Dank voor alle inzichten.
Ik heb de eerdere links van 3Noreen bekeken mbt DC rating van AC relais, maar kon daar geen conclusie op trekken (was ook te diepgaand voor op de veranda van ons zomerhuisje. Kijken was geen studeren).
Je hier voorgestelde Samlex battery protect kan ik niet aansturen. Ik heb wel stuurstromen, maar geen voltages. Die weet de bms. Dit zou dan een dubbeling zijn. Verder werkt de bms op min-max cellspanning en deze op packspanning en dat kunnen de laders zelf al.
De huidige relais werken functioneel wel.
1e aanleiding: 1,5A gebruiken nadat de dynamo uit is, is wel heel zonde. In principe is 3 stuks genoeg en blijft dan 1,2A verbruik over. Zeker als dit gebeurd als je de motor zou starten als de accu (bijna) leeg is geweest. Langer motoren heeft dan geen nut meer (behalve om thuis te komen).
2e aanleiding: relais temperatuur: die lijkt minder actueel. De kabels gingen eerder...
3e aanleiding: nav de bijna verbrande kabels, en dat dit als eerste in de harnassen en stekkers optrad zou ik liever open schroefverbindingen hebben dan deze mini-schuifverbindingen en open temperatuur radiatie.
Aanleiding om naar Jotta te kijken, ondanks Ali, de positieve gebruikerservaring op dit forum van WaltB (In het draadje LiFePO4 voor leken geeft @WaltB een link naar Jotta SSR’s: @WaltB Jotta 1pDD SSR 120A #1289473, link in mijn eerdere bericht).
De meervoudige relais die ReneK voorstelt zijn volgens mij latching:
link meervoudige relais
Ik heb deze enkelvoudig voor LowV protect.
Voor de huidige functie heb ik NC (Normally closed) relais nodig die op een blijvend DC signaal open gaan. En bij vervallen daarvan sluiten.
Stand nu:
2x 1pDCDA en 1x 1pDCDC of
1x 3pDCDA en 1x 1pDCDC
Op basis van de referentie van WaltB mbt 1pDCDC. Of dat ook geldt voor de DCDA versies is dan nog de vraag?
Is er een betere oplossing in de vorm van een 3 kanaals NC relais, ieder kanaal geschikt voor AC en DC, gestuurd door een enkel DC signaal (signaal is Open), open signaal gebruikt weinig stroom, geen voltage drop (want zit tussen lader en batterij) en licht in gewicht...
Bij gebrek aan relaiskabels vandaag, volg ik nu het laden handmatig (bms bt log, victron app, accumonitor) met koffie en zeilersforum erbij.
Prachtig weer op Texel; prima te doen voor een keer.