Hi Oliver,
Vervelend als je op een vreemde plek dit soort gedoe moet oplossen.
Er zijn een paar dingen waar ik op trigger bij je verhaal:
Oliver77 schreef :
Goedemorgen allen,
We hebben problemen met stroom aan boord sinds onze reis La Gomera - Kaapverdië. De monteur weet het ook niet meer geloof ik dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
De situatie:
We hebben hier in Mindelo nieuwe accus laten plaatsen want de vorige waren kapot (magic eye zwart) en gaven al heel snel geen stroom meer. Dit was na de reis La Gomera - Sal van 6 dagen met veel motor uren en op Sal zijn de accus een tijdje erg laag (rond 12v) geweest omdat we geen stroom konden draaien. Voor vertrek waren magic eyes nog goed. We hadden semi tractie accus.
KLinkt alsof de spanning lang te hoog geweest is (motoruren) normaal gesproken staat de dynamo op iets van 14.2V afgesteld. Een compromis tussen laden en de accu niet stuk maken. Daar boven moet je eigenlijk niet komen. Als de accu vol raakt, en de spanning blijft hoog, dan gaat hij verder met het vernietigen van energie door droogkoken.
en.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging
Wat betekent "erg laag"? Echt plat kunnen accu's niet goed tegen. Blijkbaar is er geen accumonitor aan boord. Klopt dat?
Oliver77 schreef :
De nieuwe zijn erin gegaan drie weken geleden maar we verliezen heel snel voltage, en het duurt lang voordat het magic eye weer groen wordt. En soms alleen bij 1 vd 3 service accus. De accubank is 3 x 100 Ah en losse startaccu gescheiden met diodebrug. Laadspanning dynamo 14,75 V (dyname 50A) en laden met zonnepanelen MPPT 100/30. Wat ook frapant is, als we loskoppelen dan wordt het magic eye groen.
Er is eigenlijk geen reden waarom dit zou gebeuren. De magic eye is een mechanisch dingetje wat reageert op soortelijk gewicht. Niet op stroom.
Dit KAN maar 1 dinge betekenen: er gebeurt mechanisch iets. Blijvoorbeeld belletjes die aan t balletje plakken. Je staat dus te koken!
Oliver77 schreef :
Test gedaan met accus vannacht. Plotter instrumenten, VHF, koelkast en lichten aan. 18:30 vol (13,2 V) en 07:00 waren ze 12,1 V. Dat is niet goed volgens mij want voorheen zeilden we met stuurautomaat erbij de nacht altijd door en hadden we ‘s ochtends altijd meer dan 70% in de accus en met licht weer rond de 80%.
Waar zou het probleem kunnen zitten denk je? Type service accus niet goed? Start ipv semi tractie?
Accuspanning, terwijl er stroom loopt, de accu uit of in, is GEEN indicator voor de laadtoestand. Dat is t alleen na een aantal uren geen stroom. Echt NUL dus.