stroom leveren dan andere types,
2: Is door grote aantallen veel goedkoper dan alle andere types,
3: Uiteindelijk zijn gewone accu's (dus niet gel, AGM, en dat soort zaken) gewoon robuuster voor enig misbruik, en per geleverde Ah het goedkoopst. Ja, gel en AGM mag je verder ontladen, maar zijn veel gevoeliger voor overladen en overlijden veel sneller aan misbruik.