Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je Lifepo4 bank laden met walstroom.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 07 jan 2021 20:25 #1243063

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Mijn (en wat anderen) 280a 4cellen zijn inmiddels besteld. Komen in de boot en worden alleen met wal en zonnestroom geladen.
De victron mppt75/10 en een 50w zonnepaneeltje laad de bank door de week op zodat we in het weekend weer genoeg stroom hebben.
Als er geen zon is (herfst/winter)kan ik een simpele Dell 220v-10a laptopvoeding Aan de mppt hangen ipv de panelen. Echter zou wel wat harder willen laden dan 10a ,op een stop tijdens langere trips.
Snel laden wordt afgeraden, maar ik wil graag mn bank snel opladen omdat ik ook door wil varen. Wat zou een mooie krachtige ac-dc lader zijn ? 20 wellicht 40a op 14,6 ? Ik lees verschillende verhalen over hard opladen..
De lader wordt netjes uitzet op ingestelde spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 07 jan 2021 20:45 #1243069

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Ik heb de 48V versie van deze besteld.
De mijne ga ik nog wel wat lager zetten. Eenmalig (top) balanceren op 3.65V en daarna laden op max. 3.4 hooguit 3.45V.
Maximale laadstoom zou ik op ~50A houden, zit je altijd safe, en kan je toch in één nacht volledig laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 07 jan 2021 21:10 #1243077

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Snel laden is met of meer dan 1c laden. In jou geval dus 280 amp of meer.

Een 80 amp laadstroom is 0.29c, voor deze accus is dat niet snel. Ben je een dikke 3 uur aan het laden als ze compleet leeg zijn.

Is een 5 amp uit het 220 netwerk niks aan het handje dus. Dus wat is snel 1,2,4,8 uur?

Ik ga de 120 amp laadstroom uit een multi
Plus 22/3000/120 terug regelen richting de 85 amp wat 0.3c is.

Voordeel met lpf is dat je 99%van wat je er instopt terug ziet itt 50 tot 80% bij agm of fla accus.afhankelijk van de laad en ontlaadstromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 07 jan 2021 21:20 #1243079

Het grote voordeel van LFP batterijen is dat je ze juist wel snel op hoog vermogen kan laden vaak zelfs met een gelijk vermogen als de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 06:25 #1243096

rooiedirk schreef :
Ik heb de 48V versie van deze besteld.
De mijne ga ik nog wel wat lager zetten. Eenmalig (top) balanceren op 3.65V en daarna laden op max. 3.4 hooguit 3.45V.
Maximale laadstoom zou ik op ~50A houden, zit je altijd safe, en kan je toch in één nacht volledig laden.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, tot nog toe deze gebruikt:
shop.gwl.eu/Chargers-6V-to-36V...cells-BMS-input.html
Ik heb al drie defecte laders terug gestuurd :-(.
Allemaal hetzelfde euvel: lampje wordt groen ten teken dat ie vol is, maar dat is ie niet...

Wat zijn de verzendkosten bij alibaba? En ik ben een productselectie gewent bij aliexpress, geef je dat hier allemaal in het comments stukje?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 06:36 #1243097

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Ik heb een oude (7 jaar) Victron Multiplus lader invertor met onderstaande laadkarakteristieken :



Ik veronderstel dat ik deze niet kan gebruiken om LFP op te laden ?

Als je vb vergelijkt met de gegevens van een Blue Smart van Victron die voor LFP een dedicated setting heeft.



In de oude is de minimum float 13.8 V en dat is te hoog....
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 06:39 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 07:44 #1243105

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Multiplus kun je veelal programeren. frontje eraf schroeven en kijken of je een utp aansluiting vindt. Dan kun je of het betreffende kabeltje bestellen, of een leverancier opzoeken)=programmeren is 5minuutjes werk).
mvg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 07:53 #1243109

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Broes46 schreef :
Ik heb een oude (7 jaar) Victron Multiplus lader invertor met onderstaande laadkarakteristieken :

Ik veronderstel dat ik deze niet kan gebruiken om LFP op te laden ?

Als je vb vergelijkt met de gegevens van een Blue Smart van Victron die voor LFP een dedicated setting heeft.


In de oude is de minimum float 13.8 V en dat is te hoog....

Is het niet mogelijk om via de (PC) interface de verschillende voltages en max laadstromen helemaal zelf in te stellen?
www.victronenergy.com/upload/d...--800VA-5kVA-EN-.pdf
Als je geen smart interface hebt dan zou ik bij Victron vragen of de Service dat voor je wil doen (uitbouwen, langs rijden, inbouwen). Heb ik vroeger bij de overgang naar AGM met een oude Combi bij Mastervolt ook eens gedaan (en vervolgens toch maar een MV PC interface aangeschaft).

Mbt de 13.8V: ik begrijp uit dit forum dat 13,6V (4x3,4V) als maximum gezien wordt, om een oneindige de “float” obv bereiken van dit voltage toch veilig vanzelf te laten stoppen als je de opladen niet op een andere manier op tijd kan laten stoppen.
Het laden van de LiFePo4 cellen kan snel, maar moet ook op tijd stoppen, hetgeen de beheersing complexer maakt dan voor onze oude accus: moest langzaam, maar mochten oneindig aan de 3 fase lader.
Ik verwacht dus dat je voortaan je oplader voor vertrek/voor het weekend aanzet ipv na aankomt. Jouw Multiplus is daar waarschijnlijk ook krachtig genoeg voor.

Verder zie ik deze software update. Als dat voor jouw Multiplus kan zou dat prachtig zijn:
www.victronenergy.com/upload/d...-and-Quattros-EN.pdf
Als dat mogelijk is dan kun je de Multiplus obv de BMS schakelen. Dat zou prachtig zijn
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 12:13 door Booty24. Reden: 13,6V was wel goed ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 07:57 #1243110

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
It Paradyske schreef :
rooiedirk schreef :
Ik heb de 48V versie van deze besteld.
De mijne ga ik nog wel wat lager zetten. Eenmalig (top) balanceren op 3.65V en daarna laden op max. 3.4 hooguit 3.45V.
Maximale laadstoom zou ik op ~50A houden, zit je altijd safe, en kan je toch in één nacht volledig laden.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, tot nog toe deze gebruikt:
shop.gwl.eu/Chargers-6V-to-36V...cells-BMS-input.html
Ik heb al drie defecte laders terug gestuurd :-(.
Allemaal hetzelfde euvel: lampje wordt groen ten teken dat ie vol is, maar dat is ie niet...

Wat zijn de verzendkosten bij alibaba? En ik ben een productselectie gewent bij aliexpress, geef je dat hier allemaal in het comments stukje?

Je dit soort laders ook bij Aliexpress, voor 70euro heb je bv een 50A,14,6v. Alleen heb niet zoveel vertrouwen in de vochtbestendigheid van dit soort apparaten, verder wel ideaal omdat dat ding gewoon 14,6 volt geeft totdat de accu "vol" is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 08:41 #1243119

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Broes46 schreef :
Ik heb een oude (7 jaar) Victron Multiplus lader invertor

Ik veronderstel dat ik deze niet kan gebruiken om LFP op te laden ?

Als je vb vergelijkt met de gegevens van een Blue Smart van Victron die voor LFP een dedicated setting heeft.

Je zal de unit moeten programmeren. Je kan de multi heel mooi samen laten werken met een BMS wat een i/o uitgang heeft om het laden en gebruik te laten stoppen. Dan zou je de methode uit deze link kunnen toepassen.

Anders zal je met een kabel de boel moeten programmeren. Kan bij de meeste service punten tegen een kleine vergoeding. Mogelijk zit er iemand bij jou in de buurt die dat kan dan hoef je niet eens uit te bouwen.

Let op dat bij de switch van lood naar lithium je alle laders moet aanpassen. Zeker als je een dom commonport Daly achtig BMS gebruikt die geen interfacing of I/O mogelijkheid met andere apparatuur heeft.

In het draadje van de accus staat het schema wat ik ga gebruiken. Ik heb gekozen voor een iets geavanceerder BMS wat kan communiceren met laders en via relais met verbruikers.

Ik zie het niet eens direct als gecompliceerder. Als je van lood naar lithium gaat zal je alle laders langs moeten om te kijken of ze de juiste High voltage disconnect hebben. En je verbruiks of die de juiste low voltage disconnect hebben. Het enige wat je "BMS" nog hoeft te doen is het balanceren van de cellen. Zijn je cellen gebalanceerd dan zijn de op totale voltage gekozen HV en LV disconnects veilig mits je niet de extremen opzoekt en eens in de zoveel tijd ook controleert of je cellen mooi gebalanceerd blijven.

EA kan heel goedkoop en robust als je het als een systeem benaderd en niet als een accu die je in een systeem zet wat daar niet voor gemaakt is. Het is hetzelfde als een benzine motor op diesel laten draaien. Met wat aanpassingen kan een benzine motor prima op diesel lopen. voorbeeld uit de pleziervaart zijn de BMC blokken dat zijn verdieselde benzine motoren. Daar hebben ze wel iets meer gedaan dan enkel diesel in de tank gooien. Het zelfde gaat op voor de wissel van lood naar lithium.
Laatst bewerkt: 08 jan 2021 08:42 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 09:14 #1243128

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
It Paradyske schreef :
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, tot nog toe deze gebruikt:
shop.gwl.eu/Chargers-6V-to-36V...cells-BMS-input.html
Ik heb al drie defecte laders terug gestuurd :-(.
Allemaal hetzelfde euvel: lampje wordt groen ten teken dat ie vol is, maar dat is ie niet...

Wat zijn de verzendkosten bij alibaba? En ik ben een productselectie gewent bij aliexpress, geef je dat hier allemaal in het comments stukje?
Ze zijn nog onderweg, dus nog geen ervaring.
Dit is de 48V uitvoering, en daar hoef je alleen aan te geven welke stekkers (in/uit)je wilt.

Ik hoop ze hebben voordat ik moet laden, anders moet je tot volgend jaar wachten met ervaringen :) (Nu na 25 dagen op 39% SOC)
Transport is duur (En terecht) Voor de 900W 134€ inclusief transport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 09:46 #1243140

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
nardus schreef :
Mijn (en wat anderen) 280a 4cellen zijn inmiddels besteld. Komen in de boot en worden alleen met wal en zonnestroom geladen.
De victron mppt75/10 en een 50w zonnepaneeltje laad de bank door de week op zodat we in het weekend weer genoeg stroom hebben.
Als er geen zon is (herfst/winter)kan ik een simpele Dell 220v-10a laptopvoeding Aan de mppt hangen ipv de panelen. Echter zou wel wat harder willen laden dan 10a ,op een stop tijdens langere trips.
Snel laden wordt afgeraden, maar ik wil graag mn bank snel opladen omdat ik ook door wil varen. Wat zou een mooie krachtige ac-dc lader zijn ? 20 wellicht 40a op 14,6 ? Ik lees verschillende verhalen over hard opladen..
De lader wordt netjes uitzet op ingestelde spanning.

Wat is handig:
280Ah levert ons obv 95-15% 224Ah. Daar je alleen aan de wal oplaadt, zul je ook wel van de ondergrens wegblijven, maar dat terzijde. Je wilt dus voorbereid zijn op een late aankomst/vroeg vertrek dwz dat 25A “incidenteel net aan” is en 50A mooi en daarboven neemt het voordeel nauwelijks toe.

Ik denk voortaan in de weekeinden in de overnachting te laden en dan laat ik de lader door de week uit.
De terugweg zorgt er dan voor dat de accu niet helemaal vol wordt achtergelaten.
Voor een lange tocht (of overnachting zonder walstroom) wil je volledig opgeladen zijn, maar voor een lange tocht ben je ook wel eerder aan boord. Dan hoef je alleen bij te laden van 60-95% dus 96Ah. Daarvoor is 50Ah (2 uur) dan wel praktisch.

Boten en vooral electronica kunnen slecht tegen vocht. Bij een wallader is dit alleen een levensduur kwestie want die staat onderweg uit. Als ze falen dan is dit in de haven en niet onderweg. Dat is dan voortaan wel net voor vertrek.

Voor mijn boot wordt 50A te zwaar. Ik heb nu 10A (0,8kg) en zoek laag gewicht, fanloos/gesloten (motorruimte en vocht geschikt), remote control en daarbij de hoogste laadstroom:
25A IP65 1,9kg www.victronenergy.nl/upload/do...rger-230V_NE_web.pdf
(deze 30A is helaas IP22 1,3kg www.victronenergy.nl/upload/do...r-180-265-VAC-NL.pdf)

Bij vertrekken voor een lange tocht moet ik dan dus een keer langs de boot of dit oplossen met inschakeling op afstand (ik hoop dat iemand remote bluetooth via remote android op wifi voor ons al eens heeft opgelost....).

De mooiste lader is de ChargeMaster Plus 12/75-3 die een Mac Plus (zie commentaren HenkV) geintregreerd heeft. Wal- en motorladen vanuit één lader. Die is te groot (en helaas te duur).
Een ChargeMaster Plus 12/25 bestaat helaas (nog) niet. Die zou ideaal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 10:05 #1243145

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
victron ? hmmm.
Meeste leveranciers van Lifepo4 batterijen adviseren de volgende settings:

CCCV load profile (constant current constant voltage )
charge voltage: 14,6V
cutoff charge voltage: 14,4V
cutoff discharge voltage: 10V



Victron houd zich daar niet aan. kan wel raden waarom, cccv is niks anders als een ac-dc adapter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 10:22 #1243149

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Dank je.
Dit was mijn eerste selectie obv de specificaties en dacht dit in te stellen via BT. Ik ben nog niet zo ver dat ik me verdiept heb in hoeverre je de profielen voldoende op onze XLD specs zelf in kan instellen. Gelukkig een algemeen probleem (evenals de BMS keuze) en de draadjes hier in ZF gaan ons daarbij helpen.

Ik ben de afgelopen week vooral op zoek geweest naar het werken op een enkele accu.
Dwz "niet-prio" afschakelen obv SoC, uitval accu, varen zonder accu (verlichting, VHF) etc.
Of zou opladen via de dynamo toch makkelijker zijn. Voer voor een apart draadje (volgt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 10:40 #1243152

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Booty24 schreef :
Dank je.
Dit was mijn eerste selectie obv de specificaties en dacht dit in te stellen via BT. Ik ben nog niet zo ver dat ik me verdiept heb in hoeverre je de profielen voldoende op onze XLD specs zelf in kan instellen. Gelukkig een algemeen probleem (evenals de BMS keuze) en de draadjes hier in ZF gaan ons daarbij helpen.

Ik ben de afgelopen week vooral op zoek geweest naar het werken op een enkele accu.
Dwz "niet-prio" afschakelen obv SoC, uitval accu, varen zonder accu (verlichting, VHF) etc.
Of zou opladen via de dynamo toch makkelijker zijn. Voer voor een apart draadje (volgt).

denk het niet,:prijzig, zwaar en complex(er)

De best geschikte lader zou de victron blue smart 12/25 zijn, licht, waterdicht en redelijk krachtig en licht :2,8kg, maar betaal je in mijn ogen wel teveel voor een afwijkend profiel en waterdichtheid. Maar op dit moment kan ik niks anders vinden om in mn boot te schroeven of een ali lader van 50a welke ik in een tas bewaar ipv in een vochtige ruimte ophang. Ding heb ik toch alleen sporadisch nodig.
Mijn zonnepaneeltje op mn garage houd de accu verder wel op spanning door de week. (gewicht ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je Lifepo4 bank laden met walstroom. 08 jan 2021 12:17 #1243171

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Heb effe contact genomen met Victron hier in Antwerpen (Ysebaert in Wommelgem)en m'n oude Multiplus Compact kan simpel geherprogrammeerd worden naar 14.2 V of 14.4 V absorption en 13.5 V float en 13.5 V storage. Probleem van lader opgelost. Het zou me 35 euro kosten en ik kan er gewoon op wachten. 35 euro te betalen is in alle geval minder dan de prijs van de interface kabel om het zelf te doen.
én... veel goedkoper dan een nieuwe lader à la Blue Smart van Victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl