Nidelv28 schreef :
Mijn boot, uitgerust met een Volvo Penta MD40 motor (1981) staat thuis op een trailer. het gebeurdr gisteren, s'Morgens wat dingen opgeruimd op de boot. Toen ik s'middags terug ging hoorde ik de motor lopen. Snel de stopknop ingedrukt. Ik ben 1 uur weggeweest, dus langer heeft de motor niet gelopen.
Koelvoeistof was 120 graden en de zeewaterpomp ws heet gelopen.
De sleutels zaten niet in het contactslot. Wel had ik de accu schakelaar aan staan.
later op de dag een vriend (dieselmonteur) erbij gehaald. Conclussie start motor naar de mallemoer.
We gaan ervan uit (hoop ik echt) dat de motor nog ok is.
Hoe kan de motor uit zich zelf starten?
Mog de motor kapot zijn .
Mijn motor een volvo penta dtp62 liggen .
Wel liggen is een groot word.
De motor word er uit gehaald door drinkwaard
Over na gedacht hoe jouw motor had kunnen starten .
Om een diesel te starten moet de luchtklep open zijn (de luchtklep smoor je de motor namelijk)
Dit is een electrische magneet systeem .
De startmotor zit altijd direct vast aan de accu en dynamo en is ongezekerd.
De startmotor moet door een relais geschakeld worden .
Dus ja de enigste wat ik kan bedenken is de contact slot die kortsluiting maakt .
Maar het moet echt puur toeval zijn dat de de smoor klep , pomp en dan ook de start relais allemaal in een keer door kortsluiting zal moeten werken.
Omdat te laten doen zal de contact slot in het water moeten liggen .
Anderen wat ik kan bedenken is kortsluiting bij de startmotor relais (relais door gebrand) maar dan zal er spanning hebben moeten staan.
Het kan wel eens voor komen dat de veer in de klep van de relais is afgebroken en kort sluiting veroorzaakt.
Maar dan nog werk de smoorklep niet .
Die draait alleen als er spanning op komt .
Het zal mogelijk zijn dat de dynamo de spanning heeft geregeld voor de smoorklep .
Omdat de startmotor niet stopt met draaien.
Dan de pomp?
Meestal is de pomp met een klepje gesloten zodat met uitzetten van de motor de diesel toevoer word afgesloten.
Dit maakt niks uit of het een mechanische of elektrische diesel pomp is .
Ook nu zal dan kortsluiting de boel moeten activeren .
Dat kan als deze voorwaarden voldoet .
De startmotor heeft kortsluiting en de stroom gaat via de startmotor terug naar de contact slot .
De contact slot moet die stroom kwijt en smelt of vonkspanning dat de rest van het systeem spanning krijgt.
De dynamo draait en leverde net genoeg spanning om de smoorklep te open .
De kleine beetje diesel na de pomp was net voldoende om de motor te starten .
En het systeem draait.
Dit is kans wat zeer klein is.
Kan alleen zeggen dat was een pechdag of geluks dag als je een staat lot had gehaald