Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SSR keuze

SSR keuze 19 juli 2021 14:53 #1306203

Hieronder een eerste conceptueel schema van het toekomstig electrisch systeem. Schema moet nog gefatsoeneerd worden zodat het wat makkelijker leest en heeft nog wat meer open eindjes.



In de basis:
  • Bestaande SLA accu voor motor (starten en permanente belasting dynamo)
  • 4S LiFePO4 3.2V 280Ah cellen als service accu
  • Electrodacus BMS. Deze gebruikt 2 shunts in serie om zowel de laadstroom als totale stroom van/naar de accu te meten. Zo weet je ook welke laadstroom direct verbruikt wordt en nooit in de accu belandt
  • Dit BMS is ook in staat load en charge te trippen bij resp. low voltage en high voltage disconnect
  • Hierom zijn er aparte load en charge relais en verdeling nodig
  • Autonome (Victron) battery monitor verzorgt schakelfuncties PV lader en DCDC converter (starten laders bij SOC<80%, stoppen bij SOC>85% en/of pack voltage). Het BMS hoeft normaal dus niets te doen

Mijn vraag voor nu gaat over de dimensionering van de (hier arbitrair als 200A getekende) relais. In de praktijk wil de bekabeling, relais etc uitleggen op 70A continue. De "3 schakelaars 2 sleutels" crossover wil ik het BMS laten bypassen omdat dit een noodvoorziening is en het ooit wellicht nodig is toch de motor te kunnen starten op de LiFePO bank terwijl het load-relais getript is. Deze SSR hoeft dus niet de 150(?)A startstroom aan te kunnen?
Goed idee? Of toch consistent achter het relais af laten takken?

Wie kan wat info geven over de SSR: een forumlid kwam met deze suggestie:

..maar ik vind eur 100 wel duur voor iets dat bij Ali eur 15 kost (2 stuks 50A SSR).

Wat is nu handig om voor deze (erg belangrijke) schakelfuncties te kiezen? Wat is het verschil tussen een AC en DC SSR? Wat gebeurt er wanneer er DC door een AC SSR loopt? Wanneer is een heatsink wel en niet nodig? Dit speelt in mijn configuratie niet, maar kan door een DC SSR de stroom in 2 richtingen lopen (laden en ontladen), of is dan een AC SSR nodig!?

Ik kan wel wat inzicht gebruiken!
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 16:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 16:06 #1306226

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Nachtvlinder schreef :
Wie kan wat info geven over de SSR: een forumlied kwam met deze suggestie:

..maar ik vind eur 100 wel duur voor iets dat bij Ali eur 15 kost (2 stuks 50A SSR).

Zo'n relais heb ik gehad. Let op het voltooit verleden tijd. Wat een prul. Het gebruikte plastic is van een harde zeer brosse soort. De draad terminals zitten los ingeklemd tussen de verschillende plastic delen waardoor er maar een zeer kleine aandraai moment nodig is om de terminals uit het plastic te breken. Je wilt er ook geen vier 35mm2 kabels aan hebben hangen.
Vervangen door twee goede kwaliteit solid state relais.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 16:23 #1306233

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Itt 3Noreen heb ik een betere ervaring met het relais.
Heb het toegepast met 70 of 90mm2 kabels en daarbij geen problemen ondervonden.
Functioneert tot nu toe prima wat op zich niet verrassend is, want in een goede installatie zou het relais (bijna) nooit hoeven te schakelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:09 #1306256

Gebruik voor beide relais de Battery Protect van Victron. Iets duurder maar gebruikt vrijwel geen stroom, ook niet in rust.
Ik denk overigens ook dat je Electrodacus te weinig stroom levert om normale relais te schakelen!
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:11 #1306259

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
PvO schreef :
Itt 3Noreen heb ik een betere ervaring met het relais.
Heb het toegepast met 70 of 90mm2 kabels en daarbij geen problemen ondervonden.
Functioneert tot nu toe prima wat op zich niet verrassend is, want in een goede installatie zou het relais (bijna) nooit hoeven te schakelen.

Hebben we het wel over het zelfde relais. Die van mij had m6 boutjes op de terminals. 90mm2 kabelschoen vastzetten met een m6 ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:15 #1306261

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
3Noreen schreef :
Vervangen door twee goede kwaliteit solid state relais.

Zoals??...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:20 #1306262

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Dezelfde relais koop je voor een euro of 10-12 pst

Even het OEMpart nummer opzoeken
Enige dat je mist is dan het mooie combi printje bovenop
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:30 #1306268

Bedankt voor de reacties. Die Victron Battery Protect is heel betaalbaar en kan veel te veel, maar je kunt dat apparaat ook in een “relay mode” zetten, dan bepaalt ie niet zelf wanneer te schakelen maar volgt een extern BMS.

Er wordt wel gewaarschuwd dat ie kapot gaat wanneer de stroom de verkeerde kant op loopt, maar dat treedt in mijn geval niet op omdat elk ding OF de laadstroom doorlaat, OF de ontlaadstroom; geen “heen-en-weer stroom”. Je kunt deze dus niet gebruiken bij een BMS dat de accu met één relais isoleert.

Laatst bewerkt: 19 juli 2021 17:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:40 #1306276

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@nachtvlinder

Kun je dan niet net zo goed één li-charge (ook Victron) gebruiken ?

Die gaan tot (dacht ik) 120A en kun je door de BMS laten aansturen , kost minder
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 18:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 17:54 #1306283

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Probleem kan zijn, dat bij afschakelen van een bron er nadien nog wat kleine stroompje retour kunnen lopen als de bronnen iuit staan. of dit schadelijk is??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 18:04 #1306288

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Let goed op de specs!!! Bij de 123smartrelay ontbreekt wat mij betreft het belangrijkste nl de spannings val bij geleiding. Ook bij Victron vind ik zosnel niets.
De simpele(goedkope) gebruiken een (foto)thyristor wat resulteert in een spannings val van zo'n 1,5V :evil:
Wat je wilt is een CMOS SSR met een (erg) lage weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 18:32 #1306301

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ce est parti schreef :
Gebruik voor beide relais de Battery Protect van Victron. Iets duurder maar gebruikt vrijwel geen stroom, ook niet in rust.
Ik denk overigens ook dat je Electrodacus te weinig stroom levert om normale relais te schakelen!
Dat 123smart relais is bistabiel, gebruikt in rust ook geen stroom.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 18:34 #1306303

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
PvO schreef :
Itt 3Noreen heb ik een betere ervaring met het relais.
Heb het toegepast met 70 of 90mm2 kabels en daarbij geen problemen ondervonden.
Functioneert tot nu toe prima wat op zich niet verrassend is, want in een goede installatie zou het relais (bijna) nooit hoeven te schakelen.

Hebben we het wel over het zelfde relais. Die van mij had m6 boutjes op de terminals. 90mm2 kabelschoen vastzetten met een m6 ?
6mm idd, daar zijn gewoon kabelschoenen voor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 18:36 #1306305

Is de 123smart nu een mechanisch relais met elektronische aansturing, of een SSR? Stroom mag daar wel in twee richtingen door?
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 18:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 18:39 #1306307

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
rooiedirk schreef :
Let goed op de specs!!! Bij de 123smartrelay ontbreekt wat mij betreft het belangrijkste nl de spannings val bij geleiding. Ook bij Victron vind ik zosnel niets.
De simpele(goedkope) gebruiken een (foto)thyristor wat resulteert in een spannings val van zo'n 1,5V :evil:
Wat je wilt is een CMOS SSR met een (erg) lage weerstand.
Ik heb het 123smart relais belast tot 100A, ik heb de spanningsval niet gemeten, maar er is mij ook niets opgevallen wat op een (te grote) spanningsval wijst.
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar voor afschakelen ingeval van een onder of overspanning heb ik een sterke voorkeur voor een mechanische schakelaar ipv een halfgeleider.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 18:42 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 18:41 #1306308

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Nachtvlinder schreef :
Is de 123smart nu een mechanisch relais met elektronische aansturing, of een SSR? Stroom mag daar wel in twee richtingen door?
Is een mechanisch bi stabiel relais, waar de elektronica er voor zorgt dat je het kan aansturen met een no/nc uitgang van een bms.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 19:25 #1306332

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Is de 123smart nu een mechanisch relais met elektronische aansturing, of een SSR? Stroom mag daar wel in twee richtingen door?
Is een mechanisch bi stabiel relais, waar de elektronica er voor zorgt dat je het kan aansturen met een no/nc uitgang van een bms.

Heel mooi dat het een bi-stabiel relais is, maar de benaming is ronduit misleidend!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 19:37 #1306337

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Ik vraag me af of deze bi-stabiele relays ook zo aan de prijs zijn:

kr.mouser.com/pdfDocs/KI-Relay30-120A.pdf

www.te.com/usa-en/products/rel...relays.products.html
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 19:46 #1306349

PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Is de 123smart nu een mechanisch relais met elektronische aansturing, of een SSR? Stroom mag daar wel in twee richtingen door?
Is een mechanisch bi stabiel relais, waar de elektronica er voor zorgt dat je het kan aansturen met een no/nc uitgang van een bms.
Maar hoeveel stroom heb je nodig voor de bediening?
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:47 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 19:57 #1306356

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ce est parti schreef :
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Is de 123smart nu een mechanisch relais met elektronische aansturing, of een SSR? Stroom mag daar wel in twee richtingen door?
Is een mechanisch bi stabiel relais, waar de elektronica er voor zorgt dat je het kan aansturen met een no/nc uitgang van een bms.
Maar hoeveel stroom heb je nodig voor de bediening?
Wat bedoel je precies met 'de bediening'?
Als je daarmee het echte schakelen bedoeld, dit is zo kort dat het niet relevant is voor je stroomverbruik.
Voor het overige, minder dan 0,5mA.
123electric.eu/products/123smartrelay/
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:58 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 20:38 #1306393

PvO schreef :
Ce est parti schreef :
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Is de 123smart nu een mechanisch relais met elektronische aansturing, of een SSR? Stroom mag daar wel in twee richtingen door?
Is een mechanisch bi stabiel relais, waar de elektronica er voor zorgt dat je het kan aansturen met een no/nc uitgang van een bms.
Maar hoeveel stroom heb je nodig voor de bediening?
Wat bedoel je precies met 'de bediening'?
Als je daarmee het echte schakelen bedoeld, dit is zo kort dat het niet relevant is voor je stroomverbruik.
Voor het overige, minder dan 0,5mA.
123electric.eu/products/123smartrelay/
TS laat de relais op de tekening schakelen door de Electrodacus. Die kan enkele mA schakelen maar zeker geen electrische spoelen. Vandaag mijn vraag.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 20:43 #1306395

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Bij het 123smart relais moet je een voeding aansluiten en een nc of no contact.
De bms hoeft dus niets te schakelen, alleen een signaal doorgeven.
Zie ook het schema wat gedownload kan worden via de hierboven genoemde link.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 20:45 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 20:53 #1306400

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
dit zijn de relais die 123smart gebruikt , iets van 12 euro

shop.gwl.eu/DC-Contactors/DC-P...h-100A-Coil-12V.html

je kunt je ook in 2 en 3 voud krijgen

www.nicerelay.com/latching-relays-nrl709l.html

RL709 - 12v , en dan 80A , 100A of 120A

www.google.com/search?q=rl709+...d8C68Q4dUDCA0&uact=5

hier met een mooi printje van EV Power Australia $76 AUD / 50 euro

www.ev-power.com.au/product/bcu-micro08a/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 20:56 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 19 juli 2021 21:22 #1306417

123Electric is goed in waarde toevoegen - terecht want ze verwerken die bistabiele relais die ReneK linked tot mooi eindprodukt.

Gevoelsmatig lijkt mij het 123relais robuuster dan de Victron SBP. Die laatste kost in de smart versie ~60 eur. Makkelijk programmeerbaar, maar het 123relais kun (hoef!) je überhaupt niets aan in te stellen. Beide met M6 terminals. De Victron SBP SSR techniek, mogelijk gevoelig voor tegenstroom en in de 100A versie op behoorlijk zware koelribben gemonteerd. Die zou dus best behoorlijke verliezen kunnen geven.

Ik ga er dan maar vanuit dat 3Noreen’s slechte mechanische ervaring een incident, foute batch oid is geweest.

Dank voor de discussie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 20 juli 2021 04:18 #1306442

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
Nachtvlinder schreef :

Ik ga er dan maar vanuit dat 3Noreen’s slechte mechanische ervaring een incident, foute batch oid is geweest.

Uiteindelijk is zo iets een optel som van verschillende (ir)rationele argumenten.
- naast mechanisch matig.

-Vrij prijzig voor wat je krijgt bij 123Electric.
-Er is niet nagedacht hoe je het ding monteert. Op zijn zijkant ? :(
-Geen flyback diodes aanwezig
-Ik meet een vrij grote spanningsval onder belasting. Mijn victron BMV meet een duidelijk andere spanning dan mijn BMS. Het verschil is terug te voeren dat de ene na de zekering en relais meet en de andere er voor. Dit heeft vervolgens effect op hoe mijn MPPT's laden.
-Onduidelijk hoeveel stroom deze dingen mogen hebben. Toen ik ze kocht was dat 60A



nu is dat volgens 123Electric 120A. Maar volgens gwl.eu; 12V - max 120A DC (100A and less recommended for continuous use) Volgens document met specificaties 120A 250VAC. AC schakelen is natuurlijk heel wat anders dan DC .

-Omdat mijn omvormer duidelijk meer trekt en het toch een heel essentieel onderdeel van je elektrisch systeem is was ik opgelucht op het moment dat ik het ding uit mijn boot verwijderde.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 20 juli 2021 04:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl