Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rol van de boiler bij de motorvloeistofkoeling

Rol van de boiler bij de motorvloeistofkoeling 11 nov 2020 09:20 #1226444

http://


Nadat de oorzaak van de waterlekkage onder in het schip zat bij een lekkende boiler hebben we die van het drinkwater verwarmen afgesloten. Nu liep alleen nog het koelwater van het gesloten koelwatercircuit er door heen en was de lekkage weg. Geen warm water meer aan boord maar dat is met 'n gasstel niet zo'n punt. Bij het winteronderhoud hebben we de hele boiler er maar eens uit gehaald, mogelijk van het voorjaar een nieuwe kopen. Nu speelt de boiler ook een rol als koeler van de motor, het is feitelijk een warmtewisselaar met opslag. Vraag is of dat buitensluiten van de boiler door een short-cut een probleem kan zijn voor de motorkoeling. Die vindt natuurlijk primair plaats via de warmtewisselaar op de motor d.m.v. het koelwater uit de sloot. Maar het zal toch zeker in de zomer als weer en water warm zijn behoorlijk uitmaken. Terwijl anderzijds deze motoren, een 3-cilinder Yanmar 34PK, gemaakt zijn om zonder boiler te werken. Maar de vraag blijft er toch, mogelijk heeft iemand een antwoord of mening hierover?
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 09:27 door Martijn57. Reden: fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rol van de boiler bij de motorvloeistofkoeling 11 nov 2020 09:24 #1226446

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 7068
Wij hebben ook zo’n boiler met connectie naar de motor koeling. Bij installatie van de motor heb ik het advies gekregen om de omleiding naar de boiler pas open te zetten als de motor goed warm is. Op die manier wordt de motor sneller warm en slijt daardoor minder.
In de praktijk is dat best vervelend want zo gemakkelijk kan je nou ook weer niet bij die afsluiters van die omleiding.

Ik heb wel eens de omgekeerde weg zitten bedenken: de boiler een uurtje voor starten van de motor al laten opwarmen op walstroom en dan met een pompje de motor daarmee verwarmen. Dan start je met een warme motor en heb je dus weinig slijtage meer...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rol van de boiler bij de motorvloeistofkoeling 11 nov 2020 09:27 #1226451

Boiler achter de thermostaat aansluiten, boiler komt dan wat later op temperatuur maar de motor is dan wel sneller op temperatuur wat slijtage ed tegen gaat. Als de motor op temperatuur is zal de boiler pas gevoed worden.
Hoef je geen kranen ed open te zetten of te sluiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rol van de boiler bij de motorvloeistofkoeling 11 nov 2020 09:32 #1226455

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
ErikSnel schreef :

Ik heb wel eens de omgekeerde weg zitten bedenken: de boiler een uurtje voor starten van de motor al laten opwarmen op walstroom en dan met een pompje de motor daarmee verwarmen. Dan start je met een warme motor en heb je dus weinig slijtage meer...

Goed idee, helpt wel, maar slijtage blijf je houden, het koelwater is dan wel een beetje op temperatuur.
Maar de onderdelen in de motor niet.

Bedrijfstemperatuur bereik je pas na xx mijl/uur/belasting is voor elke motor weer anders.
Bedrijfstemperatuur wil zeggen, dat alle onderdelen in de motor perfect op elkaar passen.

De cilinder is van ander materiaal als de zuiger, de zuigerveren weer van een ander materiaal, etc etc.
Die hebben allemaal een ander uitzettingscoëfficiënt, pas als ze allemaal "op temperatuur" zijn, heb je minimale slijtage.

Zomaar een nutteloos weetje :P
Laatst bewerkt: 11 nov 2020 09:34 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rol van de boiler bij de motorvloeistofkoeling 11 nov 2020 09:43 #1226458

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Laat die "slimmigheidjes" maar weg. Er zit een thermostaat in je blok dat alles voor je regelt.
Voor Ts, je motor kan prima zonder boiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl