Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke kachel

Welke kachel 22 jan 2021 16:05 #1246660

Yellow Boat schreef :
I am Roaring schreef :
Denk alleen na of 5 kW niet teveel is voor 9,5 meter. Op onze Bavaria 32 hadden we voldoende aan 2kW en op 47 voet hebben we een 5 kW Autoterm.

Je moet wel beseffen dat die 5KW , althans bij de Chinese kachels (ik heb het een keer een fabrikant gevraagd, voor de Europese weet ik het niet) de verbrandingswaarde van de verbrande diesel is. Omdat niet al die energie gebruikt wordt voor de opwarming , immers de uitlaatgassen verlaten heet de kachel naar buiten, verdwijnt er ca. 20% van de beschikbare warmte naar buiten en heb dus eigenlijk maar een 4 KW kachel :ohmy: .Je kunt het ook wel zelf uitrekenen als je het opgegeven maximale verbruik omrekend naar de totale verbrandingswaarde, dan kom je ook op die 5 KW. Gewoon net zoas bij een oude CV ketel en ook vergelijkbaar met de maar 40% efficientie van een scheepsdiesel( de rest gaat naar de koeling en samen met het uitlaatgas naar buiten). Overigens is dat een van de redenen dat een turbo diesel een hoegr rendement heeft aangezien daarbij de warmte van het uitlaatgas deels wordt omgezet in de kinetische energie van de gecomprimeerde verbrandingslucht.
Bij een 2KW is de werkelijke capaciteit dus ook maar 1,6 KW.
Ad

Hoi Ad, Ik begrijp dat er thermische verliezen zijn. Het gaat over de vergelijking. TS heeft een boot van 9,5 meter, daarin is een 5kW kachel (nominaal 4, maar ik denk nog wel minder) een behoorlijk vermogen, in onze Bavaria hadden we een 2kW (nominaal 1.6, maar ik denk nog wel minder) die het perfect warm maakte (met constante buitenlucht aanzuig, dus geen circulatie), nu hebben we een 5 kW water verwarmer, die het ook perfect warm maakt (wel continue circulatie vanwege geforceerde radiateuren). Ik hoop dat TS geen last krijgt van pendel gedrag van de kachel...

Bij de weg: Een turbo is vooral ook om een luchtoverschot te creeeren zodat de lambda omhoog kan waardoor er minder (deels) onverbrande brandstof is (dus meer kW's per liter diesel). En je haalt meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud (lekkere compacte motorretjes). Langzaamlopende diesels zijn daarom vaak efficienter, die hebben meer tijd beschikbaar om de diesel te verbranden...
Maar dat terzijde.

Groet, Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 23 jan 2021 12:07 #1246820

Ook een lavaner binnen. Ik ben benieuwd naar mogelijke installatie configuratie mbt de lucht. Als ik het goed begrijp zijn er 4 luchtstromen.
-1-klein gaatje onder: lucht opname voor verbranding
-2-klein gaatje onder: verbrande lucht, uitlaatgas
-3-groot gat, zonder rooster, zijkant: warme lucht uitblazen
-4-groot gat, met rooster, zijkant: verse lucht toevoer

Ik neem aan dat veel mensen deze in een van de opslag "boxen" installeren, en dan gewoon de verse lucht vanuit daar gebruiken. Maar ik wil het liefst de lucht van buiten nemen. Verder wil ik de heater in mijn motor kabine installeren. Daar is nog zat plaats.
Heeft iemand soortgelijke ideeen? Of af/aan-raders?

Ik zit te denken aan:
-1-klein gaatje onder: lucht opname voor verbranding: gewoon opzuigen uit mijn stuurhut
-2-klein gaatje onder: verbrande lucht, uitlaatgas: naar buiten via de zijkant (daar zit nog een gaatje die ik kan gebruiken)
-3-groot gat, zonder rooster, zijkant: warme lucht uitblazen, met wat extra leiding naar de kajuit uiteraard
-4-groot gat, met rooster, zijkant: verse lucht toevoer: opzuigen van de zijkant van de boot (aan de kant waar niet de uitlaat zit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 08:46 #1246997

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
wave40A schreef :
Dank je Eclips, voor jouw antwoord
over de lader en de conformal coating ( welke heb je gebruikt)

Ik heb in de testopstelling geen lader gebruikt, alleen maar een accu. Een gezonde accu kan dat prima handelen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 10:11 #1247035

I am Roaring schreef :
Yellow Boat schreef :
I am Roaring schreef :
Denk alleen na of 5 kW niet teveel is voor 9,5 meter. Op onze Bavaria 32 hadden we voldoende aan 2kW en op 47 voet hebben we een 5 kW Autoterm.

Je moet wel beseffen dat die 5KW , althans bij de Chinese kachels (ik heb het een keer een fabrikant gevraagd, voor de Europese weet ik het niet) de verbrandingswaarde van de verbrande diesel is. Omdat niet al die energie gebruikt wordt voor de opwarming , immers de uitlaatgassen verlaten heet de kachel naar buiten, verdwijnt er ca. 20% van de beschikbare warmte naar buiten en heb dus eigenlijk maar een 4 KW kachel :ohmy: .Je kunt het ook wel zelf uitrekenen als je het opgegeven maximale verbruik omrekend naar de totale verbrandingswaarde, dan kom je ook op die 5 KW. Gewoon net zoas bij een oude CV ketel en ook vergelijkbaar met de maar 40% efficientie van een scheepsdiesel( de rest gaat naar de koeling en samen met het uitlaatgas naar buiten). Overigens is dat een van de redenen dat een turbo diesel een hoegr rendement heeft aangezien daarbij de warmte van het uitlaatgas deels wordt omgezet in de kinetische energie van de gecomprimeerde verbrandingslucht.
Bij een 2KW is de werkelijke capaciteit dus ook maar 1,6 KW.
Ad

Hoi Ad, Ik begrijp dat er thermische verliezen zijn. Het gaat over de vergelijking. TS heeft een boot van 9,5 meter, daarin is een 5kW kachel (nominaal 4, maar ik denk nog wel minder) een behoorlijk vermogen, in onze Bavaria hadden we een 2kW (nominaal 1.6, maar ik denk nog wel minder) die het perfect warm maakte (met constante buitenlucht aanzuig, dus geen circulatie), nu hebben we een 5 kW water verwarmer, die het ook perfect warm maakt (wel continue circulatie vanwege geforceerde radiateuren). Ik hoop dat TS geen last krijgt van pendel gedrag van de kachel...

Bij de weg: Een turbo is vooral ook om een luchtoverschot te creeeren zodat de lambda omhoog kan waardoor er minder (deels) onverbrande brandstof is (dus meer kW's per liter diesel). En je haalt meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud (lekkere compacte motorretjes). Langzaamlopende diesels zijn daarom vaak efficienter, die hebben meer tijd beschikbaar om de diesel te verbranden...
Maar dat terzijde.

Groet, Paul.

Wat vooral speelt bij de benodigde KW's is de mate van isolatie van de boot. Dat is bij een boot niet anders als bij een huis. Kaal polyester zal fors schelen met een dubbele wand (binnenschaal) en nog veel meer met een sandwich wand. Ook als de hele wand met kasten is bedekt zal dat al flink uitmaken.
Het beste kun je eerst eens testen op welke temperatuur een 1 KW electrisch kacheltje je boot krijgt bij bijv. een buitentemepratuur van bijv. 0 of 5 graden. Dan kun je uit het resultaat heel makkelijk uitrekenen welke kachel je nodig hebt als het echt gaat vriezen.

Met dit programmaatje moet een berekening van de warmteverliezen en dus van de benodigde verwarming trouwens ook wel mogelijk zijn . gegevens volyseter zit er ook in bij de op te geven gegevens.
Moet je natuurlijk wel het oppervlak van je boot opmeten.
www.dicks-website.eu/isolatie/calculator.html

Met 10mm polyester komt dat programma bijv. bij -10 graden buiten en 20 binnen op ruim 136 watt/m2 warmteverlies. drive.google.com/file/d/13MR04...eNV/view?usp=sharing
Ook sandwich en met binnenschaal kun je hiermee berekenen .
Ad
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 10:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 15:42 #1247123

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Eclips schreef :
wave40A schreef :
Dank je Eclips, voor jouw antwoord
over de lader en de conformal coating ( welke heb je gebruikt)

Ik heb in de testopstelling geen lader gebruikt, alleen maar een accu. Een gezonde accu kan dat prima handelen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Probleem is dat ik een 24V systeem aan boord heb, dus ook een 24V heater gekocht.
Heb toevallig wel wat converters aangeschaft ivm led verlichting en eventueel andere aperatuur aan boord welke een precieze spanning nodig heeft van 24V.
Stel ik pak de auto accu ( 12 V )en sluit die aan op lader 6 amp . Hang dan de converter ( 9/36 V naar 24v 25 Amp ) tussen accu en kachel. Stuur nog een foto mee. Hoe sluit ik die converter aan.
Volgens mij de input zoals beschreven op de foto en de output aan de plus en min van de kachel.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 16:08 #1247125

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
waarom zou je dat doen, je hebt toch al een 24V systeem?
of mis ik wat...


edit; om thuis te testen, oke
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 16:48 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 16:10 #1247127

  • wave40A
  • wave40A's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Boot ligt in Medemblik en woon in Valkenburg aan de Geul.
Dus dan kan ik hem thuis proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 17:48 #1247165

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Yellow Boat schreef :
PvdE schreef :
Waterman schreef :
Yellow Boat schreef :
mim schreef :Nog een variant: als je toch al gas aan boord hebt: een heteluchtblazertje op gas, start beter op (ook bij zwakke serviceaccu), heeft alleen maar een vonkje nodig, schoner en stiller. Bv Trumatic, vrachtwagenkacheltje, met thermostaat.
Op zich een prima optie , afgezien van deprijs.
Maar er zit een heel vervelend nadeel aan. Een keer starten met de verkeerde verhouding gas en verbrandingslucht en je zit mogelijk in het explosiegeboed dus BOEM! En dat is bij diesel onmogelijk.
Op het plaatje kun je zien waar dei grenzen liggen voor o.a. butaan en propaan .
Ik vraag me af hoe ze dat beveiligen bij dit soort gas hetelucht kachels maar misschien weet iemand dat?
Ad

Bij de Trmatic in onze sleurhut uit 2006 is dat niet echt beveiligd.
Na een mislukte startpoging moet je een bepaalde tijd wachten voordat je het weer probeert.
Één keer wilde de eerste startpoging niet en was ik te ongeduldig voor de tweede;
BOEM zei de kachel en een seconde later landde het schoorsteenkapje naast de caravan op de bestrating.
Toen snapte ik pas waarom die schoorsteenkapjes zo ielig vast bevestigd zitten....

De verbrandingslucht wordt onder de caravan aangezogen en via de schoorsteen gaan de verbrandingsgassen er weer uit.
De ventilator is er enkel om de warme lucht te verdelen en is in de lagere verwarmingsstanden niet noodzakelijk.
CO melder altijd aanwezig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is niet juist; de Trumatic heeft een dubbele fan op één as. De ene fan blaast de lucht langs de warmtewisselaar, de andere blaast het gas/luchtmengsel door de verbrandingskamer. De fan moet dus altijd draaien!

Dat is bij al dat soort kachels zo. Alleen bij de echte huis heteluchtkachels heb je tweee verschillende afzonderlijk geregelde ventilatoren wat nodig is om de juiste efficientie en lage CO te bereiken.Alleen kosten die een beetje meer , de mijne thuis van 10KW kost al €2777,- . Die hebben dan ook een efficientie van 100% en niet van hooguit 80% zoals de Ali en ook de Webasto's e.d.
Ad

Sorry Ad maar jij weet zelf wel dat ketels en kachels met een efficientie/rendement van 100% niet bestaan. Warmte verlies via schoorsteen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 24 jan 2021 18:06 #1247175

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
wave40A schreef :
Stel ik pak de auto accu ( 12 V )en sluit die aan op lader 6 amp . Hang dan de converter ( 9/36 V naar 24v 25 Amp ) tussen accu en kachel. Stuur nog een foto mee. Hoe sluit ik die converter aan.
Volgens mij de input zoals beschreven op de foto en de output aan de plus en min van de kachel.

Bijlagen:

...Amp.jpg(763KB)

Ja hoor, dat werkt prima.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 25 jan 2021 09:55 #1247346

madoc schreef :
Sorry Ad maar jij weet zelf wel dat ketels en kachels met een efficientie/rendement van 100% niet bestaan. Warmte verlies via schoorsteen.

Dat hangt ervan af welke efficientie je bedoeld ge zogenaamde bovenwaarde van ee brandstof of de onderwaarde.
Bij de eerste is nagenoeg 100 wel degelijk mogelijk als je tenminste het afgas tot de omgevingstemeratuur zou kunnen afkoelen en dus ook alle waterdamp die bijnd everbranding gevormd word condenseert.Mijn hetelucht verwarming doet dat in ieder geval bijna en daar wordt de temperatuur van de schoorsteen als het buiten een graad of 15 is maximaal een graad of 40 en nu het koud is amper 30 graden.en bij meer vorst nog wat lager .
Voor mijn Heteluchtuchtverwarming is een efficientie gespecificeerd van 99-99,5% en dat zal bij een moderne HR cv ketel niet lager zijn en een dergelijke grens is zelfs al een aantal jaren officieel voorgeschreven .
Lees anders hier maar eens wat meer over boven en onderwarmte.
Het verschil wordt trouwens bepaalt door het percentage waterstof in een brandstof t.o.v. koolstof omdat je nu eenmaal alleen het uit de waterstof gevormde water kunt condenseren ( als dat ook met het gevormde CO2 zou kunnen werdt het helemaal interessant maar dat gaat heelaas niet).
www.joostdevree.nl/shtmls/calorische_waarde.shtml
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 16:05 #1248440

In het verlengde van de vraag "welke kachel?" nu even de vraag "welke uitlaatdemper?".
Ik weet dat de bijgeleverde dempertjes niet gasdicht zijn en derhalve niet geschikt zijn voor in de boot.
Ik ken de dempers van Tiger Exped en van VBD (beide voor 100+ euro incl. verzendkosten).
VBD heeft nog een dempertje op hun site staan ( zou extra sil zijn, maar op mijn vraag of die ook geschikt is voor de boot, krijg ik geen antwoord).
Welke dempers hebben jullie gebruikt/welke adressen kennen jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 16:31 #1248455

AdB schreef :
Met als kanttekening dat een Heatpol/Refleks het niet doet onder helling.
Ze doen het prima onder helling, maar je moet ze wel goed orienteren. De carburator moet tov de brander pot parallel aan de hartlijn van de boot gemonteerd worden. De carburator is van het vlotter princiepe en doet het inderdaad niet onder helling als de carb hoger of lager als de branderpot hangt. Goed installeren en 30 graden continue helling is geen probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 16:33 #1248456

Busje komt zo schreef :
In het verlengde van de vraag "welke kachel?" nu even de vraag "welke uitlaatdemper?".
Ik weet dat de bijgeleverde dempertjes niet gasdicht zijn en derhalve niet geschikt zijn voor in de boot.
Ik ken de dempers van Tiger Exped en van VBD (beide voor 100+ euro incl. verzendkosten).
VBD heeft nog een dempertje op hun site staan ( zou extra sil zijn, maar op mijn vraag of die ook geschikt is voor de boot, krijg ik geen antwoord).
Welke dempers hebben jullie gebruikt/welke adressen kennen jullie?

Ik ben tevreden over Sander van VBD
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 16:59 #1248459

Ook ik ben bezig met mijn 12V/5Kw lavaner, 1:1 overzetten lukt niet.

Er zijn een aantal verschillen met de oude 5 Kw Eberspacher:
- Het luchtkanaal verschilt in diameter, als ik me niet vergis 90 ten opzichte van 75. Ik heb dit opgelost door de uitgang van de Eberspacher af te zagen en te monteren op de Lavaner.
- Hoewel het vermogen hetzelfde zou moeten zijn is de Eberspacher beduidend groter, ook de montage bouten en dergelijke verschillen. Ik zal gaten moeten bijboren op de montageplaat (ik wil die van de Eberspacher hergebruiken).

Tot zover (ik ben nog maar net begonnen).

Ik ben ook geïnteresseerd welke conformal coating wordt aanbevolen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 17:37 #1248463

Ik ben ook mijn oude eberspächer aan het vervangen door een Chinees. Kom er deze week achter dat uitlaat eberspächer iets van 43mm is en de huiddoorvoer zelfs rond de 55mm. Nog niet eruit hoe de nieuwe kachel met uitlaat van 24mm en bijpassende smalle uitlaatpijp aan de oude huiddoorvoer te krijgen. Verloopstuk laten maken?
Rob
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 21:15 #1248541

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Busje komt zo schreef :
In het verlengde van de vraag "welke kachel?" nu even de vraag "welke uitlaatdemper?".
Ik weet dat de bijgeleverde dempertjes niet gasdicht zijn en derhalve niet geschikt zijn voor in de boot.
Ik ken de dempers van Tiger Exped en van VBD (beide voor 100+ euro incl. verzendkosten).
VBD heeft nog een dempertje op hun site staan ( zou extra sil zijn, maar op mijn vraag of die ook geschikt is voor de boot, krijg ik geen antwoord).
Welke dempers hebben jullie gebruikt/welke adressen kennen jullie?
Deze?
Laatst bewerkt: 28 jan 2021 21:16 door baspa. Reden: URL toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 28 jan 2021 22:24 #1248559

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Erikdejong schreef :
AdB schreef :
Met als kanttekening dat een Heatpol/Refleks het niet doet onder helling.
Ze doen het prima onder helling, maar je moet ze wel goed orienteren. De carburator moet tov de brander pot parallel aan de hartlijn van de boot gemonteerd worden. De carburator is van het vlotter princiepe en doet het inderdaad niet onder helling als de carb hoger of lager als de branderpot hangt. Goed installeren en 30 graden continue helling is geen probleem.

Sorry Erik, op mijn kotter was de Heatpol conform de handleiding en zoals door jou
beschreven geïnstaleerd . Op een knobbelig Ijselmeer en wad met veel stijle golven
en overstag/gijp manouvreren was de kachel uit en soms "verzopen"na sommige tochten.
Vandaar mijn suggestie om een kleine planar/webasto/chinees voor onderweg te gebruiken
en een Heatpol/Refleks type voor in de haven of voor anker. Je moet daar wel de
ruimte voor hebben.
Waarschijnlijk doe jij in Alaska langere tochten over één boeg en is het daar een stuk
kouder. Dit bevorderd de trek in de kachel behoorlijk.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 jan 2021 04:30 #1248567

baspa schreef :
Is ook een optie, Bedankt.
Nou moet VBD alleen nog even op mail reageren.....
Laatst bewerkt: 29 jan 2021 05:25 door Erikdejong. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 jan 2021 04:59 #1248568

Er gaan bij mij 3type kachels in.

Electric 1000watt bouwkeet kachel
Zie link
e-verwarming.nl/Elektrische-co...0EAQYASABEgKBW_D_BwE

De tweede kachel zie link.
www.dickinsonmarine.eu/product...y/solid-fuel-heater/

De derde kachel Planar 44D
Geen China clone ding.

Alles kan geplaats worden er is ruimte voor.
Electro kachel komt op de plek waar de nu gas kachel zit.
De diesel kachel gaat terug op de originele plek waar er al een zat.
De derde kachel word opgehangen via een paal in het midden van de woonkamer deel.
Boot is 3.30 breed van binnen dus ruimte zat.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 jan 2021 08:53 #1248602

Busje komt zo schreef :
baspa schreef :
Is ook een optie, Bedankt.
Nou moet VBD alleen nog even op mail reageren.....

Ik heb je zijn mobiel nummer gestuurd in een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 jan 2021 09:52 #1248615

Dank je Paul!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 jan 2021 13:12 #1248683

Contact met VBD gelukt en demper is besteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 jan 2021 13:58 #1248703

Mooi!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 27 nov 2021 21:40 #1345085

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
En hoe zijn de ervaringen met de lavener kachels?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke kachel 29 nov 2021 07:54 #1345384

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
HenkT schreef :
En hoe zijn de ervaringen met de lavener kachels?
Uitstekend (de lavaner pro weliswaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl