Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke kachel

Welke kachel 16 jan 2021 14:14 #1245030

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 14:33 #1245041

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Yellow Boat schreef :



Pardon? Tijdens opstarten dus als de stroomvretende gloeistift aan is , trekken die dingen 10-12 ampère en dat is dus tot 1440 watt . Als ze eenmal branden na een apar minuten gaat dat terug naar 1,5-2,5 amp dus zo'n 25 Watt . En dat is bij alle dieselkachels vrijwel hetzelfde. Hier een video waar o.a. die amperages gemeten worden.Kijk vooral vanaf 4 minuten.
Ad
? 12x12 toch.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 14:41 #1245043

Jutter schreef :



? 12x12 toch.

Ja, klopt. Er staat een nulletje teveel :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 21:39 #1245177

Als je via amazon gaat, wellicht deze? www.amazon.nl/gp/product/B07N6...fca84aeef26882c35cea

Dit is wat ik wou doen, maar de lavenar is wellicht toch het betere Chinese werk. Dus ben ik maar met de Lavenar gegaan.
(Dank je voor de link baspa!)
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 21:48 door pseudophilo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 21:54 #1245186

@Busje komt zo

Als je je verde verdiept in de aansluitingsbehuizing, hoor ik graag ideeen. Ik wacht eerst even het pakketje af.

Ik zit te denken om hem in mijn motorruimte te gooien. Op zich wel een idee, maar:
1. ik zal een 2 gaatjes moeten maken, voor luchttoevoer (liefst verse buitenlucht) en luchtafvoor, liefst achterin de boot, zodat ik geen brandstoffen hoef te inhaleren.
-dan weer zorgen dat de gaatjes of een 'knik' hebben tegen golven of op een andere manier, redelijk waterbestendig zijn
-en danweer, is er wellicht een probleem met luchtdruk als er teveel slang ligt (ik heb geen idee waar ik het over heb hier)
2. mijn motorruimte moet natuurlijk goed dempen (dat doet ie ook wel) maar een leiding naar de kajuit maakt dat natuurlijk net iets gehoriger, maar dat zal wel niet heel veel uitmaken.
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 21:56 door pseudophilo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 22:11 #1245192

Denk alleen na of 5 kW niet teveel is voor 9,5 meter. Op onze Bavaria 32 hadden we voldoende aan 2kW en op 47 voet hebben we een 5 kW Autoterm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 22:25 #1245194

als 5kW teveel is, dan kan hij toch gewoon lager, maw minder hard aanstaan (wat de thermostaat hopelijk regelt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 22:30 #1245195

Ik weet niet of de kachel geregeld kan worden zodat ie minder vermogen levert. Meestal schakelt de thermostaat alleen aan en uit. Wat ervoor zorgt dat de kachel gaat pendelen wanneer het geleverde vermogen te groot is (of de op te warmen ruimte te klein voor het vermogen van de kachel. )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 16 jan 2021 22:55 #1245201

Ik heb een Webasto heteluchtkachel aan boord van 3,5 kW op 29 voet.
Ik vaar ook in de wintermaanden, dus als mijn kachel aanstaat, dan moet hij ook wel een boel warmte keveren.

De droge warmte is fijn.

Minpunten zijn voor mij:
-gebruikt veel stroom (als ie voluit brandt: 4 A/h)
-als ik een aantal dagen zonder walstroom ben geweest kan het zijn dat ik 's ochtends de motor moet starten om de kachel aan te krijgen: hij vindt dan dat de spanning te laag is oid. Opstarten van de kachel betekent een piek van 10 en misschien wel een stuk meer Ampère.
-maakt best een boel herrie

Het was een flinke uitgave. Nu zijn er goedkopere alternatieven. Maar als ik het helemaal over zou doen, dan denk ik toch eerder aan een oliekachel, bv. heatpol
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 17 jan 2021 01:15 #1245205

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
erik van poppel schreef :
Nu zijn er goedkopere alternatieven. Maar als ik het helemaal over zou doen, dan denk ik toch eerder aan een oliekachel, bv. heatpol

Met als kanttekening dat een Heatpol/Refleks het niet doet onder helling.
Dus aankomen in de haven, kachel aansteken en een half uurtje wachten totdat het
echt warmis. Het is een keuze.

Is je budget wat groter dan kan je ook kiezen voor beide, een iets onderbemeten
hetelucht Chinees/Planar/Webasto, en een Heatpol tijdens het stilliggen.
Groot voordeel is dat de kleinere heteluchtkachel onder vollast draait en nooit zal
dicht roeten.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 17 jan 2021 01:16 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 20 jan 2021 20:05 #1246235

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Heb net de lavaner 24v/5kw besteld.
Welke onderdelen zou ik in voorraad moeten nemen om bij storing er niet naast te grijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 20 jan 2021 20:25 #1246242

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Yellow Boat schreef :
baspa schreef :
Busje komt zo schreef :
sy helios schreef :
Dank je Helios!
En meestal zijn we wel vriendjes, maar ik kwam deze niet tegen. Alleen duurdere varianten.

@ Baspa: is dit een complete set/Wat heb ik verder nog nodig?
Is die 40 W stroomverbruik continu of alleen bij opstarten? En hoe is het geluidsnivo?
Helemaal compleet, zelfs met dag diesel tank. alleen nog wat montage materiaal specifiek voor de inbouw in je boot; 40w idd aleen bij opstarten.

Pardon? Tijdens opstarten dus als de stroomvretende gloeistift aan is , trekken die dingen 10-12 ampère en dat is dus tot 1440 watt . Als ze eenmal branden na een apar minuten gaat dat terug naar 1,5-2,5 amp dus zo'n 25 Watt . En dat is bij alle dieselkachels vrijwel hetzelfde. Hier een video waar o.a. die amperages gemeten worden.Kijk vooral vanaf 4 minuten.
Ad


Voor een korte tijd een hoog verbruik vanwege de gloeiplug doet hij niet alleen bij opstarten maar ook bij het stopzetten om de laatste dampen te verbranden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 08:56 #1246333

Allen,

En ook ik heb me laten verleiden tot de aankoop van een lavaner 12v/5kw ter vervanging van mijn Eberspacher die inmiddels 25 jaar oud is en eind vorig jaar niet meer wilde starten.

Ik heb de doos net binnengekregen vanuit België (binnen iets van 3 dagen), hoop dat alles min of meer 1:1 is over te zetten.

Wat mij ook over de streep heeft getrokken is dat ze een website hebben en je er reserveonderdelen kunt bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 09:40 #1246347

I am Roaring schreef :
Denk alleen na of 5 kW niet teveel is voor 9,5 meter. Op onze Bavaria 32 hadden we voldoende aan 2kW en op 47 voet hebben we een 5 kW Autoterm.

Je moet wel beseffen dat die 5KW , althans bij de Chinese kachels (ik heb het een keer een fabrikant gevraagd, voor de Europese weet ik het niet) de verbrandingswaarde van de verbrande diesel is. Omdat niet al die energie gebruikt wordt voor de opwarming , immers de uitlaatgassen verlaten heet de kachel naar buiten, verdwijnt er ca. 20% van de beschikbare warmte naar buiten en heb dus eigenlijk maar een 4 KW kachel :ohmy: .Je kunt het ook wel zelf uitrekenen als je het opgegeven maximale verbruik omrekend naar de totale verbrandingswaarde, dan kom je ook op die 5 KW. Gewoon net zoas bij een oude CV ketel en ook vergelijkbaar met de maar 40% efficientie van een scheepsdiesel( de rest gaat naar de koeling en samen met het uitlaatgas naar buiten). Overigens is dat een van de redenen dat een turbo diesel een hoegr rendement heeft aangezien daarbij de warmte van het uitlaatgas deels wordt omgezet in de kinetische energie van de gecomprimeerde verbrandingslucht.
Bij een 2KW is de werkelijke capaciteit dus ook maar 1,6 KW.
Ad
Laatst bewerkt: 21 jan 2021 09:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 11:35 #1246382

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
wave40A schreef :
Heb net de lavaner 24v/5kw besteld.
Welke onderdelen zou ik in voorraad moeten nemen om bij storing er niet naast te grijpen.

Ik heb een extra gloeistift aan boord. En ik heb, voor ik de kachel in gebruik nam, het controller board vochtbestendig gemaakt door het in de conformal coating te zetten. Het ontbreken van vochtbescherming is één van de meest gehoorde kritiekpunten aan het adres van de Chinese kachels. Door dat zelf te doen kun je je dus veel geld besparen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 13:32 #1246405

Nou, ik heb hem binnen.
Proefopstelling gemaakt. Maar pompje lijkt niet te werken. Ik hoor hem niet als ik de kachel opstart ( on op digitaal display). Ik zie en hoor de ventilator opstart, maar er komt geen diesel.
Volgens de gebruiksaanwijzing die bij de bedieningsunit zit, moet je middels het instellingen menu de diesellijn primen. Dat zou de eerste functie in het instellingen menu zijn. Maar ik zie die functie niet in beeld komen. De eerste optie in dat menu is volgens mij de pulse frequentie.

Komt dit probleem iemand bekend voor?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 13:53 #1246412

Ik heb het pompje even losgekoppeld en aan de accu gehangen en het pompje werkt

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 14:45 #1246419

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Ook zonder primen zou het moeten werken, maar dan kan het zijn dat je de opstartprocedure een paar keer moet herhalen. Als je de kachel inschakelt gaat eerst de gloeispiraal aan en draait de ventilator langzaam. Na ongeveer een minuut zou het pompje moeten beginnen te tikken. Dan verschijnt het pompje ook pas op je display.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 15:10 #1246422

Ik was waarschijnlijk te ongeduldig, want bij een volgende poging deed hij het wel.
Pompje ging inderdaad pas na een tijdje pompen. En pompsymbool kwam ook toen pas op. Dank je Eclips!
Kachel doet het super.

Maar toch begrijp ik niet waarom ik die handmatige primefunctie niet kan vinden in het menu.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 16:04 #1246432

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Busje komt zo schreef :
Ik was waarschijnlijk te ongeduldig, want bij een volgende poging deed hij het wel.
Pompje ging inderdaad pas na een tijdje pompen. En pompsymbool kwam ook toen pas op. Dank je Eclips!
Kachel doet het super.

Maar toch begrijp ik niet waarom ik die handmatige primefunctie niet kan vinden in het menu.....

Fijn. :) Wat het primen betreft: het hangt er een beetje vanaf welk display je hebt. Het zwarte, het blauwe of het rode. Maar nogmaals: zonder primen gaat het ook, maar duurt het iets langer.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 21 jan 2021 16:38 #1246435

Ik heb de zwarte.
Prime-functie staat dus in de handleiding en alle andere info in die handleiding klopt wel.
Maar goed. Maakt niet uit. Hij werkt en het ging inderdaad ook goed zonder die functie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 22 jan 2021 09:22 #1246586

Busje komt zo schreef :
Ik was waarschijnlijk te ongeduldig, want bij een volgende poging deed hij het wel.
Pompje ging inderdaad pas na een tijdje pompen. En pompsymbool kwam ook toen pas op. Dank je Eclips!
Kachel doet het super.

Maar toch begrijp ik niet waarom ik die handmatige primefunctie niet kan vinden in het menu.....

Misschien even ter verklaring; dat soort plunjerpompen/pompjes begint meestel pas te klikken als er vloeistof in komt. In het begin zuigen ze alleen lucht aan en dan hoor je ze niet klikken .
Heel normaal verschijnsel dus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 22 jan 2021 11:29 #1246610

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
Waterman schreef :
Yellow Boat schreef :
mim schreef :Nog een variant: als je toch al gas aan boord hebt: een heteluchtblazertje op gas, start beter op (ook bij zwakke serviceaccu), heeft alleen maar een vonkje nodig, schoner en stiller. Bv Trumatic, vrachtwagenkacheltje, met thermostaat.
Op zich een prima optie , afgezien van deprijs.
Maar er zit een heel vervelend nadeel aan. Een keer starten met de verkeerde verhouding gas en verbrandingslucht en je zit mogelijk in het explosiegeboed dus BOEM! En dat is bij diesel onmogelijk.
Op het plaatje kun je zien waar dei grenzen liggen voor o.a. butaan en propaan .
Ik vraag me af hoe ze dat beveiligen bij dit soort gas hetelucht kachels maar misschien weet iemand dat?
Ad

Bij de Trmatic in onze sleurhut uit 2006 is dat niet echt beveiligd.
Na een mislukte startpoging moet je een bepaalde tijd wachten voordat je het weer probeert.
Één keer wilde de eerste startpoging niet en was ik te ongeduldig voor de tweede;
BOEM zei de kachel en een seconde later landde het schoorsteenkapje naast de caravan op de bestrating.
Toen snapte ik pas waarom die schoorsteenkapjes zo ielig vast bevestigd zitten....

De verbrandingslucht wordt onder de caravan aangezogen en via de schoorsteen gaan de verbrandingsgassen er weer uit.
De ventilator is er enkel om de warme lucht te verdelen en is in de lagere verwarmingsstanden niet noodzakelijk.
CO melder altijd aanwezig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is niet juist; de Trumatic heeft een dubbele fan op één as. De ene fan blaast de lucht langs de warmtewisselaar, de andere blaast het gas/luchtmengsel door de verbrandingskamer. De fan moet dus altijd draaien!
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 22 jan 2021 12:18 #1246621

PvdE schreef :
Waterman schreef :
Yellow Boat schreef :
mim schreef :Nog een variant: als je toch al gas aan boord hebt: een heteluchtblazertje op gas, start beter op (ook bij zwakke serviceaccu), heeft alleen maar een vonkje nodig, schoner en stiller. Bv Trumatic, vrachtwagenkacheltje, met thermostaat.
Op zich een prima optie , afgezien van deprijs.
Maar er zit een heel vervelend nadeel aan. Een keer starten met de verkeerde verhouding gas en verbrandingslucht en je zit mogelijk in het explosiegeboed dus BOEM! En dat is bij diesel onmogelijk.
Op het plaatje kun je zien waar dei grenzen liggen voor o.a. butaan en propaan .
Ik vraag me af hoe ze dat beveiligen bij dit soort gas hetelucht kachels maar misschien weet iemand dat?
Ad

Bij de Trmatic in onze sleurhut uit 2006 is dat niet echt beveiligd.
Na een mislukte startpoging moet je een bepaalde tijd wachten voordat je het weer probeert.
Één keer wilde de eerste startpoging niet en was ik te ongeduldig voor de tweede;
BOEM zei de kachel en een seconde later landde het schoorsteenkapje naast de caravan op de bestrating.
Toen snapte ik pas waarom die schoorsteenkapjes zo ielig vast bevestigd zitten....

De verbrandingslucht wordt onder de caravan aangezogen en via de schoorsteen gaan de verbrandingsgassen er weer uit.
De ventilator is er enkel om de warme lucht te verdelen en is in de lagere verwarmingsstanden niet noodzakelijk.
CO melder altijd aanwezig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is niet juist; de Trumatic heeft een dubbele fan op één as. De ene fan blaast de lucht langs de warmtewisselaar, de andere blaast het gas/luchtmengsel door de verbrandingskamer. De fan moet dus altijd draaien!

Dat is bij al dat soort kachels zo. Alleen bij de echte huis heteluchtkachels heb je tweee verschillende afzonderlijk geregelde ventilatoren wat nodig is om de juiste efficientie en lage CO te bereiken.Alleen kosten die een beetje meer , de mijne thuis van 10KW kost al €2777,- . Die hebben dan ook een efficientie van 100% en niet van hooguit 80% zoals de Ali en ook de Webasto's e.d.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 22 jan 2021 12:39 #1246626

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Dank je Eclips, voor jouw antwoord
over de lader en de conformal coating ( welke heb je gebruikt)

Heb net de 24V/5Kw lavaner binnen. Hoe doen jullie dat met de controller.
De 1ste is met display en de 2de ( handzender) is op afstand te besturen.
In de 1ste( digitaal) daar zal vermoedelijk de temperatuur in gemeten worden en eventueel het commando gegeven worden voor harder of zachter te gaan branden. ( de basisinstellingen)?
de 2de (handzender) kun je de kachel bijsturen vanuit je luie stoel?

De afstand tussen heater en controller 1 zal bij mij ongeveer 6 meter zijn. De bijgeleverde kabelboom heeft een lengte van 2.4 m . Kan deze kabel gewoon verlengd worden.
Iemand een idee hoe je de controller op een nette manier kunt bevestigen bij of in de wand bij de kaartentafel.
Laatst bewerkt: 22 jan 2021 12:41 door wave40A. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl