Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu problemen, snel verlies

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 09:15 #1242871

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Goedemorgen allen,

We hebben problemen met stroom aan boord sinds onze reis La Gomera - Kaapverdië. De monteur weet het ook niet meer geloof ik dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!

De situatie:
We hebben hier in Mindelo nieuwe accus laten plaatsen want de vorige waren kapot (magic eye zwart) en gaven al heel snel geen stroom meer. Dit was na de reis La Gomera - Sal van 6 dagen met veel motor uren en op Sal zijn de accus een tijdje erg laag (rond 12v) geweest omdat we geen stroom konden draaien. Voor vertrek waren magic eyes nog goed. We hadden semi tractie accus.

De nieuwe zijn erin gegaan drie weken geleden maar we verliezen heel snel voltage, en het duurt lang voordat het magic eye weer groen wordt. En soms alleen bij 1 vd 3 service accus. De accubank is 3 x 100 Ah en losse startaccu gescheiden met diodebrug. Laadspanning dynamo 14,75 V (dyname 50A) en laden met zonnepanelen MPPT 100/30. Wat ook frapant is, als we loskoppelen dan wordt het magic eye groen.

Test gedaan met accus vannacht. Plotter instrumenten, VHF, koelkast en lichten aan. 18:30 vol (13,2 V) en 07:00 waren ze 12,1 V. Dat is niet goed volgens mij want voorheen zeilden we met stuurautomaat erbij de nacht altijd door en hadden we ‘s ochtends altijd meer dan 70% in de accus en met licht weer rond de 80%.

Waar zou het probleem kunnen zitten denk je? Type service accus niet goed? Start ipv semi tractie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 09:23 #1242873

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
je schrijft alleen over spanning
kun je ook ergens stromen meten?
want daar gaat het tenslotte om....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 09:24 #1242874

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Zijn het loodzuur accu's?
Dan zou je eens moeten kijken naar het (demi)water niveau. Vaak zijn loodzuur accu's zogenaamd "onderhoudsvrij", maar moet je volgens de fabriek wel twee keer per jaar het vloeistofniveau checken.
Dit kan heel eenvoudig door de afsluitkap even met een schroevendraaier op te tillen. Als het vloeistofniveau laag is, gaan de accu's heel snel leeg. En zijn ze ook heel snel einde levensduur.
Af fabriek worden ze niet altijd helemaal netjes afgevuld.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 09:25 #1242875

Hoe groot is de ontlaadstroom in die test?
14.75, is dat op de uitgang van de dynamo, of op de accupool gemeten?

Heb je een accumonitor, zodat je de stroom in en uit de accu kan meten?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 09:34 #1242879

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
centurionbattery.nl/kennisbank/magic-eye/

Over de werking van een magic eye.

Geen fijn bericht, maar ik kan me zo voorstellen dat ze (of tenmisnte 1) stuk zijn.

14.75 V op de accu's is rijkelijk veel. Dat kan wel aan t begin van de laadcurve, maar moet niet doorduren.

Maar let op: De scheidingsdiode kent ook nog een spanningsval. Dus wat Paradyske vraagt is super relevant: Is dat gemeten aan de accu zelf? Of ergens anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 10:02 #1242881

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
Hi Oliver,

Vervelend als je op een vreemde plek dit soort gedoe moet oplossen.

Er zijn een paar dingen waar ik op trigger bij je verhaal:

Oliver77 schreef :
Goedemorgen allen,

We hebben problemen met stroom aan boord sinds onze reis La Gomera - Kaapverdië. De monteur weet het ook niet meer geloof ik dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!

De situatie:
We hebben hier in Mindelo nieuwe accus laten plaatsen want de vorige waren kapot (magic eye zwart) en gaven al heel snel geen stroom meer. Dit was na de reis La Gomera - Sal van 6 dagen met veel motor uren en op Sal zijn de accus een tijdje erg laag (rond 12v) geweest omdat we geen stroom konden draaien. Voor vertrek waren magic eyes nog goed. We hadden semi tractie accus.

KLinkt alsof de spanning lang te hoog geweest is (motoruren) normaal gesproken staat de dynamo op iets van 14.2V afgesteld. Een compromis tussen laden en de accu niet stuk maken. Daar boven moet je eigenlijk niet komen. Als de accu vol raakt, en de spanning blijft hoog, dan gaat hij verder met het vernietigen van energie door droogkoken.

en.wikipedia.org/wiki/IUoU_battery_charging

Wat betekent "erg laag"? Echt plat kunnen accu's niet goed tegen. Blijkbaar is er geen accumonitor aan boord. Klopt dat?
Oliver77 schreef :
De nieuwe zijn erin gegaan drie weken geleden maar we verliezen heel snel voltage, en het duurt lang voordat het magic eye weer groen wordt. En soms alleen bij 1 vd 3 service accus. De accubank is 3 x 100 Ah en losse startaccu gescheiden met diodebrug. Laadspanning dynamo 14,75 V (dyname 50A) en laden met zonnepanelen MPPT 100/30. Wat ook frapant is, als we loskoppelen dan wordt het magic eye groen.

Er is eigenlijk geen reden waarom dit zou gebeuren. De magic eye is een mechanisch dingetje wat reageert op soortelijk gewicht. Niet op stroom.

Dit KAN maar 1 dinge betekenen: er gebeurt mechanisch iets. Blijvoorbeeld belletjes die aan t balletje plakken. Je staat dus te koken!


Oliver77 schreef :
Test gedaan met accus vannacht. Plotter instrumenten, VHF, koelkast en lichten aan. 18:30 vol (13,2 V) en 07:00 waren ze 12,1 V. Dat is niet goed volgens mij want voorheen zeilden we met stuurautomaat erbij de nacht altijd door en hadden we ‘s ochtends altijd meer dan 70% in de accus en met licht weer rond de 80%.

Waar zou het probleem kunnen zitten denk je? Type service accus niet goed? Start ipv semi tractie?

Accuspanning, terwijl er stroom loopt, de accu uit of in, is GEEN indicator voor de laadtoestand. Dat is t alleen na een aantal uren geen stroom. Echt NUL dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 10:03 #1242883

Begin allereerst met die Magic Eye te negeren. Die zijn notoir onbetrouwbaar en een hele slechte indicator van de staat van je accu. Zoals al eerder gezegd is het heel belangrijk hoe je de accuspanning meet: alle verbruikers eraf en een tijd laten staan. Dan pas meten op de accupolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 10:12 #1242885

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Bedankt voor uitgebreide reacties!

Accumonitor hebben we ook en via Victron app kunnen we ook stroom accu zien. Tussen de 2,5 en 5A fluctuerend met de spanning.

Laadspanning gemeten op accupolen en bij alle 3 de accus exact 14.75v. Dat doorkoken zou idd wel eens een ding kunnen zijn. Gaan we onderzoeken.

De accus zijn 3 weken oud en magic eyes werken wel omdat tijdens loskoppelen ze wel groen werden. En gisteren een uur nadat motor uitging werden ze ook groen.

Stromen meten ga ik ook even naar kijken.

Het verschil tussen start accus en semi tractie is me bekend, ik vermoed dat er start accus zijn geinstalleerd zou dit het probleem of een deel ervan kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 10:17 #1242890

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Meten = weten, zolang je dat niet volledig doet is elke fictieve oplossing gebakken lucht.

Dus eerst stroom meten en vooral de kleine stroompje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 10:23 #1242893

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Plotter , koelkast , lichten en VHF aan
Ik schat dat je tussen de 5 en 10Ah verbruikt ?

18:30 vol
07:00 leeg

12 uur * 5 of 10Ah is 60Ah of 120Ah

Je hebt 3 start akku’s van 100Ah elk , dus bruikbaar 150Ah dus iedere dag tussen de 75 a 60% SoC
Gecombineerd met een hoge (14.75v) laad spanning van de motor en dunne platen van een start Akku kan dit best betekenen dat ze overleden zijn , start akku’s zijn niet gemaakt om dagelijks te cyclen

Wat zijn de bulk/absorptie/float instellingen op de mppt?

Kun je op de batterij monitor zien hoeveel ah je verbruikt in 12 uur ? (Vol - leeg)
Wat is het exacte merk/type Vd akku’s?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 10:25 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 07 jan 2021 12:22 #1242917

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Je eerste set accu’s: was het te verwachten dat die de geest gingen geven?

Het feit dat je tweede set binnen 3 weken de geest geeft doet mij vermoeden dat je ook al je laadcircuits moet onderzoeken en dat deze wellicht je accu’s heeft gesloopt.

Dat Magic eye krijg je ook weer op groen als je de accu eens even lekker door elkaar schud. Daarmee vermeng je het zuur weer goed met het demi-water ;)
Ik zou er niet te veel waarde aan hechten.

Op je monitor kan je ook zien hoeveel stroom er is onttrokken na de laatste keer dat de accu helemaal vol was. Heb je dat bekeken?
Weet je zeker dat je alle in/uitgaande stroom meet? Niet ergens een aftakkingkje voor de shunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 07:48 #1243106

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Misschien kun je de shunt loggen?
Als ik bij mijn BMV de app open dan begint hij met loggen(terwijl de mppt van victron wel een geschiedenis laat zien).
Als je dit misschien via een computer kunt doen dan zie je het verloop van spanning en stroom en hieraan kun je afleiden of het normaal verloopt, of er pieken in het verbruik zitten en zelfs of bijvoorbeel 1 van de 3 accu's voortijdig opgeeft.
succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 09:09 #1243126

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Ik zou in ieder geval de laadspanning verlagen naar 14,4 of (nog veiliger maar lagere SOC) 14,2 Volt. Bij 14,75 V ben je snel je accu’s aan het droogkoken zoals hierboven al aangegeven. Alleen AGM accu’s mogen volgens mij deze hogere laadspanning hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 09:16 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 09:33 #1243135

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Bedankt wederom. Ik kan niet alles beantwoorden, lees alles en probeer het uit te zoeken.

Mppt is ingesteld als volgt:
Absorptie 14.4V
Druppel 13.80V

Hoe schroef ik de laadspanning terug dan? Sorry wat dat betreft ben ik een leek.

Afgelopen nacht weer getest
00:30 hadden we 12.9 V
08:00 hadden we 12.0V

De gebruikers via de Simarine Pico kon ik de stroom zien:
Plotter, instrumenten en VHF: 3 - 3.5 A
Koelkast: 2 - 2.5A
Licht: 1,3 - 1.5 A

Dan zijn we toch behoorlijk wat kwijt geraakt ergens. Accubank is 300 Ah

De zonnepanelen had ik via de “out” van de sc 301 shunt (pico monitor) die zit nu op de - batterijen. Hierdoor klopt het percentage op de Pico niet meer maar voltage en stroom zijn goed.

Accus zijn paar uur losgekoppeld en gaven stabiel 12.75 V aan (niet volgeladen toen ze afgekoppeld waren) de monteur was bezig met wat dingen te veranderen maar dat heeft dus weinig resultaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 09:41 #1243137

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18125
Ik begrijp dat alleen je alternator deze hoge laadspanning afgeeft. Wellicht kan je daar iets op instellen, check de datasheet van je alternator. Als dat niet zo is zijn er drie wegen lijkt me:
1 de regulator van je alternator vervangen
2 een intelligente externe regulator plaatsen (bv een Sterling)
3 de hele alternator vervangen
Wat is het merk en type van je huidige alternator?

Edit: ik begrijp niet helemaal hoe je solar charger is aangesloten. Heb je een schema van je installatie? Zo niet kan het verhelderend zijn om dat eens te tekenen.

Edit 2: ik weet niet hoe groot je zonnepanelen zijn, maar indien groot genoeg en als noodmaatregel kan je de alternator loskoppelen van je lichtaccu’s en alleen de startaccu laten laden. De lichtaccu’s worden dan alleen door zon (en indien beschikbaar door walstroom en/of genset) geladen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 09:48 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 09:51 #1243141

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
De mppt instellingen lijken me prima

Op de pico , welke aansluiting gebruik je om het voltage te meten ? Als je ‘pico internal’ gebruikt is het nietszeggend , op de SC301 zit een aansluiting om de akku spanning op de battery polen te meten , die is vele malen geschikter om een juist voltage te meten

Heb je er ook een SCQ25/50 bij ? Die kun je gebruiken om de laadstroom van de zonnepanelen te meten en weet de pico ook (bij goed instellen) wat er in en uit gaat

Dus je totaal verbruik is 7Ah , dat houd in dat je in 12 uur tijd 84Ah verbruikt en dan je akku’s ‘leeg’ zijn (12.1v is ‘leeg’)

Een akku bank van 300Ah kan helaas geen 300Ah leveren , maar ongeveer de helft , dus 150Ah voordat je op 12.1v staat , lager wil je niet ivm verkortten vd levensduur

Maar weinig akku’s kunnen deze capaciteit leveren , zelfs als ze nieuw zijn niet , dus ga er van uit dat je begonnen bent met < 150Ah bruikbare capaciteit , en door overladen met 14.75 volt en diep ontladen (12-12.1 volt) zijn ze nu al behoorlijk verouderd aangezien ze met vrij lichte belasting van 7A al na 12 uur op 12.1 volt staan

Oplossingen ? Nieuwe set akku’s ? Misschien Kai vragen wat een set goede akku’s uit europa moet kosten ?

Alternator spanning is te hoog , die moet terug naar 14.4 volt max , zou je kunnen proberen te bereiken met een langere of dunnere kabel van de alternator naar de akku’s of een nieuwe regelaar in de alternator

Edit : aangezien je in Mindelo ligt neem ik aan dat je naar de overkant gaat ? Dit moet je zeker aanpakken voordat je vertrekt , op deze manier blijf je problemen houden en je moet 2 weken varen , ook zal de zon weinig doen omdat je naar het westen vaart en je zeilen de panelen in de schaduw zetten (weet ik uit ervaring) tussen 10am en 3pm , je houd dus erg weinig over om je akku’s te laden via de zon

Edit2 : hoeveel Wp aan zon hebben jullie nu ? , en ik zie ook dat jullie een inverter hebben ? Beetje rare vraag maar die staat toch wel uit bij niet gebruiken ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 11:09 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 11:20 #1243159

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik zit eea nog een beetje verder door te rekenen
Je gebruikt nu 7Ah , dus 168Ah per etmaal (2100Wh)

Om dat bij te laden met alleen zon zou > 700Wp aan PV panelen moeten hebben (gemiddelde opbrengst tussen de 300 en 400Wh per geïnstalleerde 100Wp PV) , helemaal als je nu lood akku’s gebruikt , de laatste 20% om van 80% naar 100% SoC te komen kost enorm veel tijd

Ik zat net op jullie website te bladeren en zag 2 wat kleinere PV panelen ?
Met je huidige verbruik en opbrengst uit de zon blijf je problemen houden en gaan je akku’s niet de geadverteerde 400cycles (in jullie geval 400dagen) mee maar misschien een fractie daarvan ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 11:49 #1243164

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Wellicht kan je je accu's laten testen met een speciaal meetapparaat die ook de soc meet, de meeste garage's hebben die. Als je accu's nog goed zijn, kan je je concentreren op de gebruikers.

Ik ben bang dat je accus niet meer goed zijn, als ik op je pico afga.
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 11:54 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 12:11 #1243169

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
ReneK schreef :
Alternator spanning is te hoog , die moet terug naar 14.4 volt max , zou je kunnen proberen te bereiken met een langere of dunnere kabel van de alternator naar de akku’s of een nieuwe regelaar in de alternator

Spanningsverlies forceren door langere kabels gaat niet werken: aan het eind van het laadtraject loopt er niet zo veel stroom meer. De spanning komt dat gewoon in de accu's aan.

Spanningregelaar en/of dynamo er af en naar een revisie bedrijfje brengen. Die kunnen hem (in NL tenminste) zo doormeten. Dit soort regelaars zijn meestal redelijk standaard en makkelijk te vervangen. Maar die 14.75V moet wel weg.
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 12:20 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 12:20 #1243172

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Weet niet of ik iets zinnigs zeg, maar is er geen dubbel probleem? Ergens een groot stroom verlies en een te hoge laadspanning? Nergens een stroomtang om de stroom aan de accu te meten? En dan eventueel verder een grote verbruiker/kortsluiting te zoeken? De alternator bv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 12:22 #1243173

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
hfx schreef :
Weet niet of ik iets zinnigs zeg, maar is er geen dubbel probleem? Ergens een groot stroom verlies en een te hoge laadspanning? Nergens een stroomtang om de stroom aan de accu te meten? En dan eventueel verder een grote verbruiker/kortsluiting te zoeken? De alternator bv.

Er is een vrij geavanceerde monitor met een shunt. Als die inderdaad zo is aangesloten dat er geen achterdeurtjes de accu in of uit bestaan, is dat veel nauwkeuriger dan een stroomtang.

Met 7A en een matige accu, is leegraken helemaal niet zo gek, over een nachtje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 12:37 #1243176

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3206
te hoge laadspanning van een dynamo kan in autoland veroorzaakt worden door:
een slechte min-verbinding. De massa bij een auto loopt via het huis van de dynamo naar het motorblok en van daar via de massakabel naar de accu.

Oplossing: accu demonteren en de kontaktvlakken schoonmaken met een milde staalborstel of een vijl.

Ik weet niet hoe eea aangesloten is in jouw motorruimte, maar het is het onderzoeken waard.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 12:38 #1243179

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Joop66 schreef :
ReneK schreef :
Alternator spanning is te hoog , die moet terug naar 14.4 volt max , zou je kunnen proberen te bereiken met een langere of dunnere kabel van de alternator naar de akku’s of een nieuwe regelaar in de alternator

Spanningsverlies forceren door langere kabels gaat niet werken: aan het eind van het laadtraject loopt er niet zo veel stroom meer. De spanning komt dat gewoon in de accu's aan.

Spanningregelaar en/of dynamo er af en naar een revisie bedrijfje brengen. Die kunnen hem (in NL tenminste) zo doormeten. Dit soort regelaars zijn meestal redelijk standaard en makkelijk te vervangen. Maar die 14.75V moet wel weg.

Langere en dunner kabel heeft meer weerstand , dus zal je voltage omlaag gaan ? Maar de alternator een keer goed na laten kijken is natuurlijk het beste , er zitten genoeg garages in mindelo die nog ‘echt’ repararen , al weet ik niet hoe nauwkeurig ze zijn met meten maar ze zullen de standaard bosch regelaars gewoon hebben liggen

Anders misschien een ‘ouderwetse’ diode brug , dan heb je een spannings val van 0.6v en zit je op 14.15 volt , net even te laag voor het mooie maar minder slecht dan 14.75 ? Maar eerst maar eens uitzoeken waarom er 14.75v uitkomt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 14:06 #1243187

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Oliver77 schreef :
Test gedaan met accus vannacht. Plotter instrumenten, VHF, koelkast en lichten aan. 18:30 vol (13,2 V) en 07:00 waren ze 12,1 V. Dat is niet goed volgens mij want voorheen zeilden we met stuurautomaat erbij de nacht altijd door en hadden we ‘s ochtends altijd meer dan 70% in de accus en met licht weer rond de 80%

Een rustspanning van 12,1V is aan de lage kant, maar met ingeschakelde verbruikers is het niet zo raar.
In je laatste zin over 70% in de accu's zeg je niets over het voltage. Hoe weet je dat je met die 12,1V niet ook op 70% zit? Is er werkelijk sprake van een probleem? Tenzij die 12,1 de rustspanning is - dan begrijp ik het.

Het is door anderen ook al gezegd, maar het Magic Eye is volstrekt onbetrouwbaar als indicatie van de ladingstoestand. Ik heb nooit een accu gehad, waarin het ding na enige tijd weer groen werd.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu problemen, snel verlies 08 jan 2021 16:18 #1243213

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
ReneK schreef :
Langere en dunner kabel heeft meer weerstand , dus zal je voltage omlaag gaan ?

Alleen als er (veel) stroom loopt. Dat is het punt bij een bijna volle accu. Dan loopt er nauwelijks stroom.

De spanningsval is V=IxR. Met meer R weerstand = meer spanningsval. Meer I stroom = meer spanningsval. Maar minder I dus minder.

Bovendien: aan de andere kant van het spectrum: P=I^2xR. Dus tijdens het laden met hoge stromen, kan er nogal wat warmte ontstaan in zo'n weerstands draad.

Mijn advies: dit pad niet op gaan. Heilloos. Hoogstens een lapmiddel als je verder niks overblijft.

Voor de 50A die dynamo kan leveren, heb je kabels van tenminste 16mm2 nodig. Om bij laten we zeggen 1A een spanningsval van 0.5V te krijgen, moet je 487m kabel wegleggen.

Die vervolgens (bij 50A weer) 1250W genereert. Dat zal niet gebeuren. Het evenwicht gaat elders ingesteld worden. Maar t geeft aan: Niet doen.

Bron voor formules en tabellen:

drive.google.com/file/d/1EIKbX...03R/view?usp=sharing
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 16:27 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl