Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu?

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 20 apr 2023 20:30 #1474507

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3250
ReneK schreef :
@jkb

Houd er wel rekening mee dat de battery protect maar 1 kant op werkt ?

Dus of HVD of LVD , als je beide wilt beveiligen met battery protect zul je er 2 moeten gebruiken en de laad / ontlaad circuits moeten scheiden

Nogmaals dank voor de waarschuwing. Ik had 'm wel in kunnen zetten als onderspanningsbeveiliging, maar niet zonder kabel-reorganisatie (splitsen van laders en verbruikers). Dat wil ik voorkomen, dus de Victron BP gaat terug en er komt wat anders voor in de plaats wat wel direct bij de accu geplaatst kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 21 apr 2023 14:13 #1474633

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
redshift schreef :
ReneK schreef :
@jkb

Houd er wel rekening mee dat de battery protect maar 1 kant op werkt ?

Dus of HVD of LVD , als je beide wilt beveiligen met battery protect zul je er 2 moeten gebruiken en de laad / ontlaad circuits moeten scheiden

Nogmaals dank voor de waarschuwing. Ik had 'm wel in kunnen zetten als onderspanningsbeveiliging, maar niet zonder kabel-reorganisatie (splitsen van laders en verbruikers). Dat wil ik voorkomen, dus de Victron BP gaat terug en er komt wat anders voor in de plaats wat wel direct bij de accu geplaatst kan worden.

Graag gedaan , ik liep/loop tegen hetzelfde aan en heb uiteindelijk niet de BP gebruikt maar bi-stabiele relais via de BMS geschakeld
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 03 juni 2023 21:40 #1484119

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1188
Herstel en gebruikservaring:

Na het falen van de relais en de kabels eerder dit herstelt voor het zeilen van de SSR (tocht).
Met 280Ah is motorladen voor kleine tochten niet nodig en de wallader kan je ook prima zelf aan/uit zetten.

Niet vervangen door een SSR (relais) want die zijn niet beschikbaar in NC. (Zie “SSR keuze” (relais) draadje).

De relaisvoeten voor het motorladen zijn vervangen door dezelfde. Deze relais zijn noodzakelijk. Je wilt doorvaren als de dynamo te heet is geworden en je wilt maximaal laden als je kort motert.

De relais voor de wallader zijn verwijderd. Daar moet de lader gewoon zelf zijn best doen en mocht de bms alarm geven dan moet ik zelf de stekker er uittrekken. Net als bij een oliealarm. Blijkt best te doen.

Nu eens gekeken bij welke SoC de verbuikers afgeschakeld worden: 51Ah gaat alles uit (ik heb nog geen verschil tussen non-priority en priority aangebracht, hoewel ik al wel twee relais heb gemonteerd).
Start de motor op 18% SoC charge: jazeker en dan kan je 2,5 uur laden tot de dynamo te warm wordt (72gr).
De spanning op de cellen neemt bij laden snel toe dus vrij snel na het starten zijn alle gebruikers weer beschikbaar. Zou je de motor snel weer uit doen dan is er te weinig bijgeladen en zou je weer onder de LV spanning komen.

Nogmaals: ik heb dus eigenlijk een startaccu waarvan ik de eerste 82% ook voor service gebruik.
Net zoals ik de auto alleen heb je daar geen LV beveiliging om altijd te kunnen starten.

Voor de SSR (tocht) was bijladen onderweg niet nodig. In 17,5 uur is 90Ah gebruikt. Koelkast aan; alles op de automaat en navigatie tablets aan. Ik heb een €2 temperatuursensor in de koelkast en voor 5gr kan de thermostaat op half en dat scheelt.
Laatst bewerkt: 03 juni 2023 21:45 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 11 okt 2023 19:15 #1515670

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1188
Zoals beschreven laad ik alleen nog bij aanwezigheid. In de thuishaven hoef ik bijna nooit te laden met zo’n grote accu. Sowieso wil je de accu pas vol hebben als je gaat varen.
Afstandsbediening zou wel aardig zijn, maar mijn boot is niet “on line”.

Homewizard meldde dat de SmartSocket ook zelfstandig aangesloten kan worden zonder P1 meter.
Testje gedaan: SmartSocket gelinkt aan de haven wifi en het schakelen en uitlezen in de app werkt.
Laden in de laatste 30% van de vulling vraagt 14,5x de laadamps in Watts bij 230V.

Bij tussen de 85-90% vulling begint het afvallen van het gevraagde vermogen en dus de absorptie fase.
Meestal is dat meer dan voldoende en anders start je bij vertrek van huis het laatste stukje en ben je stampvol bij vertrek.
Bijvangst: als de SmartSocket niet meer online is dan zal waarschijnlijk de stroom er af zijn. Handig toezicht of je ontvochtiger stroom krijgt in de winter(stalling).

De SmartSocket kan ook automatisch uitschakelijk onder een vermogensgrenswaarde, daarvoor is echter een abo nodig. Die heb ik thuis wel, maar die geldt vooralsnog per woning. Vraag om dat te combineren per account loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 12 okt 2023 06:16 #1515703

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15580
Wat een goed idee zeg: de smartsocket inzetten om op afstand te kunnen schakelen! Ik heb ook zo’n ding en gebruik hem lang niet altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele LiFePo4 bank zonder startaccu: wat nu? 12 okt 2023 19:21 #1515837

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1188
Terzijde:
Ik gebruik ze veel om stand-by gebruik te stoppen: TV-audio, werkkamers etc.
Gebruik is prima maar “vergeten uit” te zetten is zonde. 20 uur/dag; 7000uur/jaar d.w.z. 7kWh per stand-by Watt.
Een half uur na stand-by gaat het net er helemaal af.

Terzake:
Vandaag bleek dat de SmartSocket voor de boot gewoon aan ons huis kan worden toegevoegd. Binnen één huis mogen de apparaten op verschillende wifi’s. Dan valt de boot binnen hetzelfde abo en kan wel een meettaak worden opgegeven.

Voorbeeld overschakelen bulk naar absorptie gemeten aan de netzijde:



Voorbeeld meettaak om het laden te stoppen en de lader van het net te halen:


PS:
Deze SmartSocket is van HomeWizard. Er zullen ook wel andere zijn.
Nadat deze toegevoegd en verbonden is gebeurd het programmeren in de app en dat hoeft dus niet op de boot.
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 19:28 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl