Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: UPS accu geschikt maken voor boot

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 11:34 #1243363

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ben bezig een lood zuur agm achtige UPS accu van 96 volt om te bouwen naar 12 volt zodat het ding bruikbaar is op een boot.
De afzonderlijke 5 A 12 v accu's zijn nog goed, zijn een jaar oud en meten nu elk 12,5 volt (accu is paar maanden lang niet geladen).
Ik moet van serie naar parallel om op 12 volt te komen.
Ik moet in de accu bank de bedrading wat aanpassen.
Doe dit voor de hobby in de kolibri staat een lifepo4 accu zit gewoon ff te kijken wat ik ermee kan voor kleine boten is een 12 cm hoge accu een handige inbouw maat hij is wel 60 cm lang maar op zich kun je zoiets onder een bed kwijt.
Voordeel is ook de gesloten accu en gesloten behuizing.
Om parallel te maken moet ik niet de accu's "rijgen" zoals ze zaten (+ met - verbonden serieel) maar alle + en alle - aan elkaar maken. De bekabeling die er bij zat past dus niet meer. Ik wil doorlussen met kabelsplitters of kabelschoenen (schuif) met aftak (https://plentyparts.nl/106249-kabelschoen%20schuifstekker%20/%20aftak. Ik zou dan met 2 banken van elk 8 5AH accu's op 1 80AH accu moeten komen. Gaat dit werken zo?

Edit nog een mogelijkheid https://www.amazon.nl/b/ref=dp_bc_aui_C_5?ie=UTF8&node=16558493031 voordeel is dat hier dikkere draden in kunnen (meer mm2).

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 11:47 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 11:57 #1243367

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Freek:
Gesloten accu's zijn nooit helemaal gesloten en als ze warm worden gaan ze via een labyrint condensor waterdamp en gassen uitstoten. Dit is afhankelijk van de laadstroom van de accu. Zou jij dit onder je bed willen laten plaatsvinden?
Parallel schakelen van accu's is wel te doen, maar je moet oppassen met leeftijd en capaciteitsverschil (door leeftijd). Door 'float charge' kun je de 'slechtste accu' dan snel kapot laden en de andere accu's ook kapot maken.
De accu's komen uit één bank en zullen wel een gelijke leeftijd hebben, leeftijd is daarmee geen thema. Bij een serieschakeling kom je niet snel achter een eventueel capaciteitsverschil.
Als je ze parallel geschakeld oplaadt met een spanningsbron van 13,8V, kun je na een uurtje laden de 'zwakke broeders' er tussen uithalen door ze individueel met een dvm te meten welke klemspanning ze hebben. De accu's die een hogere klemspanning hebben, hebben een lagere capaciteit (want ze zijn procentueel 'vol') dan de accu's met een lagere klemspanning.
Gebruik zoveel mogelijk de accu's met dezelfde klemspanning in een parallelschakeling, zij zijn het meest 'gelijk'. (all animals are equal, although some are more equal then others.)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 12:31 #1243370

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Peper,

Dank voor je antwoord.
Zit alleen nog wat te kijken hoe de kabels voor parallel schakeling te maken omdat dit accus met schuifklemmen zijn en je dus wel met een splitter of schuifklem met aftak o.i.d. moet aftakken en de bedrading dik genoeg mm2 moet zijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 14:10 #1243389

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Voor 5Ah cellen is 2,5mm2 goed (zitten er ook aan, ingeschat aan de dikte van de draden). Nu komt het er op aan: ga je 'pole hoppen' (van pool naar pool verbinden) dan neemt de mogelijke stroomsterkte na elke pool toe, 5 x 8 accu's kunnen tussen accu 7 en accu 8 35A (bij 1c) leveren, dat is dan goed voor 4 of 6mm2. Dat moet dan ook in de min aansluiting zo gedaan worden.
Je kunt ook een 'bus' maken en een 'ster aansluiting' gebruiken. In dat geval moet je de + polen met 2,5mm2 leiding naar een gemeenschappelijk punt voeren. Dat kan een 'bus bar' zijn, maar ook een 'bus bolt' worden. Dit is ook fijner werken als je ooit eens 1 accu moet testen. Voor de - polen geldt hetzelfde. Van af de 'bar' of 'bolt' moet je dan met minimaal 6mm2 of nog beter met 10mm2 naar de rest van de installatie toe.
Maak je een accubank met in totaal 80Ah, dan 10 of 16mm2 gebruiken als aansluitkabels. In het sterpunt kun je dan alle accuaansluitingen van 2,5mm2 samen laten komen.
Een 2,5mm2 leiding wordt bij 20A stroomdoorgang warm en gaat 'kwalijk rieken' bij 25A. Bij 40A wordt het een 'trage zekering' en dat kun je beter niet doen.
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 14:26 #1243390

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Peper,

Vanwege de parallel schakeling moet de bedrading tussen de accu's dus echt fors dikker, of alles met 2,5 mm2 naar een busbar leiden en daaruit verder, ik vreesde hier al voor.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 14:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 15:11 #1243401

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Als je gaat 'doorlussen' moet je dikke draden gebruiken, het is niet anders. Dat wat 'aan elkaar zit' kan dezelfde stroom 'voor de kiezen' krijgen en die stroom kan hoog zijn. Een loodzwavelzuur accu kan best 3c leveren en bij een 5Ah accu is dat 15A voordat de spanningsval 12V gaat bedragen. 15A kan heel goed door een 2,5mm2 heen, maar bij de tweede accu wordt de stroom 2 x 15A en dan ruik je de chloorverbindingen uit het PVC! Na 3 accu's is de kortsluitstroom 45A en dan gloeit 2,5mm2 zacht rood op en druipt de PVC isolatie van de draden af. Dat wil je niet op je boot en al helemaal niet onder je bed.
Als je de accu's met een eigen leiding naar een sterpunt leidt wordt de stroom per 2,5mm2 accu aansluiting beperkt tot ca 15A en daar kan een PVC leiding van 2,5mm2 wel tegen. Een siliconen leiding kan daar nog beter tegen, maar dat heeft zo z'n prijs.
Het zal wel het goedkoopst worden alle 'plussen en minnen' via een 2,5mm2 aan te sluiten op een bus bar of bus bolt. Forumlid Sprokkie vernikkelde een koperen strip met als doel hier een busbar van te maken.
Je zou die busbar van RVS of zelfs aluminium kunnen maken en links en rechts langs de accubak kunnen monteren. In dat geval heb je een aluminium strip nodig van 2 x 16mm2 (aluminium geleidt maar half zo goed als koper) 25 x 5mm zou moeten voldoen en dan kun je daarmee een busbar voor de plus en de min van de accubank maken, elke + en - van de accu kan daar met een stukje 2,5mm2 op worden aangesloten. Aan de 'kop en de kont' komt dan een bout voor de + en de - naar de installatie. Je zou zelfs losse DIN/iso accupolen kunnen monteren voor compatibiliteit.
Een andere mogelijkheid is een RVS M8 bout te nemen en een 'spin' van 2,5mm2 draadjes (met kabelschoentjes) op aan te sluiten en de andere einden met vlakstekertjes op de accupolen aan te sluiten. Dat ziet er niet zo 'vet' uit als een busbar, maar is kwalitatief hetzelfde.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 15:30 #1243403

Ik heb bij mijn twee accu's de plus aan de ene accu en de min aan de andere. Op die manier worden beide accu's belast en krijg je geen "luie" accu (achterin de keten. Wellicht kun jij dat ook doen?? ANders wordt je laatste accu minder belast/geladen en kan dan eerder achteruitgaan. Dat laatste was bij mijn vorige installatie (3X 105AH parallel) heel duidelijk te merken. De eerste accu (plus en min kabels) was prima, de laatste was helemaal aan gort (waarschijnlijk geholpen door de slechte bedrading)
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 15:34 #1243404

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
dat is mi een kulverhaal, tenzij je bedrading te dun was..

edit; nog even en er bestaan ook nog "luie" electronen :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 15:35 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 15:42 #1243406

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Meestal wordt dit veroorzaakt door een 'brakke installatie'. Overgangsweerstanden zorgen ervoor dat één accu kapot gaat en daarna zorgt overbelasting van de overgebleven accu dat deze ook kapot gaat.
Netjes aansluiten (met de juiste doorsnede leiding) en de aansluitingen invetten met siliconen vet (sanitair vet). Dit vet is onbrandbaar en lost niet in water op (verzeept niet) en voorkomt corrosie en daardoor overgangsweerstanden.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 16:07 #1243412

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
sy helios schreef :
dat is mi een kulverhaal, tenzij je bedrading te dun was..

edit; nog even en er bestaan ook nog "luie" electronen :S

Zeker geen kulverhaal. Alleen hoe lager de stromen hoe minder van belang.
Hoe hoger de stroom die er gaat lopen hoe meer je dit gaat zien. Ik heb t zelf gezien bij een grote accubak waar meerdere tractie pakketten parallel stonden. Bij zo'n 800A laadstroom was er een duidelijk spanningsverschil te zien tussen eerste en laatste pakket. Natuurlijk hebben we niet zulke laadstromen aan boord, maar het is zeker geen onzin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 16:10 #1243413

Zoals ik al aangaf mede veroorzaakt door brakke installatie/slechte bedrading. Daar kwam ik pas achter toen ik de zaak loshaalde helaas.
Als je er op voorhand rekening mee houdt dan is het nauwelijks extra moeite. Omdat ik tegenwoordig bij tijd en wijle stevig stroom gebruik (waterkoker via inverter) en laadt met tot aan 60A ben ik wel blij met de manier waarop ik de zaak heb ingericht.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 16:11 #1243414

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
800 A is geen vergelijk...
als we dit waarnemen in een gemiddelde boot installatie, is het wat Peper aangeeft als "brakke installatie", natuurlijk kun je dit gebrek compenseren conform voorstel. Beter het gebrek te voorkomen.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 16:11 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 16:17 #1243418

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sailingcamalot schreef
Ik heb bij mijn twee accu's de plus aan de ene accu en de min aan de andere. Op die manier worden beide accu's belast en krijg je geen "luie" accu (achterin de keten. Wellicht kun jij dat ook doen?? ANders wordt je laatste accu minder belast/geladen en kan dan eerder achteruitgaan. Dat laatste was bij mijn vorige installatie (3X 105AH parallel) heel duidelijk te merken. De eerste accu (plus en min kabels) was prima, de laatste was helemaal aan gort (waarschijnlijk geholpen door de slechte bedrading)

Dit was ik al van plan de draden blijven dan naar alle accu's ongeveer even lang als je de lengte van de + draad en de - draad bij elkaar optelt bij het op deze manier aanlegen. Natuurlijk is het nog belangrijker geen overgangsweerstanden te creeren.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 16:20 #1243420

sy helios schreef :
800 A is geen vergelijk...
als we dit waarnemen in een gemiddelde boot installatie, is het wat Peper aangeeft als "brakke installatie", natuurlijk kun je dit gebrek compenseren conform voorstel. Beter het gebrek te voorkomen.
Waterkoker is ongeveer 75A. We gebruiken deze ook om de thermosflessen te vullen als we voor anker liggen. Dat betekent zon 30 minuten gebruik. In totaal komen we eigenlijk nooit boven de 100A uit.
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 16:21 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

UPS accu geschikt maken voor boot 09 jan 2021 16:24 #1243423

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sailingcamalot schreef
Waterkoker is ongeveer 75A. We gebruiken deze ook om de thermosflessen te vullen als we voor anker liggen. Dat betekent zon 30 minuten gebruik.

Ja dat soort grappen als elektrisch koken hoort niet bij "klein spul" als kolibri 560 lanaverne, leisure 17 enz, als je het betaalbaar wilt houden, kolibri 560 met accu en half uur 75A=38A betekend dat de accu van 80 AH lood zuur die ik nu bouw in een keer zowat leeg is. Reken je andersom zeg ST1000 pakt 1 A en rest apparatuur ook 1 A kun je 19 uur werken met die UPS accu.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 16:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl