Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SSR keuze

SSR keuze 24 aug 2021 16:28 #1318298

De belangrijkste reden is dat deze SSR’s alleen geschikt zijn om AC te schakelen. Ik vind het jammer dat ik blijkbaar onduidelijk ben geweest in mijn posts daarover in dit draadje. Is daar niets van over gekomen? Zonde van jouw en mijn uitzoekwerk dan!
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 16:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 24 aug 2021 16:50 #1318308

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Big Clive trekt eentje open:


Samengevat: "you get what you pay for"
Dwz knakenrelais geeft knakenprestatie.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 24 aug 2021 16:58 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 24 aug 2021 17:17 #1318311

Hier het Victron (DC dus MOSFET) SSR:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 24 aug 2021 18:02 #1318326

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6449
Een standaard solidstate relais (SSR) kan je niet gebruiken voor DC inderdaad. Inschakelen gaat goed, maar uitschakelen gaat never nooit niet lukken. (Tenzij je een SSR op mosfet basis neemt)
Een bistabiel relais (latching relay) gaat prima. Dat is gewoon een harde mechanische schakelaar, net zoals je lichtschakelaar thuis, alleen dan op afstand bedienbaar.
Ik ga er nog even een nachtje over slapen, maar denk er sterk over om dan een stapeltje van deze
te laten komen. https://nicerelay.en.made-in-china.com/product/OyaQfkKGblcV/China-1-Phase-180A-Fast-Connection-Relay-160-Nrl710-6VDC.html Dan blijven er ook nog een paar over voor de liefhebbers :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 24 aug 2021 18:07 #1318328

Als je BMS dit ondersteunt (een puls voor aan- en een voor afschakelen) dan ziet dit er prima uit denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 25 aug 2021 19:21 #1318636

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Zoals gemeld voor LV heeft mijn bms aan en uit pulsen maar voor HV,HT alleen een uitstroom.
Voor dat llatste zocht ik een oplossing voor zowel AC als DC schakelen.
Nachtvlinder: jouw opmerkingen en uitzoekwerk zijn luid en duidelijk doorgekomen en ik moet daarvoor aparte ssr’s kiezen: voor 2x AC 2x 1pDCAC of 1x 3pDCAC en dan heb ik één kanaal over.
Voor de ene DC volstaat een 1pDCDC, waar WaltB met Jotta goede ervaring heeft. (tech spec, beschrijvingen en zelfs openmaken is nog geen proof of the pudding).

Met welke 1pDCDA heeft iemand goede ervaringen?

Rooie Dirk. Ik het 2 van die modellen, maar de aansluitingspinnen zijn waardeloos, tenzij iemand daarbij een passende contra klem weet. Liefs 3-voudig opdat ze elkaar vast houden en schranken loslaten wxtra beperkt.
Eerst gesoldeerd, daarna met kleinste klem en geknpen en vervolgens dat laatste en teven gesoldeerd.
En ze hangen weer los.

Na verbrande HV kabels heb ik nu een loshangende LV kabel.
Mijn bms is prima maar zonder betrouwbaar verbindend kabelwerk heb je er niks aan.

In mijn carbon bootje trilt alles als de ziekte. En mij E box zit boven de motor (en de lfp ernaast). Dat is heel wat anders dan in mijn oude 10tonner.

Kortom, wie weet er een drievoudige stekker die op de GWL bistabiele relais past?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 aug 2021 07:57 #1318733

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6449
Tja die GWL en vergelijkbare relais zijn bedacht voor huis/tuin/keuken toepassingen.
Voor wat extremere omstandigheden zou je aan zoiets kunnen denken:

Heeft 8 wisselcontacten van 10A per stuk. totaal 80A. (Deze kwam ik toevallig tegen, er zijn vast andere/betere te vinden.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 aug 2021 13:58 #1318856

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
rooiedirk schreef :
Tja die GWL en vergelijkbare relais zijn bedacht voor huis/tuin/keuken toepassingen.
Voor wat extremere omstandigheden zou je aan zoiets kunnen denken:

Heeft 8 wisselcontacten van 10A per stuk. totaal 80A. (Deze kwam ik toevallig tegen, er zijn vast andere/betere te vinden.)

Bij een mechanisch relais kun je niet een aantal contacten parallel gebruiken om de maximum stroom te vergroten. De contacten schakelen nooit exact op het zelfde moment waardoor je toch 1 stel contacten inbrand.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 aug 2021 14:02 #1318857

De kans op gevaarlijk falen neemt ook met een factor 8 toe, tenzij je de 8 contacten in serie zet, maar dan vergroot je het afschakelvermogen (ook?) niet...
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 14:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 aug 2021 19:26 #1318953

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Industriële relais worden niet voor niks zo genoemd. De kans op falen is klein mits binnen de specificaties gebruikt.
En dat moet ook wel want een monteur sturen is duurder dan een goed relais kopen.

Bij DC vergroot je volgens mij het afschakelvermogen wel door meerdere contacten in serie te zetten.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 aug 2021 20:33 #1318983

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
rooiedirk schreef :
Een standaard solidstate relais (SSR) kan je niet gebruiken voor DC inderdaad. Inschakelen gaat goed, maar uitschakelen gaat never nooit niet lukken. (Tenzij je een SSR op mosfet basis neemt)

De SSR-DC versie is daarentegen weer uitstekend de gebruiken voor....DC
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 07:02 #1319055

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6449
De SSR-DC versie is daarentegen weer uitstekend de gebruiken voor....DC
Klopt, maar die wil ik toch niet. Als ik zeg 20A zou laden met m'n zonnepaneeltjes geeft dat een spannings verlies over het relais van ~1V ofwel 20Watt verlies. En bij het verbruik via het ontlaad relais ook weer verlies. Ik heb geen panelen met vasn die mooie mppt regelaars voor wat extra rendement, omdat dan vervolgens weer te verliezen in je beveiligings relais.

Volledige data in bijlage!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 09:05 #1319113

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Ja, het verhaal over verlies klopt, maar als je dat moet afwegen tegenover een mechanisch contact in een maritieme omgeving met potentieel meer kans op vocht en zout.....
Ieder zijn keuze.
Voor mij is het solar paneel als onderhoudslading en druppelladen en het is een 22 volt paneel ipv 18V.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 09:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 09:11 #1319116

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Gijper schreef :
Industriële relais worden niet voor niks zo genoemd. De kans op falen is klein mits binnen de specificaties gebruikt.
En dat moet ook wel want een monteur sturen is duurder dan een goed relais kopen.

Bij DC vergroot je volgens mij het afschakelvermogen wel door meerdere contacten in serie te zetten.

Het in serie zetten van contacten vergroot niet het vermogen, maar verlengd wel de levensduur. De stroom wordt immers niet meer of minder bij serie contacten.
Omdat er bij DC geen nuldoorgang plaatsvindt wordt een vonkbrug niet zo snel gedoofd. Door de contacten in serie te zetten vergroot je de contact afstand en wordt een vonkbrug sneller gedoofd. Het inbranden duurt dan korter, waardoor minder hitte ontwikkeling op de contactpunten van het relais.
Echter geldt het bovenstaande wel voor hogere spanningen zoals 220VDC op oude schepen of hoogspanning in elektronica. Voor 12 volt valt het reuze mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 09:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 09:32 #1319126

0.05V/A drop is wel zonde inderdaad. Bij 12V is dat 5% vermogensverlies door warmteontwikkeling in het apparaat. Bij zowel laden als ontladen dus.

Zonde van de LiFePO4 efficientie!

Hoe doen die Victron SSR's dat? Volgens de handleiding www.victronenergy.nl/upload/do...meertalig_070227.pdf



Als dat ook lineair is, geeft dat 0.0025V/A; een factor 20 lager dan dat Chinese ding. Verlies bij een 12V systeem is dan 0.3%

Ik zal eens gaan meten...
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 09:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 10:16 #1319143

Nachtvlinder schreef :
Ik zal eens gaan meten...

Ik kon alleen een 24V 25W gloeilamp vinden als load, ongeveer 1A dus.

Dit geeft 1mV voltage drop over het Victron apparaat:





Een verlies van 1mW op 25W lijkt mij verwaarloosbaar.

Zo nog eens testen bij 10A, het max van mijn voeding. Alleen nog een load verzinnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 10:23 #1319146

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Relais voor nauwkeurig laden moeten in gesloten toestand weinig voltage-drop hebben.
Mijnn huidige relais worden warm; weerstand moet er dus zijn en voltage drop ook.
Mijn Victron IP65 (zonder voltage sense weet er geen raad mee.

De 1pSSR-DC-DC is bedoeld voor het afschakelen daarvan.

Ik heb de Victron nu direct op de accu getest en dat werkt nu wel prima. Compenseert ook prima voor het in- en uitschalen van de koelkast gedurende absorpsie.
(Mijn calamiteitje met de kabels had dus ook een positieve bijvangst).

Als veiligheid voor HV-cel ben ik daar niet bang voor en zou het relais ook achterwege moge blijven.
Geen relais geeft nul verstoring.
Maar de andere functies van de bms zijn: LT en HT van de accu. En heel handig een HV-cell verlaging (in twee stappen) voor je laatste avond voordat je naar huis vaart, opdat je niet met volle accu’s aanlegt.

Ik overweeg nu: 3p SSR DC-AC(220V) om de wallader aan de voedingskant af te schakelen.
naast een 3p SSR DC-AC (12-40V) voor het dynamocircuit.
Nu weer kijken om op ik daarvoor twee identieke relais kan vinden voor onderlinge uitwisselenheid (wallader relais als tijdelijke reserve voor het dynamo relais)?

Beide relais schakelen obv hetzelfde signaal.

Als niet-E engineer maar huis-tuin-en-keuken-installateur, lijkt mij het combineren van een 3p SSR DC-AC met het dynamo-circuit en de 220V fase geen goed plan, maar die in aparte doosjes houden en om beide polen te schakelen?

Uit de eerdere bijdragen begrijp ik dat de 0 misschien nooit geschakeld wordt, want geen nuldoorgang, maar ik weet dan wel zeker dat de fase altijd geschakeld wordt. Waar de fase zit aan boord weet ik nooit zeker want die hangt af van de correcte wallevering, dus dubbelpolige schakelaars aan boord vind ik logisch.
NB: walcircuit is in principe gewoon een “verlengsnoer” naar twee stopcontacten met een zekeringautomaat ertussen. Geen scheider, geen combi, geen inverter, niets.
Loop ik dan nog een risico dat de 0 nooit “aan” staat?
Bovenstaand 3p SSR DC-AC zou dus zo moeten zijn dat beide polen schakelen.
(NB: 2p mag dus ook, maar die zie ik niet).
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 10:25 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 10:41 #1319152

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Nachtvlinder schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik zal eens gaan meten...

Ik kon alleen een 24V 25W gloeilamp vinden als load, ongeveer 1A dus.

Dit geeft 1mV voltage drop over het Victron apparaat:





Een verlies van 1mW op 25W lijkt mij verwaarloosbaar.

Zo nog eens testen bij 10A, het max van mijn voeding. Alleen nog een load verzinnen...

Het samlex ding van de link hier boven doet ongeveer het zelfde. 0,1V @ 40A
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 10:45 #1319158

Nachtvlinder schreef :
Zo nog eens testen bij 10A, het max van mijn voeding. Alleen nog een load verzinnen...

Een USB kabeltje 2x heen en terug gaf bij 12V precies 10A stroom. Na 10s meten ontstond er wat rook ;)


Anyway zojuist dezelfde Victron SBP65 gemeten met 12V 10A. Dit geeft een voltage drop van 14mV.

Bij 120W geeft dit een verlies van 0.14W. Een iets hogere maar eveneens verwaarloosbare 0.12% verlies dus!

Ik denk dat Victron efficienter is dan de Chinese SSR's onder andere doordat ze meerdere MOSFET's parallel gezet hebben: dat verlaagt de netto RDSon van de FET-schakeling natuurlijk.

Laatst bewerkt: 27 aug 2021 10:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 11:19 #1319168

Booty24: een SSR met AC uitgangscircuit heeft zelf geen idee of de twee terminals van die uitgang een fase of een nul ader schakelen. Wanneer de DC-stuurspanning weggenomen wordt, wordt zodra de stroom over de AC uitgangsterminals om zou keren (een nuldoorgang bereikt…) afgeschakeld.

Wanneer je de fase en nul in je walstroomstekker op de steiger om zou draaien, wordt er evengoed geschakeld. Je zou zelfs beide polen van de AC ingang van je wallader kunnen schakelen met een tweede (of dubbel) SSR. Persoonlijk houd ik de AC zo beperkt mogelijk en zou de (DC) uitgang van de lader schakelen, dus met een DC-DC SSR.

Ik begrijp niet wat je met “dynamo circuit” bedoelt. Dit is DC toch, of wil je vóór de gelijkrichter in de dynamo iets doen, met de 3 wikkelingen!? DC kun je alleen met een DC-DC SSR schakelen, niet met een DC-AC SSR.
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 11:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 11:47 #1319175

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Dat begrijp ik en ik dacht dat ik dat ook schreef.

Echter, daar je aan boord nooit helemaal zeker weet waar de fase zit (en ik er vooralsnog wel van uit ga dat die niet op de aarde zit) schakel ik aan boord normaal twee-polig.
Deze boot heeft helemaal geen schakelaars op de zekeringsautomaat na (twee-polig). De wandcontactdozen zitten hier direct aan.

Als ik het relais voor het walladen verplaats van het 12V circuit naar de 230V zijde dan heb ik een twee-polig relais nodig. Waarvan één van beide de fase is en de andere de nul. Wie wie is is onbekend.

Je hebt een aantal bijdrages eerder, en hier wederom, aangegeven is dat er een nuldoorgang nodig is.

Dan denk aan een relais waarbij de fase de nulschakelaar altijd meetrekt. Mechanisch verbonden oid.

Het twee-polig schakelen zit ook in de zekeringautomaat. Nu alleen nog een SSR met DC aansturing ipv een lekstroom en NC en onder aansturing open?
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 11:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 11:57 #1319182

Ah ok, dan heb ik je verkeerd begrepen idd, excuus voor de herhaling dan!

Als je (persé) de AC van je wallader wilt schakelen, kan dat volgens mij met die 3pDC-AC SSR door hier 2 van de 3 AC uitgangen van te gebruiken. Na wegnemen stuurspanning zullen fase en nul op hetzelfde moment een nuldoorgang hebben. Zelfs als dat niet helemaal zo zou zijn, zal, zodra een van de polen afgeschakeld wordt, de stroom door de andere pool nul worden en deze triac ook stoppen met geleiden.
Maar dit is glad ijs voor mij: beter even checken!
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 12:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 13:11 #1319198

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Precies, wat ik bedoel.
Maar hoe kom ik daar achter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 13:34 #1319202

Wat ik hier uit lees is dat een 3-fase SSR gewoon 3 stuks AC SSRs zijn met een gemeenschappelijke aansturing. De 3 uitgangen beïnvloeden elkaar niet intern. Zelfde wordt bereikt met 3 losse SSRs aangestuurd door hetzelfde DC signaal. En die “topologie” werkt dus om 3-fase loads in en uit te schakelen. Er blijven, na uitschakelen van één fase, niet een of twee fases “aan”.

www.crydom.com/en/tech/whitepa...3p_mc_whitepaper.pdf

Voor inbouwen zou je thuis nog kunnen testen...
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 13:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 27 aug 2021 13:56 #1319209

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6449
Anyway zojuist dezelfde Victron SBP65 gemeten met 12V 10A. Dit geeft een voltage drop van 14mV... Bij 120W geeft dit een verlies van 0.14W. Een iets hogere maar eveneens verwaarloosbare 0.12% verlies dus!
DE weerstand van het apparaat is dus 14/10 = 1.4mὨ.
Maar het vermogensverlies gaat kwadratisch met de stroom (I2.R
Voor 20A dus 0.56W
30A ->1.26W (0.35%)
50A ->3.5W
80A ->8.96W
100A ->14W (1.16%)
enz.
Niet voor niks dat er een flink koelblok omheen zit, voor grote(re) stromen is die echt nodig.
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 13:57 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl