Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 31 dec 2020 14:51 #1241022

Mooi artikel in de "Palstek" (degelijk Duits zeilboot magazine, geen fancy 'lifestyle' gebeuren, maar inhoudelijke artikelen) van deze maand, met deze editie aandacht voor alle verschillen tussen de 2 (voor klasse B) technieken uitgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 31 dec 2020 20:27 #1241113

  • Felix
  • Felix's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 174
Kun je de conclusies delen?
Van X4, Schakel, Etap 23i, Compromis 777 naar Etap 30i
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 31 dec 2020 21:21 #1241120

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Ik zou de download sectie maar eens bezoeken.

Aisinfo...pdf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 jan 2021 14:01 #1241504

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 jan 2021 16:32 #1241555

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
WADnWIND schreef :
Ja, prima document van ons aller WADnWIND.
Hij weet ook nog aardig waar hij het over heeft... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 14:02 #1249904

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik ben de aanschaf van een AIS aan het voorbereiden en heb een vraag ivm uitzend frequentie. De reden dat wij AIS (transponder) aan boord willen is hoofdzakelijk om gezien te worden op drukke vaarwegen o.a. in geval van motorpech en ten tweede om gezien te worden op ruimer water bij slecht zicht (nacht of plots opkomende mist). Voor de tweede situatie voldoet een "normale AIS transponder" denk ik maar voor de eerste situatie wil ik graag een transponder die er voor zorgt dat ons bootje gezien wordt door grote schepen in geval van motorpech. In het artikel van Wadnwind zag ik dat de uitzend frequentie bij <2knopen 3 minuten en >=2knopen 30 seconden.

Is dit ook zo bij SOTDMA ? Het voordeel is dan nog steeds grotere kans op uitzenden bericht bij drukte (SOTDMA) maar bij motorpech op een drukke vaarweg (bv. ARK, Merwede etc) is snelheid <2knopen en duurt het sowieso 3 minuten ? Dat laatste vind ik lang, bij motorpech op binnenwater zou je sowieso een bericht via ATIS sturen maar toch. Als SOTDMA sowieso zo snel mogelijk uitzendt onafhankelijk van de snelheid zou dat voor mij doorslaggevend zijn.

Het prijsverschil (SOTDMA , niet SOTDMA) is minder belangrijk in het geheel van de kosten van een bootje in het water maar als SOTDMA meer veiligheid geeft bij stilvallen in druk water valt voor mij bv de optie van een Simrad RS40 B (Dekker 1099e) af alhoewel dit voor mij wel een praktische oplossing is.

Wie weet hoe snel SOTDMA klasse B uitzendt bij een snelheid <2 knopen ? Ik heb het draadje 2-5Watt ook doorgelezen maar kon het antwoord niet vinden, misschien niet goed genoeg gezocht, er zijn veel AIS discussies.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 14:18 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 14:14 #1249907

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Let wel, het is niet de bedoeling dat je je transponder pas aanzet wanneer je in de problemen komt. Als het goed is staat die al aan en ben je al een tijdje in beeld bij de scheepvaart om je heen, als je ergens vaart waar dat relevant is. Anders duurt het nog wat langer dan het uitzendinterval, hij moet eerst nog een GPS-fix krijgen, een vrij slot zoeken..
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 14:16 #1249908

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Knoet schreef :
Let wel, het is niet de bedoeling dat je je transponder pas aanzet wanneer je in de problemen komt. Als het goed is staat die al aan en ben je al een tijdje in beeld bij de scheepvaart om je heen, als je ergens vaart waar dat relevant is. Anders duurt het nog wat langer dan het uitzendinterval, hij moet eerst nog een GPS-fix krijgen, een vrij slot zoeken..
Dat lijkt me vanzelfsprekend. Mijn vraag is: wie weet hoe snel SOTDMA klasse B uitzendt bij een snelheid <2 knopen ?
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 14:21 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 14:34 #1249912

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Dat is 3 minuten voor zowel klasse A als B, dus bij SOTDMA zal dat niet anders zijn. [Edit:]Of correcter: Een SOTDMA is klasse B en kent geen navigatiestatus, dus 3 minuten. Maar zoals gezegd ben je dan al lang in beeld, dus de reden waarom je de vraag stelt ontgaat me een beetje. Het is immers niet zo dat je binnen die 3 minuten van het scherm verdwijnt. Hooguit klopt je geëxtrapoleerde positie niet als je snelheid of koers verandert, maar daar moesten ze toch al geen rekening mee houden.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 14:43 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 15:12 #1249918

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Knoet schreef :
Dat is 3 minuten voor zowel klasse A als B, dus bij SOTDMA zal dat niet anders zijn. [Edit:]Of correcter: Een SOTDMA is klasse B en kent geen navigatiestatus, dus 3 minuten. Maar zoals gezegd ben je dan al lang in beeld, dus de reden waarom je de vraag stelt ontgaat me een beetje. Het is immers niet zo dat je binnen die 3 minuten van het scherm verdwijnt. Hooguit klopt je geëxtrapoleerde positie niet als je snelheid of koers verandert, maar daar moesten ze toch al geen rekening mee houden.
Bedankt voor de informatie Knoet, het enige verschil is dan de zekerheid dat bij veel AIS zendingen een SOTDMA er sneller tussendoor komt. Je hebt helemaal gelijk dat het veiligheidsrisico in principe niet veel anders is (wbt zichtbaarheid bij motorpech, stilvallen op drukke vaarweg) maar voor mij is het toch een belangrijke factor. Omdat ik nu voor de keuze sta en het prijsverschil te overzien is zal ik een losse SOTDMA transponder kopen en een losse marifoon.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 16:02 #1249933

Ter info ik vond dit schema bij DigitalYacht:


Zij noemen de SOTDMA B+ er is dus geen verschil in zendfrequentie t/m 14 knopen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 16:43 #1249942

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Uiteraard slim om uit te zoeken wat de uitzendfrequentoe (als in: hoe vaak per tijdseenheid) als je je zorgen maakt of je motor er niet mee stopt, maar logisch vind ik de redenering niet. Als je stuurloos ronddobbert in de buurt van grote schepen dan is het oppakken van je marifoon en in de rondte blèren dat je motor stuk is en hoe ze je kunnen herkennen toch de eerste gedachte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 17:09 #1249950

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Nou ja, als je zichtbaar bent op AIS vergroot je natuurlijk de kans dat ze je ook visueel of op radar in de peiling houden, dus in die zin snap ik de redenering wel, los van wat je verder allemaal doet om de aandacht te trekken in geval van nood. Maar de uitzendfrequentie van je transponder is daar niet zo relevant voor, dat wilde ik maar aangeven.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 02 feb 2021 17:29 #1249957

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
@ Zeilprutser: Bedankt ! Dat is precies wat ik zocht.

@ Koko:
Dat bedoelde ik met ATIS bericht, i.e. via marifoon nabije schepen oproepen. Persoonlijk vind ik dat niet voldoende.

@Knoet: Misschien overdrijf ik wat betreft transponder keuze en veiligheidsafweging maar ik vaar met kinderen en ben minder ervaren dan jullie wellicht en wil zelf al het mogelijke doen redelijkerwijs om de kansen op goede afloop te verhogen ook al is dat maar een kleine hoeveelheid.

Uiteraard zorg ik dat motor etc goed onderhouden is maar omdat ik sowieso een Transponder ga aanschaffen (en DSC marifoon) wil ik het goed doen (naar eigen afwegingen).
Bedankt allemaal, ik weet nu genoeg !
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 17:31 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 15 feb 2021 12:14 #1253701

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
Ik sta op het punt de transponder (sotdma) te bestellen. Ik vraag me af of in het scenario van motorpech op druk vaarwater (en dus ook gebruik van marifoon) de uitvoering met splitter dan een beperking is wbt zichtbaarheid (zie mijn eerdere post).

Volgens mij maakt het niet veel uit omdat uitzenden -spraak- kort is (marifoon) en de sotdma er voor zorgt dat de AIS zo snel mogelijk uitzendt. Ik ben van plan deze -link- te bestellen. Ik heb de mogelijkheid voor de installatie van een tweede vhf antenne maar als ik de bestaande antenne kan gebruiken (redelijk nieuw) dan heeft dat de voorkeur want simpeler (gedoe plaatsing van 2 vhf antennes en voorwaarden om dat goed te laten werken etc).
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 18 feb 2021 07:23 #1254605

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 215
dus... ik ga er maar van uit dat het niets uitmaakt (splitter of niet) en bestel de 954. Als ik het aan de praat heb (zal pas in april zijn als de boot weer in het water ligt) dan laat ik weten hoe het bevalt. Misschien knoop ik er nog een multiplexer tussen/aan , even zien of dat in mijn geval echt nodig is (de 954 heeft zelf ook 2 NMEA183 in en 2 NMEA183 uit en multiplex functie). Bedankt voor de bijdrages wbt zichtbaarheid, heeft geholpen bij de keuze sotdma of niet etc.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 18 feb 2021 07:24 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:17 #1276009

Is deze All-in-one al eens langs gekomen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:21 #1276010

Zeker, en ik vindt het een heel mooi ding, kreeg afgelopen weekend toevallig deze referentie binnen van een wereld zeiler met de nodige ervaring in onze markt:
Vesper Cortex aan boord. Mooi ding, software nog niet helemaal af, maar het gaat de goede kant op. Helaas is het stroomgebruik hoger dan ik had verwacht. Maar goed, het zit er nu in en ik wil niet meer terug want functioneel als marifoon en AIS is het een geweldig ding.

Persoonlijk houd ik niet van all in one systemen, zeker op wereldreis alles in één is alles in één keer kapot, maar als je het geld hebt en iets moois en innovatiefs wilt... dit is eens een keer echt wat anders en goed doordacht.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 12:25 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:24 #1276011

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Een ding kapot, alles kapot.. :ohmy:
Alles los heeft wel zijn voordelen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:25 #1276012

Je bent te snel, ik was al bezig met een edit! :laugh:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:26 #1276013

Wel enorm prijzig, ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:31 #1276014

holtere schreef :
Een ding kapot, alles kapot.. :ohmy:
Alles los heeft wel zijn voordelen toch?

Met hetzelfde gemak kun je zeggen minder componenten minder kans op storing.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:38 #1276019

Noballast schreef :
Met hetzelfde gemak kun je zeggen minder componenten minder kans op storing.
Daarom neem ik nooit reserve onderdelen mee die kunnen alleen maar ook kapot gaan :woohoo:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:40 #1276021

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Daarom heb je ook drie rompen... :P
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 12:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS transponders (SOTDMA etc) - de verschillen 21 apr 2021 12:46 #1276025

Murphy heeft bewezen dat wat je in reserve hebt niet kapot gaat. Het zijn altijd de andere dingen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl