Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Anker lier op de accu

Anker lier op de accu 07 jan 2021 12:29 #1242920

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik wil terwijl ik de overstap maak naar LifePo4 ook de mogelijkheid creëren om de ankerlier te bedienen zonder dat de motor draait (hij doet het dus nu alleen als de motor draait) De lier is een Anares 1000 watt. Volgens de papieren heeft die een zekering nodig van 80A (die zit er op, is in feite een automatische zekering die wordt gebruikt als extra schakelaar) Maar hier staat ook dat de lier maximaal 140 Ah kan trekken. Dat vind ik vreemd, dan zou de zekering moeten klappen (of is deze traag?)

Ik weet dat het een niet ongebruikelijke procedure is om net als bij een boegschroef een extra accu (hoe zwaar?) Bijv. Optima yellow top aan te leggen. Maar op zich ligt alle bekabeling er bij mij al helemaal netjes in (vana af de huishoudaccu) dus wil ik de stroomvoorziening van de huishoudaccu laten lopen. Moet deze huishoudaccu minstens 80A of 140A kunnen leveren?

Ik maak waarschijnlijk een systeem met 4 x 200AH cellen, maar was van plan 100A BMS te gebruiken. Of moet ik daar een 150A BMS in zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker lier op de accu 07 jan 2021 13:07 #1242933

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
De 'natuurkunde' klopt niet helemaal. een 1000W lier trekt bij 12V 1000/12=83,33333A. Een 80A zekering is dan 'passend'. Gezien de aanloopstroom moet dat echt een 'Trage' zekering zijn, anders leg maar vast een doosje reservezekeringen klaar.
De 'automatische zekering' zal wel een thermische zekering zijn en die zijn 'super traag' en kunnen in een piek wel 5 x de nominaal waarde aan, dus 5 x 80A = 400A.

De 140Ah is geen aanduiding voor een stroomsterkte. Het kan wel een aanduiding zijn voor de accucapaciteit die minimaal nodig is om de lier te voeden zonder dat deze bij het eerste gebruik meteen de accu 'molt'! Een 140Ah loodaccu kan een CCA hebben (maximale ontlaadstroom) van 400A (dit zal op de accu staan) en lijkt een goede accu voor deze lier te zijn.

Sluit je de lier op de service accu aan, dan verwacht ik dat tijdens het gebruik de spanning van de service accu 'instort'. Dan gaat kort 'het licht uit' maar het kan ook zijn dat je navigatie computer weer helemaal nieuw moet opstarten. Er is daarmee een goede reden om toch maar een aparte accu voor de lier te gaan gebruiken. Dat kan een li-ion accu zijn. Omdat je niet de hele tijd zult 'lieren' kun je daar dan ook andere handige verbruikers op aansluiten zoals een koelkastje of een boegschroef.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 13:10 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker lier op de accu 07 jan 2021 13:49 #1242947

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Hallo Peper,

Dank je wel, ik moet eerlijk bekennen dat ik de lier nog nooit gebruikt heb, maar graag klaar wil zijn voor het komende seizoen. De reden dat ik de lier wil kunne laten zakken als de motor niet draait is dat ik de lier ook in een noodsituatie (als je motor het niet meer doet) wil kunnen gebruiken. Ik weet van de vorige eigenaar dat de lier alleen werkt als de motor loopt, de service accu is maar 74ah SLA accu.

Die 140Ah is een vertyping, dat moet natuurlijk 140A zijn. Zou het bij een 200AH LiFePo4 pack met een 150Ah BMS (of een 200Ah BMS) nog steeds zo zijn dat hij de hele tent leegtrekt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker lier op de accu 07 jan 2021 15:01 #1242967

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3638
Of 'het licht uit gaat' hangt af van de inwendige weerstand van de accu en de weerstand van de bekabeling waarbij de meeste weerstand meestal zit in de overgang naar de kabelschoenen en de kwaliteit van de kabelverbindingen. De aanwezigheid van een BMS maakt geen verschil uit, tenzij het BMS de accu bij een onderspanning afschakelt, in dat geval gaat het licht uit, de stuurautomaat uit, de navigatie elektronica uit (tenzij je een UPS gebruikt).

Een 200Ah LFP accu heeft een extreem lage weerstand en kan kortdurend 600A leveren (3c ontlading) Dat is niet het probleem. Je zult de bekabeling secuur moeten nakijken op goede verbindingen en de kwaliteit van de kabel. Het zou kunnen werken zonder dat plotseling de stuurautomaat reset als je de lier even gebruikt (en je door het uitvallen van de stuurautomaat een aanvaring maakt).

De huidige situatie waarbij je kennelijk alle stroom voor de lier van de dynamo haalt, is een goed recept voor het doorbranden van de dynamo. De lier vraagt zoveel stroom dat de dynamo eigenlijk wordt kortgesloten. Nu duurt het 'lieren' meestal niet erg lang en de kans dat de dynamo verbrandt is daarmee klein. Een 74Ah loodaccu die de stroom voor de lier moet leveren is te klein en een garantie dat het licht uit gaat. De 74Ah loodaccu is een mooie startaccu en hoeft dus niet weg.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker lier op de accu 07 jan 2021 15:34 #1242976

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Ik heb 2 accu's (AGM) van beide 75Ah (parallel) voor in de boeg staan.
Deze zijn voor de ankerlier en de boegschroef.
Ook bij mij moet de motor draaien anders werkt het niet.
Ik denk overigens dat het bij gestopte motor ook geen probleem zou zijn, in ieder geval niet voor de ankerlier.

Mijn ervaring;
Ook bij extreem gebruik van de boegschroef, ja ik weet het ik kan niet varen :whistle: , voldoet dat prima.
De motor draait op dat moment stationair en levert weinig Amperes op dat moment.
M.a.w werkt al jaren prima zo.
Beneteau Oceanis 40
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 15:36 door Solution.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker lier op de accu 07 jan 2021 15:51 #1242984

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bert65 schreef :
De reden dat ik de lier wil kunne laten zakken als de motor niet draait is dat ik de lier ook in een noodsituatie (als je motor het niet meer doet) wil kunnen gebruiken.

Je kunt bij ankerlieren de nestenschijf doorgaans handmatig los- en vastzetten waardoor je in noodgevallen altijd het anker kunt laten vallen. Ook als de motor niet loopt of je complete stroomvoorziening is uitgevallen.

Ankerop gaan zal dan ook handmatig moeten gebeuren (als de storing niet verholpen is), maar dat is bij echte noodgevallen van later zorg.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 23:00 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Anker lier op de accu 07 jan 2021 16:22 #1242997

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ipv Anares is het het hoogstwaarschijnlijk een Quick Antares ankerlier, 12V 1000W.
Deze lieren kunnen echt zonder stroom vieren en inhalen met de slinger: vieren door de nestenschijf te ontkoppelen met de slinger, en inhalen door tegen een vrijloop in met de slinger te draaien.
Ik ken eerlijk gezegd geen enkele (elektrische) ankerlier waar dit niet kan.
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 16:23 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl