Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SSR keuze

SSR keuze 20 juli 2021 04:31 #1306443

Dankje. Ik zal nog eens verder zoeken naar ervaringen.

Welk SSR gebruik jij/raad je aan? 60A is zat, zwaarder mag ook.

Ik schrok van de kwetsbaarheid voor omgekeerde stroom van die Victron. Heeft jouw SSR (of alle andere?) daar geen last van? Ik weet te weinig van die dingen om daar zelf een inschatting van te kunnen maken. Begrijp ook niet waarom je een AC (wel DC gestuurde...) SSR niet voor DC zou kunnen gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 20 juli 2021 05:11 #1306447

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Nachtvlinder schreef :
Dankje. Ik zal nog eens verder zoeken naar ervaringen.

Welk SSR gebruik jij/raad je aan? 60A is zat, zwaarder mag ook.

Ik schrok van de kwetsbaarheid voor omgekeerde stroom van die Victron. Heeft jouw SSR (of alle andere?) daar geen last van? Ik weet te weinig van die dingen om daar zelf een inschatting van te kunnen maken. Begrijp ook niet waarom je een AC (wel DC gestuurde...) SSR niet voor DC zou kunnen gebruiken?

Natuurlijk kun je ook DC schakelen. Alleen de max stroom is wel anders.

uitleg.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 20 juli 2021 06:15 #1306460

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
@3Noreen, voor wat betreft de max stroom is de website volgens mij vrij duidelijk:
Each relay can switch 120A @ 12VDC / 100A @ 24VDC.

Montage is inderdaad wat lastig, ik heb hiervoor zelf een beugeltje van aluminium strip gemaakt wat ik geïsoleerd heb met tape.

De spanningsval over het relais zou ik bij gelegenheid eens moeten meten, maar ik vermoed dat er meer spanningsval door de kabels wordt veroorzaakt dan door het relais.
Over hoeveel spanningsval hebben we het in jouw situatie eigenlijk?
100A over 1 meter 95mm2 levert al een spanningsval van 0,05V op.

Overigens heeft 123Electric ook een bi-directional solid state relais uitvoering in het programma.
123electric.eu/products/123powerswitch/
Het is mij alleen niet duidelijk of deze ook voor 12V geschikt is, maar dat kan een mailtje snel opheldering over geven.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 20 juli 2021 07:21 #1306492

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
@PvO, misschien hebben we last van Confirmation bias.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 20 juli 2021 08:21 #1306516

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Ongetwijfeld, daar hebben we denk ik allemaal in meer of mindere mate 'last' van.
Maar dat hoeft toch niet erg te zijn?
Door dat er 'voor' en 'tegen' standers van een bepaalde oplossing zijn, worden deze oplossingen juist van alle kanten belicht. Wat iemand anders weer kan helpen in zijn keuze, of niet natuurlijk. :laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 juli 2021 06:57 #1308338

Dank voor de reacties. Wegens consistent positieve internationale ervaringen heb ik gekozen voor de SSR’s van Victron. Het ompoolrisico heb ik in mijn setup geen last van.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 26 juli 2021 13:35 #1308505

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Jezus wat een gelikt kastje.
Ik zou er zo een kopen, ook al heb ik hem niet nodig :laugh:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 13 aug 2021 16:32 #1314571

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 16:36 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 13 aug 2021 16:33 #1314572

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dankje. Ik zal nog eens verder zoeken naar ervaringen.

Welk SSR gebruik jij/raad je aan? 60A is zat, zwaarder mag ook.

Ik schrok van de kwetsbaarheid voor omgekeerde stroom van die Victron. Heeft jouw SSR (of alle andere?) daar geen last van? Ik weet te weinig van die dingen om daar zelf een inschatting van te kunnen maken. Begrijp ook niet waarom je een AC (wel DC gestuurde...) SSR niet voor DC zou kunnen gebruiken?

Natuurlijk kun je ook DC schakelen. Alleen de max stroom is wel anders.

uitleg.

In het draadje LiFePO4 voor leken geeft @WaltB een link naar Jotta SSR’s: @WaltB Jotta 1pDD SSR 120A #1289473
Ik kan deze dc-dc (DD) gebruiken maar zie ook meerfase 3p-DC-AC (DA): Jotta 3pDA SSR

Dank voor de tip. Link bekeken, alsmede vervolg links.
Maar wat zou nu de AC rating moeten zijn om continue 13-14V/25A DC door te voeren en dit af te kunnen schakelen?

Situatie was (zie mijn draadje over mijn lfp installatie):
Ik heb nu 4 automobielrelais (JD1914, 30A DC /14V NC, zie fotobijlage) en die wil ik vervangen door één combi. Dus iets dergelijks. Deze 4 relais schakelen het laden uit. AC voor de alternator (max 35A AC) en DC voor de walstroomoplader (Ctek 10A DC). De relais staan normaal gesloten en de bms kan deze open sturen.

Met de Ctek van 10A ging dit prima. Echter, sinds de koelkast werkt en met de LFP ook aan staat, is het haven verbruik 5,5A en de Ctek levert 8,5 tot 9A. De Ctek laat zich ook niet instellen op lfp dus ik gebruikte de 13,8V continue voedingstand.
Dat schoot niet op. Sinds de lfp gaat de walstroom er niet meer op en dus moet je het van één nachtje hebben.

De Ctek is vervangen door een Victron Smart IP65 12/25A. Fanloos, gesloten en temperatuur bewaakt, dus prima voor in mijn motorruimte. BT connectie werkt ook door de carbon heen prima!

Probleem:
Maar beducht voor de ervaringen van @3Noreen met relais hield ik ze een beetje in de gaten (leek 40A, bleek 30A in mijn toepassing).
En nu bij 25A DC continue worden ze heel snel héél heet. Niet goed (niet vertrouwenwekkend) en dan weet je ook nooit of ze ooit nog afschakelen of het een keer vanzelf doen.
OK, Victron naar low power (8A) en eea zo tijdelijk “opgelost”.

Kortom:
1: DD 14V/25A: welke DA rating hoort daarbij? of
2: een ander SSR voorstel: 3polig, 1DC signaal in, min 3 NC (normally closed) uit (35A AC èn 25A DC).
Laatst bewerkt: 13 aug 2021 16:40 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 22 aug 2021 23:28 #1317796

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Nav mijn onderstaande heb ik een analyse van de “warme relais” gepost in mijn draadje “link naar Enkele LiFePO4 zonder startaccu.Wat nu?”.

Vooralsnog komt de warmteontwikkeling uit de verkeerde kabels. Onbewust CCA gebruikt ipv koper.

Desondanks wil ik ook de relais vervangen door een enkele 3 polige SSR van Jotta of vergelijkbaar.
De 3 polige hebben een AC rating.
Welke AC rating moet ik kiezen om geschikt te zijn voor DC 14,4V / 25A uit het 3p programma via Jotta: “link naar 3p programma van Jotta”

Deze relais hebben boutverbindingen, verbruiken minder stroom en met 3 in 1 nog minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 05:38 #1317807

Hier de verschillende SSR topologiën. Die Ali die je linked is volgens mij het eerste type (DC to AC) maar drievoudig uitgevoerd met gemeenschappelijke driver.
Wasrom kies je niet voor een DC to DC type?








Laatst bewerkt: 23 aug 2021 07:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 07:29 #1317839

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Dank je wel. Weer wat bijgeleerd. Inhoudelijk ken ik SSR’s niet.
Of de Jotta’s deze schema’s volgen weet ik niet, maar mijn voorgestelde 3p DC-AC zit er niet bij.

De voorgestelde drievoudige heeft 2 DC aansluitingen en 6 AC.
Om het te vergemakkelijken voeg ik nu een plaatje toe met de de link van de serie en
link naar voorbeeld 3p DC-AC 80A:







Ik dacht zo’n 3 polige DC-AC uit de Jotta-link te gebruiken om twee keer AC te schakelen (uit de dynamo) en één keer de plus van de wallader (14,4V/25A). Daarmee het enkele charge off signaal naar een enkel relais te sturen.
Het alternatief is uiteraard losse relais: 2x DC-AC en 1xDC-DC.

Kan dit DC-AC relais ook voor DC-DC gebruikt worden?
Welke AC rating moet ik dan kiezen? De link geeft keuze uit: 10, 25, 40, 60, 80, 100, 120A AC
Voor 14,4V / 25A DC.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 07:33 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 08:01 #1317854

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Waarom niet zo iets ? Dan kun je ze gewoon even bellen of een mail sturen of wat jij wilt kan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 08:22 #1317861

Het door jouw gelinkte SSR heet “3 phase DC-AC SSR”. Jammer dat Ali geen schema’s, goede schrijvingen of application notes deelt, maar volgens mij zijn er in deze SSR 3 geschakelde AC-uitgangen: tussen A1 en A2 (eerste fase), tussen B1en B2 (tweede fase) en tussen C1 en C2 (derde fase).

De (DC) driver die de 3 triac (aanname!) uitgangen aanstuurt wordt gevoed met de terminals aan de rechter kant:


Ik heb geen kennis hoe een triac vs. een MOSFET zich gedraagt qua warmteontwikkeling/voltage drop en breaking current bij DC loads.

Wel valt mij op dat de Victron Battery protect niet tegen back-current kan (en daar ook niet tegen beveiligd is). Victron gebruikt in elk geval dus géén triac uitgangs-schakeling.

Ik zou zelf denk ik voor een DC to DC SSR kiezen. Voordeel van de drievoudige DC to AC SSR die je linked is wel dat je de drie uitgangen parallel kunt gebruiken, dan verdrievoudig je het schakelvermogen.

Maar ik zou graag eerst willen weten hoe de schakeleigenachappen van triac vs. MOSFET zijn :)
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 08:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 08:58 #1317873

In mijn bewust onbekwaamheid hiermee liep ik hier tegenaan:
forum.arduino.cc/t/mosfet-rela...c-relay-ssr/595563/7

Sommige triac-gebaseerde AC schakelaars stoppen pas met geleiden wanneer én het stuursignaal weggenomen is én de eerste zero-crossing van het te schakelen AC signaal plaats vindt. Bij DC gebruik van zo’n schakeling komt die zero-crossing nooit en blijft het SSR “aan” wanneer voor DC gebruikt!

Dit zou in de datasheet (helaas...Chinees produkt!) moeten staan. Je moet dan dus een DC to AC SSR kiezen die het AC signaal direct onderbreekt en niet op een zero-crossing.

Verder is een MOSFET per definitie alléén voor DC geschikt en kan kapot gaan (zie Victron SSR) bij te hoge reverse current wanneer niet beveiligd daartegen. Een Triac schakeling zou zowel AC als DC moeten kunnen schakelen, met aandachtspunt die (al of niet...) zero-crossing feature.

Bij mechanische relais, contactors, circuit breakers, geldt er een maximale breaking-current. Die heef te maken met arcing, vastlassen van contactpunten etc. Dit lijkt mij niet relevant voor halfheleider-schakelingen? (vraag geen stelling...)
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 09:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 09:04 #1317875

Iedere triac blijft voor altijd aan. Tot de spanning nul wordt. je kan m dus niet uitzetten.

Het probleem met relais is dat de veerspanning het contact moet verbreken. Het aantrekken gebeurt door de spoel, dat gaat snel genoeg. Verbreken is lastiger en geeft inbranden bij te groot vermogen.
Ovrigens hangt de snelheid van schakelen ook af van hoe de spoel van het relais beschermd wordt. ( diode varistor etc)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 09:07 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 09:09 #1317876

Dus voor DC gebruik is alleen een MOSFET type (dus DC to DC SSR) geschikt?
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 09:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 09:23 #1317883

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dankje. Ik zal nog eens verder zoeken naar ervaringen.

Welk SSR gebruik jij/raad je aan? 60A is zat, zwaarder mag ook.

Ik schrok van de kwetsbaarheid voor omgekeerde stroom van die Victron. Heeft jouw SSR (of alle andere?) daar geen last van? Ik weet te weinig van die dingen om daar zelf een inschatting van te kunnen maken. Begrijp ook niet waarom je een AC (wel DC gestuurde...) SSR niet voor DC zou kunnen gebruiken?

Natuurlijk kun je ook DC schakelen. Alleen de max stroom is wel anders.

uitleg.


LET OP!
In tegenstelling tot mechanische schakelaars, waar je (onder voorwaarden) DC kunt schakelen met voor AC gespecificeerde schakelaars, geld dit niet voor SSR’s (vanwege electronische niet electromechanische eigenschappen)! Voor het schakelen van DC met een SSR dus altijd een DC to DC type kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 12:30 #1317963

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Dank voor alle inzichten.
Ik heb de eerdere links van 3Noreen bekeken mbt DC rating van AC relais, maar kon daar geen conclusie op trekken (was ook te diepgaand voor op de veranda van ons zomerhuisje. Kijken was geen studeren).

Je hier voorgestelde Samlex battery protect kan ik niet aansturen. Ik heb wel stuurstromen, maar geen voltages. Die weet de bms. Dit zou dan een dubbeling zijn. Verder werkt de bms op min-max cellspanning en deze op packspanning en dat kunnen de laders zelf al.

De huidige relais werken functioneel wel.




1e aanleiding: 1,5A gebruiken nadat de dynamo uit is, is wel heel zonde. In principe is 3 stuks genoeg en blijft dan 1,2A verbruik over. Zeker als dit gebeurd als je de motor zou starten als de accu (bijna) leeg is geweest. Langer motoren heeft dan geen nut meer (behalve om thuis te komen).

2e aanleiding: relais temperatuur: die lijkt minder actueel. De kabels gingen eerder...

3e aanleiding: nav de bijna verbrande kabels, en dat dit als eerste in de harnassen en stekkers optrad zou ik liever open schroefverbindingen hebben dan deze mini-schuifverbindingen en open temperatuur radiatie.

Aanleiding om naar Jotta te kijken, ondanks Ali, de positieve gebruikerservaring op dit forum van WaltB (In het draadje LiFePO4 voor leken geeft @WaltB een link naar Jotta SSR’s: @WaltB Jotta 1pDD SSR 120A #1289473, link in mijn eerdere bericht).

De meervoudige relais die ReneK voorstelt zijn volgens mij latching: link meervoudige relais
Ik heb deze enkelvoudig voor LowV protect.
Voor de huidige functie heb ik NC (Normally closed) relais nodig die op een blijvend DC signaal open gaan. En bij vervallen daarvan sluiten.

Stand nu:
2x 1pDCDA en 1x 1pDCDC of
1x 3pDCDA en 1x 1pDCDC
Op basis van de referentie van WaltB mbt 1pDCDC. Of dat ook geldt voor de DCDA versies is dan nog de vraag?

Is er een betere oplossing in de vorm van een 3 kanaals NC relais, ieder kanaal geschikt voor AC en DC, gestuurd door een enkel DC signaal (signaal is Open), open signaal gebruikt weinig stroom, geen voltage drop (want zit tussen lader en batterij) en licht in gewicht...

Bij gebrek aan relaiskabels vandaag, volg ik nu het laden handmatig (bms bt log, victron app, accumonitor) met koffie en zeilersforum erbij.
Prachtig weer op Texel; prima te doen voor een keer.
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 12:33 door Booty24. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 13:25 #1317978

Die “DA” versies kun je niet gebruiken om DC te schakelen, denk ik vanmorgen geleerd te hebben van Roozeboos ;)

Hier de datasheet van een willekeurig DC to AC SSR:
asset.conrad.com/media10/add/1...-overbelasting-1.pdf

-zie operating voltage en frequency
-min turnon time en max turnoff time zijn uitgedrukt in cycles. Bij DC wordt er inderdaad nooit geschakeld...

Laatst bewerkt: 23 aug 2021 13:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 13:32 #1317980

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Booty24 schreef :
Je hier voorgestelde Samlex battery protect kan ik niet aansturen. Ik heb wel stuurstromen, maar geen voltages. Die weet de bms. Dit zou dan een dubbeling zijn. Verder werkt de bms op min-max cellspanning en deze op packspanning en dat kunnen de laders zelf al.

Veel BMS types hebben stuur signalen in de vorm van connection to earth. Ofwel de signaal draad is verbonden met de min als het relais van de BMS open moet staan dan wel juist niet verbonden met de nul. Dan zou je die signaal draad met de 3e of 4e aansluiting van de Samlex kunnen verbinden.
Maar als ik goed begrijp heeft jou BMS andere signalen.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 13:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 15:01 #1318016

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
Mijn bms4 van hlpdata stuurt met pulse dan wel constant.
LowV en VeryLowV met een pulse om een bi-stable relais heen en weer te schakelen. Hiervoor heb ik twee relais van GWL. Die hebben trouwens waardeloze iele aansluitpinnen dus die moeten ook nog eens vervangen door de relais van ReneK met schroefterminals.

Het Charge off signaal is aan zolang off en verwacht een NC relais.
Chargeoff wordt geactiveerd door LowT/highT-accu, HighT-dynamo en HighV-accu.

Nav mijn bms plaats ik nog een opmerking voor jouw toepassing in het draadje voor leken door professionals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 17:00 #1318065

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Die relais die Rene voorteld ( https://www.nicerelay.com/latching-relays-nrl709l.html ) lijkt mij ook wel wat. Kunnen we niet een inkoop aktie opzetten??
Ik ga voor 2 stuks 12V.
Of deze? https://nicerelay.en.made-in-china.com/product/iyGmIMqLZlkN/China-1-Phase-120A-Fast-Connection-Relay-160-Nrl709f-12VDC.html $5.50 :) Moet je wel 20 minimaal bestellen. (zijn gelijk aan die van GWL waar je 86E voor 2 betaald.)
Laatst bewerkt: 23 aug 2021 17:31 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 23 aug 2021 22:31 #1318128

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
rooiedirk schreef :
$5.50 :) Moet je wel 20 minimaal bestellen. (zijn gelijk aan die van GWL waar je 86E voor 2 betaald.)
Die 100A/12V latching relais van GWL zijn 12€/stuk en 19€/zending, dwz 43€ per 2. Bij 20 dus 13€/stuk.
Maakt het verschil minder pijnlijk. Maar ik heb ze al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SSR keuze 24 aug 2021 15:48 #1318286

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Vandaag nog wat verder gezochd naar relais. Ik kom tot de conclusie dat die 3 fasen relais geen goede optie zijn. Niet alleen moet je rekening houden dat de opgaven in "chinese" ampere's zijn, maar ze geven ook het totale amperage aan. Dus 100A wordt dan 3 x 33A. (En voor ons nederlanders waarschijnlijk iets in de buurt van 3 x 20A)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl