awb3 schreef :
Ik sta op het punt de transponder (sotdma) te bestellen.
Ik vraag me af of in het scenario van motorpech op druk vaarwater (en dus ook gebruik van marifoon) de uitvoering met splitter dan een beperking is wbt zichtbaarheid (zie mijn eerdere post).
Volgens mij maakt het niet veel uit omdat uitzenden -spraak- kort is (marifoon) en de sotdma er voor zorgt dat de AIS zo snel mogelijk uitzendt. Ik ben van plan deze
-link- te bestellen. Ik heb de mogelijkheid voor de installatie van een tweede vhf antenne maar als ik de bestaande antenne kan gebruiken (redelijk nieuw) dan heeft dat de voorkeur want simpeler (gedoe plaatsing van 2 vhf antennes en voorwaarden om dat goed te laten werken etc).
Waar niemand het over heeft en wat ik al eens aangeroerd heb:
Een SOTDMA transponder met een splitter heeft als risico dat bij marifoon gebruik het slotplan van de transponder niet bijgewerkt wordt en daardoor mogelijk in een verkeerd slot gaat zenden.
In de praktijk zal dat wel mee vallen, maar doet een klasse-B met CSDMA en 2 wat ook. (meevallen)