En dan een andere ervaring die zowel bij
“link welke SRR-relais” zou passen als bij je grootste blunders of als bij “Groot Geluk” gehad.
Zoals aangegeven in
“link welke SRR-relais” meldde ik dat mijn relais’ warm werden en bij walladen op 25A zelfs heet.
Ik hield de Charge-Off relais dan ook in de gaten oa nav de gemelde ervaringen met relais van 3Noreen, waarvoor nogmaals dank!
De hete relais gaven ook wat plastic-lucht.
Het laden met de nieuwe Victron IP65 ging ook niet lekker. Ook niet op 10A. Hij schakelde heel snel over op Abs. Ook als je die omschakeling verzette van 14,4 naar 14,5V. Eerst navragen bij Victron of eerst de warme relais vervangen door betere. De warmteontwikkeling is weerstand, is spanningsval, kan een verstoring zijn voor de Victron (die geen aparte Vsense heeft), dus eerst maar die relais oplossen....
In IJmuiden maar zo gelaten. ‘s Ochtend bijna vol 240Ah. Meer dan genoeg.
Op Texel vandaag willen bijladen voor morgen, want ondertussen op 135Ah. Zeilverbruik in 7-8Ah. Havenverbruik 4-6Ah. Basis is de koelkast a 3,8 Ah. Niets, 0 A! Een beetje frunniken aan de relais: 0,2A.
Daarna niets meer.
Relais en harnassen uit elkaar: harnassen vervormd. De relais niet!
MK-lampje erbij: stroomkabels aangetast. Deels aan elkaar geplakt. Deels blanke kabel, grijs, bros en één los.
Duidelijk: kabel te heet geworden. Gek, want dezelfde diameter als van de nieuwe lader.
Dymamo-laadkabel: idem bij het relais in de AC verbinding tussen dynamo en regulator.
Bij de stekker naar de regulator de stekker deels gesmolten.
Geluk: geen sluiting, niets kapot (zover ik weet); geen brand!
SSR-relais keuze: de huidige automobiel relais zien er nog goed uit. Maar vervangen door een SSR is nog steeds een wens.
Grootste blunder: de verhitte draad oogt grijs. Een stuk originele kabel erbij gepakt. Alle lfp spullen zijn nog aan boord. Stukje kabel vrijgemaakt een bekrapt: zilverkleurig! Geen vol-koper. Ik neem aan CCA.
Mantel bekeken: staat geen belastingsklasse op.
Ik moet dus het verkeerde besteld hebben en moet dat nakijken.
Oplossing voor nu:
Kabels naar de dynamo-chargeoff relais afgeknipt en afgeplakt: dwz nu geen dynamoladen.
Kabels naar de wallaad-chargeoff relais afgeknipt en afgeplakt en de Victron laadkabels met klemmen op de hoofdschakelaars: dwz nu geen HighV cel bewaking meer.
De Victron moet zelf tijdig afschakelen dan wel doe ik dit obv de accumonitor. 7 uur te gaan. 3 uur hoog plus vannacht laag.
Dit even een uurtje aangekeken en op dit ‘succes’ een drankje gaan halen in de Compagnie aan de haven.
Ik voeg zodadelijk de foto’s toe zodra terug aan boord.
Harnas gesmolten
Relais' lijken vooralsnog in orde
Langkabel naar relaisharnas
AC verbindingstekker tussen regulator relais en dynamo
Schoongeschrapte kabel: kopercoating...
Dan maar laden buiten de bus om...
NB: indachtig de discussie in "LiFePO4 voor leken" over zekeringen. Dat helpt hier niet. Dat de kabel inferieur is, was uiteraard niet mee gerekend.
Les: gezonde achterdocht op eigenbouw is prima.